50 λόγοι για τους οποίους οι πόλεις θα πρέπει να “ενθαρρύνουν” το περπάτημα
Από την αύξηση του του μέσου όρου ζωής ως τη δημιουργία πιο "ανθεκτικών" πόλεων, εδώ θα βρείτε όχι έναν αλλά 50 λόγους για να δημιουργηθούν προϋποθέσεις που ευνοούν το περπάτημα
Έχετε σκεφτεί πόσα είναι τα οφέλη για τις πόλεις και τους κατοίκους τους από έργα και υποδομές που ενθαρρύνουν τις μετακινήσεις με τα πόδια;
Ολοένα και περισσότερες πόλεις στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση, βελτιώνοντας τις συνθήκες για τους πεζούς – όπως για παράδειγμα τα τεράστια πεζοδρομημένα τετράγωνα στη Βαρκελώνη και οι σκιασμένοι πεζόδρομοι στο Ντουμπάι. Μία έκθεση της παγκόσμιας τεχνικής εταιρίας Arup αναλύει ταμ οφέλη πίσω από αυτή την τακτική, τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν οι πόλεις για να απομακρυνθούν από την “εξάρτηση” του αυτοκινήτου και γιατί είναι σημαντική η πεζοπορία.
Παρακάτω αναφέρονται και οι 50 λόγοι που κάνουν τόσο σημαντική τη δυνατότητα πεζοπορίας στις πόλεις, έτσι όπως τους αναλύει η έκθεση.
1. Αυξάνει το μέσο όρο ζωής Η καθιστική ζωή είναι η τέταρτη κύρια αιτία θνησιμότητας σε όλο τον κόσμο. Η σωματική δραστηριότητα μειώθηκε κατά 32% τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες στις ΗΠΑ και 45% σε λιγότερο από δύο δεκαετίες στην Κίνα. Για τα άτομα άνω των 60 ετών, το περπάτημα έστω και για 15 λεπτά την ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου κατά 22%.
2.Βοηθά στην απώλεια βάρους Ο περίπατος 30 λεπτών μπορεί να κάψει 100 θερμίδες. Αν κάποιος περπατά περίπου 12 τετράγωνα τη μέρα, ο κίνδυνος παχυσαρκίας μειώνεται κατά 4,8%.
3.Μειώνει τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων Το περπάτημα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών όπως ο διαβήτης τύπου 2, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος του παχέος εντέρου. Η αδράνεια είναι η κύρια αιτία των περισσότερων χρόνιων ασθενειών.
4.Κάνει τους ανθρώπους πιο ευτυχισμένους Ένα άτομο που καθημερινά ξοδεύει μία ώρα μέσα στο αυτοκίνητο για να πάει στη δουλειά, πρέπει να κερδίζει 40% περισσότερα για να δηλώνει το ίδιο ευτυχισμένος με κάποιον που περπατά για τη δουλειά του. Παράλληλα, ερευνητές διαπίστωσαν πως, όταν κάποιος αρχίζει να μετακινείται με τα πόδια αντί με το αυτοκίνητο, παρουσιάζει αύξηση της ευεξίας του τόση όση αν είχε ερωτευτεί. Οι άνθρωποι που περπατούν 8,6 λεπτά τη μέρα έχουν 33% περισσότερες πιθανότητες να αναφέρουν καλύτερη ψυχική υγεία.
5.Βελτιώνει την οδική ασφάλεια Περισσότεροι από 270.000 πεζοί χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο. Ο καλύτερος σχεδιασμός των δρόμων και οι πολιτικές που μειώνουν την ταχύτητα, μπορούν προφανώς να μειώσουν τον κίνδυνο τροχαίων. Η μείωση του μήκους μιας διάβασης πεζών μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανάτου ενός πεζού κατά 6%.
6.Αποτελεί καλύτερο τρόπο “επίβλεψης” των δρόμων Ενώ ορισμένες χώρες επενδύουν σε κάμερες ασφαλείας στους δρόμους –όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, με 5,9 εκατομμύρια κάμερες σε δημόσιους χώρους– η ενθάρρυνση περισσότερων ανθρώπων να μετακινούνται με τα πόδια αποτελεί έναν φθηνότερο τρόπο παρακολούθησης και παράλληλα αυξάνει την αίσθηση ασφάλειας των χρηστών του δρόμου.
7.Μειώνει την εγκληματικότητα Όταν οι δρόμοι γίνονται πιο ευχάριστοι για το περπάτημα – για παράδειγμα, μειώνοντας τα σκουπίδια ή επιβάλλοντας όριο ταχύτητας – μειώνεται η εγκληματικότητα. Σε μια γειτονιά του Κάνσας Σίτι, η εγκληματικότητα μειώθηκε κατά 74% μετά από απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων τα σαββατοκύριακα.
8.Κάνει τις γειτονιές πιο “ζωντανές” Τα ίδια χαρακτηριστικά που ενθαρρύνουν τον κόσμο να περπατά, όπως ο ασφαλέστερος και ελκυστικότερος σχεδιασμός, κάνουν και τους ανθρώπους να περνούν περισσότερο χρόνο στους δρόμους, με αποτέλεσμα οι γειτονιές να γίνονται πιο “ζωντανέ”.
9.Αυξάνει την “αίσθηση της τοπικότητας” Όταν οι κάτοικοι περνούν χρόνο περπατώντας στη γειτονιά τους, αντί να τη διασχίζουν με το αυτοκίνητο, αποκτούν καλύτερη αίσθηση για τη μοναδικότητά της – και είναι πιθανότερο να θέλουν να τη φροντίσουν.
10.Αυξάνει τη δημιουργικότητα Εάν μια γειτονιά μπορεί να περπατηθεί, είναι πιο πιθανό να φιλοξενήσει δημόσια έργα τέχνης και υπαίθριες εκδηλώσεις. Αντιστρόφως, οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις προσελκύουν κόσμο σε γειτονιές που αλλιώς δε θα περνούσε από εκεί.
11.Είναι μία δραστηριότητα που αφορά όλους Δεν μπορούν όλοι να αποκτήσουν αυτοκίνητο ούτε ξέρουν όλοι να οδηγούν. Αντίθετα, το περπάτημα, είναι μια δραστηριότητα που μπορούν να κάνουν όλοι, ακόμη και όσοι οδηγούν ή χρησιμοποιούν Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Η έκθεση επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός υποδομών έτσι ώστε να έχουν πρόσβαση και άτομα με προβλήματα κινητικότητας, μετατρέπει το περπάτημα σε μία ευχάριστη εμπειρία για όλους.
12.Προωθεί την κοινωνική αλληλεπίδραση Οι δρόμοι με πεζούς “φέρνουν” κοντά ανθρώπους που ίσως διαφορετικά δεν θα είχαν συναντηθεί. Σε μια κλασική μελέτη της δεκαετίας του 1960, οι άνθρωποι που ζούσαν σε δρόμους με αυξημένη κυκλοφορία αυτοκινήτων είχαν λιγότερες πιθανότητες να γνωρίζουν τους γείτονές τους.
13.Ενισχύει την ταυτότητα της κοινότητας Καθώς οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν περισσότερο όταν συναντιούνται στο δρόμο, αυξάνεται η αίσθηση ότι όλοι ανήκουν σε μία κοινότητα. Στην Ιρλανδία, μια μελέτη διαπίστωσε ότι όσοι ζούσαν σε γειτονιές όπου οι άνθρωποι περπατούσαν, διέθεταν 80% μεγαλύτερο “κοινωνικό κεφάλαιο” από ό, τι εκείνοι που ζούσαν σε περιοχές εξαρτημένες από το αυτοκίνητο.
14.Γεφυρώνει το χάσμα γενεών Στις ΗΠΑ, οι νέοι που γεννήθηκαν τις δυο τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα προτιμούν το περπάτημα κατά 12% σε σχέση με τις άλλες γενιές .Σε ορισμένες περιοχές, οι ηλικιωμένοι είναι επίσης πιο πιθανό να περπατήσουν ή να χρησιμοποιήσουν δημόσιες συγκοινωνίες. Η βελτίωση των υποδομών ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να περπατούν, φέρνει σε επαφή όλες τις γενιές, συμπεριλαμβανομένων και των παιδιών.
15.Εξασφαλίζει προσβασιμότητα σε όλους Οι υποδομές για το αυτοκίνητο, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, μπορούν να απομονώνουν και να διαχωρίζουν τις γειτονιές. Ο καλύτερος σχεδιασμός για την ενθάρρυνση των μετακινήσεων με τα πόδια, καθιστά ολόκληρη την πόλη πιο προβάσιμη σε όλους. Για τους χαμηλόμισθους, στους οποίους μια βλάβη του αυτοκινήτου μπορεί να τους κοστίσει ακόμη και τη δουλειά τους, το να υπάρχει εναλλακτική δυνατότητα μετακίνησης αποτελεί ένα δίχτυ ασφαλείας.
16.Ενισχύει την οικονομία Όταν οι γειτονιές έχουν τις κατάλληλες υποδομές για πεζούς, αυξάνεται ο αριθμός των ατόμων που ψωνίζουν εκεί. Οι πεζοί ξοδεύουν έως και 65% περισσότερα από τους οδηγούς. Ενισχύεται επίσης η απασχόληση. Στο Δουβλίνο, ο ανασχεδιασμός μιας γειτονιάς έτσι ώστε να είναι πιο φιλική προς τους πεζούς οδήγησε σε αύξηση της απασχόλησης κατά 300%. Γενικότερα, οι επενδύσεις για βελτίωση των υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες αποδίδουν 11,80 δολλάρια για κάθε δολλάριο που επενδύεται.
17.Βοηθά τις τοπικές επιχειρήσεις Στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, ο ανασχεδιασμός ενός υπαίθριου χώρου στάθμευσης σε μια πλατεία αύξησε τις πωλήσεις των γύρω καταστημάτων κατά 172%. Τα άτομα που επισκέπτονται τις υπαίθριες αγορές μιας πόλης είναι επίσης πιθανότερο να ψωνίσουν σε κοντινά καταστήματα. Όσο λιγότερο οδηγούν οι άνθρωποι, τόσο περισσότερα χρήματα έχουν διαθέσιμα για να δαπανήσουν σε τοπικά καταστήματα. Ένας οικονομολόγος υπολογίζει πως οι κάτοικοι του Πόρτλαντ των ΗΠΑ (οι οποίοι οδηγούν κατά 20% λιγότερο από τους υπόλοιπους Αμερικανούς) εξοικονομούν περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια ετησίως, μεγάλο μέρος του οποίου καταλήγει στις τοπικές επιχειρήσεις..
18.Κάνει τους ανθρώπους πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς Σύμφωνα με έρευνες, το περπάτημα αυξάνει τη δημιουργικότητα κατά 60% μέσο όρο. Η άσκηση αυξάνει την παραγωγικότητα, βελτιώνει τη μνήμη και βοηθά τα άτομα να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις Το περπάτημα κατά τη διάρκεια της εργασίας βοηθά επίσης: Η εσωτερική έρευνα μιας εταιρείας διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι ένιωθαν μεγαλύτερη ενεργητικότητα, αυτοσυγκέντρωση και προθυμία να συμμετάσχουν μετά από meetings που γίνονταν περπατώντας.
19.Βελτιώνει την εικόνα μιας πόλης Όταν μια πόλη γίνεται πιο ευχάριστη για περπάτημα αποκτά μια ισχυρότερη “ταυτότητα” και πολλοί θέλουν να την επισκεφθούν. Η Βαρκελώνη, η οποία επενδύει συνεχώς από τη δεκαετία του 1980 στη βελτίωση των δημόσιων χώρων και των υποδομών για πεζούς, είδε τον αριθμό των ετήσιων επισκεπτών της να αυξάνεται κατά 335% τις τελευταίες δύο δεκαετίες.
20.Αυξάνει τον τουρισμό Για τους τουρίστες, το περπάτημα είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να γνωρίσουν και νοιώσουν τον παλμό μιας πόλης, έτσι η βελτίωση των υποδομών για πεζούς κάνει περισσότερους να ενδιαφέρονται να την επισκεφθούν. Στο Λονδίνο, ο αριθμός των επισκεπτών στην πλατεία Τραφάλγκαρ αυξήθηκε κατά 300% όταν πεζοδρομήθηκε.
21.Προεσελκύει περισσότερες επενδύσεις Όταν οι πόλεις επενδύουν σε υποδομές που ενθαρρύνουν το περπάτημα, είναι πιθανό ότι θα ακολουθήσουν κι άλλες επενδύσεις στην περιοχή. Η High Line στη Νέα Υόρκη οδήγησε σε ιδιωτικές επενδύσεις 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην περιοχή γύρω από το πάρκο.
22.Προσελκύει τους δημιουργικούς Οι μορφωμένοι επαγγελματίες τείνουν να μετακομίζουν σε περιοχές με τα πόδια. Οι περισσότερες περιοχές που είναι φιλικές προς τους πεζούς παρουσιάζουν μεγαλύτερο κατά κεφαλή εισόδημα και μεγαλύτερο αριθμό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
23.Αυξάνει τις αξίες των ακινήτων Όταν οι γειτονιές γίνονται πιο ασφαλείς, πιο προσιτές και πιο βιώσιμες, οι αξίες των ακινήτων αυξάνονται. Η πεζοδρόμηση σε μία περιοχή μπορεί να αυξήσει τις τιμές των σπιτιών στα 82 $ το τετραγωνικό πόδι. Αυτό μπορεί να είναι θετικό για τους ιδιοκτήτες, αν και όχι για τους ενοικιαστές, καθώς τα ενοίκια μπορούν να αυξηθούν κατά πολύ.
24.Μειώνει τα άδεια μαγαζιά Είναι λιγότερο πιθανό να υπάρχουν ξενοίκιαστα καταστήματα σε περιοχές στις οποίες οι άνθρωποι μπορούν να περπατήσουν. Στη Νέα Υόρκη, με την επέκταση του πεζόδρομου στην Union Square τα άδεια μαγαζιά μειώθηκαν κατά 49%.
25.Μειώνει το κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης Όσο περισσότεροι άνθρωποι περπατούν και όσο λιγότεροι βρίσκονται μποτιλιαρισμένοι στην κίνηση , τόσο περισσότερο ωφελείται η οικονομία. Στην περιοχή του Κόλπου του Σαν Φρανσίσκο, για παράδειγμα, εκτιμάται ότι οι επιχειρήσεις χάνουν 2 εκατομμύρια το χρόνο, λόγω της απώλειας εργατοωρών από υπαλλήλους που έχουν “κολλήσει” στην κίνηση.
26.Εξοικονομεί πόρους για την κατασκευή και τη συντήρηση Ενώ η κατασκευή και συντήρηση δρόμων είναι δαπανηρή, τα πεζοδρόμια είναι πιο οικονομικά. Η επένδυση σε πεζοδρόμια αποφέρει επίσης οφέλη για την υγεία και την ποιότητα του αέρα με αξία υπέρδιπλη από το κόστος κατασκευής τους.
27.Μειώνει το κόστος της υγειονομικής περίθαλψης Η καθιστική ζωή συνεπάγεται τεράστιο κόστος για την υγεία. Οι ΗΠΑ δαπανούν 190 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο για τις ασθένειες που έχουν σχέση με την παχυσαρκία..
28.Μειώνει την εξάρτηση από μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου θα έχουν εξαντληθεί σε μόλις 56 χρόνια, ενώ τα αυτοκίνητα δαπανούν το μεγαλύτερο μέρος των καυσίμων που καίνε. Αντίθετα, το περπάτημα μπορεί ακόμη και να δημιουργήσει ενέργεια, αν οι πόλεις εγκαταστήσουν συστήματα πιεζοηλεκτρισμού κάτω από τις πλάκες των πεζοδρομίων.
29.Ελαχιστοποιεί τη χρήση γης Τα πεζοδρόμια και οι ποδηλατόδρομοι καταλαμβάνουν πολύ λιγότερο χώρο από τους αυτοκινητόδρομους. Επιτρέπουν επίσης στους ανθρώπους να ζουν άνετα σε “πυκνότερες” γειτονιές, σε αντίθεση με τα προάστια που εξαρτώνται από το αυτοκίνητο.
30.Μειώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση Όταν το Παρίσι όρισε μια μέρα χωρίς αυτοκίνητο το 2015, η ατμοσφαιρική ρύπανση μειώθηκε κατά 40% σε διάφορα τμήματα της πόλης. Μακροπρόθεσμα, η αύξηση των μετακινήσεων με τα πόδια μπορεί να βελτιώσει την υγεία όλων, μέσω της βελτίωσης της ποιότητας του αέρα, ενώ μπορεί να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μιας πόλης.
31.Μειώνει τον θόρυβο Όταν μειώνονται τα οχήματα, οι πόλεις γίνονται πιο ήσυχες. Την πρώτη ημέρα χωρίς αυτοκίνητο στο Παρίσι, τα επίπεδα θορύβου στους κεντρικούς δρόμους μειώθηκαν κατά τρία ντεσιμπέλ. Τα φυτά και τα δέντρα – που κάνουν τους δρόμους πιο ελκυστικούς για περπάτημα – βοηθούν επίσης στη μείωση της ηχορρύπανσης.
32.Βοηθά στη βελτίωση του αστικού μικροκλίματος Ενώ οι ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι συμβάλλουν στη συσσώρευση ζέστης, τα δεντροφυτεμένα πεζοδρόμια μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της θερμοκρασίας από 9 έως 35 βαθμούς Φαρενάιτ (5-20 οC).
33.Μπορεί να βοηθήσει στην διαχείριση των υδάτων Τα πεζοδρόμια που έχουν σχεδιαστεί με διαπερατές επιφάνειες μπορούν να απορροφήσουν ποσότητες νερού κατά τη διάρκεια έντονης βροχόπτωσης, μειώνοντας τον κίνδυνο πλημμύρας
34.Ομορφαίνει τις πόλεις Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια αποτελούν συνήθως το μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου χώρου στις πόλεις. Στο Σικάγο, για παράδειγμα, αποτελούν το 70%. Οι παρεμβάσεις που κάνουν ένα δημόσιο χώρο πιο ελκυστικό για να ενθαρρύνουν το περπάτημα (δενδροφυτεύσεις, έργα γλυπτικής, κτλ) παράλληλα κάνουν την περιοχή ομορφότερη από άλλες που δεν έχουν δεχτεί παρόμοιες παρεμβάσεις.
35.Αυξάνει την ενεργητική χρήση του χώρου Σε γειτονιές όπου ενθαρρύνεται το περπάτημα, οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να χρησιμοποιούν τα πάρκα, τις πλατείες και άλλους δημόσιους χώρους. Στην Κοπεγχάγη, η οποία έγινε πιο φιλική προς τους πεζούς τις τελευταίες δεκαετίες, ο αριθμός των ατόμων που απολαμβάνουν τις πλατείες και γενικώς χρησιμοποιούν τους δημόσιους χώρους τριπλασιάστηκε.
36.Κάνει καλύτερη χρήση του χώρου Οι δρόμοι που έχουν επανασχεδιαστεί για να γίνουν πιο φιλικοί προς το περπάτημα, τείνουν επίσης να συμπεριλαμβάνουν και παρακείμενους δημόσιους χώρους, οι οποίοι συνήθως έμεναν ανεκμετάλλευτοι. Στη Νέα Υόρκη, μια μελέτη διαπίστωσε 700 μίλια αχρησιμοποίητου δημόσιου χώρου κάτω από υπέργειες κατασκευές.
37.Ενθαρρύνει τους ανθρώπους να οδηγούν λιγότερο Όταν η Κοπεγχάγη πεζοδρόμησε τον κεντρικό της δρόμο, η κίνηση των πεζών αυξήθηκε κατά 35% τον πρώτο χρόνο. Σε πολλές πόλεις, ένας μεγάλος αριθμός διαδρομών καλύπτουν μικρές αποστάσεις. Κατά συνέπεια, ο καλύτερος σχεδιασμός αυξάνει τις πιθανότητες οι άνθρωποι να διανύσουν αυτές τις αποστάσεις με τα πόδια ή με ποδήλατο.
38.Προωθεί τη χρήση των μέσων μαζικής Μεταφοράς Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν μετρό ή λεωφορείο για να μετακινούνται από και προς τη δουλειά πρέπει να μεταβούν ως τη στάση ή το σταθμό από το σπίτι τους. Αν αυτή η διαδρομή μπορεί να γίνει με τα πόδια, αυξάνονται οι πιθανότητες να χρησιμοποιήσουν τις συγκοινωνίες αντί για το αυτοκίνητό τους.
39.Αυξάνει την επικοινωνία μεταξύ περιοχών Η δυνατότητα μετακίνησης με τα πόδια μπορεί να κάνει την επικοινωνία μεταξύ διαφόρων περιοχών ευκολότερη, δημιουργώντας ένα δίκτυο πεζόδρομων το οποίο μπορεί να είναι πιο εύχρηστο από εκείνο των δρόμων
40.Γεφυρώνει εμπόδια Η δημιουργία υποδομών για πεζούς μπορεί να επανασυνδέσει τμήματα της πόλης που μπορεί να είχαν αποκοπεί από παλιότερα έργα. Στο Ρότερνταμ, της Ολλανδίας, μια πεζογέφυρα η οποία χρηματοδοτήθηκε από τους πολίτες ενώνει περιοχές οι οποίες διασχίζονται από έναν αυτοκινητόδρομο και παλιές σιδηροδρομικές γραμμές.
41.Κάνει τις πόλεις πιο ανταγωνιστικές Η δυνατότητα πεζοπορίας συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής. Όταν η Μελβούρνη επανασχεδίασε το κέντρο της για να διευκολύνει τους πεζούς, οι κάτοικοί της αυξήθηκαν κατά 830% ενώ αναγνωρίστηκε από το περιοδικό Economist ως η “καλύτερη πόλη του κόσμου για να ζει κανείς” επί πέντε συνεχή έτη.
42.Αυξάνει την πολιτική υποστήριξη Όταν ο δήμαρχος της Ισπανικής πόλης Pontevedra αποφάσισε να απαγορευτούν τα αυτοκίνητα στην πόλη το 1999, οι πολίτες τον αγάπησαν.
43.”Χτίζει” τη δέσμευση Καθώς οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο στους δημόσιους χώρους της γειτονιάς τους, είναι πιο πιθανό να “δεσμεύονται” περισσότερο απέναντί της και να κάνουν προσπάθειες για τη βελτίωσή της. Σε πολλές πολλές αυξάνονται διαρκώς τα έργα που χρηματοδοτούνται και εκτελούνται από πολίτες.
44.Ενθαρρύνει τη συμμετοχή Για κάθε 10 λεπτά που οι άνθρωποι περνούν στο αυτοκίνητό τους, η συμμετοχή τους σε θέματα που αφορούν την τοπική τους κοινότητα μειώνεται κατά 10%. Στο Λος Αντζελες, όπου οι κάτοικοι σπαταλούν 64 ώρες το χρόνο “εγκλωβισμένοι” στην κίνηση, οι τοπικές αρχές ενθαρρύνουν τη συμμετοχή στα κοινά βοηθώντας τους κατοίκους διάφορων περιοχών να διαμορφώσουν δρόμους με μικρή κίνηση σε πεζόδρομους.
45.Αυξάνει την ευθύνη των πολιτών Όταν περπατούν, οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή με άλλα μέλη της κοινότητάς τους, πράγμα που ενισχύει την αίσθηση της κοινής ευθύνης. Στο Μεξικό, ένας αυτοχαρακτηριζόμενος ‘υπερήρωας” των πεζών, ο οποίος υπερασπίζεται τους πεζούς στους δρόμους της πόλης, συνέβαλε στην αύξηση της πολιτικής υποστήριξης για το νέο πρόγραμμα του δήμου, με στόχο τη μείωση στο μηδέν των θανάτων από τροχαία.
47.Προωθεί συμπεριφορές που δε βλάπτουν το περιβάλλον Στον Καναδά, μια μελέτη διαπίστωσε ότι εάν οι άνθρωποι οδηγούσαν μια ημέρα λιγότερο την εβδομάδα, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου θα μειωνόταν κατά 3,8 εκατομμύρια τόνους. Όταν οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να περπατήσουν, μπορεί να παρατηρηθεί μια πολιτισμική αλλαγή ενάντια στην οδήγηση. Αν και έκθεση δεν το αναφέρει, όταν ένας άνθρωπος παίρνει μια πρωτοβουλία που βοηθά το περιβάλλον, είναι πιθανό να ακολουθήσουν κι άλλες.
47.Βοηθά τις πόλεις να είναι πιο ανθεκτικές Εάν οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να περπατήσουν, μια απεργία συγκοινωνιών ή η έλλειψη καυσίμων δημιουργεί λιγότερα προβλήματα. Η δυνατότητα πεζοπορίας από ένα σημείο σε άλλο κάνει τις πόλεις πιο “ανθεκτικές” σε φυσικές καταστροφές.
48.Αποτελεί εργαλείο για την αναζωογόνηση των πόλεων Όταν οι γειτονιές ενθαρρύνουν τα περπάτημα, είναι πολύ πιθανό ν’ ακολουθήσει γενικότερη ανανέωση της περιοχής. Στη Μαδρίτη, ένα πάρκο με μονοπάτια για πέζοπορία κατά μήκος του ποταμού οδήγησε σε επενδύσεις που δημιούργησαν χώρους άθλησης, πλατείες, καφετέριες καθώς και την ανακαίνιση ιστορικών μνημείων.
49.Επιτρέπει ευέλικτες μικρο-λύσεις Ένας πεζοδρομημένος δρόμος είναι πολύ πιθανότερο να συντηρηθεί ή να βελτιωθεί με μικρές επεμβάσεις χαμηλού κόστους και απλές αυτοσχέδιες λύσεις.
50.Υποστηρίζει τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς Ο πεζόδρομος γύρω από ένα πολιτιστικό μνημείο μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των επισκεπτών σε αυτό και να συμβάλλει στις προσπάθειες για τη διατήρησή του. Όταν το Πεκίνο εκσυγχρονίστηκε με ραγδαίους ρυθμούς, οι δημοτικές αρχές αποφάσισαν να πεζοδρομήσουν πολλά παλιά και στενά δρομάκια, με αποτέλεσμα την αύξηση των επισκεπτών και τη αναγέννηση ενός ιστορικού τμήματος της πόλης που διαφορετικά θα είχε εξαφανιστεί.
Πηγή: fastcompany.com