Καινοτόμος επιχείρηση από τη Θεσσαλονίκη στις ΗΠΑ εν μέσω Covid-19
H «Schoox» απασχολεί 110 άτομα, εκ των οποίων τα 70 στη Θεσσαλονίκη.
Όταν η καινοτόμος εταιρεία «Schoox», με έδρα τη Θεσσαλονίκη, προσπάθησε το 2012 να «ξεκλειδώσει» την αγορά των ΗΠΑ, οι πιθανότητες δεν ήταν με το μέρος της: στην αμερικανική αγορά των διαδικτυακών πλατφορμών εκπαίδευσης προσωπικού, όπου επιχειρούσε να εισέλθει, δραστηριοποιούνταν ήδη εκατοντάδες ανταγωνιστές, αρκετοί εκ των οποίων πολύ ισχυροί. Χρήματα δεν υπήρχαν. Για την ακρίβεια, από ένα σημείο και μετά, τα μετρητά στο ταμείο δεν ήταν αρκετά ούτε για τα αεροπορικά εισιτήρια των ιδρυτών της, που έπρεπε να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ προς αναζήτηση κεφαλαίων.
Στο παρά πέντε όμως, όταν χρήματα για άλλο ταξίδι στις ΗΠΑ δεν υπήρχαν, οι πιθανότητες «γύρισαν»: ένας επενδυτής έβαλε το πρώτο εκατομμύριο δολάρια και σήμερα η εταιρεία έχει 1500 πελάτες (το 95% με έδρα στις ΗΠΑ και με παρουσία σε 120 χώρες), μεταξύ των οποίων ο κολοσσός ταχυμεταφορών FedeX, η αυτοκινητοβιομηχανία KIA (USA), η μεγαλύτερη αλυσίδα ταχυφαγείων παγκοσμίως, Subway, και η RΕ/MAX (real estate).
Πώς βοηθά στις ΗΠΑ «ο ελληνικός τρόπος» στο επιχειρείν εν μέσω πανδημίας
H «Schoox» απασχολεί 110 άτομα, εκ των οποίων τα 70 στη Θεσσαλονίκη (ανάπτυξη προϊόντος από εξειδικευμένους μηχανικούς) και τα υπόλοιπα στο Όστιν, Τέξας (marketing/πωλήσεις). Eν μέσω πανδημίας και με την αμερικανική αγορά να αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, εξαιτίας της Covid-19, ο συνιδρυτής (μαζί με τους Λευτέρη Ντουάνογλου και Βασίλη Λώλο) της εταιρείας, Κώστας Βασιλείου, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι το «ελληνικό DNA» της εταιρείας αποδεικνύεται αυτή την εποχή σωτήριο.
«Ωριμάσαμε επιχειρηματικά στην Αμερική, κάτι που σημαίνει ότι εμπνεόμαστε από το αμερικανικό μοντέλο, έχουμε κρατήσει το “let’s do that!” (ας το κάνουμε!), ακόμα και όταν υπάρχει μεγάλο ρίσκο. Η έμφαση όμως δίνεται πάντα στην υγιή ανάπτυξη, η οποία σέβεται καθημερινά τους πελάτες, τους επενδυτές και κυρίως τους ανθρώπους που συνεργαζόμαστε. Έχοντας ξεκινήσει εν μέσω κρίσης από μια χώρα όπως η Ελλάδα, γνωρίζουμε ότι τα πλεονεκτήματα μας βρίσκονται όχι στην ευκολία άντλησης κεφαλαίων, αλλά στη δημιουργικότητα, την καινοτομία, τη σκληρή δουλειά. Έτσι καταφέραμε σε οκτώ χρόνια να αποκτήσουμε τεράστια πελατειακή βάση, έχοντας αντλήσει κεφάλαια μόλις 6 εκατ. δολαρίων, όταν μια εταιρεία με αντίστοιχη πορεία συνήθως “σηκώνει” 30-40 εκατ.» εξηγεί.
Γροθιά στο στομάχι
Προσθέτει ότι το χρήμα με την έννοια τής ύπαρξης μετρητών «στην άκρη», δεν είχε ποτέ στις ΗΠΑ την ίδια βαρύτητα που έχει στην Ελλάδα. Ο μέσος Αμερικανός θα ψάξει πώς θα επενδύσει το υστέρημα του -όχι πώς θα το αποταμιεύσει. Εν καιρώ κρίσεων όμως, οι επενδύσεις συχνά χάνουν την αξία τους, με αποτέλεσμα αν μείνει άνεργος, να βρίσκεται σε δεινή θέση. Αντίστοιχα, και τα funds επιχειρηματικών συμμετοχών, βρίσκονται σε δύσκολη θέση εισερχόμενα στα αχαρτογράφητα νερά της κρίσης, έχοντας από τη μια ως στόχο τη διαφύλαξη των υπαρχουσών επενδύσεων τους, και από την άλλη την προσπάθεια αποφυγής ενεργειών υψηλού ρίσκου, σύμφυτων με τη χρηματοδότηση startups. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα κεφάλαια για startups θα λείψουν, αφού θα τηρηθεί στάση αναμονής. «Αυτό θα είναι γροθιά στο στομάχι για τις νεοφυείς επιχειρήσεις. Πιθανότατα θα υπάρξουν πολλές υποσχόμενες προσπάθειες, που θα καταρρεύσουν πριν γεννηθούν» εκτιμά.
Σε ό,τι αφορά ειδικά τη Schoox, η οποία απευθύνεται σε εταιρείες με 100 ώς 500.000 υπαλλήλους, που επιθυμούν να εκπαιδεύσουν ηλεκτρονικά το προσωπικό τους, σημειώνει: «λόγω Covid-19 οι πωλήσεις επιβραδύνονται, καθώς πολλές επιχειρήσεις παλεύουν να επιβιώσουν. Π.χ, ο κλάδος HORECA(ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) στις ΗΠΑ, κατά ορισμένες εκτιμήσεις θα χάσει έως 75% του τζίρου του, σε σχέση με πέρυσι. Ταυτόχρονα όμως η ανάγκη για εξ αποστάσεως εκπαίδευση παραμένει ισχυρή και η στρατηγική μας να μην εστιάσουμε σε έναν μόνο κλάδο της αγοράς αποδεικνύεται επιτυχής. Όταν η οικονομία σταδιακά επανεκκινήσει, θα γίνει ανακύκλωση προσωπικού, με αποτέλεσμα αυξημένες ανάγκες εκπαίδευσης. Συνεπώς, τα πράγματα αναμένεται να βελτιωθούν αν δεν υπάρξει νέο lockdown, κάτι που θα ήταν Αρμαγεδδώνας γενικά για την οικονομία»._
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ / Αλεξάνδρα Γούτα