Απονομή Βραβείων Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: Προχειρότητα και αμηχανία

Ποιοι ήταν οι νικητές στις μεγάλες κατηγορίες.

Γιάννης Γκροσδάνης
απονομή-βραβείων-ελληνικής-ακαδημία-315107
Γιάννης Γκροσδάνης

Αν υπήρχε ένα πράγμα που να χαρακτήριζε την χτεσινοβραδινή απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήταν η αμηχανία όλων όσων συμμετείχαν ή ανέβηκαν επί σκηνής για να απονείμουν ή να παραλάβουν κάποιο βραβείο.

Αμηχανία στους παρουσιαστές καθώς το δίδυμο Πυρπασόπουλος – Παπαδημητρίου έκανε ότι μπορούσε για να μας πείσει ότι η βραδιά ήταν εορταστική για το ελληνικό σινεμά αλλά οι ατάκες τους μάλλον δεν βοηθούσαν. Αμηχανία υπήρχε και στη σκηνοθεσία καθώς οι δύο παρουσιαστές ήταν επί της ουσίας και τροχονόμοι για όσους ανέβαιναν και κατέβαιναν από τη σκηνή, αμηχανία και στις ατάκες ή αν προτιμάτε τα κρύα αστεία – ως επί το πλείστον – που εκφωνούσαν και είχαν διάθεση μιας αυτοπαρωδίας της παρούσας κατάστασης του ελληνικού κινηματογράφου (στα όρια κοπιαρίσματος αφελών τσιτάτων από το διαδίκτυο) αλλά και δεικτικού σχολιασμού και σάτιρας για όσα συμβαίνουν στην διεθνή επικαιρότητα (πχ το  #Metoo και τα Fake News).

Το δίδυμο στη Συνέντευξη Τύπου για τα φετινά βραβεία

Μάταια όμως η προσπάθεια. Η αυτοπαρωδία κάποια στιγμή γύρισε σε Βατερλώ, το κοινό προσπαθούσε μετά κόπων και βασάνων να δείξει ότι διασκεδάζει, το βασανιστήριο των άστοχων αστείων συνεχιζόταν. Χωρίς αμφιβολία τα Κρατικά Βραβεία, που με τόσο κόπο κατήργησαν τότε οι Έλληνες κινηματογραφιστές χάνοντας μεταξύ άλλων και τα χρηματικά έπαθλα, θύμιζαν απονομή Όσκαρ.

Μόνοι και έρημοι στην απονομή οι Έλληνες κινηματογραφιστές έφτασαν κάποια στιγμή να ακούνε ανέκδοτα για τον Έλληνα κινηματογραφιστή που παίρνει επιδότηση από το Κέντρο όχι για να γυρίσει τη νέα του ταινία αλλά για να χτίσει ένα σπιτάκι (πόσο άστοχο σχόλιο άραγε όταν όλοι ξέρουν ότι οι νέοι κινηματογραφιστές μόνο σε αυτή την κατηγορία δεν ανήκουν) αλλά και τη μεγάλη νικήτρια της βραδιάς Ελίνα Ψύκου να λέει (άλλη μια άστοχη και αμήχανη στιγμή της βραδιάς) αστειεύομενη με νόημα προς τον Λευτέρη Κρέτσο, γενικό γραμματέα ενημέρωσης και επικοινωνίας «Λευτέρη, Λεύτερη μη με έχεις γραμμένη στο παλιό σου το τεφτέρι»!

Ο κ. Κρέτσος πάντως δείχνει να παίρνει πλέον πάνω του, από το ΥΠ.ΠΟ., την πρωτοβουλία των κινήσεων σε ό,τι αφορά την κινηματογραφική πολιτική, αν προσπαθήσει κάποιος να αναγνώσει τα λόγια του προς το κοινό και αν αυτό συνδυαστεί και με την πρόσφατη ιστορία του ΕΚΟΜΕ και την προσέλκυση κινηματογραφικών επενδύσεων (γυρίσματα ξένων ταινιών) στην Ελλάδα: «Όλοι κρίνονται από τις πράξεις τους, καλοδεχούμενη και η γκρίνια και η κριτική, πολλά πράγματα που δεν είχαν γίνει εδώ και καιρό θα γίνουν, γιατί τα θέλει η κοινωνία. Ελπίζω του χρόνου να έχουμε περισσότερα καλά νέα.»

Μόνη καλή στιγμή της τελετής η παρουσία και η βράβευση του σπουδαίου συνθέτη Αλεξάντερ Ντεσπλά, ο οποίος ξαναθύμισε σε όλους πόσο καθοριστική υπήρξε για τον ίδιο η ελληνική καταγωγή του (από την πλευρά της μητέρας του) αλλά ακόμη και εκεί η Ακαδημία έδειξε πόση αμηχανία υπήρχε αφού δεν έκανε τίποτα απολύτως για να εκμεταλλευτεί την λαμπερή παρουσία του οσκαρικού συνθέτη.

Θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει στο χώρο αν όχι ένα μικρό μουσικό σύνολο που να παίξει ένα μίνι κοντσέρτο με ποτ πούρι από συνθέσεις του Ντεσπλά, (και όχι η ροκ-τζαζ μπάντα του Σπύρου Γραμμένου, που μόνο όσοι τον επέλεξαν να εμφανιστεί επί σκηνής κατάλαβαν τι σχέση μπορεί να έχει ο εν λόγω καλλιτέχνης με τον κινηματογράφο), κάποιος που να μεταφράζει τα λεγόμενα του συνθέτη από τα αγγλικά, ενδεχομένως και μια καλύτερη καλύτερη παρουσίαση όπως συμβαίνει σε όλες τις αντίστοιχες απονομές ανά τον κόσμο.

Στα της τελετής τώρα η Ακαδημία φάνηκε να επηρεάζεται από την φεμινιστική κουβέντα που έχει φουντώσει στη διεθνή (φεστιβαλική και εμπορική) κινηματογραφική κοινότητα καλόντας να απονείμουν βραβεία αρκετές γοητευτικές γυναίκες (κυρίως) του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου (όπως η Ζέτα Δούκα, Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Μαρια Ναυπλιώτου, Έλλη Τρίγγου, Δήμητρα Ματσούκα, η δημοσιογράφος Άννα Μπουσδούκου και η τραγουδίστρια Νατάσα Μποφίλιου) και να δίνει τη μερίδα του λέοντος, δηλ. τα σημαντικότερα βραβεία, σε δύο γυναίκες δημιουργούς: μεγάλη νικήτρια της βραδιάς είναι η Ελίνα Ψύκου με τον Γιο της Σοφίας να κερδίζει όλα τα μεγάλα βραβεία (ταινίας, σκηνοθεσίας και β ανδρικού).

Η ταινία της Ε. Ψίκου λογικά βάζει πλώρη και για τα Όσκαρ (αν δεν ανατραπεί η πρόσφατη παράδοση) και αποτελεί την πρώτη επιλογή πλέον του Υπουργείου Πολιτισμού για την εκπροσώπηση της χώρας στα Όσκαρ του 2019. Με θετικές εντυπώσεις σίγουρα φεύγει και η Πολυξένη της Δώρας Μασκλαβάνου (πήρε τα βραβεία των γυναικείων ρόλων) αλλά και το Dolphin Man του Λευτέρη Χαρίτου (που κέρδισε τα βραβεία του καλύτερου ντοκιμαντέρ αλλά πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη).

Σε τεχνικές βραβεύσεις αντίθετα αλλά και τον Α ανδρικό για την εξαιρετική ερμηνεία του Α. Κωνσταντίνου περιορίστηκε το Τελευταίο Σημείωμα του Παντελή Βούλγαρη.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως η ταινία του Βούλγαρη ήταν η πλέον εμπορικά πετυχημένη ταινία της χρονιάς για τον ελληνικό κινηματογράφο από όσες προτάθηκαν για τα φετινά βραβεία. Και φυσικά παρουσία με νόημα ήταν και αυτή του ίδιου του Π. Βούλγαρη που μέσα σε τόση αμηχανία και γκρίνια επί σκηνής, ανεβαίνοντας να παραλάβει το βραβείο του Α. Κωνσταντίνου, υπενθύμισε κάτι απλό, που ο ίδιος (και η γενιά του) το ξέρει τόσο καλά: «Καλή τύχη σε όλους. Αγώνας. Η τέχνη αυτό αξίζει».

Αναλυτικά οι νικητές:

Ταινία Μυθοπλασίας

«Ο γιος της Σοφίας» (Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Ελίνα Ψύκου) Σκηνοθεσία

Ελίνα Ψύκου («Ο γιος της Σοφίας») Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος («Dolphin Man») Α’ Γυναικείος Ρόλος

«Πολυξένη»: Κάτια Γκουλιώνη Α’ Ανδρικός Ρόλος

«Το τελευταίο σημείωμα»: Αντρέας Κωνσταντίνου Β’ Γυναικείος Ρόλος

«Πολυξένη»: Λυδία Φωτοπούλου Β’ Ανδρικός Ρόλος

«Ο γιος της Σοφίας»: Θανάσης Παπαγεωργίου Σενάριο

«Ο γιος της Σοφίας»: Ελίνα Ψύκου Φωτογραφία

«Πολυξένη»: Claudio Bolivar Μοντάζ

«Do it yourself»: Λάμπης Χαραλαμπίδης Πρωτότυπη Μουσική

«Πολυξένη»: Νίκος Κυπουργός Ενδυματολογία

«Το τελευταίο σημείωμα»: Γιούλα Ζωιοπούλου Σκηνογραφία

«Ο γιος της Σοφίας»: Πηνελόπη Βαλτή Ήχος

«Το τελευταίο σημείωμα»: Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Αρης Λουζιώτης Μακιγιάζ

«Το τελευταίο σημείωμα»: Εύη Ζαφειροπούλου Ειδικά Εφέ

«Do it yourself»: Στάθης Ναυπλιώτης, Αλέξης Μηταδόπουλος, Χάρις Καρακουλίδη, Ανδρέας Χέλμης, Θέμης Κατάκαλος Ντοκιμαντέρ

«Dolphin Man»: Ρέα Αποστολίδη, Γιούρι Αβέρωφ, Λευτέρης Χαρίτος Μικρού Μήκους

«Copa Loca»: Χρήστος Μασσαλάς

*Δείτε την Απονομή των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ΕΔΩ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα