Life

Αυτά είναι τα 5 υποψήφια soundtrack για Όσκαρ Μουσικής

Τέσσερις άνδρες και μια γυναίκα αποτελούν την πεντάδα που θα διεκδικήσει την ερχόμενη Κυριακή το Όσκαρ μουσικής.

Γιάννης Γκροσδάνης
αυτά-είναι-τα-5-υποψήφια-soundtrack-για-όσκαρ-μου-500696
Γιάννης Γκροσδάνης

Τέσσερις άνδρες και μια γυναίκα αποτελούν την πεντάδα που θα διεκδικήσει την ερχόμενη Κυριακή το Όσκαρ μουσικής. Με τις μουσικές τους οι πέντε αυτοί συνθέτες αφηγούνται (ή υποστηρίζουν επιδέξια) ένα κοινωνικό δράμα, μια ιστορία κόμιξ, ένα πολεμικό έπος αλλά και επιστημονικής φαντασίας. Ας δούμε τις υποψηφιότητες:

Χίλντουρ Γκουντναντότιρ – Τζόκερ

Η μοναδική γυναίκα της κατηγορίας, στην πρώτη της οσκαρική υποψηφιότητα και το ακλόνητο φαβορί στην κατηγορία της μουσικής φέρνει μια ιδιαίτερη, νέα και πρωτότυπη πρόταση στην λειτουργία της κινηματογραφικής μουσικής – δράσης – εικόνας και σε σύγκριση με τους υπόλοιπους 4 άνδρες συνυποψηφίους της που αγαπάνε την ορχήστρα και πιο παραδοσιακά μουσικά σχήματα. Πρόκειται για μια καλλιτέχνιδα που ξεπερνά τις συνήθεις εμπορικές κατηγοριοποιήσεις του έργου της. Τσελίστρια, ερμηνεύτρια και συνθέτις έχει συνεργαστεί με σπουδαίους μουσικούς όπως ο Χάουτσκα, ο Γιόχαν Γιόχανσον , ο Ρουίτσι Σακαμότο, κ.α. Ξεφεύγοντας από την λογική της μεγάλης ορχήστρας και της επικής μουσικής που θα απαιτούσε μια κομιξάδικη ιστορία που προέρχεται από το σύμπαν της Γκόθαμ Σίτι, η Χιλντούρ Γκουντναντότιρ δίνει στον Τζόκερ ένα λιτό ψυχογράφημα του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα που ερμηνεύει ο Γιοάκιμ Φίνιξ και της κοινωνικής καταχνιάς που επικρατεί γύρω του μέσα από μινιμαλιστικά ηχοτοπία με βασικό όργανο το τσέλο ενώ κατά διαστήματα υποστηρίζει ρυθμικά με την βοήθεια κρουστών την απειλητική και μυστηριακή ατμόσφαιρα που υπάρχει σε σκηνές της ταινίας παραπέμποντας σε μια τελετουργία με μοναδική κορύφωση την κάθοδο του Τζόκερ προς την τρέλα, το νιχιλισμό, την βία. Η πορεία της Ισλανδής συνθέτριας από τον περασμένο Αύγουστο που κέρδισε για την εξαιρετική δουλειά της στην τηλεοπτική μίνι σειρά του HBO, Chernobyl, το ΕΜΜΥ μουσικής μέχρι και σήμερα είναι ένα ασταμάτητο τρένο που μαζεύει θερμές κριτικές, χειροκροτήματα και διακρίσεις. Τελευταίος σταθμός της χρονιάς τα Όσκαρ εκεί που δικαίως βρίσκεται για την επίσης δυνατή σύνθεση της στον Τζόκερ του Τοντ Φιλιπς. Εκτός κι αν η Ακαδημία έχει διαφορετική άποψη.

Τόμας Νιούμαν – 1917

Μεγαλωμένος σε μια από τις μυθικές μουσικές οικογένειες της Αμερικής, ξάδερφος μεταξύ άλλων του επίσης υποψήφιου για το Οσκαρ μουσικής Ράντι Νιούμαν και γιος του σπουδαίου συνθέτη της χρυσής εποχής του Χόλυγουντ Άλφρεντ Νιούμαν ο Τόμας Νιούμαν έχει συνδέσει το όνομα του με σπουδαίες ταινίες υπογράφοντας φυσικά εξαιρετικά μουσικά σκορ: Μικρές Κυρίες, Τελευταία Έξοδος : Ρίτα Χέηγουορθ, Ψάχνοντας το Νέμο, Wall-E, Ο Καλός Γερμανός, Η Γέφυρα των Κατασκόπων, κ.α. Από τους σταθερούς συνεργάτες του Σαμ Μέντες έχει συνθέσει τη μουσική στις ταινίες του American Beauty, Ο Δρόμος προς την Απώλεια, Skyfall. Για όλα αυτά (και επιπλέον για άλλα τόσα) ο Νιούμαν έχει κερδίσει συνολικά 15 οσκαρικές υποψηφιότητες χωρίς ωστόσο να έχει κερδίσει ποτέ το χρυσό αγαλματάκι. Αν τελικά χάσει και φέτος θα ισοφαρίσει ένα από τα άχαρα ρεκορ των Όσκαρ, αυτό του μουσικοσυνθέτη με τις περισσότερες χαμένες υποψηφιότητες, ρεκόρ που κατέχει από το 1985 ένας επίσης σπουδαίος συνθέτης του αμερικάνικου κινηματογράφου, ο Άλεξ Νορθ, ο οποίος τελικά κράτησε το χρυσό αγαλματάκι στα χέρια του μετά από την σκληρή κριτική που δέχτηκε η Ακαδημία για αυτή την… απροσεξία της και η οποία αμέσως μετά την 15η χαμένη προσπάθεια τίμησε τον Νορθ με ένα τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο του έργου του. Στο 1917 ο Νιούμαν έκανε μια πραγματικά αξιοθαύμαστη και ίσως μια από τις δύσκολες δουλειές συνδέοντας τη μουσική του τόσο με την απόλυτα άστατη ψυχοσύνθεση των ηρώων του 1917 όσο και με τη έντονη δράση που καταγράφει το μονοπλάνο της ταινίας. Σαφώς επηρεασμένος από την αίσθηση της διαρκούς ματαίωσης και της αέναης κορύφωσης, στοιχείο που αξιοποίησε και ο Χανς Τσίμερ στην Δουνκέρκη του Νόλαν και δίνει το μέγεθος και την ένταση του ασταμάτητου αγώνα επιβίωσης των δύο πρωταγωνιστών – φαντάρων που περνάνε τη νεκρή ζώνη του πολεμικού μετώπου για να παραδώσουν ένα κρίσιμο μήνυμα που θα αποτρέψει μια καταστροφική εξέλιξη (στις σκηνές της έντονης δράσης) δεν ξεχνάει παράλληλα το ιδιαίτερο, γλυκό και μελαγχολικό ύφος του (στα ιντερλούδια που φτιάχνει ενδιάμεσα ο Μέντες κυρίως στο δεύτερο μισό της ταινίας τονίζοντας μικρές ανάσες ζωής και ανθρωπιάς που αναζητούν), που τον έκανε δημοφιλή τις δεκαετίες του ’90 και του ’00. Για λόγους τιμής και χρέους της Ακαδημίας ή γιατί χτίζει ένα δύσκολο και σύνθετο score για μια επική αλλά παράλληλα απόλυτα ανθρώπινη ιστορία που αφορά την εποχή του «Μεγάλου Πολέμου» ο Τόμας Νιούμαν είναι ο σοβαρότερος αντίπαλο της Χιλντούρ Γκουντναντότιρ.

Ράντι Νιούμαν – Ιστορία Γάμου

Ξάδερφος του Τόμας Νιούμαν και επίσης μουσικοσυνθέτης με διαδρομή 40 ετών στον κινηματογράφο, την τζαζ και όχι μόνο. Και ο Ράντι χρειάστηκε να φτάσει τις 15 χαμένες υποψηφιότητες για να αναγνωρίσει η Ακαδημία το χρέος της και τελικά να του δώσει το Όσκαρ το 2002 με την 16η προσπάθεια. Μέχρι τότε όμως είχε γράψει μουσική και τραγούδια σε παρά πολλές ταινίες και είχε προταθεί μεταξύ άλλων για τα: Ragtime, Δεσμοί στοργής, Avalon, Το πρωτοσέλιδο, Toy Story 1 και 2, Pleasantville, Babe: το γουρουνάκι στην πόλη, Μπαμπούλας Α.Ε. κ.α. Η φετινή παρουσία του στα Όσκαρ είναι διπλή (είναι επίσης υποψήφιος και στο Όσκαρ τραγουδιού για το Toy Story 4). Με μια πρώτη ακρόαση η μουσική που συνέθεσε για την Ιστορία Γάμου του Μπάουμπαχ ίσως και να περνάει απαρατήρητη. Κι όμως η διακριτική και χαμηλότονη σύνθεση του Ράντι Νιούμαν υποστηρίζει τα συναισθήματα και την συγκίνηση που υπάρχει μέσα στην ταινία αφήνοντας τους χαρακτήρες του ζευγαριού να δώσουν αυτοί το τέμπο στις όποιες κορυφώσεις των μεταξύ τους συγκρούσεων αλλά και των συναισθημάτων.

Τζον Γουίλιαμς – Star Wars: Skywalker – Η Άνοδος

Ότι και να πει κανείς για τον Τζον Γουίλιαμς είναι λίγο μπροστά σε αυτά που έχει καταφέρει ο ίδιος σε μια σπουδαία διαδρομή στον κινηματογράφο από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και μέχρι σήμερα. Η φετινή είναι η 52η (!!!) υποψηφιότητα του για Όσκαρ ενώ έχει κερδίσει 5 φορές. Είναι μάλιστα ο μοναδικός εν ζωή καλλιτέχνης με ρεκόρ υποψηφιοτήτων (και δεύτερος στη λίστα μετά τον Ουόλτ Ντίσνεϊ, τον οποίο βέβαια είναι θέμα χρόνου να ξεπεράσει). Αγαπημένος συνεργάτης του Στήβεν Σπήλμπεργκ (έχει γράψει μουσική σχεδόν σε όλες τις ταινίες του όπως τα Σαγόνια του Καρχαρία, τις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου, την τριλογία του Ιντιάνα Τζοούνς, τον Ε.Τ., τη Λίστα του Σιντλερ, το Τζουράσικ Παρκ, κ.α.) ενώ σίγουρα θυμάστε μεταξύ άλλων τις μουσικές που έγραψε για την κινηματογραφική διασκεύη του Χάρυ Πότερ, το Μόνος στο Σπίτι, τον Σούπερμαν και τόσες άλλες ταινίες. Για το κινηματογραφικό έπος του Star Wars μοιάζει να είναι ανεξάντλητος σε έμπνευση και δημιουργικότητα αφού έχει γράψει τη μουσική και στις εννέα ταινίες και έχει προταθεί για Όσκαρ για τις έξι από αυτές (Star Wars, Η Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται, Ο Πόλεμος των Τζενταϊ, Η Δύναμη Ξυπνά, Ο Τελευταίος Τζενταϊ και τώρα στο Skywalker) ενώ το 1977 κέρδισε το χρυσό αγαλματάκι για την πρώτη ταινία της σειράς.

Αλεξάντερ Ντεσπλά – Μικρές Κυρίες

Δημοφιλής και ιδιαίτερα δημιουργικός ο Γάλλος συνθέτης συνεργάζεται με την Γκρέτα Γκέργουικ για πρώτη φορά στην διασκευή της κλασικής νουβέλας της Λουίζα Μεϊ Άλκοτ δίνοντας για μια ακόμη φορά ένα μελωδικό (με το γνωστό και ιδιαίτερο ύφος του) αλλά αρκετά διακριτικό score. Παρεπιμπτόντως υπάρχει και μια υπόγεια διαλεκτική σύνδεση με τον συνυποψήφιο του Τόμας Νιούμαν, ο οποίος έχει επίσης γράψει μουσική (και είχε προταθεί επίσης για Όσκαρ) για κινηματογραφική διασκεύη των Μικρών Κυριών το 1994. Αγαπημένος συνθέτης ο Ντεσπλά έχει προταθεί 11 φορές για Όσκαρ και έχει κερδίσει τις 2 εξ αυτών (για τα Grand Budapest Hotel & Η Μορφή του Νερού). Δεν του λείπει η διάκριση και τιμάται άλλη μια φορά με μια υποψηφιότητα για την υπέροχη μουσική του.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα