Τζόκερ προ των πυλών, το Netflix και μια μάχη για το diversity στα φετινά Όσκαρ

Είναι μια παράξενη χρονιά η φετινή για τα Όσκαρ. Ο Γιάννης Γκροσδάνης στην ανάλυση.

Γιάννης Γκροσδάνης
τζόκερ-προ-των-πυλών-το-netflix-και-μια-μάχη-γ-500696
Γιάννης Γκροσδάνης

Του Γιάννη Γκροσδάνη

Είναι μια παράξενη χρονιά η φετινή για τα Όσκαρ. Μια ταινία που βασίζεται σε κομικ καταφέρνει να κερδίσει τις περισσότερες υποψηφιότητες. Από την άλλη η τηλεοπτική πλατφόρμα του Netflix δείχνει ότι δεν έχασε το στοίχημα της χρονιάς αλλά αντιθέτως είναι εδώ. Και τέλος η Ακαδημία έχει να αντιμετωπίσει και πάλι την περίφημη συζήτηση του diversity καθώς από τη μια υπήρξε γενναιόδωρη με τις ξενόγλωσσες παραγωγές αλλά απουσιάζουν από τα φετινά Όσκαρ αρκετοί μαύροι καλλιτέχνες όπως και γυναίκες δημιουργοί.

9 ταινίες τελικά κατάφεραν να βρουν μια θέση στη λίστα με τις ταινίες της χρονιάς. Εντυπωσιακό είναι ότι 4 από αυτές τις ταινίες (Τζόκερ, Ιρλανδός, Κάποτε στο Χόλυγουντ και 1917) έχουν διψήφιο αριθμό υποψηφιοτήτων, γεγονός που κάνει τη φετινή κούρσα αρκετά ανοιχτή σε εκπλήξεις και αβέβαιη για κάθε διεκδικητή. Ο Τζόκερ πρωταγωνιστεί έχοντας τις περισσότερες υποψηφιότητες (11 στο σύνολο) ενώ Ιρλανδός, Κάποτε στο Χόλυγουντ, 1917 ακολουθούν με 10. Ακολουθούν η Ιστορία Γάμου, οι Μικρές Κυρίες και τα Παράσιτα με 6 παρουσίες. Ίσως όμως η παρουσία έκπληξη εδώ να είναι το Κόντρα σε Όλα του Τζειμς Μάνγκολντ, το οποίο αν και δεν βρίσκεται σε καμία μεγάλη κατηγορία (σκηνοθεσία, σενάριο, ερμηνείες) ωστόσο κλείδωσε την 9η θέση στην short list των ταινιών της χρονιάς αφήνοντας εκτός ταινίες όπως το Στα Μαχαίρια ή οι Δύο Πάπες

Ο Τζόκερ μετά τα Bafta κάνει την υπέρβαση αφού προτάθηκε σε 11 κατηγορίες, τις περισσότερες από κάθε άλλη ταινία (είναι επίσης η ταινία που βασίζεται σε κόμικ με τις περισσότερες υποψηφιότητες στην ιστορία των Όσκαρ). Η κριτική που ασκήθηκε στην ταινία του Τοντ Φίλιπς για το περιεχόμενο της και τον μηδενιστικό ήρωα της που γίνεται σύμβολο μιας κοινωνικής εξέγερσης ήταν τεράστια. Αυτό φάνηκε και στην απουσία της από τις πρώτες βραβεύσεις της χρονιάς, των σωματείων των κριτικών κινηματογράφου. Κι όμως η Ακαδημία εκτίμησε τον Τζόκερ συμπεριλαμβάνοντας τον στις κατηγορίες καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας (το σωματείο σκηνοθετών κράτησαν εκτός τον Φίλιπς από την πεντάδα τους), σενάριο, Α ανδρικό για τον Γιοακίμ Φοίνιξ. Στα δυνατά χαρτιά της ταινίας σημειώστε και την παρουσία της Χιλντούρ Γκουντναντότιρ για τη μουσική. 

To Netflix επιβίωσε μετά την κακή βραδιά των Σφαιρών παίρνοντας μια μεγάλη ανάσα χάρη στο τεράστιο πλασάρισμα του στα φετινά Όσκαρ με 24 υποψηφιότητες (σε σύγκριση με τις 15 που είχε αποσπάσει πέρυσι). Την μερίδα του λέοντος έφερε φυσικά στην πλατφόρμα ο Ιρλανδός με τις 10 υποψηφιότητες του. Η ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε είναι μέσα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο). Ο Τζο Πέσι και ο Άλ Πατσίνο, όπως αναμενόταν, είναι παρόντες στην κούρσα του β ανδρικού αλλά ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο μένει εκτός στον Α ανδρικό και περιορίζεται στην υποψηφιότητα του ως παραγωγός της ταινίας. Το Netflix κατάφερε επίσης να περάσει και την Ιστορία Γάμου του Νόα Μπάουμπαχ (αναμενόμενο και αυτό) που κέρδισε 6 υποψηφιότητες (ανάμεσα στις οποίες για την ταινία, το σενάριο και τις ερμηνείες των Άνταμ Ντραϊβερ, Λόρα Ντερν αλλά όχι και για την σκηνοθεσία) και επιπλέον πλασάρισε τους Δύο Πάπες του Φερνάντο Μεϊρεγες, που κέρδισαν 3 υποψηφιότητες (σενάριο, α και β ανδρικού), ένα ντοκιμαντέρ (το American Factory που φέρει την υπογραφή του Μπαράκ και της Μισέλ Ομπάμα στην παραγωγή) και δύο από τα animation της χρονιάς (I Lost My Body & Klaus). Εκτός έμεινε το Dolemite is my name αλλά η συγκομιδή, όπως είπαμε, είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική συνολικά.

Να σημειώσουμε πως στον πόλεμο των εταιριών πέρα από το Netflix και η Disney συγκέντρωσε 23 υποψηφιότητες για τις ταινίες Ad Astra, Avengers: End Game, Breakthrough, Ford v Ferrari, Frozen 2, Maleficent: Mistress of Evil, Star Wars: The Rise of Skywalker, The Lion King, Toy Story 4 ενώ η Sony με τον Ταραντίνο, σε περίοπτη θέση της φετινής πραμάτειας της, έφτασε τις 20 υποψηφιότητες. Ωστόσο η Warner κέρδισε τις εντυπώσεις αναδεικνύοντας, με τις 11 από τις 12 παρουσίες της στα φετινά Όσκαρ, την ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες (Τζόκερ).

Τα Παράσιτα τελικά κέρδισαν 6 υποψηφιότητες αλλά το κατόρθωμα τους είναι σπουδαίο τόσο για τη Νότια Κορέα, όσο και γενικότερα για τις διεθνείς (ξενόγλωσσες) ταινίες της χρονιάς. Η ταινία του Μπονγκ Τζουν Χο είναι μέσα στις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο) δεσπόζει στην κατηγορία της Διεθνούς Ταινίας της χρονιάς και απέσπασε άλλες δυο υποψηφιότητες σε τεχνικές κατηγορίες – κλειδιά (Μοντάζ και Διεύθυνση Παραγωγής). Σημειώστε πως αν η συζήτηση γύρω από τα Παράσιτα συνεχιστεί με το ίδιο ρυθμό θα μπορούσε να κάνει την απόλυτη έκπληξη και να στεφθεί ταινία της χρονιάς υποστηρίζοντας με υποδειγματικό τρόπο το diversity της Ακαδημίας. Αυτό θα είναι άλλωστε ένα από τα θέματα που θα τραβήξουν την προσοχή αυτής της οσκαρικής κούρσας με το #Oscarsowhite να αποτελεί εκ νέου θέμα για τις απουσίες και τις αβλεψίες των υποψηφιοτήτων. Διπλή παρουσία έχουν άλλες δύο ξενόγλωσσες ταινίες: Το Πόνος και Δόξα του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι μέσα τόσο στην Διεθνή ταινία όσο και στον Α ανδρικό ρόλο με τον Αντόνιο Μπαντέρας ενώ το Honeymoon από τη Β. Μακεδονία κέρδισε δύο υποψηφιότητες (μια για την Διεθνή ταινία και μια για το ντοκιμαντέρ της χρονιάς).

Και το 1917 του Σαμ Μέντες ειναι επίσης εδώ με 10 υποψηφιότητες. Το πολεμικό έπος του Μέντες έχει πλασαριστεί εξαιρετικά και στις μγάλες κατηγορίες αλλά και στα τεχνικά Όσκαρ (εκεί που φυσικά έχει και τις περισσότερες δυνατότητες να διακριθεί (στην φωτογραφία του Ρότζερ Ντίκινς, στην διπλή κατηγορία του ήχου, στην καλλιτεχνική διεύθυνση και στη μουσική). 

Με 10 υποψηφιότητες τιμήθηκε και το Κάποτε στο Χόλυγουντ του Κουέντιν Ταραντίνο. Με δεδομένο ότι κέρδισε στις Σφαίρες και στα Critics Choice τον τίτλο της ταινίας της χρονιάς έχει αρκετές πιθανότητες να το επαναλάβει και στα Όσκαρ. Ανάμεσα στις υποψηφιότητες της ταινίας βλέπουμε και δύο σπουδαίους σταρ της εποχής μας, τον Λονάρντο Ντι Κάπριο και τον Μπραντ Πιτ, να κερδίζουν μια θέση στα φετινά Όσκαρ. Ο Πιτ μάλιστα έχει αρκετές ελπίδες να αποσπάσει για μια ερμηνεία του το χρυσό αγαλματάκι που του λείπει (έχει κερδισει μια φορά Όσκαρ καλύτερης ταινίας, το 2014, ως παραγωγός του 12 Χρόνια Σκλάβος).

Αντιθέτως η Γκρέτα Γκέργουικ μπορεί να πήρε για τις Μικρές Κυρίες 6 υποψηφιότητες (ταινία, σενάριο, α και β γυναικείο, μουσική, κουστούμια) αλλά δεν προτάθηκε για την σκηνοθεσία που τόσο ήθελε, γεγονός που επίσης θα συζητηθεί προσεχώς.

Στα αξιοσημείωτα των φετινών οσκαρικών υποψηφιοτήτων κρατήστε την διπλή παρουσία της Σκάρλετ Γιόχανσον στον α και β γυναικείο ρόλο (για την Ιστορία Γάμου και το Τζοτζο αντίστοιχα). Ο Τζόναθαν Πραϊς μετά από μισό αιώνα μιας σπουδαίας καριέρας κατάφερε να προταθεί για πρώτη φορά για μια ερμηνεία του (ως Πάπας Φραγκίσκος στους Δύο Πάπες) ενώ πρωτάρης των Όσκαρ είναι και ο Αντόνιο Μπαντέρας (στον α ανδρικό για το Πόνος και Δόξα). Ειδικότερα για την μουσική o Τζον Γουίλιαμς είναι ο ρεκορντμαν του θεσμού συμπληρώνοντας με την φετινή παρουσία του (για το Star Wars) την 52η υποψηφιότητα. Η πρώτη εμφάνιση του στα Όσκαρ ήταν το 1968 ενώ ειδικότερα για την μουσική του στη σειρά των ταινιών Star Wars έχει κερδίσει με τη φετινή συνολικά 6 υποψηφιότητες και ένα Όσκαρ. Σε ότι αφορά τα μουσικά όσκαρ σημείωστε πως ο συνθέτης του 1917, Τόμας Νιούμαν, φτάνει φέτος τις 15 υποψηφιότητες και φλερτάρει με το αρνητικό ρεκορ των περισσότερων χαμένων υποψηφιοτήτων για μουσικοσυνθέτη (ρεκορ που κατέχει ένας από τους μύθους του Χόλυγουντ, ο Άλεξ Νορθ, ο οποίος έχασε 15 φορές το χρυσό αγαλματάκι και τελικά η Ακαδημία για να χρυσώσει το χάπι του πρόσφερε το 1986 το τιμητικό Όσκαρ). Θα προτιμήσει η Ακαδημία το δυνατό score του Τζόκερ (που είναι και το φαβορί της κατηγορίας) ή θα τιμήσει με το Όσκαρ έναν σπουδαίο μουσικό όπως είναι ο Νιούμαν; 

Καλύτερη Ταινία

«Ford v Ferrari»

«The Irishman»

«Jojo Rabbit»

«Joker»

«Little Women»

«Marriage Story»

«1917»

«Once Upon a Time in Hollywood»

«Parasite»

Σκηνοθεσία

Μάρτιν Σκορσέζε, «The Irishman»

Τοντ Φίλιπς, «Joker»

Σαμ Μέντες, «1917»

Κουέντιν Ταραντίνο, «Once Upon a Time in Hollywood»

Μπονγκ Τζουν-χο, «Parasite»

Α’ Ανδρικός Ρόλος

Αντόνιο Μπαντέρας, «Pain and Glory»

Λεονάρντο ΝτιΚάπριο, «Once Upon a Time in Hollywood»

Ανταμ Ντράιβερ, «Marriage Story»

Χοακίν Φίνιξ, «Joker»

Τζόναθαν Πράις, «The Two Popes»

Α’ Γυναικείος Ρόλος

Σίνθια Ερίβο, «Harriet»

Σκάρλετ Τζοχάνσον, «Marriage Story»

Σέρσα Ρόναν, «Little Women»

Σαρλίζ Θερόν, «Bombshell»

Ρενέ Ζελβέγκερ, «Judy»

Β’ Ανδρικός Ρόλος

Τομ Χανκς, «A Beautiful Day in the Neighborhood»

Αντονι Χόπκινς, «The Two Popes»

Αλ Πατσίνο, «The Irishman»

Τζο Πέσι, «The Irishman»

Μπραντ Πιτ, «Once Upon a Time in Hollywood»

B’ Γυναικείος Ρόλος

Κάθι Μπέιτς, «Richard Jewell»

Λόρα Ντερν, «Marriage Story»

Σκάρλετ Τζοχάνσον, «Jojo Rabbit»

Φλόρενς Πιου, «Little Women»

Μάργκο Ρόμπι, «Bombshell»

Διασκευασμένο Σενάριο

Τάικα Γουαϊτίτι, «Jojo Rabbit»

Στιβ Ζέιλιαν, «The Irishman»

Αντονι ΜακΚάρτεν, «The Two Popes»

Γκρέτα Γκέργουιγκ, «Little Women»

Τοντ Φίλιπς, Σκοτ Σίλβερ, «Joker»

Πρωτότυπο Σενάριο

Ράιαν Τζόνσον, «Knives Out»

Νόα Μπόμπακ, «Marriage Story»

Σαμ Μέντες, Κρίστι Γουίλσον-Κερνς, «1917»

Κουέντιν Ταραντίνο, «Once Upon a Time in Hollywood»

Μπονγκ Τζουν-χο, Χαν Τζιν-γουον, «Parasite»

Φωτογραφία

«The Irishman»

«Joker»

«The Lighthouse»

«1917»

«Once Upon a Time in Hollywood»

Κοστούμια

«The Irishman»

«Jojo Rabbit»

«Joker»

«Little Women»

«Once Upon a Time in Hollywood»

Μοντάζ

«Ford v Ferrari»

«The Irishman»

«Jojo Rabbit»

«Joker»

«Parasite»

Μακιγιάζ και Κομμώσεις

«Bombshell»

«Joker»

«Judy»

«Maleficent: Mistress of Evil»

«1917»

Μουσική

«Joker»

«Little Women»

«Marriage Story»

«1917»

«Star Wars: Rise of Skywalker»

Τραγούδι

I Can’t Let You Throw Yourself Away, «Toy Story 4»

I’m Gonna Love Me Again, «Rocketman»

I’m Standing With You, «Breakthrough»

Into the Unknown, «Frozen 2»

Stand Up, «Harriet»

Καλλιτεχνική Διεύθυνση

«The Irishman»

«Jojo Rabbit»

«1917»

«Once Upon a Time in Hollywood»

«Parasite»

Ηχος

«Ford v Ferrari»

«Joker»

«1917»

«Once Upon a Time in Hollywood»

«Star Wars: Rise of Skywalker»

Ηχητικά Εφέ

«Ad Astra»

«Ford v Ferrari»

«Joker»

«1917»

«Once Upon a Time in Hollywood»

Οπτικά Εφέ

«Avengers: Endgame»

«The Irishman»

«The Lion King»

«1917»

«Star Wars: Rise of Skywalker»

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων

«How to Train Your Dragon: The Hidden World»

«I Lost My Body»

«Klaus»

«Missing Link»

«Toy Story 4»

Διεθνής Ταινία

«Corpus Christi»

«Honeyland»

«Les Miserables»

«Pain and Glory»

«Parasite»

Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους

«American Factory»

«The Cave»

«Edge of Democracy»

«For Sama»

«Honeyland»

Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους

«In the Absence»

«Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl»

«Life Overtakes Me»

«St. Louis Superman»

«Walk Run Cha-Cha»

Μικρού Μήκους Ταινία – Animation

«Daughter»

«Hair Love»

«Kitbull»

«Memorable»

«Sister”»

Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action

«Brotherhood»

«Nefta Football Club»

«The Neighbor’s Window»

«Saria»

«A Sister»

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα