Ένα γευστικό ταξίδι στην Κρήτη, γεμάτο με τα νοστιμότερα τοπικά προϊόντα
Εκεί όπου συναντώνται το Χανιώτικο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, τα μίνι αβοκάντο και η κριθαροκουλουρίτσα
Η άνοιξη είναι από τις καλύτερες εποχές του χρόνου για να επισκεφτείς το πανέμορφο νησί της Κρήτης και να γευτείς τις τοπικές απολαύσεις που έχει να σου προσφέρει. Το βιωματικό ταξίδι που οργάνωσε η LIDL Ελλάς, κατάφερε να κάνει ακριβώς αυτό και να δημιουργήσει τις εντονότερες γευστικές εμπειρίες – και όχι μόνο.
Η LIDL από την αρχή της έλευσής της στην Ελλάδα, υποστηρίζει την εγχώρια αγορά και έχει χτίσει σχέσεις με γερά θεμέλια με τους 2.323 Έλληνες προμηθευτές με τους οποίους συνεργάζεται.
Η δημοσιογραφική αποστολή που οργάνωσε στο μαγευτικό νησί της Κρήτης, μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά τρεις από τους τοπικούς προμηθευτές της, να παρακολουθήσουμε τον χώρο και τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται και τη διαδικασία παραγωγής των προϊόντων τους.
Πρώτος Σταθμός: Agrocreta
Το ταξίδι ξεκίνησε στην Αγιά Χανίων, με πρώτη στάση στις εγκαταστάσεις της Agrocreta.Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1999 σαν μια προσωπική επιχείρηση σε έναν μικρό ιδιόκτητο χώρο, εστιασμένη κυρίως στα εσπεριδοειδή των Χανίων, τα κάστανα της Κρήτης και στην συνέχεια το ελαιόλαδο. Η αναδιάρθρωση των καλλιεργειών το 2008, ήταν αυτή που οδήγησε τους δύο ιδρυτές της στην ενασχόληση αποκλειστικά με τα αβοκάντο, όπως μας ανέφερε ο ένας από αυτούς, κ. Αντώνης Κοκκαλάκης στην ξενάγηση. Η στενή συνεργασία της επιχείρησης με την Lidl Ελλάς για την προμήθεια των αβοκάντο, η οποία είναι βασισμένη στη διαφάνεια και την πλήρη αμοιβαία εμπιστοσύνη, ξεκίνησε το 2011, αποτελώντας σήμερα το 30% του τζίρου της Agrocreta.
Τα είδη των αβοκάντο που προσφέρει η Agrocreta ποικίλουν από Ettinger, Zutano και Bacon. Φυσικά δεν λείπει η κοινή ποικιλία των Fuerte και αυτή των Hash. Τα τελευταία έχουν την μεγαλύτερη εμπορική ζήτηση στον κόσμο, καθώς είναι αυτά με τα περισσότερα λιπαρά αλλά και θα μπορούσε να πει κανείς και τη νοστιμότερη γεύση. Τα Lidl της Αττικής, είναι το μοναδικό κατάστημα που υπάρχει η πρωτοπορία των baby avocado, τα οποία είναι χωρίς κουκούτσι και σπανίζουν, αφού οι ποσότητες τους είναι πολύ μικρές.
Τα προϊόντα της Agrocreta εξάγονται συνολικά σε 15 χώρες του εξωτερικού. Τα Χανιώτικα αβοκάντο συγκεκριμένα, συμπεριλαμβάνουν χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Τσεχία, Δανία, Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Βέλγιο, Αυστρία, Σουηδία και Πολωνία. Ο κ. Κοκκαλάκης, αναφέρει ότι η φιλοσοφία της επιχείρησης έχει μείνει η ίδια από την αρχή: «Για εμένα ήταν μεγάλη υπόθεση κάτι το οποίο για κάποιον άλλον μπορεί να φαίνεται απλό. Το να δεις τα προϊόντα σου σε ράφι μιας μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ, όπως είναι η Lidl, ή στο εξωτερικό είναι μια αίσθηση αναγνώρισης και ικανοποίησης και φυσικά σου δίνει το κίνητρο του βιοπορισμού και του κέρδους».
Η αφοσίωση και η προσήλωση στη δουλειά τους, φαίνεται όχι μόνο μέσα από τα γευστικά αποτελέσματα των προϊόντων τους, αλλά και από την προσοχή στην λεπτομέρεια σε κάθε βήμα της διαδικασίας παραγωγής. «Κάνουμε πάρα πολλές αναλύσεις φυτοφαρμάκων και μετρήσεις ξηράς ουσίας, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη γνώση του σημείου που βρισκόμαστε. Εμείς οι ίδιοι ενημερώνουμε τον συνεργάτη μας για το πότε θα είναι η κατάλληλη περίοδος για συγκομιδή και συνήθως είμαστε αυτοί που αρχίζουμε τελευταίοι για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το να έχει δύο γεωπόνους μια επιχείρηση του δικού μας μεγέθους, που είναι σχετικά μικρή, με μόλις 12 εργαζόμενους σε σταθερή βάση και μερικούς εποχικούς, δείχνει το πόσο πολύ προσπαθούμε να είμαστε όσο γίνεται πιο σίγουροι για την ασφάλεια των τροφίμων μας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κοκκαλάκης.
Το χωράφι με αβοκάντο
Την ξενάγηση ακολούθησε η επίσκεψη στο χωράφι όπου καλλιεργούνται και συλλέγονται τα αβοκάντο του ενός από τους 150 προμηθευτές της AgroCreta. Ο κ. Γιάννης Σιγάλας, ο οποίος μας υποδέχθηκε μαζί με τον πατέρα του Ιάκωβο, στο καρποφόρο χωράφι 16 στεμμάτων, μας εξιστόρησε το πώς οι συνθήκες τον έκαναν έναν οικονομικό μετανάστη του εξωτερικού που επέστρεψε στην Ελλάδα για να επενδύσει στην γη: «Ήμουν ένας οικονομικός μετανάστης από την Αθήνα στην Γερμανία, επί 18 χρόνια. Το 2014 αποφάσισα λόγω οικονομικών δυσκολιών να επενδύσω στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Κρητική γη, και όχι σε κάτι το οποίο ίσως να ήταν πιο προσοδοφόρο. Και πάλι εδώ, στα Χανιά είμαι για δεύτερη φορά οικονομικός μετανάστης, καθώς δεν είμαι Κρητικός και αυτό κρύβει διαφορετικές δυσκολίες ειδικά στην αρχή».
Μαζί με την συντροφιά και τις γνώσεις του κ. Σιγαλά, περπατήσαμε πέρα για πέρα το χωράφι και είδαμε τα δέντρα της ποικιλίας hash, από τα οποία είχε γίνει ήδη η συγκομιδή των αβοκάντο. Όπως μας πληροφόρησε, ο καρπός μπορεί να παραμείνει στα δέντρα μέχρι και έξι μήνες. Έως τότε ο καρπός δεν ωριμάζει πλήρως στο δέντρο, καθώς αυτό γίνεται όταν αποκολληθεί από αυτό.
Δεύτερος Σταθμός: Kreta Food
Επόμενος σταθμός στο ταξίδι της γεύσης, ήταν η Kreta Food, που εδρεύει και αυτή στα Χανιά και η οποία αποτελεί ιστορικό σημείο αναφοράς για την Lidl Ελλάς. Η Kreta Food ήταν η πρώτη εταιρία με την οποία συνεργάστηκε η αλυσίδα και παρέδωσε την πρώτη παλέτα προϊόντων που έλαβε η Lidl, το 1998 στη Σίνδο.
Η Kreta Food ιδρύθηκε από τον Νίκο Μαρματάκη και τον Μιχάλη Στρατηγάκη και παράγει υψηλής ποιότητας παρθένο ελαιόλαδο. Είναι μια εταιρεία που βασίζεται στις εξαγωγές της και δραστηριοποιείται κυρίως εκτός Ελλάδος σε 31 χώρες, από την Ασία, μέχρι την Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Από εκεί ξεκίνησε αρχικά και η συνεργασία της με την Lidl, στην Γερμανία. H Lidl αποτελεί για την Kreta Food την μοναδική συνεργασία της εντός της Ελλάδας και απορροφά το 1/3 του συνολικού τζίρου της εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα παράγονται κατά μέσο όρο 150.000 τόνοι λάδι και η Kreta Food προμηθεύει την Lidl με 500 τόνους παρθένο ελαιόλαδο τον χρόνο. Στην Lidl Ελλάς, η εταιρεία προσφέρει το εξαιρετικό ΠΓΕ έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, Νώμα Χανίων.
Με την είσοδο μας στις εγκαταστάσεις όπου αποθηκεύεται το λάδι, το μάτι δεν μπορεί παρά να πέσει απευθείας στις τεράστιες δεξαμενές, οι οποίες χωρούν 300 χιλιάδες λίτρα η καθεμία. Η πρωτογενής επεξεργασία του λαδιού γίνεται στα ελαιουργεία, τα οποία έχουν πολύ τοπικό χαρακτήρα, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Μαρματάκης κατά την ξενάγησή μας. Εξηγώντας καλύτερα τη διαδικασία παραγωγής, είπε: «Στη συνέχεια τα δοχεία έρχονται σε εμάς, τα αξιολογούμε και αν μας ενδιαφέρουν τα αποθηκεύουμε στις δικές μας δεξαμενές και περνάμε στη διαδικασία τυποποίησης. Συνήθως το αφήνουμε να ξεκουραστεί, γίνεται δηλαδή μία καθίζηση 15-20 ημερών. Το ελαιόλαδο όταν βρίσκεται εδώ είναι 99% καθαρό. Το 1% είναι είναι υπολείμματα φρούτου και κομματάκια από φλοιούς».
«Η Lidl είναι μοναδική και διαφορετική για πολλούς και διάφορους λόγους. Είναι μία εταιρία που την ενδιαφέρει ουσιαστικά η ποιότητα και όχι να αγοράσει κάτι σε χαμηλή τιμή. Θέλει να αγοράσει αυτήν την συγκεκριμένη –υψηλή- ποιότητα στην καλύτερη δυνατή τιμή. Για να το κάνει αυτό κάνει τα εξής: εμβαθύνει πάρα πολύ, καινοτομεί και χτίζει σχέσεις με τους προμηθευτές. Αυτό είναι που την διαφοροποιεί απευθείας», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μαρμαδάκης για την συνεργασία τους με την Lidl.
Τρίτος Σταθμός: Αρτοποιήματα Τσατσάκης
Η τρίτη και τελευταία στάση έγινε στα αρτοποιήματα Τσατσάκης, όπου οι μυρωδιές από τα κριτσίνια και τα παξιμάδια μας έσπασαν την μύτη από το πρώτο λεπτό της εισόδου μας. Η εταιρεία Τσατσάκης, ιδρύθηκε το 1998, είναι εγκατεστημένη στο όμορφο Ηράκλειο και ξεκίνησε σαν μία οικογενειακή επιχείρηση από τον κ. Αριστείδη Τσατσάκη. Ο ίδιος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, μας ξενάγησε στον χώρο και μας διηγήθηκε την ιστορία του.
Μεγαλωμένος στα Σταυράκια του Ηράκλειου, άκουσε τα λόγια ενός γέροντα σε μικρή ηλικία: «Ο Θεός το σκοινί το ρίχνει 2-3 φορές στον άνθρωπο. Αν δεν τον πιάσεις εσύ, θα το πιάσει κάποιος άλλος». Στάθηκε στο σωστό timing με την Lidl, αφού το 2012 άρπαξε το σκοινί για το ξεκίνημα της συνεργασίας τους. Μέσα από αυτήν την συνεργασία, η εταιρία εξάγει σήμερα τα προϊόντα της σε 28 χώρες του εξωτερικού, με δυνατές παρουσίες την Βουλγαρία και την Μεγάλη Βρετανία. Η Lidl Ελλάς απορροφά το 55% του τζίρου της επιχείρησης.
Η εταιρεία έχει σήμερα πέντε γραμμές παραγωγής, που περιλαμβάνουν κριτσίνια, κριθαροκουλουρίτσα, κουλούρα και παξιμάδια με τις επωνυμίες «Χρυσός Μύλος» και «Νώμα». Απασχολεί 130 εργαζόμενους σε εγκαταστάσεις άνω των εννέα χιλιάδων τ.μ., ενώ ταυτόχρονα έχει επενδύσει 10 εκατ. ευρώ σε διπλανό οικόπεδο 14.000 τ.μ για τη δημιουργία νέων κτιριακών υποδομών. «Το σημαντικότερο που πήραμε από τη Lidl είναι η νοοτροπία και η κουλτούρα. Αν κάνεις καλά τη δουλειά σου, ανταμείβεσαι», τονίζει ο κύριος Τσατσάκης ως το μάθημα που έχει πάρει από την Lidl.
Τηρώντας όλους τους κανόνες υγιεινής, γίναμε ένα με τους εργαζόμενους. Βάλαμε τις λευκές ποδιές και τα σκουφάκια και περάσαμε στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις, όπου γινόταν η ζύμωση και η παρασκευή των προϊόντων. Στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρείας που επισκεφτήκαμε, η διαδικασία των κριτσινιών από την αρχή μέχρι το τέλος της είναι αυτοματοποιημένη, που σημαίνει ότι δεν επεμβαίνει στιγμή το ανθρώπινο χέρι. Εκτός από εντυπωσιακή στην όψη, η επένδυση των 3 εκατομμυρίων ευρώ σε αυτή την αυτοματοποίηση φέρνει τα αποτελέσματα των 120.000 συσκευασιών το 24ωρο.
Η παρασκευή των πεντανόστιμων παξιμαδιών από την άλλη, ξεκινάει με την ζύμωσή τους στο ζυμωτήριο και στη συνέχεια το φούσκωμα τους στις στρόφες. Ύστερα, κατευθύνονται στους περιστροφικούς φούρνους και γίνονται ψωμί. Το ψωμί κόβεται σε φέτες και απορροφάται η υγρασία του μέσα στους φούρνους για ακόμα μία φορά, έτσι ώστε να διαμορφωθεί σε παξιμάδι. Η διαδικασία αυτή μπορεί να διαρκέσει από 3 έως 5 ώρες, ανάλογα με τον κωδικό του προϊόντος.
Η πολιτιστική κληρονομιά σε κατάστημα της Lidl
Πριν πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής κάναμε μία τελευταία παράκαμψη στο κατάστημα της Lidl στις Μεσαμπελιές του Ηρακλείου Κρήτης. Εκεί είδαμε από κοντά τα αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίστηκαν κατά τις εκσκαφικές εργασίες για την κατασκευή του καταστήματος. Η αλυσίδα διέθεσε 9,4 εκατομμύρια ευρώ για να χρηματοδοτήσει την ανάδειξή τους και τηρουμένων όλων των κανόνων προστασίας για την ασφάλεια πελατών και εργαζομένων, πλέον δίνεται σε κάθε επισκέπτη η ευκαιρία να τα δει από κοντά στο χώρο στάθμευσης του συγκεκριμένου καταστήματος, επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρου Παπαναστασίου.
Η αρχαιολόγος, κ. Μαρία Μπαλάνου Μαυράκη, μας ενημέρωσε για την ιδιαιτερότητα και τη σημαντικότητα των ευρημάτων: «Βρέθηκαν συνολικά τρεις τάφοι, ο πρώτος εκ των οποίων ήταν ένας γυναικείος μυκηναϊκός τάφος και χρονολογείται από το 1100 έως το 900 π.Χ. Μερικά από τα ευρήματα που βρέθηκαν είναι 9 διακοσμημένα αγγεία και χρυσά κοσμήματα, 30 χάλκινα νομίσματα και 4 κεραμικοί κλίβανοι. Στις υπώρειες του φυσικού πρανούς, αποκαλύφτηκε αρχαίος λιθόστρωτος δρόμος μήκους 27μ.. Για να μπορέσει να σταθεί μέσα στο κατάστημα ο δρόμος και κυρίως για λόγους ασφάλειας, ένα τμήμα του μεταφέρθηκε στην απέναντι πλευρά του και με αυτόν τον τρόπο οι επισκέπτες μπορούν να καταλάβουν ότι πρόκειται για ένα συνεχόμενο εύρημα».