Featured

Γιατί και η νέα σχολική χρονιά αναμένεται χαοτική – Η περίπτωση των ΗΠΑ

Έχουμε τα εργαλεία για να αντιμετωπίσουμε τις μεταλλάξεις της Covid-19, αλλά τα σχολεία πρέπει πραγματικά να τα αξιοποιήσουν.

Parallaxi
γιατί-και-η-νέα-σχολική-χρονιά-αναμένε-644119
Parallaxi

Από τις αρχές του καλοκαιριού, έχουν χτυπήσει τρία ρολόγια πανδημίας. Το πρώτο αφορά την μετάλλαξη Delta του κορoνοϊού, η οποία έχει κάνει τους καθημερινούς αριθμούς των κρουσμάτων να υπερδιπλασιάζονται από τον Ιούνιο. Το δεύτερο ρολόι είναι πιο προβλέψιμο: Η σχολική χρονιά ξεκινά, όπως συμβαίνει πάντα, στα τέλη Αυγούστου ή στις αρχές Σεπτεμβρίου. Το τρίτο ρολόι μετρά αντίστροφα για την έγκριση εμβολίων για τα παιδιά κάτω των 12 ετών, η οποία υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έρθει φέτος το φθινόπωρο. Αφού ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων πίεσε να γίνει μια μεγαλύτερη δοκιμή για τη συλλογή περισσότερων δεδομένων ασφαλείας στα παιδιά, πιθανότατα θα αργήσει περισσότερο. 

Αυτά τα τρία γεγονότα έχουν καταφέρει πλέον να συμπέσουν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο:

Ακριβώς επειδή η Δέλτα έχει φτάσει σε μια νέα κορύφωση, εκατομμύρια παιδιά που δεν μπορούν να εμβολιαστούν ακόμη πρόκειται να περνούν πολλές ώρες την ημέρα στο σχολείο. Και πολλά από αυτά θα το κάνουν χωρίς μάσκες, ακόμα και σε πολιτείες που τα κρούσματα είναι στα ύψη.

«Επιτρέπεται να χρησιμοποιείτε βρισιές;» έτσι απάντησε ο Sean O’Leary, παιδίατρος στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, όταν τον ρώτησα πώς αισθάνεται που πλησιάζει η σχολική χρονιά.

Αυτό το φθινόπωρο υποτίθεται ότι θα προμήνυε την επιστροφή στα μαθήματα δια ζώσης παντού. Αφού ο ιός τερμάτισε απότομα το εαρινό εξάμηνο του 2020, τα σχολεία αναγκάστηκαν για άλλη μια χρονιά να λειτουργήσουν εφαρμόζοντας μια μίξη από τηλεκπαίδευση και μαθήματα δια ζώσης.

Τώρα η μετάλλαξη Δέλτα απειλεί ότι θα καταστρέψει μια τρίτη σχολική χρονιά. Ο κίνδυνος στον οποίο ο κορονοϊός θέτει ένα μεμονωμένο παιδί είναι ακόμα πολύ χαμηλός – λιγότερο από το 1% των παιδιών που νοσούν χρειάζονται θεραπεία για ΜΕΘ – και με εκατομμύρια από τους πλέον ευάλωτους ενήλικες να έχουν εμβολιαστεί, ο κίνδυνος να μεταφέρουν τα παιδιά τον ιό στο σπίτι από τα σχολεία είναι επίσης πολύ μειωμένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Όμως η Δέλτα θα κάνει τη νέα σχολική χρονιά ξανά δύσκολη ακόμα και αν πολλά παιδιά δεν αρρωστήσουν. Οι μαθητές που μολύνονται ή ακόμη και αν μόνο εκτεθούν στο σχολείο θα πρέπει να χάσουν τα μαθήματα για να απομονωθούν ή να τεθούν σε καραντίνα για επτά έως 14 ημέρες τη φορά. Και αν οι περιπτώσεις ξεφύγουν πραγματικά από τον έλεγχο, τα σχολεία θα πρέπει να κλείσουν και να επιστρέψουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι γονείς θα πρέπει και πάλι να αγωνιούν για το ποιος θα φροντίζει τα παιδιά τους. 

Όσο λιγότερα μέτρα για τον μετριασμό της εξάπλωσης του ιού διαθέτει ένα σχολείο- μάσκες, test, εξαερισμό, εμβολιασμό για μαθητές άνω των 12 ετών- τόσο πιο πιθανό είναι να συμβεί αυτό.

«Η μη χρήση αυτών των μέτρων θα οδηγήσει και πάλι αρκετά παιδιά εκτός τάξεων», λέει η Jennifer Nuzzo, επιδημιολόγος στο Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health. Σε μία μόνο σχολική περιοχή στη Φλόριντα, μια πολιτεία που έχει απαγορεύσει τους κανονισμούς για τις μάσκες, 8.400 μαθητές βρίσκονταν σε καραντίνα ή απομόνωση μετά από μια εβδομάδα σχολείου.  

Στην Αλαμπάμα, ορισμένες περιοχές αναγκάζονται ήδη να επιστρέψουν στην τηλεκπαίδευση.

Οι γονείς ήλπιζαν ότι αυτή η σχολική χρονιά θα κυλούσε ομαλά. Οι εμπειρίες του περασμένου έτους έδειξαν ότι τα σχολεία θα μπορούσαν πράγματι να παραμείνουν ανοιχτά με τα σωστά μέτρα και τη χαμηλή εξάπλωση στις κοινότητες.

«Το μεγάλο συμπέρασμα ήταν: Με μέτριες προσπάθειες, θα μπορούσαμε να ελέγξουμε πολύ καλά τη μετάδοση», λέει η Alyssa Bilinski, ερευνήτρια δημόσιας υγείας στο Πανεπιστήμιο Brown. Τα κρούσματα μειώθηκαν φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών τον Ιούνιο και τα πράγματα φαίνονταν καλά μέχρι να εμφανιστεί η μετάλλαξη Δέλτα. Τώρα τα σχολεία πρέπει να αντιμετωπίσουν μια πιο μεταδοτική μετάλλαξη και μια μεγαλύτερη κοινοτική μετάδοση του ιού. «Δεν σχεδιάζαμε να επιστρέψουμε με αυτόν τον τρόπο στο σχολείο» λέει η Bilinski. 

Η μετάλλαξη Δέλτα δεν απαιτεί πλήρη αναθεώρηση των στρατηγικών περιορισμού της διασποράς του ιού στα σχολεία σε σύγκριση με πέρυσι.

«Έχουμε μια καλή εικόνα του πόσο επιτυχημένοι ήταν οι μετριασμοί με άλλες μεταλλάξεις που δεν ήταν τόσο μεταδοτικές. Αλλά με τη Δέλτα, τα σχολεία μπορεί να πρέπει να προσθέσουν μέτρα για να μειωθεί η εξάπλωση και να φθάσει στο ίδιο επίπεδο με πριν. Δεν υπάρχει κάποια μεμονωμένη παρέμβαση που να αποδειχτεί μαγική, αλλά ένα σύνολο πολυεπίπεδων παρεμβάσεων που μπορούν να σταματήσουν την εξάπλωση της COVID. Θα έλεγα ότι εξακολουθεί να ισχύει για τη Δέλτα. Απλώς χρειάζονται περισσότερες», λέει ο Meagan Fitzpatrick, μοντελιστής μολυσματικών ασθενειών στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.

Για παράδειγμα, τα σχολεία ενδέχεται να επιβληθούν σε δοκιμές επιτήρησης μαθητών χωρίς συμπτώματα – η Βαλτιμόρη έχει ένα τέτοιο πρόγραμμα, αλλά εξακολουθεί να είναι σπάνιο σε σχολεία σε όλη τη χώρα. Και τα εμβόλια για δασκάλους και μαθητές άνω των 12 ετών είναι νέα εργαλεία που δεν ήταν διαθέσιμα πέρυσι.

Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι πολλά σχολεία σε όλη τη χώρα κάνουν λιγότερα αντί για περισσότερα. Εννέα πολιτείες έχουν εγκρίνει απαγορεύσεις σχετικά με τους κανονισμούς της μάσκας. Και με λιγότερη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και περισσότερα παιδιά στο σχολείο φέτος, καθώς και μια πιο μεταδοτική μετάλλαξη, είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα δουν περισσότερα κρούσματα μεταξύ των μαθητών από πέρυσι.  

«Είμαστε πραγματικά αγχωμένοι και αρκετά απογοητευμένοι», μου είπε αυτή την εβδομάδα η Κέντρα Μπάμπιτς, διευθύντρια δοκιμών για την COVID-19 στο Υπουργείο Υγείας της Γιούτα. Επικοινώνησα με την Μπάμπιτς επειδή η Γιούτα είχε πρωτοστατήσει στο πρόγραμμα «δοκιμή για την παραμονή» πέρυσι, στο οποίο οι εκτεθειμένοι μαθητές που βρέθηκαν αρνητικοί σε ένα rapid test και δεν είχαν συμπτώματα τους επετράπη να επιστρέψουν στο σχολείο αντί να τεθούν σε καραντίνα για 10 ημέρες. Το CDC δημοσίευσε μια έκθεση που επισημαίνει την επιτυχία που είχε το πρόγραμμα και οι επιδημιολόγοι το ανέφεραν ως πρότυπο για τα άλλα σχολεία. Ο νομοθέτης της Γιούτα ενέκρινε ακόμη και ένα νομοσχέδιο που απαιτούσε «δοκιμή για παραμονή» στα σχολεία. 

Επειδή τα ποσοστά κρουσμάτων στην πολιτεία είναι ήδη υψηλότερα από αυτά του περασμένου φθινοπώρου και εξακολουθούν να αυξάνονται, η Μπαμπιτς ανησυχεί. Το σχέδιο «δοκιμή για την παραμονή» ενεργοποιείται όταν ορισμένος αριθμός μαθητών σε ένα σχολείο βγουν θετικοί σε διάστημα δύο εβδομάδων. Με τόσο μεγάλη εξάπλωση στην κοινότητα, «το σενάριο που σχεδιάζουμε στη χειρότερη περίπτωση είναι να εξετάσουμε περίπου το 30 τοις εκατό των σχολείων της πολιτείας μέσα σε μια εβδομάδα εργασίας, που θα ήταν περίπου 300 σχολεία», είπε. «Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει το προσωπικό για να πάει και να εξετάσει δεκάδες χιλιάδες μαθητές σε 300 σχολεία. Χωρίς άλλα μέτρα, το σύστημα δοκιμών είναι υπερφορτωμένο. «Περιοριστήκαμε στο πρότζεκτ αυτό», είπε. «Αυτό δεν προοριζόταν ποτέ να είναι ένα τελικό μέτρο πρόληψης».  

Στο κατακερματισμένο σύστημα δημόσιας υγείας των ΗΠΑ, καμία μεμονωμένη οντότητα δεν είναι υπεύθυνη για την έγκριση εμβολίων, παρακολούθηση μεταλλάξεων και την απόφαση για επαναλειτουργία των σχολείων. Αυτό σημαίνει ότι βρεθήκαμε σε μια εξαιρετικά απογοητευτική κατάσταση όπου τα μη εμβολιασμένα παιδιά επιστρέφουν στο σχολείο εν μέσω ενός κύματος της μετάλλαξης Δέλτα. Οι κοινότητες με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού ενηλίκων και λεπτομερή σχέδια περιορισμού της διασποράς στα σχολεία βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να το αντιμετωπίσουν.

ΠΗΓΗ: The Atlantic

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα