Featured

Ζήτημα επιβίωσης για τους καλλιτέχνες

Χιλιάδες καλλιτέχνες, εργαζόμενοι στο θέαμα ακρόαμα, παραμένουν ακόμη και σήμερα αποκλεισμένοι από το επίδομα ειδικού σκοπού.

Parallaxi
ζήτημα-επιβίωσης-για-τους-καλλιτέχνε-710500
Parallaxi

Λέξεις: Δημήτρης Ζερβουδάκης

Χιλιάδες καλλιτέχνες, εργαζόμενοι στο θέαμα ακρόαμα, παραμένουν ακόμη και σήμερα αποκλεισμένοι από το επίδομα ειδικού σκοπού.

Ταυτόχρονα η προβεβλημένη δημιουργία του μητρώου καλλιτεχνών, έχει εξελιχθεί σε μεγάλο φιάσκο για την κυβέρνηση αλλά δυστυχώς και για εμάς. Ο μηχανισμός που δημιουργήθηκε με προχειρότητα, δεν είναι αξιόπιστος και έχουν εμφανιστεί σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Αν το συνδυάσει αυτό δε κάποιος, με την εδώ και χρόνια απίστευτη και αδικαιολόγητη πια πολυνομία σε ό,τι αφορά το ασφαλιστικό κομμάτι, (κωδικοί ενσήμων) οδηγείται στο χάος. Μία θολή κατάσταση η οποία δυστυχώς μετατρέπει εργαζόμενους, σε αόρατους ανθρώπους, που το σύστημα αρνείται να δει.

Ξεκίνησε μια προσπάθεια την οποία το Υπουργείο Πολιτισμού ονόμασε “απογραφή” με σκοπό σε δεύτερο χρόνο να δημιουργηθεί το “μητρώο καλλιτεχνών”. Αυτή η θετική πρωτοβουλία ωστόσο, θα έπρεπε να ολοκληρωθεί με δημόσια διαβούλευση σε ότι αφορά τα κριτήρια, τις παραμέτρους μα κυρίως τις ειδικότητες.

Θεωρώ πως κρίνεται απαραίτητη για την υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου, η συμμετοχή και η συνδρομή, όλων των συλλογικών φορέων (σύλλογοι – σωματεία), των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και σίγουρα των ωδείων της χώρας. Διότι π.χ. οι δάσκαλοι Μουσικής είναι Μουσικοί. Η τεκμηρίωση η οποία θα γεννηθεί, είναι πολύ σημαντική, διότι αφορά στην καταγραφή του ζώντος και ενεργού καλλιτεχνικού δυναμικού μας. Άρα έχει και τεράστια ιστορική αξία.

Η κυβέρνηση θεώρησε σωστό να προχωρήσει μόνη της σε όλη αυτήν τη διαδικασία. Το υπουργείο Πολιτισμού ενώ είχε δεσμευτεί σε πρώτη φάση, ότι η επιδότηση των καλλιτεχνών δεν θα εξαρτηθεί από το μητρώο, τελικά για «χρηστικούς» λόγους, αυτή η διαδικασία υλοποιείται άρον άρον, μέσω του «μητρώου». Δηλαδή της απογραφής η οποία αιφνιδίως βαφτίστηκε μητρώο. Ουσιαστικά ακυρώνει τη συμμετοχή μας σε ένα “εργαλείο” το οποίο μας αφορά.

Δυστυχώς υπάρχει μεγάλη διάσταση, σε σχέση με το πόσοι εργαζόμενοι έχουν επιδοτηθεί μέχρι τώρα. Είμαστε υποχρεωμένοι να δεχόμαστε καλόπιστα τα στοιχεία που μας δίνει το υπουργείο Εργασίας και το υπουργείο Πολιτισμού, ωστόσο η αίσθηση που εισπράττουμε από τον κόσμο είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχουν εργαζόμενοι οι οποίοι ενώ συμπλήρωσαν τις φόρμες, ενώ πληρούν τις προϋποθέσεις, το σύστημα τους πετάει έξω. Μια πρόταση είναι να πιστοποιήσουν τα σωματεία για τα μέλη τους την επαγγελματική τους ιδιότητα. Είναι ζήτημα επιβίωσης. Δεν είναι χόμπι, είναι εργασία.

O Συλλόγος Μουσικών Βορείου Ελλάδος για τις νέες κυβερνητικές εξαγγελίες

Οι επιδοτούμενοι εργαζόμενοι στον πολιτισμό μέχρι σήμερα, έχουν εισπράξει στην καλύτερη περίπτωση το ιλιγγιώδες ποσό των 240 ευρώ τον μήνα, κατά μέσο όρο εδώ και δέκα μήνες, ενώ δεν τους έχει επιτραπεί καμία επαγγελματική δραστηριότητα. Ολο το προηγούμενο διάστημα βέβαια, έχουν συμβεί απίστευτα πράγματα. Τον Ιούνιο μας έκοψαν ξαφνικά και αναίτια την επιδότηση εξαιρώντας όλους τους ΚΑΔ, που αφορούν στην καλλιτεχνική δημιουργία. (Την ίδια στιγμή τα «τυχερά παίγνια» για παράδειγμα επιδοτήθηκαν κανονικά!)

Τον Ιούλιο υποτίθεται ότι «άνοιξε» με μέτρα η δραστηριότητα και ξεκίνησαν οι συναυλίες από τις περιφέρειες, τους δήμους, ιδιώτες η συλλογικούς φορείς. Άτυπα όμως, οι εκδηλώσεις άρχισαν απλά να αποθαρρύνονται. Σε αρκετές περιπτώσεις αναβλήθηκαν ή ματαιώθηκαν μονομερώς από τους φορείς, χωρίς να υπάρξει καμία συζήτηση για αποζημιώσεις. Ο κόσμος στο θέαμα – ακρόαμα, έμεινε χωρίς στοιχειώδη κάλυψη, ενώ είχε γίνει ήδη μεγάλη προετοιμασία για τις παραγωγές. Χάθηκε και ο Αύγουστος. Επανήλθαμε στην επιδότηση τον Σεπτέμβριο -Οκτώβριο, με την πληρωμή να γίνεται τον Noέμβριο! Οπότε για Νοέμβριο – Δεκέμβριο πάμε καλό Φλεβάρη…

Πλέον βαδίζουμε προς έναν ζοφερό χειμώνα και δεν φαίνεται ότι θα αποκατασταθεί η σχέση με το ζωντανό κοινό μέχρι το καλοκαίρι. Αυτό το κρυφτούλι με το υπουργείο δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο. Η επιδότηση πρέπει να σταθεροποιηθεί για όσο χρονικό διάστημα δίνουμε τη μάχη ενάντια στην πανδημία.

Ένα άλλο μεγάλο αγκάθι είναι τα πνευματικά δικαιώματα. Ακούγεται ότι υπάρχει μια μεγάλη οφειλή προς τους δημιουργούς από τα ιδιωτικά κανάλια, τα οποία χρηματοδοτούνται αφειδώς το τελευταίο διάστημα. (Απολαμβάνουμε καθημερινά την θετική τους επίδραση, στην αγωνιώδη προσπάθεια ύπνωσης της κοινωνίας.) Έχω την αίσθηση ότι μιλάμε για πάνω από 4.000.0000 ευρώ σε οφειλές, ακόμη και από τον καιρό της αμαρτωλής ΑΕΠΙ. Αυτά τα χρήματα θα πρέπει να πληρωθούν επιτέλους από τους μεγαλο-οφειλέτες για την χρήση του έργου μας και να διανεμηθούν τώρα, μέσα στην κρίση, άμεσα στους δικαιούχους, διότι έχουμε ταλαιπωρηθεί αφάνταστα τα τελευταία χρόνια και εξαιτίας τους.

Υπαναχώρηση η κ. Μενδώνη-Δίνει άδεια στην ΕΔΕΜ των δημιουργών

Κλείνοντας, θα ήθελα να καλέσω για μια ακόμη φορά, άμεσα τον Δήμο Θεσσαλονίκης να ενδιαφερθεί για το «μετά». Ευελπιστούμε ότι θα ενεργοποιηθεί το μνημόνιο συνεργασίας με τον ΣΜΒΕ. Ένα μνημόνιο που έχει στόχο την αναθέρμανση της εργασίας στην πόλη μας. Ένα μνημόνιο το οποίο ψήφισε σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης μας και βέβαια ό νυν Δήμαρχος κύριος Ζέρβας. Θεωρώ δε ιδιαίτερα θετική μια συνάντηση του ΣΜΒΕ μαζί του. Οφείλουμε να καταφέρουμε το να υπάρξει ένας κοινός σχεδιασμός στην διαχείριση των χώρων ευθύνης του Δήμου. Ένας σχεδιασμός που θα περιλαμβάνει την συμμετοχή μας σαν σωματείο.

Ο Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος είναι ένα από τα πιο ιστορικά σωματεία της πόλης μας. Συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής και κοινωνικής – πολιτιστικής προσφοράς.

Εδώ μπορείτε να δείτε την εξέλιξη της διεκδίκησής μας.

*Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης είναι τραγουδοποιός, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Μουσικών Βόρειας Ελλάδος.