Ξέχειλοι οι κάδοι της ανακύκλωσης, λόγω έλλειψης απορριμματοφόρων
Αναγκαστικά σε πολλά δρομολόγια, κοινά απορρίμματα και ανακύκλωση καταλήγουν στην ίδια αποκομιδή
Το φαινόμενο των ξέχειλων μπλε κάδων, κατά διαστήματα την τελευταία περίοδο, ιδίως στις απομακρυσμένες γειτονιές της πόλης, όπου η παρουσία του δήμου συνήθως σπανίζει, έχει αρχίσει να αποκτά μονιμότητα, γεγονός που δεν περνά απαρατήρητο από τους πολίτες, που παραπονούνται για τα σκόρπια απορρίμματα ακόμα και στη μέση του δρόμου.
Προχθές στην Κωνσταντινουπόλεως, ένας δικυκλιστής παραλίγο να βρεθεί στο οδόστρωμα, λόγω διαφόρων κουτιών συσκευασίας, που λόγω του ανέμου είχαν σκορπίσει στο δρόμο, γιατί ο μπλε κάδος, όπου τα είχαν τοποθετήσει, ήταν γεμάτος υλικά και ξέχειλος.
«Αδειάζουν τους πράσινους, αλλά οι μπλε κάδοι μένουν γεμάτοι. Μερικές φορές δεν έχουμε που να πετάξουμε την ανακύκλωση και την πετάμε στους πράσινους κάδους, με τα κοινά σκουπίδια. Είναι κρίμα», αναφέρει η Κ.Α. κάτοικος στη Χαριλάου για τους ξέχειλους μπλε κάδους στο κάτω μέρος του πάρκου, το οποίο εκτείνεται κάτω από την Παπαναστασίου, στην «πίσω πλευρά», του γηπέδου του Άρη.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό, δηλαδή να γίνεται η αποκομιδή των απορριμμάτων αλλά όχι της ανακύκλωσης;
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα οχήματα – απορριμματοφόρα του δήμου Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι καθηλωμένα και ανενεργά λόγω διαφορών βλαβών. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο εργολάβος που έχει αναλάβει τη συντήρηση και επιδιόρθωση των οχημάτων του δήμου, συμπεριλαμβανομένων και των απορριμματοφόρων, έχει κηρύξει «εμπάργκο» στο δήμο διότι είναι απλήρωτος.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο εργολάβος διεκδικεί πάνω από 1,5 εκατομμύριο ευρώ ενώ η σύμβαση του για την διετία ξεπερνά τα 4 εκατομμύρια. Ο εργολάβος σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για να αποκαταστήσει την κανονικότητα στην συντήρηση και επιδιόρθωση των οχημάτων ζητά άμεσα 400.000 ευρώ, ποσό που ο δήμος είχε δυσκολίες να καταβάλει.
Η συνεργασία μεταξύ δήμου και των εξωτερικών συνεργείων, όπως μαθαίνουμε, βρίσκεται σε διαβούλευση, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται τα φαινόμενα με τους ξέχειλους κάδους της ανακύκλωσης, αλλά και συνολικά της αποκομιδής των απορριμμάτων. «Τα τελευταία 4 χρόνια έχουν δώσει στον εργολάβο κοντά στα 10 εκατομμύρια και οχήματα – απορριμματοφόρα δεν έχουμε», σχολιάζει εργαζόμενος στην καθαριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης.
Συνολικά ο δήμος διαθέτει σε λειτουργία περίπου 90 απορριμματοφόρα από τα οποία όπως αναφέρουν οι εργαζόμενοι «είναι ζήτημα να κυκλοφορούν τα 40», ενώ υπάρχει και τεράστιο πρόβλημα με τους τράκτορες, τα μεγάλα οχήματα που μεταφέρουν τα πρεσαρισμένα σε κοντέινερ απορρίμματα στο ΧΥΤΑ. Από τους τράκτορες, ελάχιστα οχήματα βρίσκονται σε λειτουργία, συνήθως 2 – 3, γεγονός που επιβραδύνει συνολικά τη ροή στην μεταφορά των απορριμμάτων.
Ειδικά για την ανακύκλωση, τα οχήματα που χρησιμοποιούνται είναι πολύ λίγα σε σχέση με τις ανάγκες της πόλης.
«Μαζεύουμε ότι βρούμε»
Λόγω της έλλειψης απορριμματοφόρων η υπηρεσία λειτουργεί σύμφωνα με τις δυνατότητες της και όχι σύμφωνα με τις ανάγκες της πόλης. Τι πρακτικά σημαίνει αυτό;
Σύμφωνα με εργαζόμενο στην καθαριότητα, «επειδή δεν έχουμε απορριμματοφόρα λόγω βλαβών, το ίδιο όχημα, τη μια μέρα θα μαζέψει σκουπίδια και κοινά απορρίμματα και την άλλη μέρα αναγκαστικά θα μαζέψει ανακύκλωση ενώ αν υπάρξουν πολλά παράπονα από τους πολίτες, σε κάποια δρομολόγια αδειάζουν τους πράσινους και τους μπλε κάδους μαζί».
Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει κάθε μέρα, αλλά καταδεικνύει ότι η καθαριότητα του δήμου Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα και καταρρίπτει το μύθο που καλλιεργεί η διοίκηση περί ανακύκλωσης. Οι ξέχειλοι μπλε κάδοι άλλωστε, στις γειτονιές της πόλης αποδεικνύουν ότι η «γραμμή ανακύκλωσης» κάπου χωλαίνει και μπερδεύεται.