Featured

Ο Λευκός Πύργος σύμβολο ποιότητας κρασιών

Η Θεσσαλονίκη έχει τον δικό της διεθνή διαγωνισμό οίνου και αποσταγμάτων και μάλιστα, από το 1999.

Parallaxi
ο-λευκός-πύργος-σύμβολο-ποιότητας-κρα-857584
Parallaxi

Λέξεις: Αλεξάνδρα Ανθίδου

Κάθε χρόνο πάνω από ένα εκατομμύριο νέες φιάλες κρασιού που ταξιδεύουν απ’ άκρη σ’ άκρη σε όλη την Ελλάδα και στα πέρατα της γης, φέρουν στην κυλινδρική τους επιφάνεια τον Λευκό Πύργο.  

Είναι το αυτοκόλητο σηματάκι που συμβολίζει το μετάλλιο, χρυσό, ασημένιο ή χάλκινο, όπου έχουν αποσπάσει τα βραβευμένα κρασιά από τον ετήσιο «Διεθνή Διαγωνισμό Οίνου & Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης». Ναι καλά διαβάσατε, η Θεσσαλονίκη έχει τον δικό της διεθνή διαγωνισμό οίνου και αποσταγμάτων και μάλιστα, από το 1999.

Ίσως η συγκεκριμένη διοργάνωση να μην είναι ευρέως γνωστή, πέραν των όσων ασχολούνται επαγγελματικά με το κρασί, τον οινοποιητικό κλάδο, την εστίαση και το εμπόριο, καθώς και των οινόφιλων που παρακολουθούν και ενημερώνονται για ό,τι αφορά τον Ελληνικό οίνο, το βέβαιο όμως είναι πως αποτελεί τη σημαντικότερη εκδήλωση για το κρασί στην Ελλάδα.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να δούμε, τι συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη που σχετίζεται με αυτόν τον τόσο σημαντικό συμβολισμό που έρχεται, όχι απλώς να συμπληρώσει, αλλά να δώσει υπεραξία στον τίτλο της «γαστρονομικής πόλης».

Ετήσια λοιπόν, η δραστήρια ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος», με έδρα τη Θεσσαλονίκη, διοργανώνει τον «Διεθνή Διαγωνισμό Οίνου & Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης» ο οποίος αφορά κυρίως το επώνυμο Ελληνικό κρασί.   Ωστόσο όμως στον Διαγωνισμό αυτό, συμμετέχει κάθε χρόνο και ένας μεγάλος αριθμός Κυπριακών κρασιών, καθώς και δείγματα από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά και Ηπείρους.

Παράλληλα, στον Διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης καλούνται να συμμετάσχουν ως γευσιγνώστες-κριτές, διεθνώς αναγνωρισμένα ονόματα του χώρου από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων masters of wine και masters sommelier, που αποτοτελούν τους υψηλότερους τίτλους στην παγκόσμια βιομηχανία του κρασιού.

Opinion leaders, άνθρωποι που κατευθύνουν τη διεθνή αγορά και τις τάσεις στην προτίμηση των καταναλωτών, όπως ο Steven Spurrier, ο Tom Stevenson, η Tara Thomas, o Steve Daniel, ο George Soleas, έχουν καθίσει στα τραπέζια του Διαγωνισμού Θεσσαλονίκης βαθμολογώντας και επιβραβεύοντας τις αξιόλογες προσπάθειες των οινοποιών μας.

Πρόεδρος του Διαγωνισμού τα τελευταία χρόνια είναι ο Έλληνας master of wine Κωνσταντίνος Λαζαράκης, μία προσωπικότητα υψηλού διεθνούς κύρους, που επισφραγίζει τόσο τη διεξαγωγή όσο και τα αποτελέσματα της εκάστοτε διοργάνωσης.

Όλα αυτά, δικαίως δίνουν το τίτλο του «Διεθνούς» στον Διαγωνισμό Θεσσαλονίκης, που χαίρει την εκτίμηση των Ελλήνων οινοποιών και απολαμβάνει την αμέριστη υποστήριξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, όλων των φορέων και όλων των περιφερειακών ενώσεων οινοπαραγωγών της Ελλάδας.  

Θέλετε να αναφέρουμε μερικά ακόμη σημαντικά πράγματα που αφορούν τον Διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης;   Λοιπόν έχουμε και λέμε:

Ο «Διεθνής Διαγωνισνός Οίνου & Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης» συγκαταλέγεται ανάμεσα στους διεθνείς διαγωνισμούς οίνου ανά τον κόσμο, η διοργάνωσή του θεωρείται από τους διεθνείς γευσιγνώστες-κριτές ως κορυφαία και δεν είναι λίγες οι φορές που την έχουν χαρακτηρίσει ως την «καλύτερη στον κόσμο».

Τα δείγματα που συμμετέχουν ετήσια έχουν αγγίξει τον αριθμό των 1000 παρουσιάζοντας κάθε χρόνο αυξητική πορεία, μάλιστα, στον Διαγωνισμό συμμετέχει περίπου το ¼ των Ελλήνων οινοποιών για τους οποίους η συγκεκριμένη διοργάνωση αποτελεί σημείο αναφοράς, εφόσον τους δίνεται η δυνατότητα να λάβουν τη βαθμολογία και σχόλια για τα προϊόντα τους, από τους διεθνώς αναγνωρισμένους κριτές του.  Με τον τρόπο αυτό, βελτιώνουν τα κρασιά τους.   Άλλωστε, ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης έχει αποτελέσει εφαλτήριο για να γίνουν γνωστά στο κοινό, πρωτοεμφανιζόμενα οινοποιεία, άγνωστες ποικιλίες, διαφορετικά στυλ κρασιού, πειραματικοί οίνοι, αλλά και για να ξαναθυμηθούμε αλλοτινές δημοφιλείς ετικέτες.   

Για όλους τους παραπάνω λοιπόν λόγους, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης είναι η σημαντικότερη διοργάνωση γύρω από το Ελληνικό κρασί, που μάλιστα πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, τη γαστρονομική πρωτεύουσα της Ελλάδας.

Εξάλλου, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του φετινού Διαγωνισμού, οι συμμετοχές αντιπροσωπεύουν το σύνολο του Ελληνικού οινικού χάρτη με 36,2% από Μακεδονία, 23,1% από Θεσσαλία, 16,5% από Πελοπόννησο, 15% από Κρήτη, 13,7% από Στερεά Ελλάδα, 11,4% από νησιά Αιγαίου, 2,7% απο Ήπειρο και 1,4% από νησιά του Ιονίου.

Και όσο αφορά τη διαδικασία του διαγωνιστικού τμήματος, τις γευστικές δοκιμές, τη βαθμολογία και τις βραβεύσεις, ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης κινείται σύμφωνα με Αυστραλιανά πρότυπα, προσαρμοσμένα ωστόσο σύμφωνα με την Ελληνική οινική σύγχρονη αλλά και συνεχώς αναπτυσόμενη πραγματικότητα.

Πιο συγκεκριμένα, τα δείγματα δοκιμάζονται τυφλά, δίχως δηλαδή οι γευσιγνώστες-κριτές να γνωρίζουν ποιό κρασί δοκιμάζουν, παρά μόνο την κατηγορία (αφρώδης, ξηρός, γλυκύς κτλ) και την ποικιλία.  Επιπλέον, οι βαθμολογίες και τα σχόλια γίνονται ηλεκτρονικά και online.

Με βάση τη βαθμολογία, χρυσό μετάλλιο θα πάρει ένα κρασί που έχει βαθμολογηθεί μεταξύ 91 και 100, ασημένιο μεταξύ 88 και 90, ενώ χάλκινο μεταξύ 85 και 87.  Το ίδιο ισχύει και για τα αποστάγματα αμπελοοινικής προέλευσης.

Κάθε τραπέζι γευσιγνωστών δοκιμάζει και αξιολογεί διαφορετικά δείγματα, όμως στο τέλος, η ολομέλεια δοκιμάζει και αξιολογεί από το σύνολο των κρασιών που έχουν λάβει βαθμολογία για χρυσό μετάλλιο, προκειμένου να αναδείξει το καλύτερο δείγμα ανά κατηγορία, δηλαδή, τον καλύτερο λευκό οίνο, τον καλύτερο ροζέ, καλύτερο ερυθρό, καλύτερο επιδόρπιο, καλύτερο αφρώδη και καλύτερη ρετσίνα.  Στο τέλος, οι καλύτεροι έξι οίνοι που θα προκύψουν, ένας ανά κατηγορία, θα δοκιμαστούν ξανά από την ολομέλεια για να αναδειχθεί ένας οίνος ως «ο καλύτερος οίνος του Διαγωνισμού».   Αντίστοιχα το απόσταγμα με τη μεγαλύτερη βαθμολογία λαμβάνει τη διάκριση «το καλύτερο απόσταγμα του Διαγωνισμού».

Αυτά ως εδώ, όσο αφορά το διαγωνιστικό μέρος του Διαγωνισμού, διότι έπεται και συνέχεια την οποία εμείς τουλάχιστον οι καταναλωτές, βλέπουμε σε ράφια των super markets, των καταστημάτων delicatessen, στις κάβες αλλά και σε συντηρητές, dispensers και γενικότερα σε τοποθετήσεις κρασιών σε εστιατόρια και wine ή coffee bars.

Οι φιάλες των βραβευμένων κρασιών του Διαγωνισμού, έχουν το δικαίωμα να φέρουν στην επιφάνειά τους το χαρακτηριστικό αυτοκόλλητο μετάλλιο που τους έχει αποδοθεί, ανάλογα με τη βαθμολογία που έχουν αποσπάσει.  Οι οινοπαραγωγοί φροντίζουν να προμηθευτούν και να τοποθετήσουν τα αυτοκόλλητα μετάλλια ώστε το βραβευμένο τους κρασί να διακρίνεται μεταξύ πολλών άλλων.

Έτσι για τους αγοραστές κρασιού στην εστίαση και στο εμπόριο, όταν προμηθεύονται βραβευμένα κρασιά, αυτό προσδίδει επιπρόσθετη αξία στην επιχείρησή τους.   Κυρίως όμως βοηθά το καταναλωτικό κοινό να επιλέξει μεταξύ πολλών ετικετών κάποια από τις καλύτερες.

Ακόμη περισσότερο, φανταστείτε αυτές τις φιάλες ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες στο εξωτερικό, στο Τόκιο, στη Νέα Υόρκη, στο Σίδνεϋ, στο Μπουένος Άιρες, στο Βερολίνο ή στο Λονδίνο.

Ποιό όμως είναι το διακριτικό που συμβολίζει τον Διαγωνισμό της Θεσσαλονίκης και υπάρχει σε όλα αυτά τα μετάλλια;   Είναι ο Λευκός Πύργος, το σύμβολο της πόλης, πάνω σε εκατομμύρια φιάλες κρασί.  Ταξιδεύει σε όλον τον πλανήτη και μαζί του ταξιδεύει ο επώνυμος Ελληνικός οίνος, η οινική μας κουλτούρα, τα αρώματα της γης μας, ταξιδεύει η Θεσσαλονίκη και η Ελλάδα ολάκερη.

Άλλωστε όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο Διαγωνισμός Θεσσαλονίκης, αποσκοπεί στην παρουσίαση του πλούτου της Ελληνικής και παγκόσμιας παραγωγής οίνων και αποσταγμάτων στο καταναλωτικό και το εμπορικό κοινό, στη γνωριμία με τις Ελληνικές ποικιλίες, στην προβολή και προώθηση των Ελληνικών οίνων και αποσταγμάτων αμπελοοινικής προέλευσης, ενώ παράλληλα επιθυμεί να συμβάλλει στην ευρύτερη αποδοχή του οίνου και του αποστάγματος ως παράγοντες πολιτισμού και γενικότερα στην ανάπτυξη της αμπελοοινικής παιδείας.

Αξίζει να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του «Διεθνούς Διαγωνισμού Οίνου & Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης», www.tiwc.gr, να διαβάσετε τον κανονισμό, το προφίλ και τους στόχους του.  Κυρίως όμως αξίζει να ενημερωθείτε για τα βραβευμένα κρασιά και αποστάγματα της κάθε διοργάνωσης.  Ίσως να ανακαλύψετε πως κάποια από αυτά τα έχετε δοκιμάσει, σε κάποια γιορτή, σε κάποιο γεύμα, ίσως τα πήγατε ή σας τα έχουν φέρει δώρο.  Σε κάθε περίπτωση, ίσως σας βοηθήσουν να επιλέξετε στις επόμενες αγορές σας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα