Ψηφιακές εξετάσεις φοιτητών: Τι μας δίδαξαν τα ποσοστά την περίοδο της πανδημίας
Γιατί την περίοδο της πανδημίας τα ποσοστά των επιτυχόντων είχαν μία αύξηση του 25%
Η Σύνοδος των Πρυτάνεων αναφέρεται με επίσημη ανακοίνωση σήμερα στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα ΑΕΙ και επιβεβαιώνει ότι εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές διαδικασίες, για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των μαθημάτων και την διεξαγωγή των εξετάσεων με αντικειμενικό σκοπό να μην χαθεί το εξάμηνο, μεταξύ των οποίων και η ψηφιακή διδασκαλία και η ψηφιακή εξέταση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα αντιμετωπίζουν τεχνικά ζητήματα και θα διασφαλίζουν το αδιάβλητο των εξετάσεων.
Σύμφωνα λοιπόν με την ανακοίνωση τους, οι πρυτανικές αρχές κάθε ΑΕΙ σε συνεργασία με τις συγκλήτους θα προσδιορίσουν τις προϋποθέσεις για την ψηφιακή ολοκλήρωση των μαθημάτων και την διεξαγωγή των εξετάσεων στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Υπό αμφισβήτηση ωστόσο τίθεται η διαδικασία της βαθμολόγησης των σπουδαστών, με τον φόβο μην δούμε και πάλι φαινόμενα όπως εκείνα της περιόδου της πανδημίας, όπου ο αριθμός των επιτυχόντων σε μαθήματα, ήταν πολύ μεγαλύτερος από προηγούμενες χρονιές, αμφισβητώντας εκείνη την εποχή πολλοί το ακέραιο της διαδικασίας της εξέτασης αλλά και της βαθμολόγησης.
Παρακάτω πίνακας, δείχνει τα ποσοστά των επιτυχόντων του ΑΠΘ πριν και μετά την πανδημία
Σύμφωνα με ανάρτηση (απ’ όπου και ο παραπάνω πίνακας) του Διονύση Λατινόπουλου, αναπληρωτή καθηγητή Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης του ΑΠΘ, 70.000 περισσότερα μαθήματα περάστηκαν ανά έτος, για όσο η πανδημία ώθησε σε εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση/εξέταση. Αυτό το νούμερο, όπως αναφέρει ο κ. Λατινόπουλος, αντιστοιχεί σε μια αύξηση 25% που δεν είναι απλά μια τυχαία αύξηση του μέσου όρου, αλλά μια αύξηση σε σχέση με κάθε προηγούμενη και επόμενη χρονιά.
Ειδικά την επόμενη χρονιά μετά την πανδημία (2021-22) που έπρεπε οι φοιτητές να επιστρέψουν στις δια ζώσης εξετάσεις, τα αποτελέσματα ήταν χειρότερα από ποτέ με 100.000 λιγότερα περασμένα μαθήματα από το 2020-21…
Η επίσημη ανακοίνωση των Πρυτάνεων
Με επίσημη ανακοίνωση της η Σύνοδος των Πρυτάνεων αναφέρεται στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα ΑΕΙ και επιβεβαιώνει ότι εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές διαδικασίες, για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των μαθημάτων και τη διεξαγωγή των εξετάσεων με αντικειμενικό σκοπό να μη χαθεί το εξάμηνο, μεταξύ των οποίων και η ψηφιακή διδασκαλία και η ψηφιακή εξέταση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα αντιμετωπίζουν τεχνικά ζητήματα και θα διασφαλίζουν το αδιάβλητο των εξετάσεων. Η ανακοίνωση έχει ως εξής: “Σήμερα Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης έκτακτη συνεδρίαση της Συνόδου των Πρυτάνεων με θέμα “Διεξαγωγή εκπαιδευτικής διαδικασίας στα Πανεπιστήμια” με τη συμμετοχή του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκου Πιερρακάκη, και του Γενικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Καθηγητή Οδυσσέα Ζώρα. Συζητήθηκε σε εποικοδομητικό κλίμα το πλαίσιο διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση για υλοποίηση του διδακτικού εξαμήνου και την εξ αποστάσεως αξιολόγηση για τη διενέργεια των εξετάσεων. Προτεραιότητα για τη Σύνοδο των Πρυτάνεων αποτελεί η ομαλή ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών διαδικασιών με την αξιοποίηση και των εξ αποστάσεως μεθόδων, εφόσον αυτές απαιτηθούν. Για τον σκοπό αυτό τα ΑΕΙ με αποφάσεις των Συγκλήτων τους θα καθορίσουν τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα και το βέλτιστο χρονικό πλαίσιο. Οι πρυτανικές αρχές των ελληνικών ΑΕΙ υπηρετούν με αίσθημα ευθύνης τα πανεπιστήμια σε όφελος της ακαδημαϊκής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας. Η Σύνοδος εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για τη στοχοποίηση των πρυτανικών αρχών, με αποκορύφωση την εισαγγελική παρέμβαση. Η Σύνοδος επαναδιατύπωσε για μια ακόμη φορά την ανάγκη ενίσχυσης του δημόσιου Πανεπιστημίου”. Οι πρυτανικές αρχές κάθε ΑΕΙ σε συνεργασία με τις συγκλήτους θα προσδιορίσουν τις προϋποθέσεις για την ψηφιακή ολοκλήρωση των μαθημάτων και την διεξαγωγή των εξετάσεων στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Εξέταση με εξ αποστάσεως μεθόδους
1. Η γραπτή ή προφορική εξέταση μαθημάτων των προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου των Α.Ε.Ι. με τη χρήση μεθόδων εξ αποστάσεως αξιολόγησης, δύναται να παρέχεται ως εναλλακτικός τρόπος εξέτασης από τα Α.Ε.Ι., εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία διενέργειας της προφορικής ή γραπτής εξέτασης με τη χρήση των εν λόγω μέσων, και β) διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων. 2. Με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι., η οποία αναρτάται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» καθορίζονται λεπτομερώς: α) ο τρόπος και τα μέσα της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των φοιτητών για τα μαθήματα των προγραμμάτων σπουδών πρώτου και δεύτερου κύκλου, για τα οποία θα επιλεγεί ο εν λόγω τρόπος εξέτασης, β) η πολιτική που θα ακολουθηθεί για την τήρηση, συλλογή και επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων κατά τη διενέργεια των εξετάσεων με τη χρήση εξ αποστάσεως μεθόδων αξιολόγησης, κατόπιν σχετικής εισήγησης του υπεύθυνου προστασίας προσωπικών δεδομένων του οικείου Α.Ε.Ι. κατά το άρθρο 8 του ν. 4624/2019 (Α’ 137), γ) οι ασφαλιστικές δικλίδες και τα μέσα που θα εφαρμοστούν ενιαία έτσι ώστε να εξασφαλίζεται το αδιάβλητο και η αξιοπιστία της διενέργειας της εξέτασης με μέσα εξ αποστάσεως αξιολόγησης, δ) ο υπεύθυνος για την παρακολούθηση και απαρέγκλιτη εφαρμογή των εν λόγω μεθόδων αξιολόγησης των εξεταζόμενων φοιτητών. Ως υπεύθυνος δύναται να ορισθεί ο Πρύτανης του οικείου Α.Ε.Ι. ή ένας από τους Αντιπρυτάνεις του οικείου Α.Ε.Ι. για όλα τα προγράμματα σπουδών του οικείου Α.Ε.Ι. ή ο Κοσμήτορας της κάθε Σχολής, εφόσον ορισθεί ένας υπεύθυνος ανά Σχολή του Α.Ε.Ι. 3. Η απόφαση της Συγκλήτου του οικείου Α.Ε.Ι. με τα στοιχεία της προηγούμενης παραγράφου κοινοποιείται στον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων και στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη λήψη της