close search results icon

Ο επίλογος της Παρασκευής: «Δεν ήταν μίνι Lockdown, απλώς καταστράφηκε η εστίαση»

Ο Ακης Σακισλόγλου ξεκινά από τον σεισμό στη Σάμο και καταλήγει στις «δονήσεις» των καταστημάτων της Θεσσαλονίκης

Ο επίλογος της Παρασκευής: «Δεν ήταν μίνι Lockdown, απλώς καταστράφηκε η εστίαση»
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

closed

Για πρωθυπουργικό διάγγελμα είχαμε ετοιμαστεί, τα ρεπορτάζ με τις καταστροφές και την καταμέτρηση νεκρών στη Σάμο και στη Σμύρνη παρακολουθούμε.

Ετσι συμβαίνει καμιά φορά. Δυο κράτη ετοιμάζονται για σύγκρουση, πολιτική, στρατιωτική, πολιτισμική και τελικά καλούνται να αντιμετωπίσουν το ίδιο δράμα, να ενώσουν και τις δυνάμεις τους γιατί τα φυσικά φαινόμενα δεν υπολογίζουν σύνορα ούτε στα 6, ούτε στα 12 ναυτικά μίλια.

Καλό κουράγιο σε Έλληνες και Τούρκους στις δύο πλευρές του Αιγαίου. Δυστυχώς, κι από τις δυο πλευρές οι εικόνες είναι παραπλήσιες: μια παράνομη κατασκευή, μια αυθαιρεσία και η ανάγκη να μπει ένα κεραμίδι, έστω και σαθρό πάνω από το κεφάλι φτωχών ανθρώπων, μπορεί να φέρει το θάνατο.

Στα υπόλοιπα, η Θεσσαλονίκη μπήκε από σήμερα σε τοπικό Lockdown και το θέαμα ήταν πρωτόγνωρο. Διότι, εντάξει, στην περίοδο της καραντίνας ήταν όλα κλειστά, καταλάβαινες την παύση χρόνου, την ακινησία μιας πολιτείας με σκοπό να αναχαιτιστεί η επιδημία. Σήμερα δεν ήταν έτσι.

Στις τράπεζες, τις πρώτες ουρές τις είδα στις 08.05. Κυριολεκτώ. Στο Βαρδάρη, στη Δραγούμη, στην Ερμού, στην Αριστοτέλους, οι πολίτες στέκονταν υπομονετικά σχηματίζοντας ουρές δεκάδων μέτρων πάνω σε πολυσύχναστα πεζοδρόμια. Στους δρόμους τα λεωφορεία στέναζαν γεμάτα κόσμο, το μποτιλιάρισμα ήταν τεράστιο, ταχυδρομεία, δημόσιες υπηρεσίες ήταν στα όριά τους.

Αυτό που ζήσαμε σήμερα στη Θεσσαλονίκη, δεν ήταν μίνι Lockdown αφού το μόνο που δεν άνοιξε ήταν η εστίαση. Για να το θέσω πιο παραστατικά: ΕΚΛΕΙΣΕ Η ΕΣΤΙΑΣΗ. Τίποτα άλλο.

Συνειδητοποιείς, λοιπόν, πως είναι άλλο πράγμα να αποφασίζει το επιτελικό κράτος μια σειρά από μέτρα και άλλο το να εφαρμόζονται. Μεγάλη διαφορά η θεωρία από την πράξη. Διότι δεν μπορεί να επιβάλλεις περιορισμούς την τελευταία Παρασκευή του μήνα κι ενώ πρέπει να πληρωθούν δόσεις, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ, λογαριασμοί. Απλά δε γίνεται, αλλά έγινε!

Το τι θα συμβεί στις επιχειρήσεις που έκλεισαν, το περιέγραψε σήμερα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στο ραδιόφωνο του Μακεδονικού Πρακτορείου. «Από τα 1500 καταστήματα που ζήτησαν άδεια από τον Δήμο από τον Μάρτιο ως τώρα», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, «τα μισά έχουν ήδη κλείσει». Σε άλλο ραδιόφωνο, εκπρόσωπος των ιδιοκτητών στην εστίαση δήλωσε ότι «μετά τα σημερινά μέτρα το 25% των καταστημάτων δεν θα ανοίξουν ξανά».

Για όλες αυτές τις «παράπλευρες απώλειες» υπάρχει κάποιος για να απολογηθεί; Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος από τον κρατικό μηχανισμό να μάς πει γιατί ξέφυγε η κατάσταση; Πριν 20 μέρες «είχαμε πάρει το μήνυμα» και σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι μια νεκρή πόλη! Θα αναλάβει μια φορά κάποιος την ευθύνη;

Και, εντάξει, θα πει κάποιος πως η αξιολόγηση των μέτρων είναι υποκειμενική. Για το ότι ενώ σήμερα η εστίαση, τα γυμναστήρια, τα κέντρα αισθητικής ήταν κλειστά αλλά οι ηλικιωμένοι έκοβαν βόλτες στο κέντρο στριμωγμένοι σε ουρές τραπεζών και παστωμένοι σε λεωφορεία, θα απολογηθεί κανείς; Ατομική ευθύνη κι εκεί; Να κλείνουν τα πάντα την τελευταία Παρασκευή του μήνα;

Υ.Γ.: 1690 τα σημερινά κρούσματα. Οι διασωληνωμένοι είναι 128, 14 περισσότεροι από χθες. Ο αριθμός τους μειώνεται μόνο αν πεθάνει κάποιος ασθενής. Εκεί φτάσαμε. Και ακόμα συζητάμε με πολλούς για τον ιό και την επικινδυνότητά τους. Κι ακόμα, αυτοί οι πολλοί, αδυνατούν να κατανοήσουν πως οι θέσεις τους δεν είναι απλώς «αμφισβήτηση» σε αυτό που τους επιβάλλουν. Δεν είναι «άλλη γνώμη και θεώρηση». Η θεωρία των «αρνητών της σοβαρότητας της πανδημίας» είναι μια δόνηση που προκαλεί τσουνάμι αντικοινωνικής συμπεριφοράς, εγκληματικών παραλείψεων στην τήρηση των μέτρων. Κι αν μέχρι τώρα αυτή η σύγκρουση με τον επιστημονικό κόσμο όλων αυτών των αρνητών ήταν ένα καλό αντικείμενο μεταπτυχιακής εργασίας και κοινωνιολογικής μελέτης, πλέον είναι μια «καταστροφή σε εξέλιξη». Μια «καρκινογέννεση». Τρελάθηκε ο οργανισμός της κοινωνίας και επιτίθεται στον εαυτό του.