Το κρασί τον καιρό της πανδημίας
Οι προκλήσεις του κλάδου, τα νέα δεδομένα, αλλά και το μεράκι που χρειάζεται ώστε ο καταναλωτής να επιλέξει και να απολαύσει ένα καλό κρασί
Λέξεις: Αλεξάνδρα Ανθίδου
Όταν αναφερόμαστε στο κρασί, είτε από την πλευρά του καταναλωτή, είτε από την πλευρά του δημιουργού του και όσων εμπλέκονται επαγγελματικά, γνωρίζουμε ότι πρόκειται για ένα πολύ ιδιαίτερο προϊόν. Και γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι το κρασί εκτός από προϊόν είναι και μία έννοια διαχρονική.
Ως προϊόν είναι συνυφασμένο με τη γη, την καλλιέργεια, τις εποχές του χρόνου, την έρευνα, την τεχνολογία και κυρίως την παράδοση.
Ως έννοια συνυπάρχει με τον πολιτισμό, την κουλτούρα, τη διάθεση, την καθημερινότητα, με συναισθήματα, με στιγμές ξεχωριστές.
Έχει να κάνει με το στυλ που διαθέτει και εξωτερικεύει ο καθένας από εμάς, ακόμη και εάν το κρασί απουσιάζει εντελώς από τη ζωή του.
Κανένα άλλο προϊόν της γης δεν εκφράζει τόσα πολλά αλλά και δεν εκφράζεται με τόσους διαφορετικούς τρόπους.
Το κρασί θα το συναντήσουμε ξηρό, αφρώδες και γλυκό, σε όλες τους τις υποκατηγορίες και πολυποίκιλες αποχρώσεις, σε διαφορετικά στυλ, κάθε ένα για διαφορετικές περιστάσεις και βαλάντια.
Το μεγαλύτερο μέρος όλης αυτής της εικόνας και του κύρους της οφείλεται στον οινοποιό, στην προσωπικότητά του, στις γνώσεις, στους στόχους του και στις ενέργειές του, τόσο ως παραγωγό όσο και ως επιχειρηματία.
Στην ένωση «Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος» την οποία και εκπροσωπώ, ο όρος «οινοποιός» έχει εξέχουσα σημασία ακριβώς για το λόγο αυτό.
Πρόκειται για ανθρώπους με πάθος για το καλό κρασί, που επενδύουν στον αμπελώνα και στο οινοποιείο, ενημερώνονται, δημιουργούν νέες προοπτικές, έχουν οράματα, εργάζονται με συλλογικότητα, αποδίδουν τα μέγιστα και εν τέλει μπορούν να ανταπεξέλθουν σε δυσκολίες.
Η πραγματικότητα η οποία βιώνουμε όλοι σήμερα με την πανδημία από άποψη οικονομίας, μάλιστα στη χώρα μας μετά από μία ολόκληρη δεκαετία ύφεσης, είναι οδυνηρή και προφανώς θα την αντιμετωπίζουμε για αρκετό διάστημα.
Ο οινοποιητικός κλάδος είναι από εκείνους που έχουν ιδιαίτερα θιγεί τον τελευταίο χρόνο, κυρίως λόγω του κλεισίματος της HO.RE.CA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ), την ύφεση στον τουρισμό και τις δυσκολίες στις εξαγωγές.
Είναι όμως σημαντικό να μπορούμε να διακρίνουμε τη σωστή διαχείριση. Και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μπορούμε ως κοινωνία και ως οικονομία να αντλούμε παραδείγματα επιχειρηματικότητας. Όσο τίποτε άλλο αυτή την εποχή αποζητούμε ενδείξεις ανάπτυξης και αισιοδοξίας. Πιστεύω λοιπόν ότι από τους οινοποιούς της Ένωσής μας λαμβάνουμε αυτά τα μηνύματα.
Εδώ αξίζει να διευκρινίσουμε κάτι. Είμαι οινοποιός δεν σημαίνει, τρύγησα τον Σεπτέμβριο, οινοποίησα και τώρα εμφιαλώνω και πουλώ. Σημαίνει έχω πριν επενδύσει αρκετά χρόνια στο αμπέλι μου, ίσως και δεκαετίες ώστε να μπορεί να μου δώσει σήμερα την πρώτη ύλη που αποζητώ, έχω επενδύσει σε εγκαταστάσεις στο οινοποιείο ώστε να μπορώ να διαχειριστώ τον χυμό των σταφυλιών για να γίνει κάποια στιγμή ο οίνος που έχω αποφασίσει να δημιουργήσω, ως επιχειρηματίας γνωρίζω ότι μία ποσότητα από τα κρασιά που έχω παράξει θα κυκλοφορήσει στην αγορά αλλά μία άλλη θα παραμείνει για αρκετό καιρό, αρκετά χρόνια σε πολλές περιπτώσεις, έως ότου είναι έτοιμη για το εμπόριο.
Εξάλλου, το τέμπο των εργασιών σε ένα οινοποιείο το δίνει η ίδια η φύση με τις εναλλαγές στο σκηνικό της. Από την έκπτυξη των οφθαλμών την άνοιξη έως τον τρύγο μεταξύ Αύγουστο και Οκτώβριο στη Βόρεια Ελλάδα και από εκεί στο κλάδεμα τον χειμώνα, το κλίμα και το κλήμα δίνουν τον ρυθμό και ο άξιος οινοποιός είναι εκείνος που θα τον ακολουθήσει με σεβασμό, γνώσεις, φροντίδα, υπομονή και περίσσια αγάπη για να μπορέσει να δημιουργήσει ένα προϊόν που ο καταναλωτής θα μπορέσει με εμπιστοσύνη να επιλέξει και εν τέλει να απολαύσει.
Ας στηρίξουμε και εμείς όπως οι οινοποιοί μας το Επώνυμο Ελληνικό Κρασί, με αγάπη αλλά και μέτρο!
- H Αλεξάνδρα Ανθίδου είναι Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας στον οργανισμό Οινοποιοί Βορείου Ελλάδος, www.winemakersofnorthgreece.gr