Featured

Λύντια Πετροπούλου: Η τέχνη δεν είναι για λίγους, είναι για όλους

Η δασκάλα που αγαπούν όλοι οι μαθητές σε Αρκιούς και Ερείκουσα, με το μοναδικό εικαστικό διαδικτυακό εργαστήρι.

Parallaxi
λύντια-πετροπούλου-η-τέχνη-δεν-είναι-γ-823984
Parallaxi
Λαδοπαστέλ,ποντίκι, κάμερα, πάμε. Το διαδικτυακό εικαστικό εργαστήρι ξεκινά…

Λέξεις – Εικόνες: Τζίνα Σπάρτακου

Πόση αγάπη και ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και την τέχνη μπορούν να χωρέσουν μέσα σε ένα εικαστικό διαδικτυακό εργαστήρι; Πώς οι ξυλομπογιές, τα λαδοπαστέλ, οι ακουρέλες, οι μαρκαδόροι και οι σπουδαίοι Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι κατάφεραν να αλλάξουν την ζωή του μοναδικού μαθητή των Αρκιών και των μικρών μαθητών της ακριτικής Ερείκουσας, τους όπλισαν με ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση, με χαρά και διάθεση για δημιουργία; 

Η απάντηση συνοψίζεται στο γράμμα που έλαβε η εικαστική εκπαιδευτικός Λύντια Πετροπούλου από τον μοναδικό μαθητή του δημοτικού σχολείου των Αρκιών, με τον οποίο ολοκλήρωσαν πριν λίγους μήνες, 2 χρόνια εικαστικών διαδικτυακών μαθημάτων: 

«Στο πρώτο έργο που ήταν η ζωγραφική του ονόματός μου, δυσκολεύτηκα πάρα πολύ για αυτό το τελείωσα μετά από πάρα πολλά μαθήματα.

Στο τέλος όμως, το έργο μου έγινε ένα φανταστικό έργο τέχνης, που άρεσε πάρα πολύ στην κυρία Λύντια!

Όταν κάνουμε μαθήματα η κυρία Λύντια λέει τι υλικά να χρησιμοποιήσω, κάθε λίγο της δείχνω το έργο που δημιουργώ, μου δείχνει έργα άλλων παιδιών, μου βάζει κλασσική μουσική για να συγκεντρώνομαι και μου λέει να αφήνω πάντοτε ελεύθερη την φαντασία μου. Εγώ είμαι ενθουσιασμένος και χαρούμενος που τα κατάφερα και τώρα έχω περισσότερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου πως από δω και πέρα θα τα καταφέρω καλύτερα!” 

Ο μοναδικός μαθητής των Αρκιών, υπερήφανος για το έργο του.

Ενθουσιασμένη από την επαφή της με την εικαστική τέχνη όμως είναι και η μικρή μαθήτρια της Α’ τάξης  του δημοτικού σχολείου της Ερείκουσας που φαίνεται να αδημονεί για την συνέχεια των διαδικτυακών εικαστικών μαθημάτων: 

‘’Εγώ γνώρισα τον Ακριθάκη και τον Πικάσο. Εγώ εργάστηκα με υλικά μαρκαδόρους και νερο μπογιές. Εμένα μου άρεσε η προσωπογραφία. Εγώ προτιμάω τις νερό μπογιές. Εγώ αισθάνομαι πολύ ωραία και χαρούμενη. Και θέλω να αρχίσω πάλι το Σεπτέμβριο.’’ 

Ταξιδεύοντας με τις “Βαλίτσες” του Ακριθάκη. Έργα της μαθήτριας της Α᾽δημοτικού.
Τι είναι το Διαδικτυακό Εικαστικό Εργαστήριο;

Όλα ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2019 όταν η Λύντια Πετροπούλου, έχοντας εργαστεί επί σειρά ετών ως εικαστική εκπαιδευτικός σε σχολεία, μουσεία, βιβλιοθήκες και ιδρύματα, ξεκίνησε να πραγματοποιεί το όνειρό της, την δημιουργία «Διαδικτυακών Εικαστικών  Εργαστηρίων» για μαθητές και παιδιά που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας. 

“ Η τέχνη δεν είναι για λίγους, είναι για όλους” είναι το μότο της Λύντια η οποία μιλά με πάθος για την σύλληψη, την υλοποίηση και τους στόχους της εμπνευσμένης της δράσης:

“Η τέχνη δεν είναι για λίγους και πιστεύω ότι πρέπει να φτάνει σε όλους. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω ένα δίκτυο τέχνης, με σκοπό το σχεδιασμό και την υλοποίηση διαδικτυακών εικαστικών εργαστηρίων για μαθητές/παιδιά σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, που λόγω απόστασης, ή οικονομικών και κοινωνικών θεμάτων δεν μπορούν να έρθουν σε επαφή με την εικαστική τέχνη.

Και γιατί είναι ζωτικής σημασίας για τα παιδιά αυτά που ζουν σχεδόν απομονωμένα να γνωρίσουν την τέχνη; Για να αναπτύξουν την προσωπική τους έκφραση, την αισθητική τους κρίση και καλλιέργεια. Στα εικαστικά αυτά εργαστήρια βοηθάμε τα παιδιά να εκφραστούν και να αποδώσουν τις ιδέες τους σε οπτική μορφή, να οπτικοποιήσουν αυτά που δεν μπορούνε να πουν με λόγια. Και δεν είναι μόνο οι ιδέες… Είναι τα όνειρα, τα συναισθήματα, οι επιθυμίες. 

Ο μικρός καλλιτέχνης «ξαναζωντανεύει» τον μύθο του Ηρακλή με το λιοντάρι, ολοκληρώνοντας τον δικό του εικαστικό άθλο.

Μέσα από αυτά τα εργαστήρια τα παιδιά γνωρίζουν καλλιτεχνικά ρεύματα, τη ζωή και το έργο γνωστών Ελλήνων και ξένων εικαστικών, πειραματίζονται με ποικίλες τεχνικές και υλικά κατανοώντας τις δυνατότητα και τον περιορισμό τους, μαθαίνουν να παρατηρούν, να αναπτύσσουν τη φαντασία και την δημιουργικότητα τους, μαθαίνουν να έχουν γνώμη και να μην ντρέπονται να την εκφράσουν. Τις πιο πολλές φορές όταν ρωτάμε τα παιδιά “τι δείχνει αυτός ο πίνακας;”  συνήθως δεν μιλούν γιατί φοβούνται μην πουν κάτι λάθος και δεν λένε αυτό που πραγματικά βλέπουν και αισθάνονται. Είναι εντυπωσιακό όμως ότι μέσα από τα μαθήματα αυτά τελικά καταφέρνουν να βρουν τη δική τους φωνή.

Χάρη σε αυτή τη δημιουργική και επικοινωνιακή συνάμα διαδρομή, μέσα από τα διαδικτυακά εικαστικά εργαστήρια, τα παιδιά καταφέρνουν να ανακαλύψουν  τις δυνατότητές τους και να απομακρυνθούν από τα στερεότυπα, να σκεφθούν, να προβληματιστούν πάνω στην δική τους δουλειά και να βρουν περισσότερες από μία  λύσεις, να οραματιστούν, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση τους, να χαλαρώσουν και να διασκεδάσουν μέσα από την δημιουργικότητα. Και όλα αυτά μέσα σε ένα απολύτως ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον.» 

Ένα μεγάλο ευχαριστώ…

Ενθουσιασμένοι με τα αποτελέσματα των διαδικτυακών εικαστικών εργαστηρίων όμως δεν είναι μόνο οι μικροί μαθητές, αλλά και οι δάσκαλοί τους που αναγνωρίζουν τις ευεργετικές επιδράσεις αυτής της προσπάθειας. 

Η κυρία Μαρία Τσιαλέρα προϊσταμένη του δημοτικού σχολείου των Αρκιών αποστέλλει μια συγκινητική  ευχαριστήρια επιστολή προς την κυρία Πετροπούλου, από την οποία παραθέτουμε κάποια αποσπάσματα:

«Αγαπητή κυρία Πετροπούλου

Σας γράφω αυτή την επιστολή για να σας συγχαρώ και για να σας ευχαριστήσω θερμότατα για την αρωγή και συμπαράσταση που έχετε προσφέρει προς το ακριτικό σχολείο μας, για τη συνεχή στήριξή σας με τα διαδικτυακά εικαστικά εργαστήρια προς τον μοναδικό μαθητή του σχολείου μας! 

Βρήκαμε στο πρόσωπό σας έναν πολύτιμο αρωγό, που όχι μόνο σκέφτεται και δρα για το καλό μας, αλλά το σπουδαιότερο: τονώνει σε μεγάλο βαθμό το ηθικό μας, μέσα στην βαθιά απομόνωση που βιώνουμε εδώ στο ακριτικό νησί των Αρκιών. 

Η βοήθειά σας πολύτιμη! Είστε πραγματικός θησαυρός για το σχολείο μας. Σας έχουμε στο πλευρό μας τα τελευταία δύο χρόνια και γι᾽αυτό αισθανόμαστε λιγότερο μόνοι σ᾽αυτό το μοναχικό μας ταξίδι στις εσχατιές του Αιγαίου πελάγους. 

Θα ήθελα επίσης να σας ευχαριστήσω θερμότατα για το αμέριστο ενδιαφέρον σας προς τον μαθητή μου Χ.Κ. και για την συνεχή επικοινωνία σας μαζί του, αλλά και για την υπέροχη παιδαγωγική σας προσέγγιση προς το πρόσωπό του. Με την υλοποίηση των παιδικών εικαστικών εργαστηρίων δώσατε την δυνατότητα στον μαθητή μου να γνωρίσει την τέχνη, μέσω της οποίας έχει βοηθηθεί κι έχει αναπτύξει την προσωπική του έκφραση, την αισθητική του κρίση και καλλιέργεια, έχοντας ξεδιπλώσει δεξιότητες που ούτε και ο ίδιος πίστευε ότι διέθετε!

Η σπουδή πάνω σε μεγάλους ζωγράφους, αλλά και τα εικαστικά έργα που υλοποιείτε μαζί του, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στην όλη ψυχοσωματική ανάπτυξή του, διότι δουλεύοντας μαζί σας δημιουργεί, προβάλλει με προσωπικό και μοναδικό τρόπο όλες τις ικανότητές του καθώς και όλο τον συναισθηματικό του κόσμο. Τον έχετε «ξεκλειδώσει» συναισθηματικά και βλέπω με μεγάλη μου χαρά πως τον οδηγείτε προς μία αισθητική τελείωση, με εντελώς ελεύθερο και αδέσμευτο τρόπο στην έκφρασή του! 

Πραγματικά σας ευγνωμονώ και για την πολυπόθητη κοινωνικοποίησή του, στην οποία έχετε συμβάλει – με τον δικό σας μοναδικό τρόπο – καθώς επίσης και για την τόνωση της  αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησής του. Τα «δύσκολα» έγιναν λίγο ευκολότερα χάρη σε σας και χάρη στις υπέροχες μεθόδους διδασκαλίας σας.

Είναι σημαντικό να βλέπω τον μαθητή μου να περιμένει την επόμενή διαδικτυακή σας συνάντηση. Στο πρόσωπό σας ο εθελοντισμός και η αξία της ανιδιοτελούς προσφοράς προς τον συνάνθρωπο βρήκαν τον απόλυτο εκπρόσωπό τους. Είστε αξιέπαινη».

Η πρόεδρος της Δημοκρατίας Κ. Σακελλαροπούλου κρατά το πορτραίτο της, το δώρο που της ζωγράφισαν οι μαθητές του δημοτικού σχολείου στην Ερείκουσα.
Το όραμα για το μέλλον

«Στόχος μου είναι, μας αναφέρει η κυρία Πετροπούλου, το εθελοντικό αυτό εγχείρημά μου να γίνει ευρύτερα γνωστό και να υποστηριχθεί από φορείς, χορηγούς, δασκάλους και γονείς, ώστε να καταφέρουν να ενταχθούν και άλλα σχολεία στο δίκτυο αυτής της δράσης. Θα ήταν μεγάλη μου χαρά αν αυτή τη χρονιά μαζί με το σχολείο της Ερείκουσας, που ελπίζω να συνεχίσει τα εργαστήρια, να ξεκινούσα εργαστήρια και σε δύο ακόμη σχολεία όχι μόνο από τη νησιωτική αλλά και από την ηπειρωτική Ελλάδα. 

Και μη νομίζετε ότι τα πράγματα είναι και τόσο δύσκολα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να υπάρχει στο σχολείο ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, σύνδεση στο ίντερνετ, υλικά και η φυσική παρουσία ενός ενήλικα (δασκάλου ή γονέα) για να βοηθά τους μαθητές με τις οδηγίες του μαθήματος. 90 λεπτά μία φορά την εβδομάδα είναι αρκετά για να μυήσουν τους μαθητές στον κόσμο της τέχνης. Η τέχνη μας κάνει ικανούς να αποκτήσουμε την εμπειρία που καμία άλλη πηγή δεν μας δίνει και μέσα από μία τέτοια εμπειρία να ανακαλύψουμε το εύρος και την ποικιλία του τι είμαστε ικανοί να μάθουμε, να βιώσουμε, να συναισθανθούμε. Καλή μας χρονιά λοιπόν, με την ευχή η δράση αυτή να βρει υποστήριξη και να πραγματοποιηθεί και σε άλλα σχολεία της χώρας μας, προσεγγίζοντας και βοηθώντας όσο το δυνατόν περισσότερους μαθητές να έρθουν σε επαφή με την εικαστική τέχνη και να ωφεληθούν από αυτή».

Ταξιδεύοντας με τις “Βαλίτσες” του Ακριθάκη. Έργα του μαθητή της Δ’ δημοτικού
Ταξιδεύοντας με τις “Βαλίτσες” του Ακριθάκη. Έργα του μαθητή της Δ’ δημοτικού
Ποια είναι η Λύντια Πετροπούλου

Η Λύντια Πετροπούλου έχει σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης και Εικαστικά, είναι τελειόφοιτη του τμήματος Επιστήμες της Αγωγής – Η Τέχνη στην Εκπαίδευση (M.A Ed.) στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας και Εκπαιδεύτρια Ενσυνειδητότητας. Εργάζεται ως Εικαστική Εκπαιδευτικός σχεδιάζοντας και υλοποιώντας εκπαιδευτικά προγράμματα και εικαστικά εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες σε σχολεία, μουσεία, βιβλιοθήκες, ιδρύματα. Έχει δημιουργήσει το εργαστήριο Τέχνη και Ενσυνειδητότητα καθώς και το πρώτο Διαδικτυακό Εικαστικό Εργαστήριο για μαθητές/παιδιά που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδος από τον Οκτώβριο του 2019.

Βρείτε την εδώ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα