close search results icon

Πρόσωπα

Η φιλόλογος που διορθώνει τα ελληνικά μας μέσω Instagram

Όταν τα "μαργαριτάρια" μας αποτελούν αφορμή για ποιοτικό διαδικτυακό περιεχόμενο 

Η φιλόλογος που διορθώνει τα ελληνικά μας μέσω Instagram
  • ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
  • fb
  • twi

Τη “philolog_ina” την ανακάλυψα σχετικά πρόσφατα και απόρησα αμέσως γι’ αυτή μου την καθυστέρηση. 

Η δημοφιλία των εκπαιδευτικών σελίδων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πια παγκόσμια τάση, πόσο μάλλον όταν μια σελίδα διορθώνει με τον πιο όμορφο και διασκεδαστικό τρόπο τα λάθη που κάνουμε καθημερινά όταν μιλάμε.

Ομολογώ ότι το μάτι μου έπεσε ασυναίσθητα στο άχαρο σημείο όπου αναγράφεται ο αριθμός των ατόμων που ακολουθούν τη σελίδα. Οι φίλοι, λοιπόν, της σελίδας ξεπερνούν τις 94.000. Το εντυπωσιακό, όμως, με την Ελένη Δρακάκη, φιλόλογο και δημιουργό της σελίδας, δεν είναι απλώς –απλώς ή απλά, άραγε; - το πολυάριθμο κοινό της. 

-Ελένη, πες μας μερικά λόγια για σένα. Πώς γεννήθηκε η αγάπη σου για τη γλώσσα και πότε κατάλαβες ότι θέλεις να ακολουθήσεις το επάγγελμα;

-Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην πανέμορφη –όπως φαίνεται στα δικά μου μάτια- Αλεξανδρούπολη, αλλά τα τελευταία χρόνια ζω και εργάζομαι, στον τομέα της εκπαίδευσης, στην αγαπημένη Κομοτηνή. Είμαι 26 χρόνων. Πριν από λίγα χρόνια ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Έκτοτε, προσπάθησα να εμβαθύνω στο αντικείμενό μου, μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια, μαθήματα και διαλέξεις που είχαν άμεση σχέση τόσο με τη γλώσσα, όσο και με τα παιδιά, την ψυχολογία και τις ανάγκες τους. Για να είμαι ειλικρινής, δε θυμάμαι πότε καλλιεργήθηκε η αγάπη μου για την ελληνική γλώσσα, σήμερα όμως έχει μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου. Θαυμάζω τον πλούτο της και το γεγονός ότι έχει τροφοδοτήσει όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες και προσπαθώ συνεχώς να εμβαθύνω σε αυτήν, να τη μελετώ και να τη χρησιμοποιώ σε όλη την έκτασή της. Η αλήθεια είναι πως δε γνώριζα ότι θα γίνω φιλόλογος, γνώριζα όμως από πολύ μικρή ηλικία ότι θα ασχοληθώ με τον τομέα της εκπαίδευσης και οφείλω να ομολογήσω ότι δεν παρέκκλινα ποτέ από αυτόν τον στόχο. Ακόμη και μετά τις πανελλήνιες, που η βαθμολογία μου επαρκούσε για οποιαδήποτε άλλη σχολή της αρεσκείας μου, έμεινα πιστή στο παιδικό μου όνειρο. Την τελευταία χρονιά του λυκείου, μάλιστα, ο θαυμασμός και η αγάπη προς τις καθηγήτριες και τους καθηγητές μου μ’ έκαναν να βεβαιωθώ για το επάγγελμα που ήθελα ν’ ακολουθήσω.

-Πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία της σελίδας στο Instagram και πότε κατάφερες να την υλοποιήσεις;

-Η σελίδα δημιουργήθηκε πριν από ενάμιση περίπου χρόνο, κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Μου έλειπε τότε η άμεση επαφή με τους μαθητές μου και ήθελα να γίνω πιο δραστήρια και δημιουργική μέσα σ’ εκείνη την πρωτόγνωρη για όλους μας κατάσταση. Σκέφτηκα, λοιπόν, να δημιουργήσω μία ανοιχτή, διαδικτυακή τάξη. Δεν μπορούσα να φανταστώ τότε την έκταση που θα πάρει. Ξεκίνησα ένα μικρό προφίλ, βασισμένο σε συλλογικές αναρτήσεις και προτάσεις βιβλίων, με στόχο να ικανοποιεί εμένα και να νιώθω πιο παραγωγική μέσα στο σπίτι.

-Ο αριθμός των ακολούθων της σελίδας είναι εντυπωσιακός.

-Είναι, ναι και ανεβαίνει ραγδαία. Δε γνωρίζω πώς ακριβώς λειτουργεί ο αλγόριθμος του Instagram, δεν έχω ασχοληθεί πολύ μ’ αυτό, μπορώ να καταλάβω όμως ότι όσο μεγαλύτερη προβολή υπάρχει, τόσο συνεχίζουν να αυξάνονται και οι ακόλουθοι. Βέβαια, δεν ήταν ποτέ αυτός ο στόχος μου, δεν άνοιξα τη σελίδα με σκοπό ν’ αποκτήσω ένα προφίλ με πολλούς ακολούθους. Δε μου αρέσει καν ο όρος ‘ακόλουθος’. Είναι άνθρωποι με τους οποίους ταιριάζει κατά κάποιον τρόπο η νοοτροπία μας, ο τρόπος σκέψης μας. Αγαπάμε την ελληνική γλώσσα, θέλουμε να βρούμε περισσότερες βιβλιοπροτάσεις και να έρθουμε πιο κοντά στον μαγικό κόσμο του βιβλίου. Έτσι, λοιπόν, υπάρχει μία σελίδα και ο κόσμος που την παρακολουθεί και εκδηλώνει την αγάπη του.

- Προσφέρονται, πιστεύεις, τα social media για να λάβει κανείς ολοκληρωμένη γνώση για ένα αντικείμενο; Το λέω γιατί, τόσο η πληθώρα, όσο και ο κατακερματισμός της πληροφορίας δε βοηθούν.

-Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναμφίβολα, αποτελούν κομμάτι της καθημερινότητάς μας και είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για έκφραση απόψεων και ανταλλαγή ιδεών, με την προϋπόθεση όμως ότι τα χρησιμοποιούμε με τον κατάλληλο τρόπο. Ωστόσο, δε θεωρώ πως ένας χρήστης αυτών μπορεί να λάβει ολοκληρωμένη γνώση γύρω από ένα αντικείμενο. Ο πομπός μπορεί να δώσει απλώς ένα έναυσμα για περαιτέρω έρευνα και μελέτη γύρω από το θέμα που ενδιαφέρει τον δέκτη. Οι επαγγελματίες προβάλλουν στα social media ένα μέρος της δουλειάς τους, όχι το γνωστικό τους αντικείμενο σε όλη του την έκταση. Συμβαίνει να νομίζουμε ότι θα γίνουμε γνώστες ενός αντικειμένου μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι λανθασμένη αυτή η άποψη.

- Από πού αντλείς έμπνευση για το περιεχόμενο των αναρτήσεων;

-Κυρίως από τους μαθητές μου. Προσπαθούμε να αναλύουμε μαζί κάθε γραμματικό, συντακτικό ή ορθογραφικό λάθος που συναντάμε στον γραπτό ή τον προφορικό τους λόγο. Αναζητούμε τη ρίζα του κακού, ψάχνοντας πού άκουσαν το λάθος ή πώς το παρερμήνευσαν. Έτσι και με τις δημοσιεύσεις, κάνω την έρευνά μου και συνειδητοποιώ ότι αυτά τα λάθη προκύπτουν από κάπου αλλού, από τα social media για παράδειγμα ή από την καθημερινότητά μας έξω, στον δρόμο, από την επικοινωνία μας με άλλους ανθρώπους. Κάπως έτσι προκύπτουν και οι αναρτήσεις. Να τονίσω κάπου εδώ ότι δεν είμαι γλωσσολόγος, επομένως δεν κάνω έρευνα γύρω από την εξέλιξη της γλώσσας. Παραθέτω απλώς τους κανόνες, όπως τους συναντούμε στα σχολικά εγχειρίδια και τα λεξικά. Γι’ αυτόν τον λόγο, αποφεύγω να αναλύω κομμάτια της γλώσσας μας που διχάζουν ακόμα και τους διακεκριμένους μελετητές της ελληνικής.

-Οι μαθητές κάνουν αρκετά λάθη;

-Κάνουν, δεν πειράζει όμως! Αν δεν υπήρχαν τα λάθη, δε θα υπήρχε και η εξέλιξη. Επομένως, τα λάθη τα αγαπάμε και τα θέλουμε, για να μπορέσουμε να πάμε παρακάτω.

-Το ενδιαφέρον μας για τη μάθηση ακολουθεί, θαρρώ, μια αντιστρόφως ανάλογη πορεία, αυξάνεται δηλαδή όσο απομακρυνόμαστε από τα χρόνια της σχολικής διδασκαλίας. Μπορεί το μάθημα της γλώσσας να λάβει έναν πιο διαδραστικό χαρακτήρα στα σχολεία;

-Τα προηγούμενα χρόνια κυριαρχούσε στα σχολεία το δασκαλοκεντρικό μοντέλο, κατά το οποίο ο μαθητής προσπαθούσε να απομνημονεύσει έναν τεράστιο όγκο σχολικής ύλης, χωρίς να αναπτύσσει άλλες δεξιότητες. Απόρροια αυτού ήταν η τάξη να πλήττει και ο δάσκαλος να οδηγείται σε απόγνωση. Βλέπω όμως, με πολύ μεγάλη χαρά, νέους ανθρώπους να βάζουν τα δυνατά τους, ώστε αυτό το μοντέλο διδασκαλίας να εκλείψει και τη θέση του να πάρει το μοντέλο εκείνο που έχει στο κέντρο του το παιδί, τις δυνατότητές του, τις ανάγκες του και τα ενδιαφέροντά του. Όταν, λοιπόν, έρθουμε στο ύψος του παιδιού και δεν απαιτούμε από αυτό να έρθει στο δικό μας, πιστεύω πως όλα θα γίνουν πιο διασκεδαστικά, διαδραστικά και αποτελεσματικά.

- Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η σημασία των εκπαιδευτικών σελίδων και κοινοτήτων ανάμεσα στο κυρίαρχο διαδικτυακό περιεχόμενο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται;

-Περνάμε πολύ χρόνο στο διαδίκτυο, επομένως το να αφιερώσουμε ένα κομμάτι του χρόνου αυτού σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο, μόνο να μας ωφελήσει μπορεί, αρκεί βέβαια να μη δεχόμαστε άκριτα κάθε πληροφορία που συναντάμε και να μην ασπαζόμαστε την ιδέα πως μπορούμε να μάθουμε τα πάντα από εκεί. Έχουμε πλέον εξοικειωθεί, πιστεύω, με τέτοιες σελίδες και έχουν κερδίσει την αποδοχή μας.

- Ποια είναι η σχέση που έχεις αποκτήσει με το κοινό της σελίδας;

-Είναι πολύ τιμητικό να διαβάζεις τόσο συχνά τη λέξη «ευχαριστώ». Είναι γλυκά τα μηνύματα που σου λένε πως –άθελά σου- βοήθησες στην πραγμάτωση μιας πτυχιακής εργασίας, σε μια συνέντευξη για δουλειά ή σ’ ένα διαγώνισμα νεοελληνικής γλώσσας. Μόνο ευγνώμων μπορώ να είμαι για όλα αυτά. Επικοινωνώ με αρκετούς ανθρώπους που παρακολουθούν και αγαπούν τη σελίδα, δυστυχώς όμως δεν υπάρχει ο χρόνος για να μιλήσω με όλους και να λύσω όλες τις απορίες τους. Υπάρχουν παιδιά που μου εξομολογήθηκαν πως εξαιτίας της σελίδας δήλωσαν μετά τις πανελλήνιες και ως πρώτη επιλογή τη Φιλολογία. Επίσης θυμάμαι κάποιους γονείς να μου λένε πως εκτύπωσαν τις αναρτήσεις μου, τις πλαστικοποίησαν και τις κόλλησαν πάνω από το γραφείο του παιδιού τους ή ζευγάρια να παίζουν παιχνίδι με ερωτήσεις από το περιεχόμενό τους. Έχει πλάκα όλο αυτό.

-Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι άνθρωποι; Υπάρχει αυτή η κατηγορία;

-Νομίζω πως είναι τα λάθη που αφορούν στην προστακτική έγκλιση, στο θέμα της αύξησης δηλαδή, αλλά και σε ορισμένες λέξεις ή φράσεις που έχουν επικρατήσει από τα αρχαία ελληνικά.

- Τι λένε οι μαθητές σου για την επιτυχία της σελίδας; Την ακολουθούν;

-Εάν ένα παιδί δε χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δε θα ήθελα να είμαι εγώ η αφορμή για να το κάνει και να χαθεί στον λαβυρινθώδη κόσμο τους, επομένως δε συζητάω ποτέ με δική μου πρωτοβουλία μαζί τους για το προφίλ. Από την άλλη, αν ένα παιδί χρησιμοποιεί ήδη τα social media, μπορεί ν’ ανακαλύψει και μόνο του τη σελίδα. Όσα παιδιά, λοιπόν, έτυχε να την εντοπίσουν, έχουν δηλώσει την αγάπη τους και αυτό είναι κάτι που με τιμά ιδιαίτερα. Γενικά, όμως, προτιμώ να μην ξοδεύω χρόνο σε τέτοιες συζητήσεις, γιατί είναι ένα κομμάτι που τους απασχολεί –έτσι κι αλλιώς- καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

- Στη σελίδα υπάρχουν και βιβλιοπροτάσεις. Περιμένει ο κόσμος ένα έναυσμα για να διαβάσει λογοτεχνία;

-Ανάμεσα στις αναρίθμητες lifestyle αναρτήσεις του Instagram, υπάρχει ευτυχώς χώρος και για το βιβλίο, το οποίο και θεωρώ είδος πρώτης ανάγκης. Προσπαθώ να αναρτώ βιβλία όλων των ειδών, όχι μόνον όσα εγώ προτιμώ. Στόχος μου είναι να προσελκύσω το ενδιαφέρον όλων των αναγνωστών και αν καταφέρω να κάνω έστω κι έναν άνθρωπο να γνωρίσει τον όμορφο κόσμο του βιβλίου, θα έχω πετύχει. 

Instagram: philolog_ina