Σε πόσους βαθμούς ξεπλένεις μια είδηση;
Ποια η αξία και η σημασία μια παραποιημένης είδησης η μιας είδησης που υποβιβάζεται για να αναδειχθεί μια άλλη πιο κοντά στα οικονομικά συμφέροντα του εκάστοτε μέσου;
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ολοένα και περισσότερο συναντάμε την έκφραση “ξέπλυμα ειδήσεων”, “λογοκρισία”, “κατευθυνόμενη πληροφορία”.
Η νέα γενιά δεν εμπιστεύεται εφημερίδες, ιστοσελίδες και τηλεοπτικά κανάλια που φέρεται να έχουν πάρει έναν πακτωλό χρημάτων με σκοπό να μεταδίδουν συγκεκριμένες ειδήσεις με συγκεκριμένο τρόπο.
Αν απουσίαζαν τα social media που αποτελούν την μοναδική εναλλακτική φωνή και παράλληλα μοχλό πίεσης στο κόσμο της πληροφορίας, ελάχιστα θα ήταν τα μέσα που θα μετέδιδαν ειδήσεις που στρέφονται εναντίον των κυβερνήσεων.
Ποια η αξία και η σημασία μια παραποιημένης είδησης η μιας είδησης που υποβιβάζεται για να αναδειχθεί μια άλλη πιο κοντά στα οικονομικά συμφέροντα του εκάστοτε μέσου; Ο Κινεζογάλλος καλλιτέχνης Huang Yong Ping σε ένα από τα έργα του που φιλοξενεί το μουσείο Ludwig με τίτλο “Kiosk” (Περίπτερο) ασχολήθηκε με αυτή την προβληματική.
Το 1987 αφού έπλυνε για δύο λεπτά βιβλία της Δυτικής και Ανατολικής παγκόσμιας ιστορίας μαζί με έργα του Wittgenstein, προσπάθησε να ανασυνθέσει το νόημα και την ιστορία με τις σωζόμενες πλυμένες φράσεις. Το συμπέρασμα του ήταν πως ο πλούτος των πληροφοριών, πολτοποιείται και καθώς οι λέξεις καθαρίζουν χάνεται η αληθινή είδηση το νόημα και ο ειρμός.
Το ξέπλυμα κατά τον Ping αποτελεί ταυτόχρονα και μέθοδο και στόχο ωραιοποίησης από την μια της γλώσσας και από την άλλη της πληροφορίας μέσα από την λογοκρισία. Ο ίδιος πίστευε πως ένα κείμενο, μια είδηση, μια ιστορία πρέπει να μένει ατόφια, “βρώμικη” όπως έλεγε διότι αν είναι αληθινή δεν έχει ανάγκη πλυσίματος.
Το 1994 έστησε ένα παραδοσιακό Γαλλικό περίπτερο πραγματικών διαστάσεων και τοποθέτησε πολτοποιημένα ξεπλυμένα περιοδικά και εφημερίδες που σχηματίζουν μια μάζα που παραπέμπει σε λιωμένο κερί και απορρίμματα. Η αλλοίωση είναι προχωρημένη σε τέτοιο βαθμό ώστε το καλαίσθητο Kiosk να καταλήγει ως μάζα όμοια μ αυτές που πετιούνται καθημερινά στις χωματερές. Ένα επικών διαστάσεων, εντυπωσιακό έργο που κερδίζει το βλέμμα των περισσότερων επισκεπτών του μουσείου και θέτει τον προβληματισμό της σωστής αξιολόγησης μιας είδησης.
Ο Huáng Yǒng Pīng από τους πιο γνωστούς Κινέζους Avant-garde καλλιτέχνες της εποχής του θεωρήθηκε ο πιο αμφιλεγόμενος και προκλητικός καλλιτέχνης της κινεζικής καλλιτεχνικής σκηνής της δεκαετίας του 1980. Έπειτα από τις σπουδές του σε σύντομο χρονικό διάστημα μετανάστευσε στην Γαλλία όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του το 2019.