Η απόρριψη των τηλεφωνικών κλήσεων
Η εποχή που οι τηλεφωνικές κλήσεις διαρκούσαν 2 και 3 ώρες δεν γυρίζει πίσω.
Στην εποχή που το κινητό έχει γίνει προέκταση του χεριού μας, τα μηνύματα ανταλλάσσονται το ένα μετά το άλλο χωρίς απαραίτητα να υπάρχει ουσία, πολλές φορές οι συνομιλίες απαρτίζονται αποκλειστικά από memes και εικόνες, και τα ηχητικά κρατούν 3 λεπτά, η αμηχανία των τηλεφωνικών κλήσεων “χτυπά την πόρτα”, κυρίως στους νέους.
Κάποτε για να πάρεις ένα τηλέφωνο χρειαζόταν να πας στο περίπτερο και να πληρώσεις, ύστερα ήρθαν στην ζωή μας οι τηλεφωνικοί θάλαμοι, που πλέον είναι είδος προς εξαφάνιση, μετέπειτα μπήκαν οι συσκευές σε όλα τα σπίτια, ασύρματε και ενσύρματες. Πλέον τα μισά σπίτια δεν διαθέτουν καν σταθερό τηλέφωνο. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποφεύγουν να μιλούν στο τηλέφωνο, ενώ μεγάλωσαν με αυτό. Είναι πιο εύκολο πια να στείλεις ένα μήνυμα από το να κάνεις μία κλήση.
Αλλά ας σκεφτούμε μήπως με τις τηλεφωνικές κλήσεις, έχει χαθεί και η προσωπική επικοινωνία;
Μια μελέτη έδειξε ότι το ένα τέταρτο των ενηλίκων της Γενιάς Ζ αποφεύγει ενεργά τις τηλεφωνικές κλήσεις – και έξι στους δέκα αποφεύγουν ακόμη και τις κλήσεις από τους ίδιους τους γονείς τους. Το ένα τρίτο θεωρεί τις κλήσεις «αμήχανες» και το 24% δεν θα τηλεφωνούσε ποτέ σε κάποιον χωρίς προειδοποίηση. Στην πραγματικότητα, το 36% εκτιμά ότι το μεγαλύτερο μέρος των τηλεφωνικών κλήσεων που πραγματοποιούν είναι για να βρουν τους φίλους τους για να βγουν το βράδυ.
Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν 1.000 ενήλικες ηλικίας 18-25 ετών και η οποία διεξήχθη για λογαριασμό της Sky Mobile, έδειξε ότι το 73% των ερωτηθέντων προτιμά να επικοινωνεί μέσω WhatsApp, iMessage ή Snapchat, αντί να μιλάει στο τηλέφωνο. Ωστόσο, δεν αγνοούν μόνο τις κλήσεις, καθώς το 41% έχει σιγάσει ακόμη και μια ομαδική συνομιλία με τη μαμά και τον μπαμπά του. Το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας συνεργάστηκε με τον τηλεοπτικό αστέρα Jeff Brazier, ο οποίος επισκέφθηκε πανεπιστημιουπόλεις για να βρει τον καλύτερο τρόπο με τον οποίο οι γονείς μπορούν να επικοινωνούν με τα παιδιά τους, καθώς εκατομμύρια φοιτητές πηγαίνουν για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο.
Αυτό προκύπτει μετά από μια ξεχωριστή έρευνα σε 1.000 γονείς με παιδιά ηλικίας 13 έως 25 ετών, η οποία αποκάλυψε ότι το 71% πιστεύει ότι το να σηκώσεις το τηλέφωνο για να μιλήσεις είναι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρήσεις επαφή με κάποιον. Ωστόσο, έξι στους δέκα γονείς πιστεύουν ότι η νεότερη γενιά φοβάται να απαντά σε κλήσεις σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές, με το 64% να συμφωνεί ότι επικοινωνεί με τα παιδιά του μόνο μέσω WhatsApp και μηνυμάτων κειμένου.
Η έρευνα εξέτασε επίσης την ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ γονέων και παιδιών τους – με το 41% της Γενιάς Ζ να σημειώνει ότι οι γονείς τους απαντούν συχνά «ok» σε σχεδόν όλα, ενώ το 30% κατακλύζεται από μια σειρά από x στο τέλος των μηνυμάτων από τις μαμάδες και τους μπαμπάδες τους. Επίσης, προέκυψε ότι το 35% το βρίσκει διασκεδαστικό όταν οι γονείς τους δεν έχουν ιδέα τι σημαίνουν τα emoji – με το 27% να πιστεύει ότι οι γονείς τους δεν έχουν ιδέα για αυτά που στέλνουν οι ίδιοι.
Παρά τις δυσκολίες στην επικοινωνία, η μελέτη της Sky Mobile διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των γονέων πληρώνουν επί του παρόντος τους λογαριασμούς των τηλεφωνικών συμβολαίων των εφήβων ή των παιδιών τους της Γενιάς Ζ. Σχεδόν έξι στους δέκα (59%) το κάνουν για να εξασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους είναι εύκολα προσβάσιμα, ενώ το 41% θέλει να τα υποστηρίξει οικονομικά όπου μπορεί – και το 64% των ερωτηθέντων, μέσω της OnePoll, θα μοιραζόταν με χαρά τα δικά του αχρησιμοποίητα δεδομένα μαζί τους.
Περίπου το 83% των Αμερικανών ενηλίκων διαθέτει κινητό τηλέφωνο και τα τρία τέταρτα από αυτούς (73%) στέλνουν και λαμβάνουν μηνύματα. Το Pew Research Center’s Internet & American Life Project ρώτησε τους χρήστες αυτών των μηνυμάτων σε μια έρευνα πώς προτιμούν να επικοινωνούν μέσω του κινητού τους τηλεφώνου και το 31% απάντησε ότι προτιμά τα μηνύματα κειμένου από τις τηλεφωνικές κλήσεις, ενώ το 53% απάντησε ότι προτιμά τις τηλεφωνικές κλήσεις από τα μηνύματα κειμένου. Ένα άλλο 14% απάντησε ότι η μέθοδος επικοινωνίας που προτιμά εξαρτάται από την κατάσταση.
Οι νέοι ενήλικες είναι οι πιο άπληστοι χρήστες SMS με μεγάλη διαφορά. Οι κάτοχοι κινητών τηλεφώνων ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών ανταλλάσσουν κατά μέσο όρο 109,5 μηνύματα σε μια κανονική ημέρα — που αντιστοιχεί σε περισσότερα από 3.200 SMS ανά μήνα — και ο τυπικός ή μέσος κάτοχος κινητού τηλεφώνου σε αυτή την ηλικιακή ομάδα στέλνει ή λαμβάνει 50 μηνύματα την ημέρα (ή 1.500 μηνύματα τον μήνα).
Καθώς μια μελέτη δείχνει ότι όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1999 έχουν φόβο ή κάποιο είδος άγχους να απαντούν και να κάνουν τηλεφωνήματα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «Generation mute, millenials phone call statistics» (Στατιστικά στοιχεία για τη γενιά των σιωπηλών, τις τηλεφωνικές κλήσεις των millennials) που διεξήχθη σε 1.200 άτομα από την εταιρεία BankMyCell, το 81% των millennials αποφεύγει να κάνει τηλεφωνικές κλήσεις με κάθε τρόπο ή πρέπει να προετοιμαστεί πριν καλέσει, επειδή αυτό τους προκαλεί άγχος. Ομοίως, η λήψη μιας κλήσης μοιάζει με εισβολή στην προσωπική τους ζωή, επειδή προτιμούν να επικοινωνούν μέσω WhatsApp.
Ένας από τους λόγους για αυτό το φαινόμενο, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η BankMyCell, είναι ότι τόσο οι millennials όσο και η Γενιά Z (γεννημένοι μεταξύ 1996 και 2010) προτιμούν να μην υποχρεώνονται να απαντούν αμέσως.
Άλλα αποτελέσματα της έρευνας:
Το 75% των millennials αποφεύγει τις τηλεφωνικές κλήσεις επειδή είναι χρονοβόρες, το 64% προσπαθεί να αποφύγει τους κουραστικούς ανθρώπους.
Το 63% των ανθρώπων χρησιμοποιεί την δικαιολογία «Δεν πρόσεξα ότι χτυπούσε/δονούνταν» ως λόγο για να αποφύγει μια κλήση, ακολουθούμενο από το 12% που κατηγορεί το σήμα του τηλεφώνου. Το 29% των ανθρώπων είναι πιο πιθανό να αποφύγει κλήσεις από φίλους, το 25% από την οικογένειά του και το 21% από την εργασία του.
Το 81% των millennials αισθάνεται άγχος πριν βρει το θάρρος να κάνει μια κλήση.
Το 88% των ανθρώπων προτιμά να έχει απεριόριστα δεδομένα παρά κλήσεις και SMS.
Γιατί δεν αρέσει στους οι millennials να δέχονται τηλεφωνήματα;
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η BankMyCell, μερικοί από τους λόγους για τους οποίους οι millennials προτιμούν τα μηνύματα από τα τηλεφωνήματα είναι οι εξής:
Τα τηλεφωνήματα μπορεί να διαρκέσουν πολύ: δεν υπάρχει τρόπος να ξέρεις αν το τηλεφώνημα θα διαρκέσει λίγα λεπτά ή ώρες, ενώ οι millennials θέλουν να επικοινωνούν πιο γρήγορα και να λαμβάνουν άμεσες απαντήσεις.
Οι κλήσεις είναι ενοχλητικές: στις περισσότερες περιπτώσεις, το τηλέφωνό σας θα δονείται με μια κλήση σε τυχαία στιγμή της ημέρας, κάτι που μπορεί να διακόψει οποιαδήποτε δραστηριότητα κάνετε αν απαντήσετε, λόγος αρκετός για να μισούν οι millennials τις τηλεφωνικές κλήσεις.
Οι κλήσεις είναι αλαζονικές: γενικά, όταν κάποιος σας καλεί, οι ανάγκες του είναι μεγαλύτερες και υποτίθεται ότι έχετε χρόνο να διακοπείτε. Οι κλήσεις είναι συχνά αναποτελεσματικές – όταν χρησιμοποιείτε υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων, μπορείτε να έρχεστε και να φεύγετε όπως σας αρέσει. Επιπλέον, στέλνοντας ένα email ή ένα μήνυμα μέσω μιας εφαρμογής, μπαίνετε κατευθείαν στο θέμα χωρίς να χάνετε χρόνο με κουβέντες για τον καιρό.
Οι νέοι εξηγούν στην Parallaxi
H Mαρία σχολιάζει: «Όταν με παίρνουν τηλέφωνο χωρίς προειδοποίηση, νιώθω ότι εισβάλλουν στον χρόνο μου. Με τα μηνύματα μπορώ να απαντήσω όταν έχω καθαρό μυαλό ή όταν είμαι διαθέσιμη. Επίσης, νιώθω πιο άνετα να εκφράζομαι γραπτώς – μπορώ να σκεφτώ τι θέλω να πω, να διατυπώσω σωστά τη σκέψη μου. Στο τηλέφωνο αγχώνομαι μην πω κάτι λάθος ή μην ακουστώ περίεργη.»
Από την πλευρά του ο Αντώνης αναφέρει: «Το τηλέφωνο με αγχώνει γιατί πρέπει να είμαι παρών 100%, εκείνη τη στιγμή. Με τα μηνύματα υπάρχει ευελιξία. Ειδικά στη δουλειά, δε μπορώ να απαντώ σε κλήσεις – ενώ ένα μήνυμα μπορώ να το δω στο διάλειμμα ή να το απαντήσω στα γρήγορα. Επίσης, όλα καταγράφονται, οπότε δεν ξεχνιέται τι είπαμε. Στο τηλέφωνο, αν δεν σημειώσω κάτι, πάει…»
H Ελένη συμφωνεί και συμπληρώνει: «Νιώθω μια πίεση στο τηλέφωνο, σαν να πρέπει να γεμίζω συνεχώς τη σιωπή. Με τα μηνύματα, μπορώ να πάρω τον χρόνο μου, να σκεφτώ, και δεν φοβάμαι τις παύσεις. Επίσης, σεβόμαστε πιο πολύ τον άλλον έτσι – στέλνεις, και περιμένεις να απαντήσει όταν μπορεί. Δεν του χτυπάς το κινητό λες και πρέπει να απαντήσει τώρα. Είναι πιο διακριτικό και πιο σύγχρονο, νομίζω.»
*Mε πληροφορίες από thetelegraph.com/walesonline.co.uk