Featured

Οι Παγκόσμιες Ημέρες γίνονται εικόνα από μία δημιουργική ομάδα της πόλης

Μια παρέα νέων δημιουργών, επαγγελματίες της φωτογραφίας, και του video έχουν ήδη ξεκινήσει να οπτικοποιούν τις Παγκόσμιες Ημέρες που έχουν θεσπιστεί από τον ΟΗΕ.

Όλγα Νίκου
οι-παγκόσμιες-ημέρες-γίνονται-εικόνα-613062
Όλγα Νίκου

Μια νέα δημιουργική ομάδα της πόλης μπροστά στον απόηχο και τις συνέπειες της πανδημίας covid-19, προέταξε την ανάγκη των μελών της για δημιουργία, υιοθετώντας ένα φιλόδοξο project, που έχει όμως και έντονο κοινωνικό χαρακτήρα.

Ο λόγος για τους Film Society, μια παρέα νέων δημιουργών που αποτελείται από 7 επαγγελματίες της φωτογραφίας και του video, οι οποίοι έχουν ήδη ξεκινήσει να οπτικοποιούν τις Παγκόσμιες Ημέρες που έχουν θεσπιστεί από τον ΟΗΕ και γιορτάζονται διεθνώς.

Η αρχή έγινε με τη δημιουργία ενός βίντεο για την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας, στις 12 Ιουνίου.

Ο βραβευμένος βιντεογράφος Μιχάλης Μπασιάκος είναι ο αρχηγός της ομάδας και μιλά στην Parallaxi για το πως δημιουργήθηκαν:

“Οι Film Society έγιναν ομάδα το 2018. Ήθελα να στήσω μια ομάδα και όχι να δουλεύω μόνος μου, κάτι που κάνω από το 2009. Αποφάσισα ότι δε γίνεται άλλο έτσι, δεν πάει πουθενά. Η δουλειά μας είναι ομαδική, χωρίς συνεργασίες δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Βλέπεις μια ξένη παραγωγή και στους τίτλους τέλους εμφανίζονται τα “άπειρα” ονόματα των συντελεστών και βλέπεις μια ανάλογη παραγωγή στην Ελλάδα και αλλάζουν οι τίτλοι χωρίς να αλλάζει το όνομα. Σκηνοθεσία- μοντάζ- παραγωγή, το ίδιο άτομο.

Όλοι μας έχουμε περάσει από φωτογραφικές σχολές και ασχολούμαστε με το video. Αλλά στην ομάδα ο καθένας κάνει αυτό που ξέρει και αυτό στο οποίο είναι καλός. Κάποιος είναι καλύτερος στο κομμάτι της λήψης, κάποιος στο γρήγορο μοντάζ, κάποιος στο αφηγηματικό, στο ντοκιμαντερίστικο. Είναι τι αρέσει στον καθένα να κάνει, τι του αρέσει να παρακολουθεί”, επισημαίνει.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα της οπτικοποίησης των Παγκόσμιων Ημερών και πως έφθασαν στην υλοποίηση ενός τόσο απαιτητικού εγχειρήματος.

“Κάνουμε βίντεο και φωτογραφία. Κάνουμε δημιουργικά πράγματα και μπροστά στην ανάγκη να παραμείνουμε τόσο δημιουργικοί και κατά τη διάρκεια του lockdown και μετά, αφού τα περισσότερα events είτε αναβλήθηκαν είτε ακυρώθηκαν, αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι που υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού μας αρκετό καιρό. Ή τουλάχιστον να το ξεκινήσουμε. Επιλέξαμε λοιπόν κάποιες από τις θεσπισμένες Παγκόσμιες Μέρες και ξεκινάμε τώρα να τις οπτικοποιούμε”.

Γιατί όμως τις παγκόσμιες μέρες και ποια είναι η δημιουργική πρόκληση για την ομάδα; “Γιατί ευαισθητοποιούν τον κόσμο στην πλειοψηφία τους, όχι όλες, δεν έχουν όλες τη ίδια βαρύτητα. Παγκόσμιες ημέρες που αφορούν στην παιδική εργασία, την κακοποίηση, τους πρόσφυγες, τα ναρκωτικά κλπ αφυπνίζουν, αυτός είναι ο ρόλος τους”, τονίζει.

” Όταν προέκυψε η πανδημία, ανάμεσα στις σκέψεις μας να επικεντρωθούμε στο διαφημιστικό και εταιρικό video, ήρθε και η ιδέα να ασχοληθούμε με τις παγκόσμιες ημέρες, την οπτικοποίησή τους. Το project μας έχει ευαισθητοποιήσει όλους πάρα πολύ όλους και μας ξάφνιασε ευχάριστα η αντίδραση του κόσμου, στο πρώτο βίντεο που φτιάξαμε για την παιδική εργασία. Ακόμα δεν έχουμε στήσει το website , και μόνο από το “ανέβασμα” στα social media, είχαμε τεράστια ανταπόκριση. Και από τη δικιά μας πλευρά όμως υπάρχει η ικανοποίηση ότι κάνουμε κάτι που αφορά πολύ κόσμο. Και ποτέ δεν ξέρεις, μπορεί η δουλειά μας να αγγίξει κάποιον, να βοηθήσει έστω και ένα παιδί να περάσει λίγο καλύτερα ή να σταματήσουν να το εκμεταλλεύονται”, τονίζει ο Μιχάλης Μπασιάκος.

Το consept θα είναι διαφορετικό για κάθε Παγκόσμια Ημέρα, θα προσεγγίζεται με άλλο τρόπο κάθε φορά.

“Είτε μεταφορικά – αλληγορικά ή με μία μικρή συνέντευξη- απόσπασμα, μικρής διάρκειας, με βίντεο ή φωτογραφίες ή και συνδυαστικά. Στη φάση αυτή κάνουμε επιλογή, αυτές που μας αγγίζουν περισσότερο από τις Παγκόσμιες Ημέρες, με στόχο να κάνουμε τις περισσότερες. Δεν υπάρχει κάποιο εμπορικό κέρδος από αυτήν την ιστορία, ίσως το να μας μάθει περισσότερο ο κόσμος. Γι αυτό το αγαπάμε τόσο πολύ αυτό το project. Περνάμε καλά κάνοντάς το. Αλλά αν και ένας άνθρωπος ευαισθητοποιηθει γιατί όχι”;

Πρόκειται για project που θα απλωθεί σε βάθος διετίας

“Μέχρι τότε πιστεύουμε πως θα έχουμε καλύψει τις περισσότερες μέρες. Μετά σχεδιάζουμε να προκύψει ένα φωτογραφικό ημερολόγιο με τις οπτικοποιημένες Παγκόσμιες Ημέρες, αρχικά. Και γιατί όχι, αν μπορέσει να γίνει κάτι ανάλογο και στο κομμάτι των οπτικοποιημένων ημερών με βίντεο, σε ηλεκτρονική μορφή. Δεν είναι εύκολο, μιλάμε αυτή τη στιγμή με μία μεγάλη εταιρεία στην Αθήνα, για να δούμε πως μπορεί να γίνει. Ή μπορεί να υπάρξει και κάποιο φωτογραφικό book, σίγουρα πάντως θα γίνει μία μεγάλη έκθεση. Φανταζόμαστε στο μέλλον να σε ειδοποιεί το κινητό και να σου λέει ότι σήμερα είναι η τάδε παγκόσμια μέρα και να μπορείς να βλέπεις το βίντεο που την ακολουθεί”. καταλήγει. Βραβευμένος βιντεογράφος

Tι είναι τα wedding story

Ο Μιχάλης Μπασιάκος που έχει σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων και 3D Animation και Multimedia Production, έγινε γνωστός το 2013, μετά τη βράβευση του με το πρώτο βραβείο, σε παγκόσμιο διαγωνισμό για video γάμου, (ανάμεσα σε 40 άλλα βίντεο) για ένα γάμο που βιντεοσκόπησε στο Παρίσι.

Όπως χαρακτηριστικά μας λέει, ερωτεύτηκε τη διαδικασία του μοντάζ και βρήκε τη δημιουργική του έκφραση μέσα από αυτή, “ήταν σαν να έδιναν σε ένα ζωγράφο το πινέλο και ένα κομμάτι χαρτί για να ζωγραφίσει”. Στη συνέχεια, επειδή ήθελε να μοντάρει τα δικά του πλάνα, άρχισε να τραβάει ο ίδιος και γρήγορα αποφάσισε να προσπαθήσει να αλλάξει την αισθητική των βίντεο γάμου που έφτιαχνε, εισάγοντας στο χώρο την έννοια του “wedding story”.

” Είναι μία κινηματογραφικής αισθητικής ιστορία, 15λεπτη, 20λεπτη ανάλογα με το event, όχι μια τρίωρη καταγραφή όλων όσων γίνονται σε ένα γάμο.

Συνειδητοποίησα το 2011 ότι δε μου άρεσε αυτό που έκανα. Δεν μου άρεσε αυτό που έδινα στους πελάτες, που δεν ήταν καν δικοί μου εκείνο το διάστημα, ήταν από συνεργασίες που έκανα με άλλους φωτογράφους. Παρακολουθούσα τι γίνονταν στο εξωτερικό στα βίντεο γάμου, ακόμα και στην υπερβολή τους, αλλά μου άρεσε όλο αυτό σαν επιρροή.

Έτσι ξεκίνησα αυτή τη λογική στις λήψεις των γάμων και καθιερώθηκε τελικά μια εταιρεία, η Camshot, που έκανε και κάνει τέτοιου είδους δουλειές. Λίγο πιο προσεγμένες και μιας άλλης αισθητικής. Τα αγαπημένα μου ζευγάρια είναι αυτά που έχουν χαρακτήρα, είναι αγαπημένα και συνειδητοποιημένα και ακόμα κι αν δεν προέρχονται από εύπορες οικογένειες, θα επενδύσουν κάποια χρήματα για να τους μείνει κάτι για πάντα”.

Τα ζευγάρια στα wedding stories που φτιάχνει με μεγάλη επιτυχία και ζήτηση τα τελευταία χρόνια ο Μιχάλης, συχνά μιλάνε στο video του γάμου τους (σε χαλαρές συνεντεύξεις) για την ιστορία της σχέσης τους, εκφράζουν τα συναισθήματά τους για το ταίρι τους, κάνουν συγκινητικές, καταθέσεις ψυχής.

“Κάνουμε μια κουβέντα και αν βγει κάτι καλό , μπαίνουν κάποια από αυτά που έχουν ειπωθεί, στην ιστορία του γάμου τους”, επισημαίνει ο βραβευμένος βιντεογράφος, που δεν μπορεί να ξεχάσει την επιμονή μίας νύφης, γόνου γνωστής οικογένειας της Αθήνας, να τον πείσει να ακυρώσει το γάμο που είχε ήδη αναλάβει για συγκεκριμένη ημερομηνία, προκειμένου να αναλάβει τον δικό της.

“Έχουμε τον κανόνα του First in και δεν κάνουμε διπλά μυστήρια, οπότε της απάντησα ότι η ημερομηνία δεν είναι διαθέσιμη. Τότε μου πρότεινε να μου πληρώσει τη δαπάνη για το γάμο των άλλου ζευγαριού. Αρνήθηκα αλλά δε σταμάτησε να μου προσφέρει λεφτά και μέσω γνωστού μου, που μου ζήτησε να μην κάνω τον κανονισμένο γάμο”.

Όλοι όσοι ασχολούνται με τη βιομηχανία των γάμων ξέρουν ότι οι νύφες είναι δύσκολοι πελάτες. Και μπορεί να έχουν απαιτήσεις έως και εξωφρενικές. Όπως στην περίπτωση ενός βίντεο γάμου που ζητήθηκε από την ομάδα του Camshot να αφαιρέσει από όλα τα πλάνα την κουμπάρα. “Το κάναμε αλλά ήταν κάτι εξαιρετικά χρονοβόρο και έδωσε ένα αμφίβολο τελικό αποτέλεσμα, γεμάτο κοντινά πλάνα”, λέει γελώντας ο Μιχάλης Μπασιάκος.

Η βιομηχανία γάμων, μετά την πανδημία

Με την ιδιότητα του ως αντιπρόεδρος του Σωματείου Φωτογράφων και Εικονοληπτών Κεντρικής Μακεδονίας, ο Μιχάλης Μπασιάκος σκιαγραφεί με τα πιο μελανά χρώματα την κατάσταση στον κλάδο του γάμου, μετά τον κορονοϊό.

“Θεωρούμε ότι μέχρι το επόμενο Πάσχα του χρόνου που θα ανοίξει μια νέα σεζόν , θα έχει κλείσει το 30% των καταστημάτων. Έχει επηρεαστεί τρομερά από την πανδημία όλη η βιομηχανία του γάμου.

Οι προεκτάσεις της κρίσης είναι συγκλονιστικές, αν σκεφτείς τα ξενοδοχεία στη Σαντορίνη, ακόμα και τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Έρχονταν για παράδειγμα 100 καλεσμένοι από την Ιαπωνία και ήξεραν ότι θα νοικιάσουν 40 αυτοκίνητα, υπήρχαν τέτοιες συμφωνίες. Και φθάσαμε τώρα να γίνονται αναγκαστικά οι βαφτίσεις, χωρίς πολλά – πολλά και γάμοι λιτοί, σε κλειστό κύκλο. Εμάς σαν εταιρεία, μας ανέβαλλαν τεράστιους γάμους φέτος.

Μεταφέρονται για τον επόμενο χρόνο ενώ αμφίβολο είναι αν θα μπορέσουν κάποιοι από αυτούς να γίνουν Σεπτέμβρη ή Οκτώβρη. Οι περισσότεροι πελάτες μας ζουν στην Αμερική, γενικά στο εξωτερικό ή περιμένουν πολύ κόσμο να έρθει από το εξωτερικό”. καταλήγει. Πριν κλείσει η συνέντευξη μας, ρωτάμε τον Μιχάλη Μπασιάκο, αν κρατά όμορφες αναμνήσεις από τους γάμους που έχει καταγράψει με την κάμερά του.

“Πάρα πολλές ωραίες αναμνήσεις. Παρ΄ όλη τη κούραση κάποιοι γάμοι ήταν εκδρομή για μένα. Boat trips, όμορφα μέρη, νησιά, έχω κάνει μπάνιο με τα ζευγάρια, έχουμε πιει ποτά, έχουμε γίνει φίλοι”.

*Η ομάδα του Film Society: Μιχάλης Μπασιάκος, Εύα Τζιώτη, Πηνελόπη Καραματσούκη, Βάσω Καλανταρίδου, Χρήστος Κωνσταντινίδης, Σωτήρης Ανδρεάδης, Θεοδώρα Κυζιρίδου, Γιώργος Τσικλαούρι.

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα