Βανδαλίζοντας την ιστορία της πόλης
Κάποιοι βάζουν στόχο τη διαγραφή τμημάτων της ιστορίας της πόλης που δεν τους αρέσουν.
Ο βανδαλισμός και η έλλειψη σεβασμού στον δημόσιο χώρο δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Το βλέπουμε να συμβαίνει σε όλες τις μεγαλουπόλεις του κόσμου.
Στην Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει σχεδόν κανένα κτήριο που να μην έχει μουντζουρωθεί με συνθήματα είτε αυτό είναι ένα παλιό νεοκλασικό σπίτι, μνημείο, άγαλμα, ο Λευκός Πύργος, η Καμάρα.
Για κάποιο λόγο οι πολίτες αντιλαμβάνονται κάθε τι δημόσιο, ως εχθρικό και ξεσπάνε σε αυτό την αντίδραση τους σε πολιτικές, πρόσωπα και καταστάσεις ξεχνώντας πως τους ανήκει, έχει πληρωθεί με χρήματα δικά τους για να καλύψει συγκεκριμένους σκοπούς και ανάγκες.
Στην Θεσσαλονίκη χαρακτηριστικό φαινόμενο αποτελεί ο αλλεπάλληλος βανδαλισμός εβραϊκών μνημείων σε μια προσπάθεια διαγραφής τμημάτων της ιστορίας που δεν μας αρέσουν.
Ξεκινώντας από τις συστηματικές προσπάθειες αναγραφής συνθημάτων στο “Μνημείο Ολοκαυτώματος” στην πλατεία Ελευθερίας, τον βανδαλισμό του γλυπτού στο Α.Π.Θ φόρο τιμής στα παλαιά εβραϊκά κοιμητήρια, μέχρι την τοιχογραφία στην οδό Μ. Καλού που σχεδιάστηκε με πρωτοβουλία της “Ομάδας Γειτονιάς του Βαρδάρη” και του “Προγράμματος προαγωγής αυτοβοήθειας” όπου οι δράστες μουντζούρωσαν την επεξηγηματική επιγραφή της τοιχογραφίας.
Και αν αυτά είναι περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά θα δει πως ακόμα και σε μικρές λεπτομέρειες μη ορατές με την πρώτη ματιά υπάρχουν προσπάθειες να εξαφανιστεί το εβραϊκό παρελθόν της πόλης.
Το mural, λίγα μέτρα πριν από τον Παλαιό Σταθμό, που δημιούργησε η parallaxi στο πλαίσιο της δράσης της Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς, τον Ιούνιο του 2014, τόπος όπου Εβραίοι της πόλης οδηγούνταν στα στρατόπεδα θανάτου, μουντζουρώνεται συστηματικά ακόμα και με σβάστικες στα πρόσωπα και τα μέτωπα των μορφών που αναπαριστούν τους έγκλειστους των στρατοπέδων συγκέντρωσης.
Ίσως δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως απέναντι από την τοιχογραφία αυτή βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της Χρυσής Αυγής στην Θεσσαλονίκη.
Πολλές επεξηγηματικές επιγραφές του δήμου Θεσσαλονίκης δίπλα σε ιστορικά κτήρια πέφτουν συχνά θύματα καταστροφής.
Έξω από την Στοά Σαούλ στην επεξηγηματική επιγραφή κάποιος διέγραψε με μαρκαδόρο το όνομα Σαούλ Μοδιάνο χωρίς να μουντζουρώσει τίποτε άλλο.
Το αισιόδοξο είναι πως τα αντανακλαστικά μιας μερίδας ανθρώπων που προσπαθούν για την διάσωση της ιστορικής κληρονομιάς είναι γρήγορα και συνήθως κάθε τέτοια καταστροφή δεν αργεί να αποκατασταθεί στοιχίζοντας βέβαια σε χρόνο, χρήμα και κόπο που θα μπορούσαν να διατεθούν για άλλες ενέργειες.