Υπουργείο Μεταφορών, ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ κάνουν τον ανήξερο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία
Μετά την ακύρωση του διαγωνισμού άγνωστο πότε θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη – Μόλις 250 λεωφορεία στα δρομολόγια – Χωρίς οδηγούς και τεχνικό προσωπικό ο Οργανισμός
Ως συγκυριακή δυσχέρεια που θα ξεπεραστεί στη συνέχεια και ο διαγωνισμός τελικά θα ολοκληρωθεί με επιτυχία, περιγράφουν από τον ΟΑΣΘ το φρένο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για το σχέδιο σύμβασης με κινεζική εταιρεία για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, εκ των οποίων τα 130 θα εντασσόταν από το φθινόπωρο, στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Τα ίδια υποστηρίζουν ανεπίσημα και από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, η ηγεσία του οποίου αποδείχτηκε ανίκανη να φέρει σε πέρας το διαγωνισμό, ο οποίος κινδυνεύει να ακυρωθεί στο σύνολο του, διότι η Ε.Ε. έχει θέσει ως προϋπόθεση για την χρηματοδότηση της προμήθειας των εν λόγω μη ρυπογόνων λεωφορείων, μέχρι τις 2 Αυγούστου το πρόγραμμα να έχει προχωρήσει σε ποσοστό 30%.
Πρακτικά αυτό όπως διαφαίνεται, είναι αδύνατο, μετά την αρνητική έκβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο απέρριψε το σχέδιο διότι «η Κίνα δεν έχει σύμβαση αμοιβαιότητας με την Ε.Ε. για δημόσιες συμβάσεις».
Με λίγα λόγια το υπουργείο Μεταφορών προετοίμασε ένα διαγωνισμό, με το φάκελο να είχε υποβληθεί από τις 21 Μαρτίου, για την προμήθεια κινέζικων λεωφορείων με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, και «δεν γνώριζε» ή αγνόησε ή αδιαφόρησε, ότι η εταιρεία εδρεύει στην Κίνα, με την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει συμφωνία αμοιβαίας συνεργασίας;
Ο εμπαιγμός είναι καταφανής, χοντροκομμένος και προσβλητικός ιδίως για την πόλη της Θεσσαλονίκης, που αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα με τις αστικές συγκοινωνίες της.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υποστηρίζει ότι δεν πρόκειται για τελεσίδικη απόφαση και το θέμα θα εξεταστεί στην ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι η ακυρωτική απόφαση προέκυψε από την 6η επιτροπή του Ε.Σ. Τα ίδια αναφέρουν από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ και ελπίζουν σε ένα θαύμα ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.
Όλα αυτά όμως με διαρροές και ανεπίσημες δηλώσεις, καθώς κανείς υπεύθυνος μέχρι και χθες, δεν έδωσε εξηγήσεις για το μέγα φιάσκο.
Να σημειωθεί ότι το τμήμα του διαγωνισμού που αφορούσε άμεσα τη Θεσσαλονίκη, ήταν το τμήμα της προμήθειας 250 ηλεκτρικών λεωφορείων με ανάδοχο την κινέζικη εταιρεία Yutong που στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τον Όμιλο Κοπελούζου. Ο προϋπολογισμός για το εν λόγω τμήμα του διαγωνισμού ήταν 155 εκατ. ευρώ για την προμήθεια δωδεκάμετρων λεωφορείων με αυτονομία 180 χιλιομέτρων. Να σημειωθεί ότι στο σύνολο του ο διαγωνισμός αφορούσε 770 αστικά λεωφορεία (ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου και τα παρελκόμενα τους), με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Έμεινε στα χαρτιά ο σχεδιασμός του ΟΣΕΘ για τα ηλεκτρικά λεωφορεία
Το μέγεθος της απώλειας για τη Θεσσαλονίκη είναι τεράστιο, αν σκεφτεί κανείς σε τι κατάσταση βρίσκονται οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης.
Ο οργανισμός του ΟΑΣΘ θεωρητικά παραμένει σε καθεστώς εκκαθάρισης και σύμφωνα με τον υφιστάμενο προγραμματισμό, μέχρι το τέλος του 2023 η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί. Αυτό σημαίνει ότι η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει τι είδους αστικές συγκοινωνίες θα έχει η πόλη, αν δηλαδή ο ΟΑΣΘ θα παραμείνει στο άρμα του δημοσίου ή αν θα λειτουργήσει σε νέο μετοχικό καθεστώς με παραχώρηση γραμμών σε ιδιώτες.
Στον αέρα επίσης βρίσκεται και το θέμα των γραμμών που έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ. Η σχετική σύμβαση ολοκληρώνεται επίσης στο τέλος του έτους και το κράτος θα πρέπει να προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό.
Με δεδομένο επίσης ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα πάντα με τις αισιόδοξες εκτιμήσεις της Αττικό Μετρό, δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από τα μέσα του 2024, η Θεσσαλονίκη αναμένεται να βρεθεί με τεράστιο έλλειμμα στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών.
Τα ηλεκτρικά λεωφορεία που αναμενόταν να παραληφθούν από τον Σεπτέμβριο, θα έδιναν μία ανάσα στις συγκοινωνίες της πόλης, που σήμερα ασθμαίνοντας εξυπηρετούνται από μόλις 250 λεωφορεία, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν ανήκουν στον Οργανισμό, αλλά ενοικιάζονται με την μέθοδο του leasing από την εταιρία του Παπαδάκη.
Να σημειωθεί μάλιστα ότι στον ΟΣΕΘ, τις τελευταίες ημέρες, ξεκίνησε και ο σχεδιασμό για την ένταξη των ηλεκτρικών λεωφορείων στις γραμμές και στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ, με συγκεκριμένες εισηγήσεις βάσει των προδιαγραφών των λεωφορείων, δηλαδή την αυτονομία που διαθέτουν μετά από φόρτιση.
Επίσης από τον ΟΑΣΘ, προχωρά κανονικά ο σχεδιασμός για τη δημιουργία των υποδομών που χρειάζονται στα αμαξοστάσια ( δίκτυα, φορτιστές, σημεία φόρτισης κ.λ.) προκειμένου να υποδεχτούν τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Όλα αυτά πλέον μένουν κυριολεκτικά στον αέρα και κανείς δεν αναλαμβάνει να ενημερώσει με ακρίβεια τι πραγματικά πρόκειται να συμβεί ενώ για μία ακόμη φορά η Θεσσαλονίκη καλείται να πληρώσει την ανικανότητα του κεντρικού κράτους.
Μας λείπουν λεωφορεία αλλά και 400 οδηγοί
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ προσπαθεί να διαχειριστεί τις εξελίξεις αναμένοντας σαφείς απαντήσεις και υποδείξεις από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, αλλά οι εργαζόμενοι του Οργανισμού μιλούν για μια κακή και αρνητική εξέλιξη.
Ο πρόεδρος των εργζομένων Γιάννης Δήμκας τονίζει πως «κάνει εντύπωση η εξέλιξη με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς η εν λόγω εταιρία έχει προμηθεύσει λεωφορεία και άλλες χώρες της Ε.Ε.».
«Σαφέστατα όποια καθυστέρηση υπάρχει είναι σε βάρος του Οργανισμού και της πόλης. Ο ΟΑΣΘ καίγεται και για λεωφορεία αλλά και προσωπικό», τονίζει και αναφέρει ότι το βασικό πρόβλημα αυτή τη στιγμή στον ΟΑΣΘ είναι η έλλειψη οδηγών αλλά και τεχνικού προσωπικού.
Αναφέρει ότι για να λειτουργούν χωρίς προβλήματα όλα τα λεωφορεία, σε όλες τις γραμμές, χρειάζονται τουλάχιστον 400 οδηγοί, ενώ στους δρόμους της πόλης από τα 368 λεωφορεία που απαιτούνται, κυκλοφορούν μόλις 250 λεωφορεία.
«Εμείς ζητάμε εδώ και καιρό προσλήψεις, αλλά το υπουργείο Μεταφορών επικαλείται το θέα της εκκαθάρισης και ότι δεν μπορεί να κάνει προσλήψεις», τονίζει και επισημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για να επιλυθεί το θέμα.
Ανάλογα και το μέλος της διοίκησης του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ Νικήτας Τσαρίδης, σχολιάζει ότι πέρα από τα επιχειρηματικά παιχνίδια και τις πιέσεις που ασκούνται γύρω από την προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων, η εξέλιξη είναι αρνητική την οποία θα πληρώσουν ακριβά οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης. «Αν υπήρχε μία σοβαρή ελληνική βιομηχανία που να κατασκεύαζε λεωφορεία δεν θα είχαμε πρόβλημα», τονίζει και υπογραμμίζει ότι «η πόλη και οι αστικές της συγκοινωνίες δεν μπορεί να είναι δέσμια των επιχειρηματικών ανταγωνισμών».