On line αγορές: Η πανδημία επίσπευσε το προδιαγεγραμμένο
Πώς προσαρμόζονται οι επιχειρήσεις στα νέα δεδομένα
Το αναγκαστικό κλείσιμο των καταστημάτων, ως φυσικών σημείων πώλησης προϊόντων λιανικής, βρήκε τις επιχειρήσεις σε δεινή θέση καθώς, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης από έρευνα που πραγματοποίησε την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου, προκύπτει πως το 60% των επιχειρήσεων δε διαθέτει ακόμη και τώρα e-shop.
Η αλήθεια είναι πως πέρσι τον Μάρτιο η κατάσταση ήταν ακόμα χειρότερη, όχι μόνον στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Στο μεσοδιάστημα, πολλοί επαγγελματίες επιχείρησαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα ξεκινώντας τη διαδικασία «μεταφοράς» και προβολής των προϊόντων τους ηλεκτρονικά. Αυτό το δείχνει και η έρευνα του ΕΒΕΘ σύμφωνα με την οποία, σχεδόν το 80% των επαγγελματιών κατανοεί την ανάγκη και αναγνωρίζει πως η χρήση συστημάτων αξιολόγησης των προϊόντων τους και σύγκρισης τιμών από τους καταναλωτές βοηθά και τους ίδιους.
Τους μήνες που προηγήθηκαν, λοιπόν, έγιναν προσπάθειες προσαρμογής στα νέα δεδομένα χωρίς, ωστόσο, σημαντικά αποτελέσματα. «Πολλοί επαγγελματίες θεώρησαν ότι θα στήσουν ένα σάιτ, θα μεταφέρουν εκεί τα προϊόντα τους και αυτόματα θα αρχίσουν να πουλάνε», περιγράφει στην Parallaxi ο web developer, Δημήτρης Τσιώλης, και εξηγεί: «τα πράγματα, ωστόσο, δεν είναι τόσο απλά γιατί οι διαδικτυακές πωλήσεις αποτελούν μια συντονισμένη προσπάθεια σε πολλά επίπεδα. Συνοδεύεται από ανάπτυξη των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, προώθηση και χορηγούμενη διαφήμιση, διαγωνισμούς και άλλα».
Ο Δημήτρης Τσιώλης αποκαλύπτει πως όντως η δουλειά στη δημιουργία και το στήσιμο ιστοσελίδων ανέβηκε πάρα πολύ, ειδικά από τον Σεπτέμβριο και μετά, ωστόσο χρειάζεται χρόνο και υπομονή για να φανούν αποτελέσματα στους εμπόρους. «Η ένδυση, τα εσώρουχα, τα παπούτσια, σίγουρα είναι προϊόντα που πήγαν καλά σε διαδικτυακές πωλήσεις. Υπάρχουν, όμως, πολλά ακόμη που δεν παρουσίασαν τα αποτελέσματα που περίμεναν οι καταστηματάρχες», συμπληρώνει.
Οι άνθρωποι της αγοράς βρίσκονται τον καιρό αυτό σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Ο Κ.Μ, ιδιοκτήτης επιχείρησης εμπορίου ιατρικών προϊόντων, περιγράφει: «Το μαγαζί είναι μεν ανοιχτό διαδικτυακά αλλά, όπως καταλαβαίνετε, έχουν πάει πίσω όλες οι υποχρεώσεις και απλώς επιβιώνουμε. Ουσιαστικά περιμένουμε να επιστρέψουμε, να κάνουμε κάποιους τζίρους που αναμένουμε αλλά ακόμα και αυτό είναι θεωρητικό και γι αυτό υπάρχει αγωνία και κακή ψυχολογία σε όλα τα επίπεδα», προσθέτει.
Από την πλευρά της η πολιτεία στο θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει δεσμευτεί πως θα «τρέξει» επιδοτούμενα προγράμματα για επιχειρήσεις. Ηδη επιδοτείται η δημιουργία e-shop με ένα ποσό κοντά στις 5.000 ευρώ ενώ άρχισαν να επιδοτούνται και οι προσλήψεις προγραμματιστών σε εταιρείες που στήνουν σάιτ ώστε να αναπτυχθούν και να ανταποκριθούν στη ζήτηση.
Γενικώς μέσα στην πανδημία η χρήση «πλαστικού χρήματος» αυξήθηκε κατακόρυφα καθώς πολλές υπηρεσίες ολοκληρώνονταν αναγκαστικά βάσει διατάξεων χωρίς την ανταλλαγή χαρτονομισμάτων ενώ και για τους καταναλωτές ήταν ευκολότερο να πληρώσουν με κάρτα μιας και τα χρήματα τα οποία διαχειρίστηκαν όλους αυτούς τους μήνες προέρχονταν από αποζημιώσεις και αναστολές εργασίας που έμπαιναν ηλεκτρονικά στο λογαριασμό τους.