Αυτά είναι τα τραγούδια των Όσκαρ
Ο Γιάννης Γκροσδάνης γράφει για τα πέντε τραγούδια που διεκδικούν το χρυσό αγαλματίδιο.
Τρία τραγούδια με υποψήφιους (για πρώτοι φορά όλοι) Αφροαμερικάνους, ένα τραγούδι – παρωδία γραμμένο για μια κωμωδία που αφορά στη Γιουροβίζιον και ένα τραγούδια με ιταλικό στίχο είναι η φετινή οσκαρική πεντάδα καλύτερου τραγουδιού.
Να πούμε εδώ ότι πέρα από τους μαχητικούς Αφροαμερικάνους καλλιτέχνες η Ακαδημία αγαπάει διαχρονικά τα τραγούδια που αφορούν σε κωμωδίες. Αντίστοιχο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τα τραγούδια με ξενόγλωσσο (μη αγγλικό στίχο) καθώς τρία έχουν κερδίσει και το σχετικό Όσκαρ. Το πρώτο είναι τα Παιδιά του Πειραιά του Μάνου Χατζιδάκι (με ελληνικό στίχο) που κέρδισε το 1960, το δεύτερο το 2004 ήταν το ισπανόφωνο Al otro lado del rio του Ουραγουανού Χορχέ Ντρέξλερ από την ταινία Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας και το τρίτο ήταν το bollywood τραγούδι Jai Ho του A.R. Rahman από το Slamdog Millionaire γραμμένο σε τρεις γλώσσες (Χίντι- Ουρντού-Πουντζάμπι). Οι υποψήφιοι είναι οι εξής:
Io Si – Μουσική/Στίχοι : Νταϊαν Γουόρεν & Λάουρα Παουσίνι (για την ταινία The Life Ahead)
Από το 1988 (όταν κέρδισε την πρώτη της οσκαρική υποψηφιότητα) μέχρι και σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι για την Νταϊαν Γουόρεν, μια αρκετά έμπειρη και δημιουργική συνθέτρια αγαπημένων – κυρίως ποπ και ευκολοχώνευτων – τραγουδιών. Και παρά την αναγνώριση που της έχει προσφέρει η Ακαδημία προτείνοντας την για το Όσκαρ τραγουδιού 12 φορές δεν έχει κερδίσει ούτε μία, γεγονός που αν συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό σύντομα θα δημιουργήσει ένα αρνητικό ρεκόρ. Στο Io Si ενώνει τις δυνάμεις της με την δημοφιλή Ιταλίδα τραγουδοποιό Λάουρα Παουσίνι. Μαζί δίνουν ένα τραγούδι με ιταλικό στίχο για τις ανάγκες της ταινίας The Life Ahead στην οποία πρωταγωνιστεί η Σοφία Λόρεν. Αν και τα ιταλικά υπήρξαν διαχρονικά μια από τις αγαπημένες – κοσμοπολίτικες γλώσσες της αμερικάνικης κινηματογραφικής βιομηχανίας μοιάζει παράδοξο ότι έπρεπε να φτάσουμε στο 2021 για να δούμε για πρώτη ένα ιταλόφωνο τραγούδι στην πεντάδα του Όσκαρ τραγουδιού. Για το Io Si πάντως έχει ήδη προηγηθεί η διάκριση της Χρυσής Σφαίρας Τραγουδιού γεγονός που του δίνει και ένα μικρό προβάδισμα αν και το τραγούδι αποτελεί την μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας στα Όσκαρ.
Speak Now – Στίχοι/Μουσική : Λέσλι Όντομ Τζ. & Σαμ Άσγουορθ (για την ταινία One Night in Miami)
Παρά την καλή δυναμική του το One Night in Miami της Ρετζίνα Κινγκ φρέναρε απότομα από την περιορισμένη σούμα οσκαρικών υποψηφιοτήτων που κατόρθωσε τελικά να κερδίσει. Δύο υποψηφιότητες με το ζόρι και σε αυτές ένας εκ των πρωταγωνιστών της ταινίας δίνει το στίγμα του. Ο λόγος για τον Λέσλι Όντομ Τζούνιορ που είναι εδώ έχοντας διπλή υποψηφιότητα από τη μια στον β΄ανδρικό (στον ρόλο του Σαμ Κούκ για όσους έχετε δει την ταινια) όσο και στο τραγούδι. Ηθοποιός, μουσικός και τραγουδιστής ο Όντομ έχει διακριθεί (με Τόνυ) τα τελευταία χρόνια μέσα από τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στο Χάμιλτον, το εντυπωσιακό θεατρικό μιούζικαλ που αναπαριστά την ιστορία των ΗΠΑ και το διαμορφώθηκε η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας. Στο One Night in Miami πέρα από την ερμηνεία του ο Όντομ έχει γράψει (μαζί με τον Σαμ Άσγουορθ) και ερμηνεύει ένα πραγματικά ωραίο τραγούδι που εντάσσεται λειτουργικά μέσα στην αφήγηση της ταινίας, στοιχείο που σίγουρα αποτελεί το δυνατό χαρτί του Speak Now, το οποίο είχε προταθεί και στις Σφαίρες και έχει ελπίδες για να κερδίσει το Όσκαρ.
Husavic – Στίχοι/Μουσική : Φατ Μαξ, Ρικάρντ Γκόρανσον και Σάβαν Κοτέτσα / Άτλι Όρβαρσον (για την ταινία Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga)
Η Ακαδημία αγαπάει σχεδόν πάντα τα τραγούδια με χιουμοριστικό/ σατιρικό περιεχόμενο καθώς λειτουργούν υποστηρικτικά στην αφήγηση των ταινιών και κάτι τέτοιο συμβαίνει και εδώ έχοντας μάλιστα κάποιες υπαρκτές πιθανότητες για τη νίκη ως αουτσάιντερ της πεντάδας.
Η εποποιία των Fire Saga, που έκαναν το όνειρο τους πραγματικότητα και τραγούδησαν στην Γιουροβίζιον, μας έκανε συντροφιά στο πρώτο λοκντάουν. Ένα χρόνο μετά το βασικό τραγούδι της ταινίας του Γουίλ Φέρελ, που παρωδεί απολαυστικά ως ένα βαθμό τον δημοφιλή πανευρωπαϊκό διαγωνισμό ελαφρού τραγουδιού, φτάνει στα Όσκαρ και η Γιουροβίζιον κερδίζει το δικό της οσκαρικό ντουζ πουά. Μικρή λεπτομέρεια εδώ το γεγονός ότι η αυθεντική φωνή πίσω από το Husavic, που ντουμπλάρει την Ρεϊτσελ Μακ Ανταμς είναι η Μόλυ Σάντεν, μια υπέροχη Σουηδέζα ερμηνεύτρια, γνωστή στη χώρα της μέσα από την παρουσία της στο Μέλοντιφεστιβάλεν, το φεστιβάλ τραγουδιού που πραγματοποιείται στη Σουηδία, δίνει στον εκάστοτε νικητή το εισιτήριο για τη συμμετοχή στην Γιουροβίζιον και είναι αρκετά δημοφιλές.
Fight for You – Στίχοι/Μουσική H.E.R. και Ντερνστ Εμίλ / H.E.R. και Τιάρα Τόμας (για την ταινία Judas and the Black Messiah)
Η δεύτερη αφροαμερικάνικη ταινία της πεντάδας (μετά το One Night in Miami) είναι ίσως και η πιο ενδιαφέρουσα. Το τραγούδι που ακούγεται στο τέλος της ταινίας υπογράφει η H.E.R., καλλιτεχνική περσόνα που δημιούργησε η τραγουδίστρια και συνθέτις Γκαμπριέλα Σαρμιέντο Γουίλσον το 2016. Είναι η πρώτη της υποψηφιότητα στα Όσκαρ όπως και για τους υπόλοιπους συνεργάτες της. Να σημειώσουμε ότι το τραγούδι ήταν επίσης υποψήφιο και για Χρυσή Σφαίρα. Το 2017 η H.E.R. κέρδισε το Γκράμι για το R&B άλμπουμ της χρονιάς ενώ το 2020 μαζί με τους συνεργάτες της και συνυποψήφιους Τιάρα Τόμας και Ντερνστ Εμίλ (ή γνωστός και ως Ντι Μιλ) παρουσίασαν το τραγούδι I Can’t Breathe, που κέρδισε το Γκράμι καλύτερου τραγουδιού (πριν από μερικές εβδομάδες) και αποτελεί ένα από τα τραγούδια που αποτυπώνει ξεκάθαρα τον αγώνα του κινήματος Black Lives Matter που σάρωσε πέρυσι την Αμερική μετά την δολοφονία του Τζορτζ Φλοϊντ.
Hear my Voice – Στίχοι/Μουσική Ντάνιελ Πέμπερτον και Σελέστ Γουίτ/ Ντάνιελ Πέμπερτον (για την ταινία The Trial of the Chicago 7)
Βρετανικής καταγωγής η νεαρή Σελέστ που μέσα στο 2020-21 συνεργάστηκε και παρουσίασε με τον συνθέτη Ντάνιελ Πέμπερτον το σινγκλ Hear my Voice, που συμπεριλαμβάνεται στο σάουντρακ της ταινίας The Trial of the Chicago 7 (η οποία συγκέντρωσε 6 υποψηφιότητες). Παράλληλα την ίδια εποχή ηχογράφησε και παρουσίασε τον πρώτο εξαιρετικό (και πολλά υποσχόμενο για την συνέχεια) δίσκο της με τίτλο Not Your Muse που έφερε τη νεαρή ερμηνεύτρια στο Νο1 του βρετανικού τσαρτ (αφού πρώτα πέρασε από αρκετές δοκιμασίες μέχρι την κυκλοφορία του λόγω προβλημάτων που προκάλεσαν τα λοκντάουν και η πανδημία στους χρόνους παραγωγής). Ο επίσης Βρετανός Ντάνιελ Πέμπερτον συνθέτης και συνστιχουργός του τραγουδιού είναι γνωστός από την μέχρι τώρα φιλμογραφία του. Είναι ωστόσο κάπως περίεργο πως ο Πέμπερτον δεν προτάθηκε για την μουσική της ταινίας όπως επίσης ότι αυτή είναι μόλις η πρώτη υποψηφιότητα του για Όσκαρ αλλά κάλιο αργά παρά ποτέ. Παρά την πρωτιά και των δύο καλλιτεχνών και το δυνατό πλασάρισμα της ταινίας στα Όσκαρ είναι άγνωστο αν μπορεί να ξεπεράσει άλλες πιο δυνατές υποψηφιότητες στην κατηγορία.