Ατμοσφαιρική ρύπανση και Θεσσαλονίκη: Τα λάθη σε 500 λέξεις

Οι παραβάσεις στη Δυτική Θεσσαλονίκη και τρία πολύ σημαντικά ερωτήματα

Parallaxi
ατμοσφαιρική-ρύπανση-και-θεσσαλονίκ-92441
Parallaxi
φωτογραφία αρχείου

Λέξεις: Σάκης Λαζαρίδης

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για αθέτηση περιορισμών σε ό,τι αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση, δικαιώνει σε πρώτη φάση ηθικά την Προσφυγή του Δήμου Παύλου Μελά στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της τροποποίησης της ΑΕΠΟ της Τσιμεντοβιομηχανίας Τιτάν για Καύση RDF – SRF (αστικά απορρίμματα).

Τι έκανε λάθος η Ελλάδα

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η Ελλάδα δεν τήρησε τις ημερήσιες οριακές τιμές για τις συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων, οι οποίες είναι νομικά δεσμευτικές από το 2005. Η Ελλάδα παρέβη τις υποχρεώσεις της να κρατήσει την περίοδο υπέρβασης όσο το δυνατόν συντομότερη και δεν έχει λάβει επαρκή μέτρα για τη μείωση των συγκεντρώσεων αιωρούμενων σωματιδίων ειδικά στη Θεσσαλονίκη.

Πόσο πολύ υποφέρει η Θεσσαλονίκη

Τα στοιχεία που υπέβαλε η Ελλάδα επιβεβαιώνουν, τις συστηματικές υπερβάσεις στη Θεσσαλονίκη για 14 χρόνια από το 2005 (για όλα τα έτη με εξαίρεση το 2013). Το 2019, τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν επί του παρόντος διαθέσιμα δεδομένα, οι ημέρες κατά τις οποίες σημειώθηκαν υπερβάσεις των οριακών τιμών ήταν 67, που σημαίνει ότι δεν έχει γίνει σοβαρή προσπάθεια για να μειωθούν οι παραβάσεις και τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών.

Covid-19 και ατμοσφαιρική ρύπανση στη Θεσσαλονίκη

Η ατμοσφαιρική ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί στην Ε.Ε. την κυριότερη αιτία για προβλήματα υγείας που οφείλονται στο περιβάλλον και ευθύνεται για σοβαρές ασθένειες όπως το άσθμα, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος των πνευμόνων, καθώς κάθε χρόνο περίπου 400.000 πρόωροι θάνατοι στην Ε.Ε. μπορούν να αποδοθούν στην ατμοσφαιρική ρύπανση, εκ των οποίων περίπου 15.000 στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τους επιδημιολόγους μια από τις βασικές αιτίες της έντασης της πανδημίας covid-19 στην Θεσσαλονίκη και τα συνεχιζόμενα lockdown είναι και το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη.

Τρία πολύ σημαντικά ερωτήματα

Όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών μέχρι σήμερα δεν είναι ικανοποιητικές και επαρκείς, είναι πολλά τα ερωτήματα με πιο σημαντικά:

  • την έλλειψη ελέγχου από δημόσιο φορέα, όπου τις περισσότερες φορές ο ρυπαντής είναι και ελεγκτής
  • την αυστηρότερη νομοθεσία στους όρους λειτουργίας των βιομηχανικών μονάδων και
  • την επιβολή μέτρων προστασίας από την ατμοσφαιρική ρύπανση από τις αρμόδιες υπηρεσίες (Περιφέρεια Κ.Μ., Υπουργείο Περιβάλλοντος, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας).

Οι παραβιάσεις στη Δυτική Θεσσαλονίκη – Τι λένε οι έρευνες

Η έρευνα – μελέτης μοντέλου διασποράς ρύπων που έγινε πριν 2 μήνες από τον Δήμο Παύλου Μελά σε συνεργασία με το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ στην περιοχή της Ευκαρπίας περιμετρικά και ακτινωτά της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ και το πόρισμα των μετρήσεων, παρουσιάζει καθαρά υπέρβαση των ανώτατων επιτρεπτών ορίων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες, γεγονός που επιβεβαιώνει τη ρύπανση της περιοχής για τις παραμέτρους που μετρήθηκαν.

Παράλληλα στο ίδιο χρονικό διάστημα διαπιστώνεται επίσημα από το Σώμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος Βορείου Ελλάδος η παραβίαση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων των εγκαταστάσεων των ΕΛΠΕ με ανεξέλεγκτη απόθεση και απόρριψη επί του εδάφους επικίνδυνων και μη στερεών αποβλήτων, προκαλώντας κατ’ επανάληψη ρύπανση του περιβάλλοντος, με αποτέλεσμα την περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής.

Όλα αυτά συντελούν στη στοχευμένη πλέον κλιμάκωση του δικαστικού και όχι μόνο αγώνα για ένα καθαρότερο περιβάλλον και ποιότητα ζωής στη Δυτική Θεσσαλονίκη, αλλά και στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα.

*Ο Σάκης Λαζαρίδης είναι Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος Δήμου Παύλου Μελά

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα