ΦΚΘ – Διαγωνισμός: «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά»
Τα παιδικά και τα εφηβικά όνειρα κρύβουν τη μεγαλύτερη ελπίδα
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «τρέχει» μέχρι τον Απρίλιο έναν μαθητικό διαγωνισμό με θέμα «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά», για παιδιά ηλικίας 7 έως 13 ετών, και προσκαλεί εκπαιδευτικούς, παιδιά κι εφήβους να δημιουργήσουν τη δική τους μικρού μήκους ταινία, διάρκειας έως 5 λεπτά.
Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί τη συνέχεια των διαγωνισμών «Γυρίζουμε σπίτι» και «Γράφουμε σπίτι», μια σειρά δράσεων που υλοποιήθηκαν στο ξεκίνημα της πανδημίας και στην αρχή της τηλε-εκπαίδευσης.
Στους διαγωνισμούς εκείνους, το ΦΚΘ έλαβε 84 ταινίες μικρού μήκους και 87 σενάρια από όλη την Ελλάδα, από την Κρήτη μέχρι την Αλεξανδρούπολη. «Η μεγάλη αυτή απήχηση μας εντυπωσίασε», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκπαιδευτικός Ειρήνη Δελιδάκη, η οποία έχει την επιστημονική επιμέλεια των διαγωνισμών.
Η ανταπόκριση στους διαγωνισμούς «Γυρίζουμε σπίτι» και «Γράφουμε σπίτι» οδήγησε στον νέο διαγωνισμό «Ονειρεύομαι με τα μάτια ανοιχτά», ένας τίτλος «κυριολεκτικός και μεταφορικός», όπως εξηγεί η κ. Δελιδάκη.
«Στις δραστηριότητες κινηματογραφικής παιδείας είτε στο Μουσείο Κινηματογράφου, είτε γενικότερα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, βλέπουμε ότι τα παιδικά και τα εφηβικά όνειρά μάλλον κρύβουν τη μεγαλύτερη ελπίδα και τη μαγεία του κόσμου. Η κάμερα παίζει σημαντικό ρόλο στο να εξωτερικευτούν αυτά», σημειώνει.
Η εξωτερίκευση αυτή έχει αναδειχθεί ιδιαίτερα και μέσα από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιείται στο Μουσείο Κινηματογράφου, με τίτλο «Όλοι για έναν και ένας για όλους». Στη διάρκεια αυτού του προγράμματος, η θεματική του οποίου είναι ενδοσχολική βία, προβάλλεται η ταινία «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου, η οποία είχε προβληθεί την πρώτη ημέρα των προβολών του 37ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας αποσπώντας τον Χρυσού Διόνυσο.
«Οι μαθητές και οι μαθήτριες που παίρνουν μέρος σε αυτό το πρόγραμμα, βλέποντας την ταινία και συμμετέχοντας στις δράσεις, εξωτερικεύουν απίστευτα συναισθήματα, αναφέροντας παρόμοιες καταστάσεις. Αυτό μας δείχνει την εξομολογητικότητα της κάμερας», επισημαίνει η κ. Δελιδάκη. Ένα άλλο στοιχείο που οδήγησε την ομάδα του ΦΚΘ να επιλέξει το συγκεκριμένο τίτλο για το διαγωνισμό, είναι το γεγονός ότι σε μια άλλη άσκηση κινηματογραφικής παιδείας, κατά την οποία τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν το τέλος μιας ιστορίας, αρκετά απ’ αυτά επιλέγουν να πουν ότι «το είδαν στον ύπνο τους». «Σκεπτόμενοι λοιπόν τον τίτλο του διαγωνισμού, βάλαμε αυτούς τους άξονες: τη μεταφορική και την κυριολεκτική», εξηγεί η κ. Δελιδάκη.
Ευκαιρία για ένα διαφορετικό σχολικό μάθημα
Οι πρώτες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών μέσα από το κινηματογραφικό δίκτυο, που έχει δημιουργήσει το ΦΚΘ με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης, «είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακές», σημειώνει η κ. Δελιδάκη και προσθέτει ότι ήδη πριν ανακοινωθεί ο διαγωνισμός, μέλη του Δικτύου είχαν σκεφτεί να κάνουν ταινίες. «Φαίνεται ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη για έκφραση. Να κάνουν κάτι διαφορετικό με τους μαθητές και τις μαθήτριες και να μη χάσουν το ρυθμό να υλοποιούν δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου, οι οποίες βγάζουν τα παιδιά από τη ρουτίνα τους».
Όπως επισημαίνει, από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Κουρτίδης, φιλόλογος στο 5ο Γυμνάσιο Νεάπολης, σε γενικές γραμμές η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στις τάξεις παραμένει εδώ και δεκαετίες η ίδια, ενώ τέτοιου είδους προγράμματα κινητοποιούν τα παιδιά.
«Η αντίληψη των παιδιών για το σχολείο παραμένει ίδια. Ότι είναι βαρετό. Αυτά τα προγράμματα δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να ξεφύγει από αυτό. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η κατάσταση με την παρούσα συνθήκη, της τηλεκπαίδευσης μέσα σε μια ψυχρή διαδικτυακή τάξη. Κάνοντας μια νύξη στα παιδιά για το διαγωνισμό, είδα ξαφνικά ότι κινητοποιήθηκαν. Δείχνουν πάντα μεγάλο ενδιαφέρον για θέματα που ξεφεύγουν από το παραδοσιακό μάθημα», εξηγεί και προσθέτει ότι για τον ίδιο, τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι μαθήματα. «Είναι μια νέα μεθοδολογία, που δίνει ερεθίσματα στα παιδιά», λέει.
Ο κ. Κουρτίδης εξαίρει τη δουλειά που γίνεται στον τομέα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο Μουσείο Κινηματογράφου, ιδιαίτερα αναφορικά με τον τρόπο που προσεγγίζουν τα παιδιά και, όπως υπογραμμίζει, «τα προγράμματα του συγκεκριμένου μουσείου είναι πολύ στοχευμένα στην ύλη των μαθημάτων με έναν καινούργιο και σύγχρονο τρόπο, χρησιμοποιώντας πάντα την κινηματογραφική οθόνη και τα κινηματογραφικά έργα».
Πηγή: ΑΠΕ / Δήμητρα Κεχαγιά
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ