Body positivity μετά την εγκυμοσύνη; Δύσκολο να το βρεις στο Instagram
Ραγάδες, λίπος στην κοιλιά, ουλές από καισαρική τομή δε θα βρεις καθώς σκρολάρεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ραγάδες, λίπος στην κοιλιά, ουλές από την καισαρική τομή. Αυτή είναι η πραγματικότητα για πολλές νέες μαμάδες, η οποία βέβαια δεν αποτυπώνεται καθώς σκρολάρουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό τουλάχιστον δείχνει μια νέα αυστραλιανή μελέτη με τεράστιο ενδιαφέρον.
Ερευνητές εξέτασαν 600 εικόνες από το Instagram με το hashtag #postpartumbody και διαπίστωσαν ότι μόνο το 5% των εικόνων εστίαζε σε σώματα με ραγάδες, κυτταρίτιδα, χαλάρωση του μαστού ή ουλές.
Εξετάζοντας εικόνες από τις κατηγορίες “πρόσφατες” και “κορυφαίες” αναρτήσεις, το 91% των καρέ αποτύπωνε αδύνατες ή μεσαίου βάρους γυναίκες, συχνά ντυμένες με αθλητικά ρούχα. Αυτές οι εικόνες ήταν επίσης πιθανό να έχουν υποστεί ψηφιακή επεξεργασία και ιδιαίτερη επιμέλεια από τους χρήστες.
Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύονται στο “Healthcare”, είναι εκπληκτικά, λέει η επικεφαλής ερευνήτρια Δρ Megan Gow, διαιτολόγος και ανώτερη λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και στο παιδικό νοσοκομείο Westmead.
«Αυτό που νιώσαμε κατά βάση όταν κοιτάζαμε τις εικόνες είναι ότι αυτές δεν ήταν αντιπροσωπευτικές μιας τυπικής γυναίκας κατά την πρώιμη περίοδο μετά τον τοκετό της».
H Gow λέει ότι τα ευρήματα είναι ανησυχητικά.
«(Αυτό που συμβαίνει) ασκεί αυξημένο επίπεδο πίεσης στις γυναίκες που ήδη βιώνουν μια τόσο μεγάλη αλλαγή στη ζωή τους».
Εικόνες όπως αυτές ενδέχεται να πυροδοτήσουν σε νέες μητέρες αισθήματα δυσαρέσκειας για το σώμα τους, λέει, η ερευνήτρια. Μάλιστα, ίσως οδηγήσουν σε πιο σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως η επιλόχειος κατάθλιψη και το άγχος.
«Σκέφτονται να ταΐσουν το μωρό τους, μάλλον στερούνται ύπνου… Και στη συνέχεια κοιτούν το Instagram και σκέφτονται: «Ω, Θεέ μου, πρέπει επίσης να είμαι σε καλή φυσική κατάσταση, πρέπει να είμαι αδύνατη ”.
Η υπηρεσία ψυχικής υγείας “Panda” στην Αυστραλία διαχειρίζεται τη μοναδική γραμμή βοήθειας της χώρας για οικογένειες που αντιμετωπίζουν περιγεννητικό άγχος και κατάθλιψη. Η διευθύνουσα σύμβουλος Julie Borninkhof λέει ότι ο οργανισμός δέχεται κλήσεις από νέους γονείς «που αγωνίζονται να βρουν έναν τρόπο να κάνουν ντους κάθε μέρα».
Συμφωνεί ότι η έκθεση σε πολύ στιλιζαρισμένες εικόνες στα social media μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα.
«Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο αυξάνει το άγχος του ατόμου», λέει.
Όχι μόνο οι εικόνες που ανέλυσαν η Gow και η ομάδα της ήταν μια ανακριβής αναπαράσταση του πληθυσμού μετά από τοκετό. Βρήκαν κιόλας ελάχιστα στοιχεία κίνησης προς το λεγόμενο body movement που παρατηρείται αλλού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ως παράδειγμα, η Gow σημειώνει το hashtag #curvyyoga, στο οποίο βρίσκει κανείς ποικιλία σχημάτων και μεγεθών σώματος, υποδηλώνοντας ότι η γιόγκα είναι μια δραστηριότητα στην οποία ο αποκλεισμός δε χωρά.
Με το #pospartumbody, ωστόσο, «είδαμε ελάχιστες εικόνες γυναικών με κοιλιακό λίπος ή ραγάδες ή την κοιλιά να κρέμεται για μερικούς μήνες μετά τη γέννα. Περιμέναμε να δούμε περισσότερα από αυτά – περισσότερη υπερηφάνια για το σώμα μετά τον τοκετό», λέει.
Η ενθάρρυνση των νέων μαμάδων ώστε να αγαπούν το σώμα τους μπορεί ακόμη και να είναι μια μορφή πίεσης, υποστηρίζει από την άλλη η Katherine Saunders, κλινική ψυχολόγος.
Για τις ραγάδες, τονίζει παραδείγματος χάριν: «Μερικοί άνθρωποι μιλούν για αυτές ως τραύματα από μία μάχη ή ως απόδειξη ότι το μωρό τους έγινε μεγάλο και δυνατό. Και μου αρέσει αυτό… Αλλά νιώθουν όλοι έτσι».
«Δε χρειάζεται να υπάρχει αυτό το επιπλέον καθήκον να αγαπάμε αυτές τις αλλαγές».
Η Julie Freeman, προπονήτρια με έδρα το Σίδνεϊ, εθελόντρια στην Panda και μητέρα ενός τρίχρονου παιδιού, έχει την ίδια άποψη.
Δε βλέπει την ανάγκη να «γιορτάσει» το σώμα μετά τον τοκετό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά λέει ότι υπάρχει μια ευκαιρία να χρησιμοποιήσει τις κοινωνικές πλατφόρμες για να διερευνήσει την υγεία των νέων μητέρων πιο ολιστικά.
«Πώς αισθάνεσαι μέρα με τη μέρα; Πώς αναρρώνεις μετά τον τοκετό; Είσαι καλά, δεν είσαι καλά, νιώθεις ότι χρειάζεσαι περισσότερη υποστήριξη; Υπάρχουν πράγματα πέρα από το σώμα που λένε μια πιο μεγάλη ιστορία».
Η Gow λέει ότι υπάρχουν περιορισμένες μελέτες που να αφορούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις γυναίκες μετά τον τοκετό.
Είναι σημαντικό το κενό που υπάρχει στην έρευνα, καθώς οι γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία είναι από τους χρήστες που χρησιμοποιούν περισσότερο το Instagram.
Η παραπάνω μελέτη απαιτεί περισσότερη έρευνα ως προς την εξέταση της αποτελεσματικότητας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη μετάδοση μηνυμάτων δημόσιας υγείας σχετικά με τη διατροφή, την άσκηση και την ψυχική ευεξία.
Προς το παρόν, για την καταπολέμηση των εν δυνάμει βλαβερών επιπτώσεων που έχουν οι εικόνες που βρίσκουμε πατώντας #pospartumbody, η Borninkhof λέει:
«Εάν ασχολείσαι με μια εικόνα που δεν σου αρέσει ή σε κάνει να νιώθεις με οποιονδήποτε τρόπο κατώτερος… προχώρα».
«Η δύναμη του unfollow στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά στο Instagram, είναι ένα υπέροχο πράγμα».
Πηγή: Guardian