Life

15 επιχειρήσεις της πόλης που άντεξαν στην κρίση!

Το 2017 μ.Χ. ολόκληρη η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης και της παρακμής. Όλη; Όχι όλη! Υπάρχουν επιχειρήσεις που αντιστέκονται. Τα 15 φωτεινά παραδείγματα.

Parallaxi
15-επιχειρήσεις-της-πόλης-που-άντεξαν-στ-259752
Parallaxi

Το «γαλατικό χωριό» της Θεσσαλονίκης

Λέξεις: Σοφία Χριστοφορίδου

Το 2017 μ.Χ. ολόκληρη η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης και της παρακμής. Όλη; Όχι όλη! Υπάρχουν επιχειρήσεις που αντιστέκονται. Ο δικός τους «μαγικός ζωμός» δεν παρασκευάζεται από κάποιον δρυΐδη, και τα συστατικά του δεν είναι κρυφά: εξωστρέφεια, καινοτομία, υψηλή ποιότητα. Η Parallaxi παρουσιάζει κάποιες από αυτέςάλλες με διεθνή παρουσία και θυγατρικές στο εξωτερικό, άλλες που έχουν γράψει ιστορία μισού και πλέον αιώνα, άλλες μικρομεσαίες και εξωστρεφείς, και άλλες μικρές αλλά εξαιρετικά καινοτόμες. Δεν είναι οι μόνες. Ευτυχώς!

Οι δικοί μας «Γαλάτες» δεν φοβούνται παρά μόνο ένα πράγμαμήπως τους πέσουν κι άλλοι φόροι στο κεφάλι. Αντέχουν, κόντρα στο δύσκολο, απρόβλεπτο και εν τέλει εχθρικό προς την επιχειρηματικότητα περιβάλλον, ανοίγονται σε νέες αγορές, εκτός Ελλάδας, αναγνωρίζονται και επιβραβεύονται σε διεθνείς διαγωνισμούς αλλά και στη συνείδηση των καταναλωτών. Επιχειρήσεις της πόλης που πάνε καλά, εξάγουν, αναπτύσσονται και δημιουργούν θέσεις εργασίας και καινοτομία made in Thessaloniki.

Μέσα στη μιζέρια της κρίσης και της ανεργίας που βουλιάζει η Θεσσαλονίκη (και μάλιστα για πολύ περισσότερα από τα οκτώ χρόνια της οικονομικής κρίσης της χώρας, καθώς εδώ η αποβιομηχάνιση άρχισε από τα μέσα του ’90) υπάρχουν επιχειρήσεις που προκαλούν αισιοδοξία.

ΜΕΒΓΑΛ

Tο μεγάλο come back

Η μεγάλη γαλακτοβιομηχανία που ξεκίνησε το 1950 από τα Κουφάλια, ξεπέρασε τα εσωτερικά προβλήματα των τελευταίων ετών και το 2017 έκανε το μεγάλο come back. Ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τη ΔΕΛΤΑ (που πλέον κατέχει 43,18%, όσο και η οικογένεια Χατζάκου, εκ των ιδρυτών της ΜΕΒΓΑΛ) και αναδιάρθρωσε τον δανεισμό της. Το 2016 είχε τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ και επέστρεψε στην κερδοφορία μετά από ένα ζημιογόνο  σερί. Η εταιρεία εξάγει σε 36 χώρες και μάλιστα πάνω από το ένα τρίτο του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές. Σήμερα ένα στα πέντε γιαούρτια που εξάγει η Ελλάδα ανά τον κόσμο είναι παραγωγής ΜΕΒΓΑΛ! Διόλου τυχαία που τα γιαούρτια της κερδίζουν το ένα βραβείο μετά το άλλο. Το πιο πρόσφατο ήταν για το Harmony Gourmet με μέντα και dark chocolate, το οποίο βραβεύτηκε μεταξύ 50 γιαουρτιών από όλο τον κόσμοστο διεθνή διαγωνισμό γεύσης και καινοτομίας “Anuga Taste Innovation” στην Κολωνία. Μέσα στη χρονιά η ΜΕΒΓΑΛ βραβεύτηκε με βραβείο καινοτομίας για το Lactose Free γιαούρτι, στο Wabel Chilled & Dairy Summit, που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, ενώ εφτά προϊόντα της ξεχώρισαν στα Βραβεία Ανώτερης Γεύσης 2017, την ετήσια διοργάνωση του Διεθνούς Ινστιτούτου Γεύσης και Ποιότητας -iTQi- με έδρα τις Βρυξέλλες.

Η χρονιά κλείνει με νέα καινοτόμα προϊόντα της σειράς Harmony Gourmet με γεύσεις μέντα ή πορτοκάλι, το Κεφίρ με λεμόνι και στέβια, καθώς και σειρά χυμών, ενώ στα άμεσα σχέδια είναι η κυκλοφορία νέων προϊόντων στην κατηγορία τυριών ενώ μέχρι το 2020 η εταιρεία θα επενδύσει 4 εκ. ευρώ για την ανάπτυξη της παραγωγής γιαούρτης και τυροκομικών.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΥΜΗ M. ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ

Ζυμωμένη στην επιτυχία

Η Ελληνική ΖύμηΑραμπατζής στη ΒΙΠΕ Σίνδου θεωρείται μια από τις πλέον σύγχρονες ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων, ενώ εν μέσω κρίσης συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2005 που πραγματοποίησε πωλήσεις 18,5 εκατ. ευρώ έφτασε το 2016 να τζιράρει πάνω από 67 εκατ. ευρώ. Όλα ξεκίνησαν το 1974 όταν ο 17χρονος τότε Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας Μιχάλης Αραμπατζής άνοιξε ένα κατάστημα παραγωγής και πώλησης αρτοσκευασμάτων στα Νέα Μάλγαρα, το οποίο λίγα χρόνια μετά μετεξελίχθηκε στη Μακεδονική Σφολιάτα που παρήγε κυρίως μπουγάτσες και τυρόπιτες. Tο 1983 ήταν ο πρώτος που λάνσαρε το συσκευασμένο κρουασάν, για να πουλήσει στη συνέχεια την πατέντα και όλο τον συγκεκριμένο κλάδο της παραγωγικής της δραστηριότητας στην Chipita. Το 2001 έφτιαξε την Ελληνική Ζύμη η οποία παράγει ζύμη σφολιάτας, κρουασάν, παραδοσιακές πίτες, μπουγάτσα, πίτσα, ντόνατς κλπ και εξάγει τα προϊόντα της σε 40 χώρες, από τη Σουηδία μέχρι την Τουρκία, με τον μεγαλύτερο όγκο να διοχετεύεται στην αγορά της Γερμανίας και της Κύπρου. Μάλιστα εν μέσω κρίσης συνεχίζει να αυξάνει τις εξαγωγές της. Για το 2017 το ποσοστό των εξαγωγών της αναμένεται να φτάσει το 30% από το 10% που ήταν το 2012. Λειτουργεί δύο εργοστάσια 20 στρεμμάτων στη ΒΙΠΕ Σίνδου με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε το επενδυτικό της πλάνο ύψους 15 εκατ. ευρώ, που αφορούσε μεταξύ άλλων την κατασκευή του τρίτου εργοστασίου αλλά και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της. Σήμερα η Ελληνική Ζύμη διαθέτει με 22 γραμμές παραγωγής, απασχολεί 545 εργαζόμενους και παράγει 44 brand names. To 2016 αναδείχθηκε εθνικός πρωταθλητής εξαγωγών στα European Bussines Awards, και θεωρείται δικαίως ως ένα από τα «διαμάντια» της ελληνικής οικονομίας.

REDESTOS GROUP

Καρπίζει σαν τη γόνιμη γη

Το όνομα του μεγαλύτερου ομίλου αγροτεχνολογίας των Βαλκανίων, παραπέμπει στη γενέτειρα του γενάρχη της οικογένειας Ευθυμιάδη, Ευθύμη, που ήρθε στη Θεσσαλονίκη πρόσφυγας από τη Ραιδεστό της Ανατολικής Θράκης και το 1935 δημιούργησε εδώ την πρώτη επιχείρηση εμπορίας γεωπονικών προϊόντων “Κ+Ν Ευθυμιάδης»- εταιρεία που υπάρχει μέχρι σήμερα, ενώ έχουν προστεθεί οι “BIOS AGROSYSTEMS”, “VITRO HELLAS”, “AGROLAB”, “HELLENIC FARMING”, “AGRITEX ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ”.  Συνεχιστές ήταν ο γιος του Νίκος Ευθυμιάδης και πλέον τα παιδιά του, Ευθύμης, Βασίλης και Λουκία.

Δεν υπάρχει κλάδος της αγροτικής οικονομίας στον οποίον να μην δραστηριοποιείται ο Όμιλος. Παράγει από ζιζανιοκτόνα μέχρι λιπάσματα, λειτουργεί τεράστια γυάλινα θερμοκήπια στην Ημαθία και την Ξάνθη, παράγοντας εκτός από λαχανικά υψηλής ποιότητας και ενέργεια, αξιοποιεί ένα γεωθερμικό πεδίο, διαθέτει υπερσύγχρονα εργαστήρια αναλύσεων για ό,τι σχετίζεται από τη γη και το νερό μέχρι το τρόφιμο, λειτουργεί μονάδες παραγωγής σπόρων και φυτών. Κοινώς ευαγγελίζεται μια διαφορετική φιλοσοφία στον ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα, υποστηρίζοντας μια γεωργία υψηλών προδιαγραφών.

Μέσα στην κρίση ο Όμιλος συνέχισε να επενδύει σε εξοπλισμό και R&D, για αυτό αύξησε τα κέρδη του και προχώρησε σε 54 προσλήψεις, φτάνοντας πλέον τους 420 εργαζόμενους, ενώ ο τζίρος ξεπερνά πλέον τα 60 εκατ. ευρώ. Αν και η έδρα του Ομίλου παραμένει σταθερά στη ΒΙΠΕ Σίνδου, ο όμιλος λειτουργεί τέσσερις θυγατρικές στα Βαλκάνια, ενώ η διεθνοποίηση βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής του. Το 2000 ξεκίνησε συνεργασία με την Ιαπωνική πολυεθνική MITSUI,  με τη θυγατρική της οποίας Certis Europe δημιούργησε πέρσι κοινή εταιρεία (joint venture) στην Ολλανδία με σκοπό την ανάπτυξη στον τομέα των αγροτικών εφοδίων σ’ όλη τη ΝΑ Ευρώπη. Η φετινή χρονιά κλείνει με μια πολύ σημαντική συμφωνία με την Demerus Ltd του Ρώσου δισεκατομμυριούχου Ντμίτρι Ανάνιεφ που απέκτησε το 51% της Vitro Hellas (η οποία παράλληλα θα αναπτύξει θυγατρική στη Ρωσία) με σκοπό τον υπερδιπλασιασμό της παραγωγής πολλαπλασιαστικού υλικού. Λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι ο όμιλος Ανάνιεφ διαθέτει στη Ρωσία 3.000.000 στρέμματα γης, που θέλει να τα μετατρέψει σε οπωρώνες με φυτά που θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα.

STONE GROUP INTERNATIONAL

Αντοχές γρανίτη στην κρίση

Εξάγει ελλληνικό μάρμαρο σε 90 χώρες από την Ευρώπη μέχρι την Αμερική, κι από την Ασία μέχρι την Ωκεανία και την Αφρική και έχει «ντύσει» από την όπερα στο Καζάν της Ρωσίας μέχρι ουρανοξύστες στη Σιγκαπούρη και από κτίρια στην Ανγκόλα μέχρι το δημοτικό θέατρο στο Περού και εκκλησίες στην Αγία Πετρούπολη και στη Γεωργία.

Η ιστορία του ομίλου Stone Group International ξεκινά το 1980 στη Θεσσαλονίκη, όταν ο Θανάσης Αντωνιάδης και ο Γιάννης Σαχανάς ιδρύουν στο Καβαλάρι τη Marmor Kamin, μια μικρή βιοτεχνία που κατασκευάζει τζάκια και επεξεργάζεται μάρμαρο. Σήμερα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους επεξεργασίας και εμπορίας μαρμάρων, γρανιτών και φυσικών πετρωμάτων στην Ελλάδα και μια από τις μεγαλύτερες εμπορίας μαρμάρων στην Ευρώπη, με θυγατρικές σε Ρουμανία, Τουρκία, Αλβανία και Αίγυπτο. Οι πωλήσεις ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ στη μητρική και τις θυγατρικές εταιρείες στη Δράμα και τη Βέροια απασχολούνται περισσότεροι από 500 εργαζόμενοι. Από το 2000 ξεκίνησε ένα πρόγραμμα επενδύσεων και εξαγορών που μέχρι σήμερα φτάνει τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ τα επόμενα χρόνια θα επενδύσει άλλα 20 εκατ. ευρώ (τα 15 μέσω δάνειου από την Παρευξείνια Τράπεζα) με σκοπό να διπλασιάσει την παραγωγική της δυνατότητα σε 2.500.000 τ.μ. μαρμάρου ετησίως. Εν μέσω κρίσης εστίασε στις εκθέσεις του εξωτερικού και στην οργάνωση του δικτύου της με αποτέλεσμα να διπλασιάσει τις εξαγωγές της, από όπου προέρχεται το 90% του τζίρου της, άνω των 33 εκατ. ευρω.

Πρόσφατα ο πρόεδρος του ομίλου Stone Group International, Γιάννης Αντωνιάδης, τιμήθηκε με την υψηλότερη διεθνή διάκριση στον κλάδο του μαρμάρου ως “Master of Stone».

Α. ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.

Περιτύλιγμα με ουσία

«Ντύνει» τα προϊόντα μεγάλων πολυεθνικών όπως η Nestle και η Pepsico. Τυλίγει σχεδόν ό,τι τρώμε, από αλλαντικά, τυριά, κατεψυγμένα τρόφιμα, μέχρι σνακ, σοκολάτες, μπισκότα και χυμούς. Κι όχι μόνο. Φτιάχνει συσκευασίες για απορρυπαντικά, καλλυντικά και φαρμακευτικά προϊόντα. Kαι όλα αυτά ξεκίνησαν πριν από 86 χρόνια από μια χαρτοσακούλα.

Το 1931 ο Αθανάσιος Χατζόπουλος, γιος ενός πρόσφυγα από την Ανατολική Θράκη δημιουργεί στην πλατεία Εμπορίου μια μικρή οικοτεχνία παραγωγής χαρτοσακούλας. Η οικοτεχνία έγινε βιοτεχνία και μεταφέρθηκε στο Δενδροπόταμο, για να εξελιχθεί αργότερα σε μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες παραγωγής υλικών συσκευασίας στη χώρα. Πλέον διοικείται από την τρίτη γενιά της οικογένειας και  κάθε χρόνο αυξάνει θεαματικά τις πωλήσεις της, φτάνοντας από από 25 εκατ. το 2005 σε 50 εκατ. το 2012 και κοντά στα 70 εκατ. το 2016, ενώ συνέχισε να απασχολεί πάνω από 300 εργαζόμενους- κι όλα αυτά εν μέσω κρίσης. Τα τελευταία χρόνια επένδυσε πάνω από 50 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη της παραγωγής της και έφτασε να εξάγει πάνω από το 70% της παραγωγής της σε περισσότερες από 25 χώρες, ενώ μεταξύ των πελατών της περιλαμβάνονται και οκτώ από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων παγκοσμίως.

Βραβεύεται σχεδόν κάθε χρόνο, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο για τα καινοτόμα προϊόντα της και την επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη, όσο και για τις φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους, παραγωγής και τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.

ISOMAT

Γερά θεμέλια

Οικονομική κρίση και εντός της η κρίση της οικοδομής που κατακρήμνισε δεκάδες κλάδους  αφού την περίοδο 2008-2016 η μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα φτάνει το 95%. Κι όμως μια εταιρεία παραγωγής δομικών υλικών με έδρα τη Θεσσαλονίκη διάγει μια από τις καλύτερες περιόδους της σχεδόν 40ετούς πορείας της, έχοντας αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 23% από την αρχή της κρίσης, χάρη στο διπλασιασμό των εξαγωγικών της επιδόσεων που πλέον αντιπροσωπεύουν το 40% του τζίρου.

Με παραγωγικές μονάδες σε Ελλάδα, Ρουμανία και Σερβία και έξι θυγατρικές εταιρείες στα Βαλκάνια και τη Ρωσία, πουλά δομικά υλικά, χρώματα και κονιάματα σε πάνω από 50 χώρες στην Ευρώπη, την αμερικανική ήπειρο, τη Μέση Ανατολή, μέχρι και την Ινδία. Η φετινή χρονιά θα κλείσει με αύξηση πωλήσεων στο εξωτερικό. Από την έναρξη της κρίσης το προσωπικό του ομίλου αυξήθηκε κατά 57% και σήμερα ανέρχεται σε Ελλάδα και εξωτερικό στους 400 εργαζομένους, εκ των οποίων οι 277 στην Ελλάδα. Πώς πέτυχε το θαύμα εν μέσω κρίσης; Εκτός από την εξωστρέφεια και το ανθρώπινο δυναμικό, επένδυσε στην τεχνολογία, την έρευνα και την ανάπτυξη καινοτόμων και εξαγώγιμων προϊόντων.

Από την ίδρυσή της η Isomat πραγματοποίησε συνολικές επενδύσεις 34 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, κυρίως σε μηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ για τα επόμενα χρόνια θα προχωρήσει σε νέες επενδύσεις 8 εκατ. ευρώ.

PALAPLAST

«Ποτίζει» 70 χώρες

Τρία αδέλφια ξεκίνησαν πριν από 40 χρόνια ανοίγοντας ένα μηχανουργείο που έφτιαχνε καλούπια για πλαστικά εξαρτήματα. Σήμερα ο Αντώνης, ο Κωνσταντίνος και ο Παρασκευάς Παλατιανάς έχουν δημιουργήσει έναν από τους πλέον εξωστρεφείς ομίλους, που διακρίνεται επί σειρά ετών στα European Business Awards. H Palaplast παράγει πλαστικούς σωλήνες για άρδευση ή ύδρευση, ή και για να τη μεταφορά γεωθερμικών υγρών, την προστασία οπτικών ινών ή τη μεταφορά φυσικού αερίου.

Πάνω από το 50% του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές σε 73 χώρες σε όλο τον κόσμο, με κύριους προορισμούς τη Γαλλία, την Πολωνία, την Ισπανία, τη Βουλγαρία, τον Λίβανο, το Μεξικό και τη Χιλή. Η χρονιά θα κλείσε φέτος με πωλήσεις 25 εκατ. ευρώ (αυξημένες κατά 3 εκατ. σε σχέση με πέρσι).

Μέχρι το τέλος του 2018 θα ολοκληρώσει επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ, στις εγκαταστάσεις της στη Σίνδο, η οποία θα της επιτρέψει να επεκταθεί στην παραγωγή σωλήνων για τη μεταφορά πόσιμου νερού.

Διαθέτει και τρεις θυγατρικές: μία στην Τουρκία που αναπτύσσει και παραγωγική δραστηριότητα, μία στη Ρουμανία με εμπορικό χαρακτήρα και μία στη Συρία που έχει αναστείλει προς το παρόν τη λειτουργία της.

PELOPAC

Το υπερατλαντικό ταξίδι της ελιάς

Η Pelopac Mediterranean Food Specialties ιδρύθηκε το 1993 και έχει εξελιχθεί σε μία σύγχρονη βιομηχανία, με μεγάλο εύρος προϊόντων και αξιοσημείωτη παρουσία στις σημαντικότερες αγορές τροφίμων. Στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της στη ΒΙΠΕ Σίνδου παράγει, τυποποιεί και εξάγει ελιές και spreads και snacks ελιάς, σάλτσες και μεζέδες συσκευασμένα σε πλαστικά ή γυάλινα δοχεία και σακουλάκια. Εννιά στα δέκα προϊόντα της πωλούνται σε απαιτητικές αγορές του εξωτερικού όπως οι ΗΠΑ (όπου αύξησε το μερίδιό της από 42% σε 58% μέσα σε τέσσερα χρόνια), η Αυστραλία και η Μ. Βρετανία (12%). Μάλιστα δεν απευθύνονται αποκλειστικά στην εξοικειωμένη με τις ελληνικές γεύσεις ομογενειακή αγορά, αλλά σε μαζικό κοινό, μέσα από τα ράφια μεγάλων αλυσίδων σούπερμάρκετ όπως η TESCO και παγκόσμιες εταιρίες κολοσσούς, όπως: Hormel Foods, J. Sainsbury,, ASDA, Rapuznel, Bell – Carter, Target κ.λπ.

«Ναυαρχίδα» του εξαγωγικού ταξιδιού της είναι οι ελιές Καλαμών, από τις οποίες αφαιρεί το κουκούτσι και μάλιστα πριν τις συσκευάσει χρησιμοποιεί ένα καινοτόμο σύστημα ανίχνευσης υπολειμμάτων κουκουτσιών με ακτίνες. Στη συλλογή της έχει βραβεία από τη διεθνή έκθεση τροφίμων SIAL της Γαλλίας και τα Great Taste Awards του Ην. Βασίλειου.

ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ  ΚΕΧΡΗΣ

Η ρετσίνα αλλιώς

Η οικογένεια Κεχρή ασχολείται με τη ρετσίνα τέσσερις γενιές τώρα. Το Οινοποιείο Κεχρής κατάφερε να βάλει το (θεωρούμενο από πολλούς) ταπεινό αυτό ελληνικό κρασί στα μεγάλα οινικά σαλόνια κερδίζοντας δεκάδες βραβεία εντός και εκτός της χώρας.

Σε μια προσπάθεια αναγέννησης του ενδιαφέροντος για ένα κρασί που πίνουν οι Έλληνες εδώ και 3.500 χρόνια, το Οινοποιείο Κεχρή λάνσαρε τέσσερις διαφορετικούς τύπους ρετσίνας: το κλασικό «Κεχριμπάρι» που μετρά 30 χρυσά και ασημένια μετάλλια σε διεθνείς διαγωνισμούς οίνου, το «Δάκρυ του Πεύκου» μεσχεδόν 50 μετάλλια, η «Ρόζα», η ρετσίνα ροζέ από Ξινόμαυρο, βασισμένη στο παραδοσιακό κοκκινέλι, και ο «Αφρός» η πρώτη pet-nat ρετσίνα παγκοσμίως. Η φιλοσοφία της εταιρείας περικλείεται στη φράση: “Παράδοση σε κίνησηκαθώς κάθε μία από τις τέσσερις ρετσίνες βασίζεται σε παραδοσιακές συνταγές και καινοτόμες μεθόδους οινοποίησης.

Το Οινοποιείο Κεχρή παράγει συνολικά δέκα ετικέτες οίνου και σχεδόν ένα εκατομμύριο φιάλες ετησίως. Το 70% της παραγωγής καταναλώνεται εγχώρια και περίπου το 30% εξάγεται σε Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Καναδά. Την τελευταία δεκαετία η εταιρεία αύξησε τις πωλήσεις της 15%-20% ενώ οι εξαγωγές εκτινάχθηκαν έως και 25% ετησίως. Σήμερα οι οίνοι Κεχρή εξάγονται σε 21 χώρες και οι πωλήσεις στο εξωτερικό καλύπτουν πάνω από το ένα τρίτο του τζίρου. Προκειμένου να ανταποκριθεί στις νέες ποιοτικές και ποσοτικές απαιτήσεις προχώρησε σε επενδύσεις. Το 2017 ολοκληρώνεται μία νέα πτέρυγα στο οινοποιείο με επένδυση 1,5 εκατ. ευρώ.

SMILE COSMETICS

Ομορφαίνει τον κόσμο

Παράγει στη Θεσσαλονίκη προϊόντα που κάνουν χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να χαμογελούν, από τη Γαλλία μέχρι τις ΗΠΑ, κι από τη Χιλή μέχρι τις Κανάριες Νήσους. Η Smile Cosmetics διαθέτει τη μεγαλύτερη παραγωγή καλλυντικών στην Ελλάδα, τα οποία συσκευάζει σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τα Carrefour στη Γαλλία, τα Metro στη Γερμανία,  τα Primark στη Μ. Βρετανία. Για δύο συνεχόμενες χρονιές αναδείχθηκε “χρυσός προμηθευτής” για τα προϊόντα περιποίησης της H&M που παράγονται στη Θεσσαλονίκη και διακινούνται σε όλη την Ευρώπη. Επίσης παράγει όλα τα προϊόντα παιδικής περιποίησης για λογαριασμό της Disney, της Mattel και της Marvel.

Το 80% των προϊόντων της εξάγονται σε περισσότερες από 25 χώρες σε Ασία, Ευρώπη, Βόρεια Αφρική και Νότια Αμερική, με κύριες αγορές τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία , τις σκανδιναβικές χώρες, τη Γαλλία αλλά και την Ιαπωνία. 

Όλα αυτά ξεκίνησαν από μια μικρή μονάδα σε έναν νοικιασμένο χώρο στο Ωραιόκαστρο. Στην καρδιά της κρίσης, το 2010, η Smile μεταφέρθηκε σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 6.000 τ.μ. στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, αφού ολοκλήρωσε επένδυση 10 εκατ. ευρώ. Είναι ενδεικτικό της πορείας της ότι κάθε χρόνο κάνει προσλήψεις, ακόμα και μέσα στην κρίση. Σήμερα απασχολεί 60 άτομα, ενώ με τη νέα επένδυση 3 εκατ. ευρώ που σχεδιάζει να υλοποιήσει το επόμενο διάστημα το προσωπικό θα φτάσει τους 100 εργαζόμενους.

Το παραγωγικό δυναμικό της εταιρείας μπορεί να συγκριθεί με την παραγωγή μεγάλων εταιρειών του εξωτερικού: σε ένα 24ωρο, η εταιρεία μπορεί να φτιάξει 100 τόνους προϊόντων, ή 20 εκατ. τεμάχια ετησίως. Έχει αναπτύξει 500 φόρμουλες και παράγει στις εγκαταστάσεις της 4.000 κωδικούςαπό αφρόλουτρα, μάσκες μαλλιών και κρέμες σώματος, μέχρι προϊόντα μακιγιάζ, αρώματα και απολυμαντικά για νοσοκομεία. Ομορφιές!

ΒΕΤΑ-CAE

Από το Σχολάρι στη F1 και τη NASA

Θα φανταζόσασταν ποτέ ότι η BMW, η Mercedes, η Rolls Royce, ομάδες της Formula 1, ακόμα και η NASA θα αναζητούσαν λύσεις σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στο… Σχολάρι Θεσσαλονίκης; Κι όμως! Εκεί βρίσκεται το στρατηγείο της ΒΕΤΑ -CAE, μιας εταιρείας που παράγει τεχνολογία αιχμής για τις ανάγκες της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ναυτιλίας και της αεροδιαστημικής.

Η BETA CAE Systems αναπτύσσει εξειδικευμένο λογισμικό που της επιτρέπει να μελετά και να αξιολογεί, μέσα σε ένα εικονικό περιβάλλον τις αντοχές και τα τρωτά σημεία ενός αυτοκινήτου, ενός πλοίου, ενός τρένου ή ενός αεροσκάφους. Τα κρας τεστ δεν γίνονται σε πραγματικές συνθήκες, αλλά με προσομοίωση στο εικονικό περιβάλλον που δημιουργούν τα προγράμματα της ΒΕΤΑ -CAE. Έτσι πριν φτάσει πχ μια αυτοκινητοβιομηχανία στο στάδιο της παραγωγής, εντοπίζει το όποιο πρόβλημα και μπορεί να παρέμβει στη σχεδίαση, να κάνει νέα εικονική δοκιμή κ.ο.κ

Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται τεράστια εξοικονόμηση σε χρήμα και χρόνο. Οι λύσεις προσομοίωσης που προσφέρει η ΒΕΤΑ -CAE επιλέχθηκαν από τις κορυφαίες παγκοσμίως βιομηχανίες αυτοκινήτου, αεροδιαστημικής αλλά και κατασκευών, χημικών και ενέργειας ενώ η εταιρεία έχει εγκαταστήσει πάνω από 3.000 άδειες χρήσης των προγραμμάτων της. Απασχολεί περισσότερους από διακόσιους επιστήμονες υψηλής κατάρτισης και έχει κύκλο εργασιών της τάξης των 30 εκατ. ευρώσχεδόν το 100% προέρχεται από πελάτες του εξωτερικού. Πώς ξεκίνησαν όλα αυτά; Από μια παρέα αποφοίτων του Τμήματος Μηχανολόγων του ΑΠΘ, που δημιουργούσε παίζοντας και στο τέλος έγραψε ιστορία.

PENELIS CONSULTING ENGINEERS

«Κατασκευάζει» γέφυρες με τις διεθνείς αγορές

Οι κατασκευαστικές εταιρείες περνούν την χειρότερή τους περίοδο, εξαιτίας της κατάρρευσης της εγχώριας ζήτησης, και αυτές που κατάφεραν να επιβιώσουν είναι όσες άνοιξαν τους ορίζοντές τους και εκτός Ελλάδας. Μια από αυτές είναι η Penelis Consulting Engineers, μικρομεσαία επιχείρηση παροχής τεχνικών συμβουλών, η οποία τη περίοδο της κρίσης ανέλαβε πάνω από 100 έργα στο εξωτερικό, από το Ντουμπάι μέχρι τη Ντόχα και από την Ινδία μέχρι τις ΗΠΑ. Η Penelis Consulting Engineers ανέλαβε τη στατική μελέτη για την αναστήλωση της ορθόδοξης εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου στο Κάιρο, μιας εντυπωσιακής ροτόντας, που εδράζεται πάνω σε έναν τριώροφο ρωμαϊκό πύργο, χρονολογούμενο από τον 1ο αιώνα. Στο εν Ελλάδι χαρτοφυλάκιοτης εταιρείας περιλαμβάνονται οι μελέτες για την Εθνική Βιβλιοθήκη στην Αθήνα, τα κεντρικά της τράπεζας Πειραιώς στο Βουκουρέστι, η αναστήλωση του Πύργου του ΟΤΕ, η μελέτη αναστήλωσης για το Αλεξάνδρειο Αθλητικό Μέλαθρο, η στατική μελέτη για το νέο στρατιωτικό νοσοκομείο 424, κλπ.

Η θυγατρική της εταιρείας, “3pi- Penelis Software ltd”, ανέπτυξε λογισμικό διαστασιολόγησης κτηρίων, το ECTools, που χρησιμοποιείται σε πολλά μεγάλα έργα στο εξωτερικό. Μάλιστα η αμερικάνική εταιρεία Nemetschek, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνικού λογισμικού παγκοσμίως διαθέτει το σύστημα στις ΗΠΑ το οποίο μεταξύ άλλων χρησιμοποιήθηκε για την προκαταρκτική μελέτη του οικιστικού συγκροτήματος 50 ορόφων “Elipse Building” στην καρδιά του Μανχάταν.

NANOTYPOS

Νανοτεχνολογία αιχμής

Μια από τις ελάχιστες εταιρείες στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως που παράγει ολογράμματα υψίστης ασφαλείας εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την Nanotypos μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που αξιοποιεί τις δυνατότητες της νανοτεχνολογίας για να δημιουργεί υλικά που δεν μπορούν να παραχαραχθούν. Είναι γνωστό ότι για να προστατέψουν οι εταιρείες τα προϊόντα τους από την αντιγραφή τοποθετούν ταινίες γνησιότητας και ολογράμματα, όπως αυτά που βρίσκει κανείς σε πιστωτικές κάρτες, χαρτονομίσματα και διαβατήρια, αλλά και σε τιμολόγια, πτυχία και ετικέτες ρούχων, κρασιών, φαρμάκων κλπ.

Είναι η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που παράγει προσωποποιημένα ολογράμματα ασφαλείας, στην υπόλοιπη Ευρώπη μόλις δύο, ενώ παγκοσμίως υπάρχουν ελάχιστες εταιρείες που είναι σε θέση να παράξουν ολογράμματα με τη λεπτομέρεια που τα παράγει η Nanotypos, με τις προηγμένες μεθόδους νανολιθογραφίας με δέσμη ηλεκτρονίων.

Εκτός από τα ολογράμματα η εταιρεία εξειδικεύεται και στην παραγωγή διατάξεων νανοτεχνολογίας που μπορούν να προσδώσουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες όταν εφαρμοστούν πάνω σε πλαστικά προϊόντα και επιφάνειες, ώστε να αποκτήσουν πχ υδροφοβικές ή ελαιοφοβικές ή αντιβατκηριακές  ιδιότητες σε μία επιφάνεια, με εφαρμογές από φωτοβολταϊκά μέχρι παιδικά παιχνίδια. 

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2012 ως start-up και έχει πελάτες από όλο τον κόσμο που προέρχονται από διαφορετικούς χώρους όπως ερευνητικοί φορείς από την Ευρώπη και την Αμερική, εταιρείες συσκευασίας, εκτυπώσεις και μια βιομηχανία παραγωγής οθονών από την Ασία, έχει προσυπογράψει προσύμφωνα συνεργασίας με εταιρείες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και συνεργάζεται με ελληνικές ερευνητικές ομάδες.

LOGISMOS

Software made in Thessaloniki

Το 1970, μια εποχή που δεν υπήρχε καν η κατεύθυνση της πληροφορικής στα ελληνικά πανεπιστήμια και οι υπολογιστές στην Ελλάδα υπήρχαν μόνο ως δείγμα, ιδρύθηκε στη Θεσσαλονίκη η Μηχανολογιστική Β. Ελλάδος (μετέπειτα Logismos) και εγκαθιστά τον πρώτο ΙΒΜ σε ιδιωτική εταιρεία στη Β. Ελλάδα και το πρώτο οn-line πληροφοριακό σύστημα Ελλάδα, ενώ από το 1986 παράγει λογισμικό δικής της κατασκευής.

Η εταιρεία ανέπτυξε λογισμικό που χρησιμοποιείται σε καζίνο στην Ελλάδα, στα Βαλκάνια, μέχρι και τη Λατινική Αμερική και την Αφρική, σε συνεργασία με την αυστριακή πολυεθνική Novomatic. Σήμερα το 40% του κύκλου εργασιών της προέρχεται από την διεθνή αγορά και τα προϊόντα διαχείρισης καζίνο. Το 2003, όταν η Εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο, οι πωλήσεις σε software ήταν μόλις 200.000 ευρώ, ενώ το hardware έφερνε έσοδα άνω των 3 εκατομμυρίων. Στα χρόνια που ακολούθησαν η αναλογία αντιστράφηκε, η Logismos άλλαξε και σήμερα ο ετήσιος κύκλος εργασιών της Logismos, που διαμορφώνεται κοντά στα 2,5 εκατ. ευρώ, προέρχεται αποκλειστικά από το software made in Thessaloniki

Πλέον, εκτός από την αγορά τoυ Gaming και του Business (με τις εφαρμογές υποστήριξης εταιρικών λειτουργιών) επεκτείνεται και στον τομέα του Academia. Η θεσσαλονικιώτικη εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει το λογισμικό «Athena», που αναμένεται να βγει στη διεθνή αγορά σε 20 μήνες, με σκοπό να παρέχει ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και πανεπιστήμια, σε όλο τον κόσμο.

FIELDSCALE

Προσομοίωση επιτυχίας

Μια από τις πιο δυναμικές startups της χώρας εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Στα δύο χρόνια λειτουργίας της, στη Fieldscale επένδυσαν τα Openfund, PJ Tech Catalyst, NBG Business Seeds και ιδιώτες επενδυτές ποσό συνολικού ύψους 1 εκατ. ευρώ από. Το 2015 ξεκίνησε μία πολύ σημαντική συνεργασία με την Altair, παγκόσμιο προμηθευτή στο χώρο του engineering software, ενώ τον Ιούνιο του 2017 ξεχώρισε στο διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας, κερδίζοντας το 2ο βραβείο, ανάμεσα σε 713 συμμετέχοντες.

Δικαίως συγκέντρωσε όλη αυτή την προσοχή (και τη χρηματοδότηση) αφού ήρθε να καλύψει ένα κενό στην αγορά. Δημιούργησε απλά και φιλικά στη χρήση εργαλεία για εύκολη και γρήγορη προσομοίωση, ώστε οποιοσδήποτε να μπορεί να κατασκευάσει ένα ψηφιακό μοντέλο του προϊόντος του και να ελέγξει τη λειτουργία του κάνοντας μικρές ή μεγάλες τροποποιήσεις σε αυτό, χωρίς να χρειάζεται να κατασκευάσει το πραγματικό, φυσικό προϊόν. Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει 100 φορές πιο γρήγορα σε σχέση με τα συμβατικά εργαλεία τις λειτουργικές δοκιμές πριν φτάσει στην παραγωγή το προϊόν. To βασικό της προϊόν είναι το λογισμικό προσομοίωσης SENSE, σχεδιασμένο ειδικά για την βιομηχανία κατασκευής οθονών αφής. Σήμερα η Fieldscale αποτελείται από μία δυνατή ομάδα περισσότερων από 20 νέων μηχανικών και προγραμματιστών, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους, οι οποίοι προσφέρουν υψηλού επιπέδου προϊόντα και υπηρεσίες σε εταιρείες σε όλο τον κόσμο.

APIFON

Στέλνει μήνυμα ανάπτυξης

Το 2010 η Apifon ανέπτυξε μια καινοτόμο πλατφόρμα που αναβάθμιζε τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις μπορούσαν να αποστέλλουν μηνύματα SMS προς τους πελάτες τους. Ήταν η πρώτη στην Ελλάδα που εισήγαγε την δυνατότητα επικοινωνίας των εταιρειών με τους πελάτες τους μέσω messaging apps όπως το viber. Σήμερα κατέχει ηγετική θέση στην αγορά του cloud-based enterprise messaging. Ξεκίνησε με έναν τζίρο της τάξης των 100 χιλ. ευρώ το 2012, κατάφερε να εκτινάξει τις πωλήσεις της στις 800 χιλ. ευρώ το 2014 και στα 2 εκατ. ευρώ το 2016. Οι τρεις συνεργάτες έγιναν πλέον 32 άτομα, οι πελάτες της πλησιάζουν τους 1.000 και το 30% του τζίρου της προέρχεται πια από παροχή υπηρεσιών σε εταιρείες στο εξωτερικόέχει ήδη εδραιωθεί σε ευρωπαϊκές αγορές όπως της Ισπανίας, της Πορτογαλίας, της Ιταλίας, της Ρουμανίας και της Κύπρου.

Πρόσφατα βραβεύτηκε για την καινοτομία της (European Business Awards, 2017) αλλά και την επιχειρηματική της ανάπτυξη (Stelios Awards for Young Entrepreneurs, 2016). Πλέον επενδύει σε έρευνα και ανάπτυξη για να φέρει νέα προϊόντα στην αγορά, με έμφαση στις τεχνολογίες personalized customer communication που έχουν ως στόχο τη βελτίωση του στοχευμένου marketing και στο Internet of Things για εφαρμογές «έξυπνων πόλεων».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα