Εκπαιδευτικοί: Τα σχολεία θα γίνουν υγειονομικές βόμβες μετάδοσης του ιού
Με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους μαθητές, τις οικογένειες τους, τους εκπαιδευτικούς και κατ επέκταση την κοινωνία
Ανάστατη είναι η εκπαιδευτική κοινότητα της Θεσσαλονίκης μετά τις ανακοινώσεις της Υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως για το πιθανό άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου και το πλαίσιο λειτουργίας τους, στις μέρες της πανδημίας.
“Τα σχολεία θα μετατραπούν σε υγειονομικές βόμβες με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους μαθητές, τις οικογένειες τους, τους εκπαιδευτικούς και κατ επέκταση την κοινωνία”, τονίζει η Γιάννα Λαθήρα, πρόεδρος της της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, που θεωρεί ότι μόνο η χρήση της μάσκας δεν συνιστά ικανό μέτρο προστασίας και αποφυγής της μετάδοσης του κορονοϊού.
Στη δυτική Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τα στοιχεία των εκπαιδευτικών και σε περιοχές όπως η Νεάπολη, οι Συκιές, η Ευκαρπία, ο Εύοσμος, ο αριθμός των παιδιών στις τάξεις είναι κατά κανόνα 25 και στα ΕΠΑΛ συχνά φθάνουν τα 28 παιδιά, σε αίθουσες των 35 έως 40 τετραγωνικών. Οι αριθμοί αυτοί είναι λίγο πολύ ίδιοι στα σχολεία όλων των δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος, συνεπώς σύμφωνα με τους καθηγητές μπαίνει σημαντικό θέμα προάσπισης της υγείας.
Στις χθεσινές ανακοινώσεις της Νίκης Κεραμέως βρίσκουν πως εντοπίζεται έλλειψη κοινής λογικής ή απλώς γίνεται προσπάθεια εξυπηρέτησης στοχευμένης πολιτικής λιτότητας και περιορισμού των δαπανών για την παιδεία.
“Όταν ανοίξαμε ξανά τα σχολεία τον Μάιο, μετά την καραντίνα, είχαμε τμήματα 15 ατόμων, την εποχή μάλιστα που τα κρούσματα κορονοϊού στη χώρα ήταν σημαντικά λιγότερα. Τώρα που τα κρούσματα αγγίζουν τριψήφιους αριθμούς, η υπουργός μας λέει ότι θα πρέπει να λειτουργήσουμε κανονικά σε τάξεις γεμάτες, προτάσσοντας την ατομική ευθύνη με τη χρήση μόνο της μάσκας”, επισημαίνει η κυρία Λαθήρα.
Οι τάξεις των 15 παιδιών δοκιμάστηκαν με επιτυχία μετά το lockdown, του μήνες Μάιο και Ιούνιο. Τότε μάλιστα υπήρξαν και αυξημένες υπηρεσίες καθαριότητας, όπως επιτάσσουν τα μέτρα αποφυγής διάδοσης του ιού. Η επισταμένη καθαριότητα στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έγινε και με “δανεικές” σχολικές καθαρίστριες από τα δημοτικά, που άνοιξαν αργότερα, τον Ιούνιο.
Τώρα όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί καλούνται να λειτουργήσουν με τις σχολικές καθαρίστριες που έχει το κάθε σχολείο, οι οποίες δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες σε καθαριότητα και απολύμανση.
Θέλουν να μας χρησιμοποιήσουν σαν πειραματόζωα
“Είναι ανεπίτρεπτο να ανοίξουν έτσι τα σχολεία”, λέει στην parallaximag ο Χρήστος Ζαγανίδης, αιρετό μέλος της ΠΥΣΔΕ δυτικής Θεσσαλονίκης. “Νοιώθουμε ότι θέλουν να μας χρησιμοποιήσουν σαν πειραματόζωα, η υπουργός παιδείας μας χειρίζεται με πολιτική σκοπιμότητα, στο πλαίσιο των πολιτικών λιτότητας. Βγάζει πανελλαδικά στατιστικά για τάξεις με 17 μαθητών. Ο αριθμός αυτός βγαίνει επειδή προσμετρά τα μικρότερα τμήματα των σχολείων σε χωριά, νησιά, μικρά επαρχιακά μέρη. Όμως η εικόνα στα αστικά κέντρα είναι άλλη: υπεράριθμες αίθουσες με 25 και πλέον παιδιά”.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος της Γ ΕΛΜΕ: “Πάνω από την υγεία όλων μας βάζουν τον περιορισμό των δαπανών για την παιδεία, ο νόμος Κεραμέως μάλιστα που ψηφίστηκε μέσα στην καραντίνα, προβλέπει περισσότερα παιδιά στις τάξεις του δημοτικού. Πίσω από τη ρητορεία με τη μάσκα κρύβουν μια βαθιά αντιεκπαιδευτική πολιτική”, τονίζει η κυρία Λαθήρα.
“Θέλουμε να ανοίξουν τα σχολεία”, δηλώνει από την πλευρά του ο ο γραμματέας του Ζ’ συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, Ηλίας Σμήλιος. “Σε τάξεις όμως των 12 έως 15 παιδιών. Και σε καθημερινή κανονική λειτουργία. Το σχολείο δεν μπορεί να λειτουργεί εκ περιτροπής.
Κι αυτό μπορεί να γίνει με ένα τρόπο, με τη δημιουργία κι άλλων αιθουσών διδασκαλίας. Υπάρχουν παλιά σχολεία ή άλλοι χώροι που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και να μετατραπούν σε αίθουσες. Αυτό θα έπρεπε να το είχε δρομολογήσει η πολιτεία και το αρμόδιο υπουργείο μέσα στο καλοκαίρι. Και δεν έκαναν τίποτα.”
Προσλήψεις εκπαιδευτικών και καθαριστριών
Πολλές νέες αίθουσες σε συνδυασμό με μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών και καθαριστριών για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες, είναι η απάντηση στις ιδιαίτερες συνθήκες που επιβάλλει η πανδημία, δηλώνουν οι εκπαιδευτικοί. Χωρίς να προσμετράται το κόστος.
“Γιατί δεν είναι μόνο αντιεκπαιδευτικό, είναι ανάλγητο και απάνθρωπο να μιλάνε για κόστος όταν μπαίνει θέμα προστασίας της υγείας”, επισημαίνει ο Ηλίας Σμήλιος
Όπως όμως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί φέτος οι προσλήψεις αναπληρωτών είναι λιγότερες από πέρυσι, ειδικά στους καθηγητές ειδικής αγωγής. Στο 4ο Γυμνάσιο Σταυρούπολης για παράδειγμα στη θέση 4 αναπληρωτών φιλολόγων έρχεται ένας νεοδιοριζόμενος, σύμφωνα με τη Γιάννα Λαθήρα.
“Οι διοικήσεις των ΠΥΣΔΕ έβγαλαν λιγότερα κενά αναπληρωτών, έδωσαν μικρότερο αριθμό κενών γιατί προσπαθούν φέτος να προσλάβουν λιγότερους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς”, τονίζει και ο Χρήστος Ζαγανίδης.
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν ακόμα να γίνουν τεστ κορονοϊού σε όλους τους εκπαιδευτικούς από την 1η Σεπτεμβρίου που θα επιστρέψουν στα σχολεία αλλά και στους μαθητές στη διάρκεια της χρονιάς δειγματοληπτικά ή και συνολικά.
Δηλώνουν μάλιστα αποφασισμένοι να συνεχίσουν και να κορυφώσουν τις κινητοποιήσεις τους -σήμερα πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών και συλλόγων γονέων έξω από το ΥΜΑΘ- έως το άνοιγμα των σχολείων, όποτε και αν γίνει αυτό.
Στο πλευρό των εκπαιδευτικών και οι γονείς
Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας αναφέρει:
«Απομένουν λιγότερο από δυο εβδομάδες για την έναρξη του σχολικού έτους, το οποίο οι μαθητές και οι γονείς τους προσμένουν με αγωνία, καθώς επιθυμία όλων είναι να ενταχθούν και πάλι στο φυσικό τους χώρο – το σχολείο. Αυτή η χρονιά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, καθώς από τη μία πρέπει να καλυφθούν τα κενά που δημιουργήθηκαν από το προηγούμενο έτος και από την άλλη εντείνεται η αγωνία για το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση εφέτος σε σχέση με την πανδημία.
Το κλείσιμο των σχολείων για μεγάλο χρονικό διάστημα και η επαναλειτουργία τους με την ελάχιστη συμμετοχή των παιδιών, δημιούργησε ένα κλίμα μειωμένης κοινωνικοποίησής τους, απομάκρυνσης τους από μια δημιουργική καθημερινότητα, ενώ δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η εκπαιδευτική ύλη.
Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου περιορίστηκαν μόνο στην υποχρέωση χρήσης μάσκας από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Δεν υπήρξε καμία αναφορά στη μείωση των μαθητών ανά Τμήμα, ώστε να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά σχολείο για να επιτευχθούν εκτός από τους εκπαιδευτικούς και οι υγειονομικοί στόχοι. Ταυτόχρονα οι ανακοινώσεις του Υπουργείου για προσλήψεις εκπαιδευτικών «έμειναν» στα ίδια με τις προηγούμενες χρονιές γεγονός που αποδεικνύει ότι ακόμα μια ήδη επιβαρυμένη χρονιά θα ξεκινήσει με εκατοντάδες κενά.
Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει λύση η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Ως Ομοσπονδία Γονέων & Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε απαιτήσει συγκεκριμένα μέτρα από την κυβέρνηση για την ασφαλή πρόσβαση όλων των μαθημάτων στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.
Απαιτούμε άνοιγμα όλων των σχολείων που καταργήθηκαν τα τελευταία χρόνια και αύξηση του αριθμού των αιθουσών.
Να δοθούν όλα τα απαραίτητα κονδύλια για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών άμεσα και όχι σε δόσεις. Οι ελλείψεις είναι γνωστές και θεωρούμε κοροϊδία την τμηματική ένταξη των εκπαιδευτικών. Η περσινή χρονιά ήταν πολύ χαρακτηριστική για τις καθυστερήσεις πρόσληψης εκπαιδευτικών που είχε σαν αποτέλεσμα πολλά παιδιά, ακόμα και της Γ Λυκείου να μην ολοκληρώσουν ούτε τη μειωμένη ύλη που καθορίστηκε λόγω πανδημίας.
Απαιτούμε να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα χρήματα στις σχολικές επιτροπές για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών λόγω της πανδημίας (καθαριστικά- απολυμαντικά κ.α.).
Να δοθούν οι απαραίτητες πιστώσεις για το βοηθητικό προσωπικό στην εκπαίδευση, όπως καθαριότητα.
Να υπάρχουν μαζικά επαναλαμβανόμενα τεστ στα σχολεία με ευθύνη του κράτους