Κατερίνα, πόσο έχει αλλάξει η μόδα το 2021;
Η personal stylist μιλά στην Parallaxi για τη βιώσιμη μόδα, τις οικονομικές αγορές, τα σύγχρονα πρότυπα και την παρουσία της βιομηχανίας στην Ελλάδα.
Η Κατερίνα Γιαννακάκη είναι η χαρά τη ζωής. Θα την βρεις συνήθως ανάμεσα σε ντουλάπες, masterclasses, μαθήματα, lives και φυσικά ρούχα.
Η Κατερίνα είναι personal stylist και wardrobe coach, ενώ έχει δημιουργήσει με πολύ αγάπη και μεράκι το Your Style Language, μέσω του οποίου βοηθά άντρες και γυναίκες να βρουν το στιλ τους και όπως λέει και η ίδια «να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους» στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε όλη την Ελλάδα.
Αλήθεια Κατερίνα, ποια είναι η μεγαλύτερη ανησυχία των γυναικών και ποια των αντρών σχετικά με τις ενδυματολογικές τους επιλογές; «Η μεγαλύτερη ανησυχία των γυναικών συνήθως είναι πιο σύνθετη. Η εικόνα τους τις περισσότερες φορές συνδέεται άμεσα με την αυτοεκτίμηση τους. Έχει μεγάλη σημασία για εκείνες να νιώσουν όμορφες, αλλά και να τις βλέπουν το ίδιο και οι άλλοι γύρω τους.
Για τους άντρες η πρακτική πλευρά έχει μεγαλύτερη σημασία από την αισθητική. Όταν καταφέρνουν να συνδυάσουν και τα δύο είναι το τέλειο γι’ αυτούς».
Και τι είναι αυτό που ψάχνουν σε μάθημα personal styling; «Ουσιαστική γνώση. Θέλουν να καταλάβουν τι να κάνουν με τα ρούχα που έχουν στην ντουλάπα τους, πώς να τα συνδυάσουν με τον καλύτερο τρόπο επάνω τους και πώς να κάνουν καλύτερες αγορές, σύμφωνα με τις ανάγκες τους και τα περιβάλλοντά τους».
Οι συζητήσεις με την Κατερίνα είναι πάντα απολαυστικές. Συχνά τη ρωτάω για τις αλλαγές στη βιομηχανία της μόδας και φυσικά για τα λεγόμενα πρότυπα. Από που εμπνέονται οι άνθρωποι σήμερα και τι έχουν αποβάλει; «Αρχικά είναι εξαιρετικής σημασίας ότι έχουμε φύγει από το περιοριστικό πρότυπο διαστάσεων 90- 60- 90 και ακόμη και στις πασαρέλες βλέπουμε μοντέλα με περισσότερα κιλά, ιδιαιτερότητες, αυτοάνοσα όπως η λεύκη, ακόμη και διεμφυλικά. Έπρεπε κάποια στιγμή η μόδα να αντικατοπτρίζει το σύνολο της κοινωνίας και να απευθύνεται σε όλες τις κοινωνικές τάξεις και σε όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτως ιδιαιτεροτήτων.
Από την άλλη μεριά το κομμάτι των influencers και των social media έχει αλλάξει τελείως τον τρόπο επικοινωνίας της μόδας με το κοινό της. Ειδικά τον πρώτο καιρό όλο αυτό κατέβασε τη μόδα από το βάθρο της και την έκανε πιο προσιτή και οικεία για τον περισσότερο κόσμο και κυρίως τις γυναίκες. Οι influencers, πολλές φορές άνθρωποι της διπλανής πόρτας, ήταν αυτοί που αρχικά φωτογράφιζαν μεγάλο κομμάτι της ζωής τους και σταδιακά άρχισαν να πληρώνονται από τα brands και να δημιουργούν περιεχόμενο γι’ αυτά».
Με την πάροδο των χρόνων νέοι όροι μπαίνουν στη ζωή μας σχετικά με την ένδυση και την υπόδηση. Ένας από αυτούς είναι αυτός της βιώσιμης μόδας (Sustainable fashion). Ποια είναι η ακριβής απόδοσή του και ποια είναι η πορεία της χώρας μας σε αυτό; Ποιος είναι ο ρόλος του fast fashion; «Η βιώσιμη μόδα είναι ένα κίνημα και μια διαδικασία προώθησης της αλλαγής στη βιομηχανία της μόδας προς μια μεγαλύτερη οικολογική ακεραιότητα και κοινωνική δικαιοσύνη. Πολλά brand της χώρας μας έχουν υιοθετήσει αυτή τη λογική. Ο δρόμος ακόμα είναι μακρύς και για την ελληνική, αλλά και για την παγκόσμια μόδα. Οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν είναι ακόμη πολλές. Δεν είναι κάτι όμως που μπορεί να αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη, μιας και η παγκόσμια μόδα είναι ένα τεράστιο οικοδόμημα που δεν μετακινείται εύκολα».
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει η τάση του vintage και του second hand. Τελικά μπορεί κάποιος να βρει «διαμάντια» σε αυτά και αν ναι πως; «Είναι υπέροχο αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια με το vintage και το second hand και να μην ξεχνάμε ότι είναι και μία από τις πιο βιώσιμες πρακτικές. Τα ρούχα δεν καταλήγουν στις χωματερές, αλλά αντιθέτως συνεχίζουν το ταξίδι τους σε μία νέα ντουλάπα και αυτό είναι εξαιρετικό από μόνο του. Προσωπικά σε αυτά τα second hand θα έψαχνα για παλαιότερα επώνυμα κομμάτια, καθώς επίσης και για ρούχα με εξαιρετικές συνθέσεις, όπως το μετάξι και το κασμίρ ή ρούχα με ιδιαίτερα κοψίματα».
Η μόδα, ο κορονοϊός και η απουσία βιοτεχνιών στην Ελλάδα
Μόδα και κορονοϊός. Πόσο έχει επηρεάσει η πανδημία τη βιομηχανία της μόδας σε εσωτερικό και εξωτερικό; «Είναι βέβαιο ότι η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία. Αρχικά από τη στιγμή που δεν ταξιδεύουμε, δε μετακινούμαστε, δεν βγαίνουμε έξω, δε διασκεδάζουμε, έχει μειωθεί σημαντικά η ανάγκη για περισσότερα ρούχα, την ίδια στιγμή που έχει αυξηθεί η ανάγκη για homewear, το οποίο δε θα είναι βαρετό και δε θα μας θυμίζει πιτζάμες ή φόρμες. Εταιρείες που είχαν γρήγορα αντανακλαστικά, μπόρεσαν και προσαρμόστηκαν πολύ σε αυτό το μοτίβο, γι’ αυτό και ένα από τα πράγματα που σίγουρα βλέπουμε πιο ανεπτυγμένο είναι π.χ. τα πλεκτά σε co-ord sets κι άλλα ενδιαφέροντα homewear».
Η βιομηχανία της μόδας μέσω των βιοτεχνιών στην Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, είχε σημαντική παρουσία στο παρελθόν. Πλέον όμως είναι ελάχιστες αυτές που έμειναν στη χώρα. Οπότε δε μπορώ να μη ρωτήσω την Κατερίνα που πιστεύει ότι οφείλεται αυτό; «Αυτό οφείλεται κυρίως στο μεγάλο ανταγωνισμό του κόστους σε σχέση με την Κίνα και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και στο γεγονός ότι δε δημιούργησαν τα δικά τους brands, παρά μείνανε κυρίως στις φασόν παραγωγές για άλλα μεγάλα ονόματα της μόδας από το εξωτερικό. Συνολικά, ο κλάδος δεν κατάφερε να εδραιωθεί στην παγκόσμια μόδα, όπως για παράδειγμα έκανε η Ισπανία και δε δημιούργησε δομές για υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε ό,τι έχει να κάνει με τον κλάδο της μόδας και της παραγωγής του ενδύματος. Παρ’ όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια γίνεται μία σημαντική προσπάθεια από νέους σχεδιαστές κι από brand που στοχεύουν στη συνέπεια και την ποιότητα. Μακάρι αυτό να συνεχίσει και στο μέλλον και να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο».
Εκπτώσεις, φθηνές αγορές και το βλέμμα στο μέλλον
Αλήθεια, ποιες είναι οι συμβουλές της Κατερίνας για οικονομικές αγορές εντός και εκτός μιας εκπτωτικής περιόδου; Τι αναζητούν περισσότερο οι καταναλωτές σύμφωνα με την εμπειρία της; «Κατ’ αρχάς, το πρώτο πράγμα που θα έλεγα σε οποιονδήποτε είναι να ξεκινήσει πρώτα φτιάχνοντας μία λίστα με τα κομμάτια που λείπουν από την γκαρνταρόμπα του ή αυτά που πρέπει να αντικατασταθούν. Φυσικά στις εκπτώσεις μπορεί κανείς να βρει πολύ “value for money” επιλογές που μπορεί να αποτελούν μία καλή επένδυση για την επόμενη αντίστοιχη σεζόν. Αυτό που επίσης λέω πάντα σε όλους είναι “Ο κανόνας των 5”. Δηλαδή για κάθε νέο κομμάτι που προσθέτουμε σε μία γκαρνταρόμπα, να σκεφτόμαστε πέντε συνδυασμούς με τα ρούχα που ήδη έχουμε. Επιπλέον, θα τόνιζα ότι δεν έχει πάντα σημασία το ποσοστό της έκπτωσης, αλλά το τελικό κέρδος που έχουμε σε μία αγορά. Για παράδειγμα, μπορεί ένα τοπ να έχει 60% έκπτωση και να κερδίζουμε 30 ευρώ και ένα παλτό να έχει 30% έκπτωση και να κερδίσουμε 200€. Είναι καλό να λαμβάνουμε κι αυτό υπόψιν, όταν αγοράζουμε σε περίοδο εκπτώσεων.
Το σύνηθες στις εκπτώσεις είναι ότι ο κόσμος δεν ψάχνει κάτι στοχευμένα. Αυτό κάποιες φορές μπορεί να λειτουργήσει πολύ δημιουργικά, γιατί μπορεί πραγματικά να βρούμε κάτι πολύ ενδιαφέρον που να μην το είχαμε σκεφτεί. Γενικά όμως είναι καλό να ξεκινάμε με μία λίστα αγορών».
Κατερίνα Γιαννακάκη, εσύ από πού εμπνέεσαι στην καθημερινή σου ζωή; «Από τα πάντα! Από τις αγκαλιές των παιδιών μου, από μία όμορφη ανατολή του ηλίου, από τη βοή της πόλης, από τη μουσική, το χορό και συνολικά την τέχνη. Από το feedback των μαθητών και πελατών μου, όταν μου λένε πως άλλαξε η ζωή τους. Και πάντα μα πάντα από την αγάπη».
Τέλος, ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον; «Στόχος μου ήταν και είναι να βοηθήσω όσο περισσότερους ανθρώπους μπορώ να βρουν την προσωπική τους στιλιστική ταυτότητα και να μάθουν να εκφράζονται και να επικοινωνούν μέσα από αυτήν.
Ήδη πλέον διδάσκω στα ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ στο Τμήμα Σχεδίου Μόδας.
Επίσης, ένας βασικός στόχος για φέτος είναι να στηρίξω και προσωπικά, αλλά και σαν ομάδα Your Style Language, συλλόγους γυναικών που έχουν υποστεί βία κάθε μορφής. Είναι πάρα πολύ σημαντικό ειδικά στην εποχή που διανύουμε και με όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας να καταλάβουμε ότι η αλληλεγγύη, ο σεβασμός και η αποδοχή είναι κάτι που αφορά όλους μας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό για μένα να προσφέρω και ειδικά σε γυναίκες που έχουν “τσακιστεί” και θέλουν πραγματικά να πιστέψουν στον εαυτό τους, να πατήσουν ξανά στα πόδια τους και να προχωρήσουν μπροστά.
Τα υπόλοιπα σχέδια είναι να δημιουργηθούν κι άλλα style courses στο ψηφιακό σχολείο μας, το Your Style Language. Είναι ήδη σε διαδικασία υλοποίησης ένα course ειδικά για εταιρικά περιβάλλοντα και τα στελέχη τους. Στο σχεδιασμό είναι επίσης μία σειρά σεμιναρίων για καταστήματα και επαγγελματίες μόδας, με σκοπό να τους υποστηρίξω για να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τις δυνατότητές τους. Αυτό σημαίνει να μπορούν να προβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα προϊόντα τους τόσο με φυσικό τρόπο όσο και online, καθώς επίσης και να διαμορφώσουν ένα ξεχωριστό customer experience για τους πελάτες τους».
Μπορείτε να βρείτε την Κατερίνα Γιαννακάκη σε όλα τα social media, όπως για παράδειγμα το Instagram όπου καθημερινά μοιράζει συμβουλές και χαμόγελα με «αγάπη και στιλ», όπως συνηθίζει να λέει.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.