Ο Γιώργος Χατζόπουλος αποκαλύπτει- σχεδόν- τα πάντα για το νέο του βιβλίο!
Απαντά στις ερωτήσεις μας, με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου.
O Θεσσαλονικιός Γιώργος Χατζόπουλος μετά τη συγγραφή του θεατρικού έργου “Μοργκεντάου” που ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή της Τέχνης και το θέατρο Αμαλία, αλλά και τη νουβέλα “Βγερού γλυκά φανού” που επίσης απολαύσαμε στη θεατρική σκηνή, ξαναχτυπά αυτή τη φορά παραδίδοντάς μας ένα φρέσκο και αλλιώτικο μυθιστόρημα.
Το βιβλίο με τίτλο “Μάζεψε το θάρρος σου, Ανδώ”, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, προορίζεται τόσο για αναγνώστες μικρής, όσο και μεγαλύτερης ηλικίας και όπως όλα δείχνουν έχει τη δύναμη να συνεπάρει τόσο τους μεν όσο και τους δε σε άλλους κόσμους, μακρινούς.
Στο νέο εγχείρημά του, ο συγγραφέας, παρουσιάζει την Ανδώ, κόρη του Διγενή Ακρίτα, που ζει σε μια πόλη στην άκρη της αυτοκρατορίας με τη μητέρα της και η οποία δεν έχει κανένα ίχνος ζωής του πατέρα της. Μια μέρα η Ανδώ κλέβει το θρυλικό σπαθί του πατέρα της που έχει απομείνει μισό, με σκοπό να ψάξει να βρει το άλλο του μισό. Παράλληλα, ψάχνει να μάθει την αλήθεια για τον πατέρα της –αν ζει ή αν πέθανε και πώς– γιατί πολλά ακούγονται.
Έτσι, ξεκινάει ένα ταξίδι για τα μέρη του Ευφράτη ποταμού με τον καλύτερο φίλο της τον Κοσμά. Στη διάρκεια του ταξιδιού θα φτάσει στη Βαγδάτη, όπου θα μάθει για το τέλος του πατέρα της και θα αποφασίσει να αναζητήσει τον ίδιο αλλά και το άλλο μισό του σπαθιού του στον Κάτω Κόσμο. Ταυτόχρονα, θα ερωτευτεί έναν από τους γιους του χαλίφη της Βαγδάτης και αντιπάλου του Ρωμανών. Θα μπει στον Κάτω Κόσμο με τον φίλο της.
Εκεί θα αντιμετωπίσει με επιτυχία τον Χάροντα, θα ενώσει τα δύο κομμάτια του θρυλικού σπαθιού και θα συναντήσει τον νεκρό πατέρα της, αλλά, όταν πια επιστρέψει στον Πάνω Κόσμο, θα καταλάβει ότι το σπαθί δεν μπορεί να σταματήσει το μίσος που κοχλάζει ανάμεσα σε Ρωμανούς και Άραβες.
Η ιστορία που αποτυπώνει ο συγγραφέας δημιουργεί ευθύς εξαρχής μια σειρά από ερωτήματα.
Γι’ αυτό και εμείς, επικοινωνήσαμε μαζί του προκειμένου να μας λύσει μερικές απορίες, προτού βυθιστούμε στον κόσμο του ολοκαίνουριου αυτού αναγνώσματος.
Ιδού όσα ο ίδιος μας απάντησε:
Ποιο είναι το κύριο θέμα στο νέο σας βιβλίο;
Από την αρχή που άρχισα να σχεδιάζω αυτό το βιβλίο θα έλεγα πως είχα στο νου μου να μιλήσω για 3 θέματα: τη σχέση κόρης – πατέρα, τη σχέση του Αραβικού-μουσουλμανικού πολιτισμού με τον ελληνικό-χριστιανικό και τη σχέση του θάρρους για ζωή με το φόβο του θανάτου.
Τι ήταν εκείνο/ εκείνα που σας ενέπνευσαν;
Τα τρία αυτά θέματα απασχολούσαν για καιρό το μυαλό μου και έψαχνα την κατάλληλη ιστορία να μιλήσω γι’ αυτά. Η διπλή φύση του Διγενή Ακρίτη (μισός Έλληνας, μισός Άραβας), ο ηρωικός χαρακτήρας του έπους του Διγενή και η πάλη του με τον Χάρο με ενέπνευσαν να σκαρφιστώ την Ανδώ, ως κόρη του Διγενή, και την ιστορίας της.
Πώς το έπος του Διγενή επηρέασε τις αναφορές στο μυθιστόρημά σας;
Η ιστορία του Διγενή είναι μία δεύτερη ιστορία μέσα στην ιστορία της Ανδώς. Καθώς η κόρη αναζητά τον πατέρα ή την αλήθεια για αυτόν (καθώς ακούγονται πολλές και διάφορες ιστορίες) στα βάθη της Ανατολής, σιγά σιγά ξεδιπλώνεται και η ιστορία του Διγενή. Βέβαια πολλά από τα πρόσωπα και τα γεγονότα του έπους είναι ελαφρώς ή και πολύ παραλλαγμένα στο μυθιστόρημα της Ανδώς.
Ποια είναι τα συναισθήματα που αποτυπώνονται μέσα από το ταξίδι των δύο ηρώων και ποιο/α υπερισχύει/ουν τελικώς;
Ο θαυμασμός της κόρης για τον πατέρα, δηλητηριάζεται από τις διάφορες ιστορίες που ακούει γι’ αυτόν και μετατρέπεται σε απογοήτευση, μίσος και διάθεση για εκδίκηση. Συναισθήματα όμως που γεννάνε οι αξίες της γενναιότητας, της φιλίας, του έρωτα, της θυσίας και της αγάπης στο τέλος θα προσφέρουν γαλήνη και αισιοδοξία για μία καλύτερη ζωή και όπως λέει και το τίτλος του τελευταίου κεφαλαίου: Η ιστορία μόλις τώρα αρχινά.
Η ηρωίδα ξεκινά το ταξίδι της προκειμένου να εντοπίσει μεταξύ άλλων το άλλο μισό από το σπαθί του πατέρα της, ο οποίος αγνοείται. Τι ακριβώς συμβολίζει το σπαθί;
Σύμφωνα με το θρύλο του μυθιστορήματος το Ιερό Σπαθί του Σχοδρόη, το οποίο μέσα στους αιώνες άλλαξε πολλά χέρια για να φτάσει εντέλει στα χέρια του Διγενή, δίνει τη δύναμη σε όποιον το κατέχει να κατέχει και όλη τη Μέση Ανατολή. Όταν ο Διγενή χάθηκε από προσώπου γης, δίπλα στο νεκρό άλογο του βρέθηκε το μισό σπαθί σπασμένο. Το άλλο μισό είναι που αναζητά η Ανδώ, όχι μόνο για να εκδικηθεί τους Άραβες που θεωρεί υπαίτιους για τον θάνατο (εξαφάνιση;) του πατέρα της, αλλά και για να κυριαρχήσουν οι πατριώτες της στη Μέση Ανατολή. Όμως εκτός από αυτήν την ανάγνωση σε ένα δεύτερο επίπεδο το άλλο μισό του Ιερού Σπαθιού είναι η κατακερματισμένη ταυτότητα της που προσπαθεί να ενώσει. Ελληνίδα ή Αραβίτισσα; Χριστιανή ή Μωαμεθανή; Με πίστη στον δυτικό, ελληνικό ορθολογισμό ή στον μεταφυσικό τρόπο σκέψης των Αράβων.
Yπάρχουν άλλα αντικείμενα- σύμβολα, τα οποία ο αναγνώστης θα πρέπει να έχει κατά νου;
Ναι, πολλά. Σχεδόν κάθε κεφάλαιο του βιβλίου τελειώνει με μία σκηνή όπου πρωταγωνιστής είναι ένα ζώο και η μικρή του περιπέτεια που λειτουργεί συμβολικά είτε για αυτό που συνέβη είτε γι’ αυτό που θα ακολουθήσει. Επίσης από τη μέση και μετά του βιβλίου, όταν η Ανδώ περνάει τον Αφράτη (Ευφράτη) ποταμό, μία σειρά από μεταφυσικά όντα, όπως ο Δράκος, το ιπτάμενο άλογο του Μωάμεθ, ο αργαλειός τη μοίρας…, εμφανίζονται για να συμβολίσουν με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο αξίες, διλήμματα, αλήθειες που ταλανίζουν τους δύο κεντρικούς ήρωες.
Στο βιβλίο παρουσιάζεται ένα ταξίδι αυτογνωσίας για τους δύο κεντρικούς ήρωες, όπου ο ελληνικός πολιτισμός συμπορεύεται με τον αραβικό και ο χριστιανισμός με τον μωαμεθανισμό. Ποια είναι η στόχευσή σας μέσα από την ένωση και ανάδειξη αυτών των αντιθέσεων;
Με γοήτευε πάντα, από έφηβος ακόμη, και με γοητεύει ακόμη και σήμερα πάρα πολύ ο αραβικός πολιτισμός. Όταν έρχομαι σ’ επαφή με τις παραδόσεις τους, με την κουλτούρα τους, αλλά και με τον σύγχρονο πολιτισμό τους (μέσα από τα ταξίδια ή με τη λογοτεχνία), νιώθω μία οικειότητα, νιώθω σαν να είμαι «σπίτι μου». Ήμασταν γείτονες για πολλές αιώνες και παρά τις αντιθέσεις, τις αντιπαλότητες και τους πολέμους οι δύο λαοί κατάφεραν για μεγάλες περιόδους να συνυπάρξουν ειρηνικά και να ανταλλάξουν ένα σωρό πολιτισμικά στοιχεία. Θλίβομαι με όλα αυτά που συμβαίνουν στην πολύπαθη Μέση Ανατολή τα τελευτά ογδόντα χρόνια (και την απομακρύνουν ολοένα και περισσότερο από τη Δύση) και ταυτόχρονα με προβληματίζουν αλλά και με θυμώνουν οι ενέργειες και τα ήθη των φανατικών Ισλαμιστών. Όμως ελπίζω, όπως και στο βιβλίο η Ανδώ με τον Σαλαντίν φεύγουν μαζί για να αναζητήσουν ένα κοινό, καλύτερο μέλλον, έτσι και στην πραγματικότητα κάποια στιγμή επιτέλους να μπορέσουν οι δύο λαοί να συνυπάρξουν ειρηνικά. (ίσως όταν τελειώσει το πετρέλαιο;…)
Πόσο σημαντική κρίνετε την κυκλοφορία μυθιστορημάτων όπως αυτό εν μέσω πανδημίας;
Πολύ! Από τη στιγμή που οι κοινωνικές μας επαφές, τα ταξίδια μας περιορίστηκαν τόσο πολύ, οι σχέσεις και τα ταξίδια που μπορούν να μας προσφέρουν τα βιβλία, και ιδιαίτερα η λογοτεχνία, είναι σωτήριες.
Λίγα λόγια για τον Γιώργο Χατζόπουλο
Ο Γιώργος Χατζόπουλος γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Συγκριτική Λογοτεχνία σε μεταπτυχιακό επίπεδο στη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Εργάζεται ως δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει τέσσερα παιδιά. Έχει γράψει το θεατρικό έργο Μοργκεντάου (2003), που ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή της Τέχνης – Θέατρο Αμαλία, το 2007, και τη νουβέλα Βγερού γλυκά φανού (εκδ. Αιώρα, 2016), η οποία ανέβηκε στο Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη.
*Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. ΣΕΙΡΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ. ΣΕΛΙΔΕΣ: 368 ΣΧΗΜΑ: 14Χ21. ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2020, τιμή: 14,40
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ