H νεκροπολιτική του Υπουργείου Παιδείας

Η κυβέρνηση αναγνωρίζει στον εαυτό της το δικαίωμα πλήρους και ολοκληρωτικής εξόντωσης της Παιδείας.

Γιώργος Αγγελόπουλος
h-νεκροπολιτική-του-υπουργείου-παιδεί-704140
Γιώργος Αγγελόπουλος

Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει τον τελευταίο μήνα υλοποιήσει ή ανακοινώσει σημαντικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Θεσμοθετήθηκε, για πρώτη φορά μετά την δικτατορία, η δυνατότητα αντικατάστασης των αιρετών μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας από διορισμένα στελέχη της εκπαίδευσης.

Μειώθηκε, για πρώτη φορά από το 2016, ο τακτικός προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας και παρουσιάστηκε ως «αύξηση» λόγω της ενίσχυσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του οποίου η υλοποίηση ποτέ δε υπερβαίνει το 70%. Είμαστε η μόνη χώρα της ΕΕ που μειώνει τον προϋπολογισμό για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας. Θεσμοθετήθηκε, για πρώτη φορά, ένα όργανο εντός του Υπουργείου Παιδείας που με συνοπτικές διαδικασίες θα παρέχει επαγγελματική ισοτιμία σε ένα τριετές πτυχίο Κολλεγίου Πολιτικών Μηχανικών αντί του πενταετούς διπλώματος Πολιτικού Μηχανικού ενός Πολυτεχνείου.

Αποφασίστηκε η νομοθέτηση πανεπιστημιακής αστυνομίας παρά τις αιτήματα της ακαδημαϊκής κοινότητας για αύξηση της φύλαξης με εξειδικευμένο προσωπικό που θα αναφέρεται αποκλειστικά στις πανεπιστημιακές αρχές. Αποφασίστηκε η μεταβολή των διαδικασιών εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Οι βαθμολογικές φραγές στο νέο σύστημα θα οδηγήσουν εκτός πανεπιστημίων χιλιάδες αποφοίτους Λυκείου και θα περιορίσουν σημαντικά τα περιφερειακά πανεπιστήμια, ιδίως στη Μακεδονία, το Αιγαίο και την Θράκη. Όταν όλες οι χώρες της ΕΕ αυξάνουν τον ακαδημαϊκό τομέα και τις επενδύσεις στην έρευνα, εμείς ακολουθούμε την ακριβώς αντίθετη πορεία. Παράλληλα, όσοι απόφοιτοι Λυκείου έχουν αρκετές χιλιάδες ευρώ ανά χείρας θα φοιτούν στα Κολλέγια, χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό ως προς τον βαθμό του απολυτηρίου τους, και σε 3 χρόνια θα παίρνουν τίτλο σπουδών με επαγγελματικά δικαιώματα ισότιμα ακόμα και των πενταετών πανεπιστημιακών τίτλων σπουδών.

Για να γίνουν ακόμα χειρότερα τα πράγματα στην αγορά εργασίας, προτείνεται η επαναδημιουργία τριετών κύκλων σπουδών στα πανεπιστήμια που όμως θα δίνουν πτυχία επιπέδου 6 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, δηλαδή αντίστοιχα των κλασσικών πανεπιστημιακών πτυχίων! Η ανώτατη εκπαίδευση κυριολεκτικά επιστρέφει στα χρόνια του ν.1404/1983 όταν όλες οι χώρες της ΕΕ έχουν «κλείσει» αυτές τις εκκρεμότητες. Ακόμα και στην εκτός ΕΕ Μεγ. Βρετανία ξεκαθαρίστηκε ότι δεν πρόκειται να υπάρξει επιστροφή στο καθεστώς των «πολυτεχνείων» που καταργήθηκαν το 1992. Τέλος, το άνοιγμα των σχολείων θα γίνει χωρίς κανένα επιπλέον μέτρο (π.χ. τεστ COVID-19 στους εκπαιδευτικούς και μαθητές) προοιωνίζοντας το εκ νέου κλείσιμο τους.

Είναι πραγματικά ενδιαφέρον ότι από όλες αυτές τις αποφάσεις η κυβέρνηση αποφάσισε να προβάλει εμβληματικά τη δημιουργία ειδικού αστυνομικού σώματος για τα πανεπιστήμια. Επενδύοντας στη ρητορική της ασφάλειας, η κυβέρνηση αναπαράγει το αφήγημα «νόμος και τάξη» για να αποπροσανατολίσει την προσοχή της κοινής γνώμης από την καταστροφή που συντελείται στην Παιδεία.

Στον χώρο της Παιδείας η κυβέρνηση, μετά τις γραφικότητες του ««σκόιλ ελικίκου» και το «Μέτζη του νέουκτη», των πολύχρωμων παγουρίνο, των μασκών μεγέθους αλεξίπτωτο, του κρεσέντο επικοινωνιακών εντυπωσιασμών για tablet που μοιράζονταν και πουθενά δεν υπήρχαν, περνάει στη νεκροπολιτική.

Το εκπαιδευτικό σύστημα ως σώμα υπόκειται σε μια κατάσταση μεταξύ ζωής και θανάτου και η κυβέρνηση αναγνωρίζει στον εαυτό της το δικαίωμα πλήρους και ολοκληρωτικής εξόντωσης της Παιδείας.

Σε αυτό το πλαίσιο έχει ανάγκη τη βία, όχι απλά τη συμβολική και την λεκτική αλλά τη σωματοποιημένη. Τα όποια ζητήματα παραβατικότητας στα πανεπιστήμια δεν θα λυθούν με επεμβάσεις των ραβδούχων της ΕΛΑΣ. Για τις περιπτώσεις ποινικών αδικημάτων η ΕΛΑΣ έχει, και πάντα είχε, το δικαίωμα να επέμβει. Το γιατί δεν το έκανε είναι ένα πρόβλημα στο οποίο πρέπει με ειλικρίνεια να παρέμβουμε. Άλλωστε, ποτέ στην Ελλάδα δεν υπήρξε άσυλο για εγκλήματα κατά της ζωής και της περιουσίας στα πανεπιστήμια.

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση κάθε άλλου είδους απειλής (π.χ. μια εξύβριση, ένα πρόβλημα πυρασφάλειας, μια διαρροή υδάτων κλπ.) μπορεί να γίνει από υπηρεσίες φύλαξης αποτελούμενες από εκπαιδευμένους μόνιμους υπαλλήλους που θα αναφέρονται στις πανεπιστημιακές αρχές. Αντ’ αυτού η κυβέρνηση ρίχνει επίτηδες λάδι στη φωτιά. Η παρουσία ραβδούχων της ΕΛΑΣ στα πανεπιστήμια θα παράξει  βία, ένταση και πολλαπλά προβλήματα. Δεν τα έχουμε ανάγκη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα