Η απόλυτα καθηλωτική κινηματογραφική στη Θεσσαλονίκη
Δεν είναι απλά μια αίθουσα, είναι τρόπος να βιώνεις μια ταινία.
Δεν είναι απλά μια αίθουσα, είναι ο καλύτερος τρόπος να βιώσεις μια ταινία. Φράση που περιγράφει με πλήρη ακρίβεια την IMAX εμπειρία, την πιο καθηλωτική κινηματογραφική εμπειρία στον κόσμο που εδώ και μερικές μέρες έχει φτάσει στη χώρα μας, αλλάζοντας για πάντα τον κινηματογράφο στην Ελλάδα.
Διαβάστε σχετικά: Η ελληνική επανάσταση της εικόνας ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη και τα Cineplexx
Από την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου, η μεγαλύτερη επανάσταση στο σινεμά ξεκίνησε την πορεία της σε αποκλειστικότητα στον πολυκινηματογράφο CINEPLEXX (εμπορικό κέντρο OneSalonica, Γιαννιτσών 61 & Κωλέττη 34), καλώντας μας να απολαύσουμε τις ταινίες στο έπακρο, να ζήσουμε τη διαφορά.
«Δεν είναι απλά μια αίθουσα. Είναι ο καλύτερος τρόπος να βιώσεις μια ταινία. Είναι ο τρόπος που οι μεγαλύτεροι σκηνοθέτες του κόσμου θέλουν να βλέπεις τις ταινίες τους. Είναι το μέρος που όχι μόνο θα έχεις την καλύτερη δυνατή εικόνα και τον πιο πολυδιάστατο ήχο που μπορεί να συλλάβει ο ανθρώπινος νους, αλλά είναι και η οθόνη στην οποία θα δεις πιο πολλά από ποτέ: με ολοένα και περισσότερους κινηματογραφιστές να χρησιμοποιούν κάμερες IMAX για να γυρίσουν τις ταινίες τους, έχεις μέχρι και 40% περισσότερη εικόνα απ’ ό,τι θα είχες οπουδήποτε αλλού. Δεν είναι απλά ένα τεχνολογικό επίτευγμα. Δεν είναι απλά η καλύτερη αίθουσα που θα επισκεφτείς. Είναι οι ταινίες στο έπακρο».
Στο φουαγιέ των CINEPLEXX συνομιλήσαμε με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της IMAX, Τζιοβάνι Ντόλτσι (Giovanni Dolci), υπεύθυνο για την ανάπτυξη του δικτύου της IMAX σε Ευρώπη και Ασία. Στην κουβέντα μας αναπτύχθηκε η φιλοσοφία πίσω από τις τεχνολογικές και αρχιτεκτονικές καινοτομίες της υπέρτατης κινηματογραφικής εμπειρίας, που κάνει το ντεμπούτο της στα ελληνικά κινηματογραφικά δεδομένα, ενώ ήδη διαθέτει αίθουσες σε 79 χώρες του κόσμου.
Έχοντας ήδη βιώσει τη μοναδική αίσθηση της 3D εμπειρίας της IMAX, μέσα από την προβολή του Aquaman (2018) στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα στα CINEPLEXX, γνωρίσαμε από πρώτο χέρι τι σημαίνει ήχος και εικόνα σε αυτή την πρωτοποριακή πλατφόρμα: όλα συνεργάζονται αρμονικά ώστε να σε κάνουν να αισθανθείς κομμάτι της ταινίας που παρακολουθείς, να νιώσεις κάτι πολύ παραπάνω από απλός θεατής της δράσης.
Πριν ενημερωθείτε για την οπτική της IMAX πάνω στον κινηματογράφο και την πρεμιέρα της στην Ελλάδα μέσα από τον πολυκινηματογράφο CINEPLEXX στη Θεσσαλονίκη, διαβάζοντας τα λόγια του Giovanni Dolci, δείτε όσα πρέπει να γνωρίζετε για την IMAX κινηματογραφική εμπειρία:
#1 Οι κινηματογραφικές αίθουσες IMAX είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε ο θεατής να τοποθετείται μέσα στην δράση και την εξέλιξη της ταινίας. Το επαναστατικό σύστημα προβολής της IMAX αποδίδει ζωντανές και πεντακάθαρες εικόνες και ταυτόχρονα το ισχυρό ηχοσύστημα IMAX αποδίδει ήχο με ακρίβεια laser που όχι μόνο ακούς, αλλά νιώθεις.
#2 Ολοένα και περισσότεροι κορυφαίοι κινηματογραφιστές χρησιμοποιούν τις κάμερες ΙΜΑΧ για να γυρίσουν τις ταινίες τους. Οι κάμερες της ΙΜΑΧ, οι οποίες είναι οι υψηλότερης ανάλυσης κάμερες στον κόσμο, χρησιμοποιούν φιλμ 70mm – αποδίδοντας την εικόνα σε δεκαπλάσια ανάλυση από ότι αν η λήψη γινόταν με φιλμ 35 mm. Αποκλειστικά στην ΙΜΑΧ, σκηνές που έχουν γυριστεί μέσα από την κάμερα της ΙΜΑΧ επεκτείνονται ώστε να γεμίζουν ολόκληρη την οθόνη, επιτρέποντας στους θεατές να δουν πάνω μέχρι και γύρω στο 40% περισσότερη εικόνα με πρωτοφανή ευκρίνεια, διαύγεια, και χρωματική πληρότητα.
#3 Καθώς ο θεατής είναι πολύ πιο κοντά στην οθόνη, η εικόνα θα πρέπει να είναι πιο έντονη – ενώ είναι μεγαλύτερη. Το ενισχυμένο περιεχόμενο που η ΙΜΑΧ αναπτύσσει προβάλλεται μέσα από την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, με αποτέλεσμα ζωντανή και κρυστάλλινα καθαρή εικόνα (60% φωτεινότερη και με 30% περισσότερη αντίθεση απ’ ότι στις κανονικές αίθουσες) ώστε να δημιουργήσει μια οπτική εμπειρία τόσο αληθινή που θα σας κόψει την ανάσα είτε είναι 2D, είτε είναι 3D.
#4 Μια 3DIMAX ταινία στην πραγματικότητα αποτελείται από δύο χωριστές εικόνες οι οποίες προβάλλονται ταυτόχρονα σε μια ειδική οθόνη με επικάλυψη αργυρού. Μια εικόνα συλλαμβάνεται από την οπτική του δεξιού ματιού, και η άλλη δείχνει την οπτική του αριστερού. Τα ΙΜΑΧ 3D γυαλιά χωρίζουν τις εικόνες, εξού και το αριστερό μάτι αλλά και το δεξί έχουν διαφορετική οπτική. Στη συνέχεια ο εγκέφαλος συνδυάζει τις δύο οπτικές και δημιουργεί μια καθολική και ρεαλιστική εικόνα 3D.
#5 Ένα εκπληκτικά τεράστιο μέρος της εμπειρίας ΙΜΑΧ είναι ο ήχος. Είναι ο ήχος εκείνο που δίνει σε μια ταινία ΙΜΑΧ βάθος και εσωτερικότητα. Η ΙΜΑΧ με έξι ηχεία συγχρονισμένα μέσω laser, διανέμει ομοίως την ένταση σε όλη την αίθουσα με πολύ πιο αποτελεσματικό τρόπο σε σχέση με τις κανονικές αίθουσες. Αυτό επιτρέπει στην ΙΜΑΧ να δημιουργήσει το βέλτιστο ακουστικό περιβάλλον και να αποδώσει ένα αποτέλεσμα τόσο ακριβές ώστε να μπορείς να ακούσεις την πτώση μιας καρφίτσας σε όλη την αίθουσα – γνωρίζοντας ακριβώς πού έπεσε. Και επειδή το soundtrack από μόνο του έχει υποστεί re-mix κατά την διάρκεια της DMR διαδικασίας, η ΙΜΑΧ εκμεταλλεύεται πλήρως το μοναδικό ηχητικό σύστημα ώστε να αποδώσει το πλήρες δυναμικό εύρος του• ρυθμίζοντας το ώστε να το κάνει φωτεινότερο, διαυγές, πιο συναρπαστικό ή πιο τρομαχτικό ανάλογα με το περιεχόμενο.
#6 Η εμφανής διαφορά σε μια αίθουσα ΙΜΑΧ είναι η τεράστια οθόνη. Κυριολεκτικά απλώνεται από το πάτωμα στο ταβάνι και από τοίχο σε τοίχο. Η οθόνη δεν είναι μόνο μεγαλύτερη, είναι και διαμορφωμένη διαφορετικά – όχι μόνο ευρύτερη, αλλά και ψηλότερη και με καμπύλη – κατασκευή που κάνει την εικόνα αληθινή όπου κι αν κάθεσαι. Το ίδιο το υλικό της οθόνης είναι επίσης διαφορετικό – περισσότερο αντανακλαστικό και φωτεινό.
#7 Υπάρχει και ο σχεδιασμός της αίθουσας, που αφορά στο σχήμα της και στον τρόπο τοποθέτησης των καθισμάτων. Οι τυπικές αίθουσες αναπτύσσονται σε μάκρος ενώ παράλληλα είναι στενές, ώστε να χωρέσουν περισσότερους θεατές με την οθόνη τοποθετημένη στην απομακρυσμένη άκρη της αίθουσας. Το χαρακτηριστικό σχήμα της αίθουσας ΙΜΑΧ είναι σχεδιασμένο να φέρει το κοινό όχι μόνον πιο κοντά στην οθόνη, αλλά και σε καλύτερη τοποθέτηση σε σχέση με αυτήν. Το αποτέλεσμα είναι μια πλήρως πανοραμική θέα που γεμίζει την περιφερειακή όραση περισσότερο από κάθε άλλη κινηματογραφική εμπειρία και δίνει την αίσθηση ότι είσαι μέρος της δράσης.
***
Μια κουβέντα στο φουαγιέ των CINEPLEXX στη Θεσσαλονίκη με τον Giovanni Dolci της IMAX:
- Η επανάσταση στο σινεμά, τα σημεία – κλειδιά
«Η IMAX έχει γίνει συνώνυμο των blockbuster και δουλεύουμε ακούραστα ώστε να παρέχουμε αυτό το καταπληκτικό εργαλείο, να φέρουμε το όραμα των σκηνοθετών στην οθόνη μέσα από αυτό και να γίνει ένα με το κοινό. Εργαζόμαστε ώστε να δημιουργήσουμε events έξω από τις ταινίες. Στην IMAX λέμε ότι όλα είναι διαφορετικά και όλα κατευθύνονται στο να νιώσουν οι θεατές μέρος της δράσης, μέρος της ταινίας. Όλα ξεκινούν από τον σχεδιασμό της αίθουσας, τη γεωμετρία της, και φτάνουν φυσικά μέχρι το ίδιο το κινηματογραφικό έργο, το οποίο είναι φτιαγμένο στο format της ΙΜΑΧ. Δουλεύουμε στενά με τους σκηνοθέτες και τους δημιουργούς των ταινιών ώστε να αντιληφθούν στην ολότητά της την IMAX ιδέα, πώς να εισάγουν το IMAX DNA στο δημιούργημά τους. Για παράδειγμα, ο Κρίστοφερ Νόλαν και ο Τζέι Τζέι Άμπραμς είναι κομμάτι της ευρύτερης «οικογένειας» της IMAX. Όταν, λοιπόν, η ιδιαίτερη αυτή εκδοχή της ταινίας παραχθεί, περνά από τη διαδικασία του post production και την επεξεργαζόμαστε ώστε να βλέπεται και να ακούγεται στον καλύτερο δυνατό βαθμό, χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό μας. Και όταν αυτή η κόπια φτάσει στον κινηματογράφο, εκεί μιλάμε για τις τεχνικές προδιαγραφές της αίθουσας. Δεν είναι ένα πράγμα που συνθέτει την IMAX, αλλά ένας συνδυασμός πολλών διαφορετικών παραγόντων».
- Τα εμπόδια και οι προκλήσεις
«Υπάρχουν πολλές προκλήσεις όταν επιχειρείς να είσαι πραγματικά μία παγκόσμια πλατφόρμα. Αρχικά, πρέπει να λειτουργείς με διεθνή τρόπο, με μια διεθνή στρατηγική, πράγμα που σημαίνει να προσαρμόζεσαι στις τοπικές δυναμικές, στις δυναμικές κάθε χώρας, στα trends της αγοράς, τη διάθεση του εκάστοτε κοινού. Επίσης, πρέπει να βρεις τις κατάλληλες τοποθεσίες, για παράδειγμα το κατάλληλο ύψος σε μια αίθουσα ώστε να μετατραπεί σε ΙΜΑΧ, πρέπει να ψάξεις πολύ. Και έπειτα, να βρεις τους κατάλληλους συνεργάτες μιας και δεν λειτουργούμε εμείς τους κινηματογράφους, αλλά παραχωρούμε την άδεια και την τεχνολογία μας στους κατά τόπους συνεργάτες μας. Πρέπει να μοιράζονται το ίδιο όραμα με εμάς. Είναι πάντα συναρπαστικό να συνθέσεις όλα αυτά μαζί, να τα ενώσεις».
- Η εξέλιξη της εταιρείας και της τεχνολογίας τα τελευταία πενήντα χρόνια
«Η πρώτη φορά ενός IMAX installation ήταν το 1968, στο Τορόντο, συμπληρώσαμε τα πενήντα μας χρόνια στην αρχή αυτού του έτους. Η εξέλιξη της IMAX έχει ενδιαφέρον γιατί αυτό που δεν έχει αλλάξει σε όλες αυτές τις δεκαετίες είναι η αποστολή μας να μεταφέρουμε στον κόσμο την καλύτερη και πιο βαθιά κινηματογραφική εμπειρία. Η τεχνολογία έχει αλλάξει κατά πολύ, το περιεχόμενο, το μοντέλο της δουλειάς μας. Αν ρίξουμε μια ματιά στην IMAX, θα δούμε ότι μετακινηθήκαμε από τον τομέα του ντοκιμαντέρ (οι πρώτες προβολές IMAX έγιναν σε επιστημονικά κέντρα, θεματικά πάρκα, με ντοκιμαντέρ σε παραγωγή της IMAX) στο σήμερα, στο να μεταφέρουμε αποτελεσματικά την απόλυτη κινηματογραφική εμπειρία στον κόσμο. Πιστεύω το ορόσημο στην ιστορία της εταιρείας ήταν η εισαγωγή στην τεχνολογίας της ψηφιακής προβολής το 2007. Από τότε μπορέσαμε να μεταφέρουμε πολύ περισσότερο περιεχόμενο στις αίθουσες, γιατί το κόστος ελαχιστοποιήθηκε και αυτό μας επέτρεψε να διευρύνουμε το δίκτυό μας και έτσι περισσότεροι δημιουργοί και σκηνοθέτες να ενδιαφερθούν για το format της IMAX. Εξακολουθούμε να εξελισσόμαστε στην τεχνολογία μας, στα συστήματα προβολής, στον ήχο και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε και να φέρνουμε τον κόσμο στις αίθουσες».
- Οι διαφορές στο κοινό ανά τον κόσμο
«Υπάρχουν φυσικά διαφορές στο πώς το κοινό ανά τον κόσμο αντιδρά στις ταινίες και στο περιεχόμενο. Αυτό που βλέπουμε, όμως, σαν κοινό χαρακτηριστικό παντού είναι ότι οι θεατές αγκαλιάζουν την κινηματογραφική εμπειρία που προσφέρει η IMAX: τους πρώτους 9 μήνες του 2018, το box office στις αίθουσες IMAX ήταν 14% περισσότερο από το αντίστοιχο διάστημα το 2017. Σημαίνει ότι όλο και περισσότερος κόσμος το επιλέγει. Θα δούμε την αντίδραση και εδώ στη Θεσσαλονίκη, αλλά εμφατικά πιστεύω ότι υπάρχει διάθεση από τους ανθρώπους, όταν βγαίνουν έξω για να απολαύσουν την ψυχαγωγία τους, να βιώνουν το καλύτερο».
- «Γίνε μέρος της ταινίας». Σε ποιες ταινίες είναι εφικτό να υπάρξουν οι IMAX προδιαγραφές;
«Ο πρωταρχικός μας στόχος όταν ερευνούμε τις ταινίες που θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν σε IMAX είναι να μπορούμε να προσθέσουμε αξία στην εμπειρία. Έτσι, θέλουμε να διαλέγουμε τις ταινίες στις οποίες η τεχνολογία μας μπορεί να προσθέσει κάτι extra στην εμπειρία του θεατή, πάντα εναρμονισμένοι με το όραμα του δημιουργού. Για αυτό ίσως βλέπετε εντυπωσιακά φιλμ δράσης σε IMAX αντί ρομαντικές κομεντί. Μόλις κυκλοφορήσαμε, ωστόσο, το Bohemian Rhapsody σε IMAX, δεν είναι action film, αλλά ένα έργο στο οποίο ο ήχος μας μπορεί να του προσθέσει περαιτέρω αξία. Κάποιες φορές οι σκηνοθέτες απευθύνονται σε εμάς, στα πρώτα στάδια της παραγωγής και μας αναλύουν το όραμά τους, άλλες φορές επιλέγουμε εμείς συγκεκριμένους τίτλους. Έχουμε εξαιρετική σχέση με τα κινηματογραφικά στούντιο και τους σκηνοθέτες, και αυτό βοηθά».
- 2D σε IMAX, 3D σε IMAX. Η διαφορά;
«Βλέπουμε το 2D και το 3D σε ό, τι αφορά την καλλιτεχνική τους διάσταση. Κάποιοι σκηνοθέτες θέλουν οι ταινίες τους να κυκλοφορήσουν σε 3D γιατί έτσι τις συνέλαβαν, άλλοι δεν το θέλουν και έτσι παρέχουμε το εργαλείο και για τα δύο. Και οι δύο εμπειρίες είναι φοβερά εντυπωσιακές. Στο 2D δεν χρειάζεται να φοράς τα ειδικά γυαλιά, αλλά έχεις όλα τα πλεονεκτήματα της IMAX εμπειρίας. Στο 3D προσθέτεις τα γυαλιά και πάλι απολαμβάνεις τα IMAX χαρακτηριστικά. Η διαφορά έγκειται στην καλλιτεχνική οπτική».
- Θα μπορέσουν να παραχθούν ελληνικές ταινίες σε IMAX;
«Πάντα ψάχνουμε ποιες είναι οι ευκαιρίες στους τοπικούς κάθε φορά κινηματογραφικούς τίτλους. Δεν ξέρουμε τόσο καλά όσο θα θέλαμε κάθε αγορά και τις ευκαιρίες της. Είναι αληθές ότι υπάρχει σαν ευκαιρία, αλλά για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, λόγω κόστους, θα έπρεπε να είναι μια ελληνική ταινία που θα μπορούσε να ταξιδέψει εκτός συνόρων και να παιχτεί στην πλατφόρμα μας παγκοσμίως. Είναι, ωστόσο, πάντα ένα ανοιχτό ενδεχόμενο».
- Οι προσδοκίες από την ελληνική αγορά;
«Δεν θα ξεκινούσαμε αυτή τη συνεργασία εδώ στην Ελλάδα, με το CINEPLEXX, αν δεν πιστεύαμε ότι η IMAX θα έχει επιτυχία στη χώρα. Πιστεύω πραγματικά ότι το κοινό θα το αγκαλιάσει. Ερευνούσαμε την Ελλάδα ως προοπτική πολύ καιρό, το δύσκολο ήταν να βρούμε τον κατάλληλο χώρο με τις κατάλληλες συνθήκες. Οι πρώτες συζητήσεις ξεκίνησαν πριν ένα χρόνο και πλέον είμαστε εδώ. Ελπίζουμε στην πορεία να επεκτείνουμε το δίκτυο μας στην υπόλοιπη Ελλάδα».
- Γιατί, τέλος, να δει κάποιος μια IMAX ταινία με δυο λόγια;
«Πιστεύω όλοι αγαπάμε τις ταινίες και αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να τις δεις. Όταν βλέπεις ένα κινηματογραφικό έργο, θέλεις να μεταφθερθείς σε έναν άλλο κόσμο. Εμείς σου δίνουμε την ευκαιρία να γίνεις μέρος της ταινίας».