ΚΘΒΕ: Παρατυπίες και ατοπήματα που εγείρουν ερωτήματα

Τι συμβαίνει με την επιλογή νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος που παραμένει ακέφαλο από τις 17 Νοεμβρίου;

Parallaxi
κθβε-παρατυπίες-και-ατοπήματα-που-εγε-878954
Parallaxi

Λέξεις: Λία Κεσοπούλου

Ο δρόμος της επιλογής νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι μακρύς και γεμάτος παρατυπίες, που καθυστερούν την ομαλή διεξαγωγή και την ολοκλήρωση της διαδικασίας, με το ΚΘΒΕ να παραμένει ακέφαλο από τις 17 Νοεμβρίου 2021 που έληξε η θητεία του Νίκου Κολοβού.

Υπεύθυνο για την καθυστέρηση που έχει σημειωθεί είναι το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το οποίο ανήγγειλε την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής δύο σχεδόν μήνες (31/12/2021) μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υποψηφιοτήτων (8/11/2021) και όχι εντός τριών εργάσιμων ημερών, ως όφειλε βάσει της προκήρυξης. Λογοδότησε για την καθυστέρηση αυτή; Όχι. Γιατί αυτή η κωλυσιεργία στο ΚΘΒΕ, κάτι που δεν έγινε στο Εθνικό Θέατρο, όπου ο νόμος και οι προθεσμίες τηρήθηκαν; Καμία απάντηση, καμία εξήγηση, μέχρι στιγμής. 

Στην παρατυπία αυτή, έρχεται να προστεθεί και ένα πρόβλημα, αυτό της αποχώρησης δύο εκ των μελών της Επιτροπής, του Νικήτα Τσακίρογλου και του Ιεροκλή Μιχαηλίδη. Σύμφωνα, μάλιστα, με το ρεπορτάζ της voria.gr, ο κ. Τσακίρογλου δεν έχει παραστεί σε καμία από τις συνεδριάσεις της Επιτροπής. Να ένα ακόμα ζήτημα για το οποίο το ΥΠΠΟΑ θα όφειλε να λογοδοτήσει: Μπορεί μία πενταμελής γνωμοδοτική επιτροπή να συνεδριάζει χωρίς την παρουσία όλων των μελών της; Και πώς θα προχωρήσει η διαδικασία; Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται τρεις ολόκληροι μήνες από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υποψηφιοτήτων και βάσει νόμου, η διαδικασία θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί. 

Όσο το ΥΠΠΟΑ κωλυσιεργεί χωρίς να αναλαμβάνει τις ευθύνες του και χωρίς να λογοδοτεί, τα ερωτηματικά θα πληθαίνουν και το τοπίο θα γίνεται ολοένα και πιο θολό, επιτρέποντας σε εικασίες και φήμες να εξαπλώνονται εντός και εκτός της μικρής μας πόλης. Ήδη υπάρχουν δημοσιεύματα προς αυτή την κατεύθυνση, που μεταφέρουν την υπόνοια ότι η κωλυσιεργία του υπουργείου είναι ένας τρόπος να μεθοδεύσει την ανανέωση της θητείας του κ. Κολοβού. Ένα από αυτά τα δημοσιεύματα είναι αυτό της εφημερίδας «Η Αυγή» με ημερομηνία 29/12/2021 (μπορείτε να το διαβάσετε εδώ), οι αντιδράσεις στο οποίο, τόσο από την πλευρά του ΥΠΠΟΑ, όσο και από την πλευρά του τέως Καλλιτεχνικού Διευθυντή κ. Νίκου Κολοβού ήταν πολύ άμεσες. Ως προς την αντίδραση του ΥΠΠΟΑ: Δύο μέρες μετά το δημοσίευμα (στις 31/12/2021), ανακοινώνει – επιτέλους – τα μέλη της Ειδικής Επιτροπής (Δημήτριος Γαρούφας, Νικήτας Τσακίρογλου, Παναγιώτης Μέντης, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Νικαίτη Κοντούρη) που θα αξιολογήσουν τους 12 υποψηφίους (Νίκος Κολοβός, Νίκος Διαμαντής, Γιάννης Λεοντάρης, Γιάννης Μαργαρίτης, Γιάννης Παρασκευόπουλος, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Κώστας Βόμβολος, Γιώργος Ροντίδης, Νίκος Διονύσιος, Παύλος Δανελάτος, Αστέρης Πελτέκης και Ευδόκιμος Τσολακίδης). 

Ως προς την αντίδραση του κ. Νίκου Κολοβού: Την ίδια μέρα (29/12/2021), ο τέως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ εμφανίζεται στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ3 (μπορείτε να δείτε το απόσπασμα εδώ), με την ιδιότητα του νυν (!) Καλλιτεχνικού Διευθυντή, για να μιλήσει για μία δράση του οργανισμού, τη δωρεάν διανομή θεατρικών προγραμμάτων σε σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης. Να θέσουμε ένα πρώτο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν ο κ. Κολοβός να μιλά δημόσια εκπροσωπώντας το ΚΘΒΕ, από τη στιγμή που δεν το εκπροσωπεί πια, αφού η θητεία του έχει λήξει; Και ένα δεύτερο ερώτημα: Στην ΕΡΤ3 δεν έχουν ιδέα για το τι συμβαίνει στο ΚΘΒΕ; Είναι δυνατόν να παρουσιάζουν τον κ. Κολοβό με την ιδιότητα του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πλήρωσης της θέσης και ο κ. Κολοβός είναι ένας από τους υποψηφίους; 

Ας εμβαθύνουμε λίγο περισσότερο. Το ρεπορτάζ για τη δράση του ΚΘΒΕ κάνει η δημοσιογράφος της ΕΡΤ3, κ. Χρύσα Σάμου, η οποία δεν παραλείπει να μιλήσει, με ιδιαίτερα θερμά λόγια, για το έργο του κ. Κολοβού ως Καλλιτεχνικού Διευθυντή, τα δύο χρόνια της θητείας του. «Δύο χρόνια ολόκληρα επιμένετε, εργογραφείτε, παρουσιάζετε μία ποικιλία θεάματος», τονίζει. «Το Κρατικό, επί δύο χρόνια, προσπαθεί να κρατήσει ψηλά το πολιτιστικό δρώμενο, και νομίζω επιτυχώς», απαντά ο κ. Κολοβός, κάνοντας και αναφορά στις κριτικές που ομολογούν ότι τα τελευταία δύο χρόνια το ΚΘΒΕ τα πήγε πάρα πολύ καλά. Τρίτο ερώτημα: Τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη διανομή θεατρικών προγραμμάτων στα σχολεία; Πώς ένα ρεπορτάζ ξεκινά από ένα θέμα και στην πορεία καλύπτει ένα άλλο; Και ένα τέταρτο ερώτημα: Γιατί η κ. Σάμου μετατοπίζει το ενδιαφέρον από το ένα θέμα στο άλλο, πλέκοντας το εγκώμιο στον τέως Καλλιτεχνικό Διευθυντή και επιτρέποντάς του να κάνει έναν άτυπο απολογισμό του καλλιτεχνικού έργου του; 

Ωστόσο, η κ. Χρύσα Σάμου δεν είναι μία τυχαία δημοσιογράφος που της ανέθεσε η ΕΡΤ3 να κάνει ένα ρεπορτάζ για το ΚΘΒΕ. Είναι μία δημοσιογράφος, που από τον Φεβρουάριο του 2021 μέχρι σήμερα, παρέχει τις υπηρεσίες της στο Γραφείο Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του ΚΘΒΕ έναντι της αμοιβής των 29.369,73€, βάσει των δύο ιδιωτικών συμφωνητικών που είναι διαθέσιμα στη Διαύγεια. Ανοίγει παρένθεση. Το πρώτο συμφωνητικό αφορά, μάλιστα, μία περίοδο που η θεατρική δραστηριότητα ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και οι παραστάσεις του ΚΘΒΕ ανέβηκαν, ως επί το πλείστον, διαδικτυακά. Με τα θέατρα κλειστά και πλήθος επαγγελματιών του κλάδου άνεργο, ο κ. Κολοβός αποφάσισε να ενισχύσει ένα ήδη στελεχωμένο και σχεδόν ανενεργό τμήμα. Κλείνει η παρένθεση.

Ένα επί της ουσίας βολικό ρεπορτάζ από μία δημοσιογράφο της Δημόσιας Τηλεόρασης που έχει οικονομική σχέση με το ΚΘΒΕ, δεν είναι απλά ένα ζήτημα που καταστρατηγεί την έννοια της δεοντολογίας. Εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της ενέργειας αυτής καθαυτής – πώς ο κ. Κολοβός εξακολουθεί να εκπροσωπεί δημόσια το ΚΘΒΕ ενάμισι μήνα μετά τη λήξη της θητείας του; – αλλά και με την ηθική διάσταση της ενέργειας – δεν είναι αθέμιτος ανταγωνισμός ένας από τους υποψηφίους να υποστηρίζει δημόσια, έστω και με έμμεσο τρόπο, την υποψηφιότητά του; Και δεν είναι μονομέρεια η ΕΡΤ3 να δίνει βήμα μόνο σε έναν από τους υποψηφίους; 

Παρόλα αυτά, επειδή με όλα τα παραπάνω δεν ασχολήθηκε κανείς, όπως συμβαίνει συνήθως στη Θεσσαλονίκη, την επόμενη μέρα, στις 30/12/2021, ο κ. Κολοβός έκανε επίσημη δήλωση, απαντώντας στις φημολογίες περί μεθόδευσης που δημοσιεύθηκαν, υποστηρίζοντας χωρίς κανένα απολύτως στοιχείο ότι «ο οργανισμός τόσο διοικητικά όσο και καλλιτεχνικά βρίσκεται μετά από δύο δύσκολα χρόνια στην καλύτερη στιγμή του» και προειδοποιώντας ότι «κάθε εμπλοκή του ονόματός του διά περιέργων δημοσιευμάτων υποβολιμαίων ή ατυχών, αστήρικτων πληροφοριών, θρασύτατων υπονοιών που αφορούν στο όνομά του, στην υποψηφιότητα του κοκ, αποτελούν πολύπλευρο δημοσιογραφικό ατόπημα, του οποίου μέλλεται να εξακριβωθεί η πηγή και η νομιμότητά του». Αν ο κ. Κολοβός έχει επιτελέσει σπουδαίο, καλλιτεχνικά και εμπορικά/οικονομικά, έργο κατά τη διάρκεια της θητείας του, είναι ένα θέμα που τεκμηριώνεται με στοιχεία που οφείλει να δημοσιεύσει το ΚΘΒΕ στον ετήσιο απολογισμό του, όχι με ισχυρισμούς. Επίσης, οι προειδοποιήσεις του κ. Κολοβού προς πάσα κατεύθυνση είναι κάπως άτοπες όταν ο ίδιος, με τις δικές του επιλογές και ενέργειες, τροφοδοτεί τις εικασίες και τις φημολογίες στις οποίες αντιδρά, διακινδυνεύοντας να υπονομεύσει το κύρος του.  

Πρέπει, επιτέλους, να γίνει αντιληπτό ότι το ΚΘΒΕ είναι ένας πολιτιστικός φορέας εποπτευόμενος από το ΥΠΠΟΑ, που λειτουργεί με δημόσιο χρήμα, με τα χρήματα των φορολογούμενων πολιτών. Συνεπώς, το τι συμβαίνει με το ΚΘΒΕ μας αφορά άμεσα και έχουμε κάθε δικαίωμα να ζητάμε την απρόσκοπτη εφαρμογή όλων των νόμιμων διαδικασιών και τη λογοδοσία όλων των εμπλεκομένων όταν οι διαδικασίες δεν είναι καθαρές ή όταν δεν τηρούνται. Κανείς δεν μπορεί να κάνει ό,τι θέλει και να βρίσκεται στο απυρόβλητο. Γιατί η στάση αυτή απαξιώνει ακόμα περισσότερο το ΚΘΒΕ, το δεύτερο μεγαλύτερο θέατρο της χώρας που λαμβάνει τη δεύτερη μεγαλύτερη επιχορήγηση μετά το Εθνικό Θέατρο και έχει (ή οφείλει να έχει) κυρίαρχο ρόλο στα πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. 

*Η Λία Κεσοπούλου ασχολείται με την Πολιτιστική Επικοινωνία και το Μarketing.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα