Τα σχολεία μετά την πανδημία-Ένας νέος κόσμος
Και κάπως έτσι αλλάζουν όλα στα σχολεία του κόσμου.
Μία νέα εποχή ξεκινάει για τα σχολεία με την επιστροφή των παιδιών στα θρανία. Μαθητές και καθηγητές ονειρεύονται εδώ και καιρό μία επάνοδο στην κανονικότητα, ωστόσο τίποτα δε φαίνεται να είναι το ίδιο.
Τα σχολικά συγκροτήματα δεν φαίνονται να πληρούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να κρατούν τα παιδιά σε απόσταση μεταξύ τους. Συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και ομαδικά παιχνίδια στο διάλειμμα συνθέτουν μέχρι τώρα την εικόνα της σχολικής ζωής. Τα σχολεία όμως μετά την πανδημία προϋποθέτουν κοινωνική αποστασιοποίηση και τήρηση αυστηρών μέτρων ασφαλείας κατά του κοροναϊού. Πόσο εύκολο θα είναι για τα παιδιά να βλέπουν τους “κολλητούς» τους, αλλά να μην μπορούν να έρθουν κοντά, να παίξουν, να αγκαλιαστούν, ή να μοιραστούν το κολατσιό τους ;
Στην Αμερική τα 2/3 των σχολείων θα ανοίξουν ξανά τον φθινόπωρο και κάποιες περιοχές εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο ενός συνδυασμού του τρόπου διδασκαλίας, μία μίξη δηλαδή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με part-time επιστροφή στις αίθουσες. Αυτό μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους, είτε με εναλλασσόμενα γκρουπ μαθητών σε συγκεκριμένες μέρες για το κάθε ένα, είτε μοιράζοντάς τα στη μέση, είτε επεκτείνοντας τη σχολική μέρα ώστε να υπάρξουν περισσότερες βάρδιες. Παρόλο που πρόκειται ακόμη για σκέψεις, σίγουρα θα αλλάξουν δραματικά τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών.
Λιγότερα παιδιά, λιγότερα προβλήματα;
Κάποια σχολεία στο Cleveland σκέφτονται να μειώσουν τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τάξη, από 25 που είναι σήμερα σε 6 με 7 , έτσι ώστε να αποφύγουν τον συγχρωτισμό. Κάτι που πολλοί καθηγητές επιθυμούσαν ανέκαθεν. Ωστόσο, τα πλεονεκτήματα μικρότερων τάξεων έχουν και κάποιο τίμημα. Κάτι τέτοιο θα σημαίνει διπλές ώρες διδασκαλίας κατά τη διάρκεια μίας σχολικής μέρας, έτσι ώστε να συμπεριληφθούν όλα τα παιδιά; Η μήπως η κάθε διδακτική ώρα θα κοπεί στη μέση για να μπορέσει να λειτουργήσει κάτι τέτοιο; Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει απάντηση. Οι καθηγητές προετοιμάζουν τους εαυτούς τους για ένα πολύ διαφορετικό πρόγραμμα διδασκαλίας από τον Φθινόπωρο και βλέπουν τι γίνεται σε άλλες χώρες όπου τα σχολεία ετοιμάζονται να ανοίξουν, για καθοδήγηση. Είναι πιθανό οι μικρότερες τάξεις σε μαθητές να σημαίνουν και περισσότερη προσοχή από κάθε μαθητή, κάτι που το χρειάζονται πολύ.
Το προηγούμενο διάστημα της διαδικτυακής μάθησης έχει δείξει σε μαθητές και δασκάλους ότι υπάρχουν υπέρ και κατά. Η συζήτηση που γίνεται στην τάξη δεν μπορεί να αναπληρωθεί από την «εικονική μάθηση». Ωστόσο, ορισμένοι μαθητές είναι πιο συγκεντρωμένοι από ποτέ. Έχουν αυξημένη πρόσβαση σε σαφείς οδηγίες και προθεσμίες και διαχειρίζονται καλύτερα τον χρόνο τους, με τη στήριξη της οικογένειάς τους. Το σίγουρο πάντως είναι ότι θα υπάρξει περισσότερη από αυτού του είδους μάθηση στο μέλλον.
Η Michelle Person διευθύντρια στο δημοτικό Charles Mooney Elementary του Cleveland ισχυρίζεται ότι αυτή είναι μόνο η αρχή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. «Είναι πολύ πιθανό ότι θα μας ζητηθεί να ξαναμπούμε σε καραντίνα το φθινόπωρο », δηλώνει. «Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είμαστε έτοιμοι για μία μακροπρόθεσμη πρόκληση της εικονικής μάθησης» συμπληρώνει.
Η στενή συνεργασία με τους γονείς είναι πολύ σημαντική και θα βοηθήσει πολύ κατά την επιστροφή στα θρανία. «Θα συνεχίσουμε να επικεντρωνόμαστε σε μία μίξη μεθόδων εκμάθησης στα σχολεία μας, ενσωματώνοντας την τεχνολογία ως μέσο διαφοροποιημένης και εξατομικευμένης μάθησης. Η συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών τώρα είναι πιο σημαντική από ποτέ, καθώς περπατάμε σε αχαρτογράφητη περιοχή» ισχυρίζεται ο Dr. Erin C.O. Barisano, επιθεωρητής σε 41 σχολεία τη California.
Δίνοντας προσοχή στην ανισότητα
Η πανδημία έφερε στο φως ανισότητες όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση όπως ποτέ άλλοτε: κάποιοι μαθητές πρέπει να προσέχουν τα αδέλφια τους ενώ οι γονείς εργάζονται από το σπίτι, ενώ κάποιοι άλλοι δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα καθώς δε διαθέτουν computers ή πρόσβαση στο internet.
Τώρα που υπάρχει γνώση για τους περιορισμούς που μπορεί να έχει κάποιο παιδί στην εκπαίδευσή του, οι εκπαιδευτικοί θα επικεντρωθούν στη «γεφύρωση» αυτών των ανισοτήτων, κατά την επιστροφή στο σχολείο. Σε όλη τη χώρα, οι δημοτικές αρχές παίρνουν πλέον στα σοβαρά στην παροχή τόσο πρόσβασης σε wi-fi όσο και συσκευών σε μαθητές όλων των ηλικιών, μετατρέποντας λεωφορεία που είναι σταθμευμένα σε hotspots WiFi σε περιοχές χαμηλού βιοτικού επιπέδου , και οργανώνοντας δίκτυο δανεισμού συσκευών για όλους τους μαθητές.
Επανεστίαση στην ψυχική υγεία και τη συναισθηματική ευεξία
Τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν χάσει σημαντικές στιγμές μαζί με τους φίλους τους, τα μικρότερα χρειάζονται απεγνωσμένα να δουν τους συμμαθητές τους. Πολλοί εκπαιδευτικοί ανησυχούν για τις ομάδες μαθητών που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις στο σπίτι και βρίσκουν καταφύγιο στο σχολείο.
Όλα αυτά δεν θα ξεχαστούν εύκολα το φθινόπωρο. Καθώς πιθανότατα θα αυξηθεί η ανάγκη των μαθητών για ψυχολογική υποστήριξη, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην κοινωνική-συναισθηματική μάθηση.
Ειδικότερα, τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να επεξεργαστούν διανοητικά, συναισθηματικά, και ψυχικά τους περιορισμούς που θέτουν οι νέοι κανόνες ασφαλείας και αυτό ίσως έχει αντίκτυπο και στη μετέπειτα ψυχική τους ωρίμανση. Πώς να πεις σε ένα μικρό παιδί να μην αγκαλιάσει τον φίλο του;
Οι μαθητές συνήθως χρειάζονται την κοινωνικοποίηση που απορρέει από μία σειρά κοινών δραστηριοτήτων. Μερικά παιδιά θα ήταν απροστάτευτα όσον απέναντι στο bullying και την έλλειψη ομάδας φίλων. Θα χρειαστεί οιπόν περισσότερη κοινωνική και συναισθηματική φροντίδα.
Όλες αυτές οι προκλήσεις μένει να αντιμετωπιστούν την επόμενη μέρα, ωστόσο Ανεξάρτητα από το πώς θα αλλάξει όλο το σχολικό πρόγραμμα, κοινός σκοπός θα πρέπει να αποτελέσει ένα πιο υγιές μαθησιακό περιβάλλον από αυτό που είχαμε ως τώρα, έτσι ώστε η προσωπική επαφή μεταξύ μαθητών και δασκάλων που όλοι έχουμε επιθυμήσει, να γίνεται με τον πλέον ασφαλέστερο τρόπο.
Πηγή: weareteachers.com