Περί ανοσίας της αγέλης

Η αγέλη, η χειραγώγηση των μαζών και το "χωριό των αμνών".

Parallaxi
περί-ανοσίας-της-αγέλης-724162
Parallaxi

Η αγέλη, η χειραγώγηση των μαζών και το “χωριό των αμνών”.

Λέξεις: Πάρης Ποτηρόπουλος*

Στον δημόσιο λόγο κυριαρχεί η φράση “Ανοσία της Αγέλης” αντί για τους σχετικούς όρους “ανοσία κοινότητας, ανοσία πληθυσμού ή κοινωνική ανοσία”.

αγέλη η [ajéli] Ο30 : 1.ομάδα ζώων, ιδίως άγριων, που ζουν ή βόσκουν μαζί κοπάδι: Tο χειμώνα, οι λύκοι σχηματίζουν αγέλες, για να μπορούν να κυνηγούν με μεγαλύτερη ευκολία. 2. (μτφ., μειωτ.) πλήθος ατόμων που ενεργεί με έναν τρόπο ομαδικό και τυφλό, όπως η αγέλη των ζώων: Nα σκεφτούν σαν άτομα και όχι σαν ~.

Ίσως η λέξη αγέλη προτιμάται γιατί είναι περισσότερο “επικοινωνιακή”. Αλλά ενίοτε οι χρήσεις των λέξεων δεν είναι ουδέτερες. Οι λέξεις έχουν τη δύναμη να έχουν πολλαπλές ερμηνείες και να είναι πολύσημες. Η δεύτερη ερμηνεία της λέξης αγέλη, παραπέμπει προφανώς στην μάζα και τον όχλο, και έρχεται σε αντίθεση με τον όρο κοινωνία. Κοπάδι λοιπόν, απρόσωπη μάζα, “χύδην” όχλος.

Ίσως μερικές λέξεις να είναι επικίνδυνες, οτιδήποτε άλλωστε παραπέμπει στο κοινωνικό στοχοποιείται από αρκετούς, και όχι μόνο στην Ελλάδα. Γιατί η μάζα και ο όχλος χειραγωγούνται πιο εύκολα από τους κοινωνικά σκεπτόμενους ανθρώπους. Το κοπάδι πάλι καθοδηγείται πιο εύκολα. Ή μήπως όχι;

[Η αφίσα είναι από το θεατρικό έργο “Πηγή των Αμνών ” του Λόπε Δε Βέγα (Fuente Ovejuna -Φουέντε Οβεχούνα), μια πραγματική ιστορία των κατοίκων του χωριού Fuente Ovejuna (Προβατοπηγή) της Ισπανίας του 1470, όπου οι κάτοικοί του, ξεσηκώθηκαν εναντίον του αδίστακτου διοικητή Φερνάν Γκόμεθ ντε Γκουθμάν με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του. Παρά τα σκληρά βασανιστήρια που υπέστησαν οι κάτοικοι του, κανείς δεν ομολόγησε την δολοφονία και η απάντησή τους ήταν στερεότυπη: ό,τι για όλα ευθύνετο η Φουέντε Οβεχούνα , δηλαδή το χωριό. «Η πηγή των Αμνών» αναδείχτηκε σε «σύμβολο» των επαναστατημένων λαών.

Αν και πρόκειται για ένα έργο τρυφερό και βαθύτατα κοινωνικό, έθεσε τον προβληματισμό βασικών ζητημάτων , σχετικά με την δύναμη της εξουσίας , την πολιτική θέση του ατόμου απέναντι στους καταπιεστές αλλά και θέματα όπως η ιδιοκτησία γης, η δυσβάσταχτη φορολογία, η διαχείριση των ατομικών ελευθεριών.

Το έργο παραμένει διαχρονικό, θέτει επί τάπητος προβλήματα που αναζητούν λύση στον παγκόσμιο χάρτη και δίνει έμφαση στο πολιτικό ερώτημα : Πρέπει να αποτελεί κοινωνική συνείδηση ή επαφίεται στην ατομική ηθική το καθήκον της συλλογικής ευθύνης;

Πηγές:

1. Η αφίσα είναι από την παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, “Πηγή των Αμνών”, έναρξη 25 Νοεμβρίου 2017:
Το έργο παίχτηκε στην Ελλάδα πρώτη φορά από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, πρώτη παράσταση 20-1-1977
και από το Εθνικό Θέατρο το 1990,
(σε βίντεο η παράσταση http://www.nt-archive.gr/playDetails.aspx?playID=563)
Η μετάφραση του θεατρικού είναι από την Καίτη Κάστρο, εκδόσεις Δωδώνη, 1977
2. “Η χειραγώγηση των μαζών”, ΤΣΟΜΣΚΙ ΝΟΑΜ, ΜΠΑΡΣΑΜΙΑΝ ΝΤΕΙΒΙΝΤ
“Η χειραγώγηση του όχλου” Ν. Machiavelli
3. Λεξικό της κοινής νεοελληνικής
*Ο Πάρης Ποτηρόπουλος είναι ερευνητής Γ’ βαθμίδας στο Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών. Η εθνογραφική του έρευνα έχει επικεντρωθεί στις ορεινές περιοχές της Πίνδου, στη Μακεδονία, τη Στερεά Ελλάδα, και τα νησιά του Ιονίου, στους πρόσφυγες και στις παραμεθόριες περιοχές
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα