Featured

«Πολιτιστικό έγκλημα» η απόσπαση των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου

Έκκληση Κίνησης Πολιτών για παραμονή των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

Parallaxi
πολιτιστικό-έγκλημα-η-απόσπαση-των-630604
Parallaxi

«Πολιτιστικό έγκλημα» χαρακτήρισε ο πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, νομικός Φωκίων Δεληγιάννης, την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, που βρέθηκαν στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

«Παρακολουθούμε στενά ό,τι γίνεται στον αρχαιολογικό χώρο της Βενιζέλου. Έχουμε καταστρώσει το σχέδιο των επόμενων κινήσεων μας και όταν θα έρθει η στιγμή να σηκωθούν τα αρχαία, θα ακολουθήσουν άλλα ένδικα βοηθήματα. Απευθύνουμε έκκληση να το ξανασκεφτούν, προς χάριν της πόλης και του έργου» είπε ο κ.Δεληγιάννης, στη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου, με αφορμή την αίτηση ακύρωσης, που η Κίνηση κατέθεσε τη Δευτέρα στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), κατά της σχετικής απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού (με βάση την οποία εγκρίθηκε η πρόταση της Αττικό Μετρό ΑΕ για την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων).

Αναφέρθηκε δε, στο ιστορικό κομμάτι του θέματος από το 2014 και σχολίασε την πρόσφατη δήλωση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, περί «σκοταδιστών», λέγοντας πως «η Κίνηση Πολιτών και όχι Κίνηση Σκοταδιστών, όπως αγενώς χαρακτηρίστηκαν όσοι ασκούν το συνταγματικό δικαίωμα να προσφύγουν στο ΣτΕ, αγωνίζεται για το καλό της πόλης».

Όπως σημείωσε επιπλέον, «Εμείς, ως Κίνηση Πολιτών, καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια να πείσουμε ότι δεν είναι δυνατόν να γυρίσουμε, γιατί υπάρχει οικονομικότερη λύση που θα οδηγήσει στην λειτουργία του μετρό το 2020-2023, και η ολοκλήρωση του σταθμού Βενιζέλου θα προσδιοριστεί αργότερα», δήλωσε και ανέφερε ότι κινητοποιήθηκε η παγκόσμια ακαδημαϊκή κοινότητα, καθώς αυτό είναι το μοναδικό σε τέτοια έκταση βυζαντινό αρχαιολογικό εύρημα και θα είναι «πολιτιστικό έγκλημα αν αποσπαστούν οι αρχαιότητες».

Ο πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών, αναφέρθηκε στους λόγους που οδήγησαν στο να κατατεθεί αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο Επικρατείας. Οι λόγοι είναι οι εξής:

-Παραβίαση διατάξεων του συντάγματος.

-Παραβίαση διεθνών συμβάσεων προστασίας των αρχαιοτήτων που έχουν ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο με κυρωτικούς νόμους.

-Η παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου 3028/02, καθώς και η παραβίαση των άρθρων 2, 10 και κυρίως του 42 που απαγορεύει την μετακίνηση μνημείων εφόσον υπάρχει τεχνική λύση για να παραμείνουν.

-Η συνεδρίαση του ΚΑΣ τον Δεκέμβριο του 2019 πάσχει από νομιμότητα και υπήρχε καθοδήγηση της συνεδρίασης από τον πρόεδρο του ΚΑΣ.

«Αναμένουμε την απόφαση από το Συμβούλιο Επικρατείας, και κατά πάσα πιθανότητα η συζήτηση θα γίνει στις αρχές του Δεκεμβρίου του 2020», ανέφερε ο πρόεδρος, επισημαίνοντας ότι παρακολουθούν πολύ στενά τον αρχαιολογικό χώρο και όταν θα έρθει η στιγμή να αποσπαστούν τα αρχαία, θα ακολουθήσουν άλλα 11 βοηθήματα που έχουν στην διάθεση τους. «Το μετρό θα καθυστερήσει πολύ να ολοκληρωθεί αν συμβεί αυτό το πισωγύρισμα», δήλωσε.

Στην πορεία των εργασιών του Μετρό στάθηκε, από την πλευρά της, η ομότιμη καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, Αλέκα Αλεξόπουλου, η οποία υποστήριξε πως μετά την απόσπαση και επανατοποθέτηση η Βενιζέλου «θα είναι ένα ψεύτικο αρχαιολογικό εύρημα» και χαρακτήρισε ως «ένα είδος μάρκετινγκ και καθρεφτάκια» το πρόσφατο βίντεο για τον Σταθμό Βενιζέλου της Αττικό Μετρό.

Το «παρών» στη συνέντευξη Τύπου έδωσε και το μέλος της Κίνησης Πολιτών και πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος υποστήριξε πως υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για την ολοκλήρωση του Μετρό, ακόμη και με κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, ενώ υπενθύμισε πως ο «νυν δήμαρχος ήταν εξαρχής υπέρ της απόσπασης».

https://www.facebook.com/Kinisi.Politon.Thessalonikis/videos/315162642943237/

https://www.facebook.com/Kinisi.Politon.Thessalonikis/videos/276235523667133/

Η θέση της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης, όπως την υπογράφει η Αλέκα Αλεξοπούλου:

Πολύς θόρυβος έγινε και γίνεται!

Στη νέα τάξη πραγμάτων η νυν διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη την Τρίτη 26 Μαιου 2020 και του αρμοδίου υποργού του Κώστα Καραμανλή παρουσίασε ένα βίντεο εντυπωσιασμού με πώς θα μοιάζει ο σταθμός Βενιζέλου, όταν ολοκληρωθεί. Το βίντεο εντυπωσίασε τους υπευθύνους, αλλά κανείς δεν κατάλαβε τι βλέπει, ούτε βέβαια ο πρωθυπουργός, που έτσι και αλλιώς δεν το είδε.

Λίγες μέρες πριν, στις 17 και 18 του μηνός Ιουλίου, η Αττικό Μετρό μας παρουσίασε το ίδιο βίντεο, μεγαλύτερο σε διάρκεια και με υπνωτιστική μουσική επένδυση, το οποίο σαν ομοβροντία αναπαρήγαγαν τα πρόθυμα ΜΜΕ.

Δείτε το δεύτερο βίντεο ΕΔΩ

Εμφανιζόταν έτσι μία επιτέλους λύση, που θα αξιοποιούσε τα μοναδικά αρχαία που  βρέθηκαν στη θέση του σταθμού, αφού πρώτα αυτά απομακρυνθούν και κατόπιν στη επιστρέψουν σε μεγάλο βαθμό, ως λέγεται, για να εκτεθούν στο σταθμό, μόνο που ακόμα δεν έχει δημοσιοποιηθεί καμία μελέτη για το πώς θα απομακρυνθούν και αν και πώς και πόσα θα επιστρέψουν!

Ας δούμε λοιπόν που οδηγούμαστε εκόντες άκοντες!

Στο βίντεο με τη μελλοντική εικόνα του σταθμού, που προκάλεσε τόση εντύπωση, χρησιμοποιήθηκε η τρισδιάστατη αποτύπωση του αρχαιολογικού χώρου όπως αυτός είναι τώρα, θέλοντας να μας πείσουν ότι θα είναι η ίδια εικόνα όταν το τοπίο ανασυντεθεί με τα κομμάτια του, τα οποία όμως προηγουμένως θα πρέπει να χωρέσουν, να φύγουν και να ξαναγυρίσουν μέσα από το άνοιγμα που έχει μείνει μόλις 27 τετραγωνικών μέτρων!

Για να γίνει μάλιστα ακόμα πιο εντυπωσιακό, στο βίντεο χρησιμοποιούνται και φανταστικά -υποθετικά- αρχαιολογικά ευρήματα σε σημεία που δεν έχουν γίνει ακόμα ανασκαφές!

Η πραγματική κατασκευή της γυάλινης γέφυρας, δηλαδή η ανάρτηση από την πλάκα οροφής της Εγνατίας οδού, δεν υπάρχει και η γέφυρα είναι τοποθετημένη σε λάθος σημείο!

Ως προς την προτεινόμενη παλέτα και χρήση των υλικών και τη σχέση τους με τον αρχαιολογικό χώρο, η πρόταση έχει εξοστρακίσει όλους τους κανόνες της αισθητικής που πρέπει να διέπουν αυτους τους χώρους και ακολουθεί συνηθισμένες ψευδομινιμαλιστικές τεχνικές, που αντιστοιχούν σε σύγχρονες πολυκατοικίες και περιοδικά για ανακαινίσεις.

Όλοι πλέον γνωρίζουμε ότι η μοναδικότητα αυτή των αρχαίων έγκειται στο ότι αποτελούν ένα σύνολο, ένα συγκρότημα δηλαδή της κεντρικής ανά τους αιώνες διασταύρωσης της πόλης, της κυρίαρχης Εγνατίας οδού, που υπάρχει στη θέση αυτή από τα ρωμαϊκά χρόνια και αναλαμβάνει πάντα το βάρος της εντός της πόλης κίνησης της κοινότητας, και του κάθετου δρόμου, της σημερινής Βενιζέλου, που από πάντα οδηγούσε από το κέντρο διοίκησης της πόλης στο λιμάνι και τη θάλασσα.

Περιμένουμε λοιπόν οι ο Θεσσαλονικείς, η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η Αρχαιολογική Υπηρεσία της Ελλάδας και πολλοί άλλοι διεθνείς επιστημονικοί φορείς που αναγνωρίζουν τη σημασία του, στο νέο σταθμό μετρό Βενιζέλου να παραμείνει η γειτονιά αυτή της αγοράς αδιατάρακτη και αυθεντική, με τους δύο δρόμους και τη διασταύρωσή τους και με τα μαγαζιά και τα δημόσια κτίρια που την περιβάλλουν, ως ιστορικό τοπόσημο διεθνούς εμβέλειας επ’ ωφελεία της σύγχρονης και μελλοντικής Θεσσαλονίκης. Στο σταυροδρόμι αυτό αναπτύχθηκε η αγορά της πόλης και έτσι λειτουργεί ως σήμερα.

Όταν μάλιστα το τεχνικό δυναμικό της χώρας μας έχει αποδείξει ότι η παραμονή των αρχαιοτήτων είναι δυνατή μαζί με τη λειτουργία του μετρό, τότε τα βίντεο της Αττικό Μετρό φαντάζουν ακόμα παραπάνω σαν καθρεφτάκια για αφελείς!

Αλέκα Αλεξοπούλου, Ομότιμη καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής ΑΠΘ

Δείτε επίσης:

Πηγή: ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα