Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να χτυπήσουν πεζούς
Τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που τα καθιστά δυσκολότερα στην ακοή, ειδικά σε αστικές περιοχές.
Τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιο πιθανό να χτυπήσουν τους πεζούς από τα οχήματα βενζίνης ή ντίζελ, ιδιαίτερα σε πόλεις, σύμφωνα με ανάλυση βρετανικών τροχαίων ατυχημάτων.
Δεδομένα από 32 δισεκατομμύρια μίλια ταξιδιών με μπαταρίες και 3 τρισεκατομμύρια μίλια με βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έδειξαν ότι τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, μίλι προς μίλι, είχαν διπλάσιες πιθανότητες να χτυπήσουν πεζούς από τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα και τρεις φορές περισσότερες να το κάνουν σε αστικές περιοχές.
Το γιατί τα φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα είναι πιο επικίνδυνα είναι ασαφές, αλλά οι ερευνητές υποπτεύονται ότι αρκετοί παράγοντες ευθύνονται. Οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων τείνουν να είναι νεότεροι και λιγότερο έμπειροι, και τα οχήματα είναι πολύ πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που τα καθιστά δυσκολότερα στην ακοή, ειδικά σε πόλεις και αστικές περιοχές.
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν κίνδυνο για τους πεζούς γιατί είναι λιγότερο πιθανό να ακουστούν από τα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ», δήλωσε ο Φιλ Έντουαρντς, πρώτος συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής επιδημιολογίας και στατιστικής στο London School of Hygiene & Tropical Medicine. «Η κυβέρνηση πρέπει να μετριάσει αυτούς τους κινδύνους εάν πρόκειται να καταργήσει σταδιακά την πώληση αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ».
«Εάν “μετακομίζετε” σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θυμηθείτε ότι είναι ένα νέο είδος οχήματος», πρόσθεσε ο Έντουαρντς. «Είναι πολύ πιο ήσυχα από τα παλιομοδίτικα αυτοκίνητα και οι πεζοί έχουν μάθει να περιηγούνται στους δρόμους ακούγοντας την κίνηση. Οι οδηγοί αυτών των οχημάτων πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί».
Τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου παιδιών και νεαρών ενηλίκων στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους πεζούς να αποτελούν το ένα τέταρτο όλων των θανάτων στους δρόμους.
Το 2017, μια έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα ενέχουν 20% υψηλότερο κίνδυνο για τους πεζούς από τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ και 50% υψηλότερο κίνδυνο κατά τη διάρκεια κινήσεων χαμηλής ταχύτητας, όπως στρίψιμο, όπισθεν, εκκίνηση και σταμάτημα.
Ο Έντουαρντς και οι συνεργάτες του μελέτησαν δεδομένα ταξιδιών και τροχαίων ατυχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2013 έως το 2017. Λόγω ενός προβλήματος αρχειοθέτησης, δεδομένα από το 2018 και μετά δεν είναι διαθέσιμα. Η ανάλυσή τους περιλάμβανε 916.713 θύματα, εκ των οποίων οι 120.197 ήταν πεζοί. Πάνω από 96.000 είχαν χτυπηθεί από αυτοκίνητο ή ταξί.
Τα περισσότερα οχήματα στο δρόμο είναι βενζίνης ή ντίζελ και αυτά ενεπλάκησαν στα τρία τέταρτα των συγκρούσεων πεζών. Αλλά για την ίδια απόσταση που διανύθηκε, τα αυτοκίνητα με μπαταρίες ήταν πιο επικίνδυνα. Το μέσο ετήσιο ποσοστό ατυχημάτων πεζών ανά 100 μέτρα μίλια που διανύθηκαν ήταν 5,16 για ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, σε σύγκριση με 2,4 για αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ, σύμφωνα με τη μελέτη στο Journal of Epidemiology & Community Health.
Σε αγροτικές περιοχές, τα αυτοκίνητα με μπαταρίες δεν ήταν πιο επικίνδυνα από αυτά με βενζίνη ή ντίζελ, αλλά στις πόλεις και στις αστικές περιοχές, ήταν τρεις φορές πιο πιθανό να συγκρούονται με πεζούς, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Από τον Ιούλιο του 2019, όλα τα νέα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη απαιτείται να διαθέτουν σύστημα ακουστικής ειδοποίησης οχημάτων, που να εκπέμπει ήχο όταν το αυτοκίνητο ταξιδεύει αργά, αλλά υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο δρόμο χωρίς τις συσκευές. «Αν η κυβέρνηση φρόντιζε να εγκατασταθούν αυτά τα συστήματα σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα και να τα τοποθετήσει εκ των υστέρων σε παλαιότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτό θα ήταν μια καλή αρχή», είπε ο Έντουαρντς, προσθέτοντας ότι και η Green cross code – επωνυμία που δημιουργήθηκε από την Εθνική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την οδική ασφάλεια των πεζών στο Ηνωμένο Βασίλειο – «μάλλον χρειάζεται ενημέρωση».
Ο Νίκολα Κρίστι, καθηγητής ασφάλειας μεταφορών στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο Λονδίνου, είπε ότι οι άνθρωποι βασίζονταν στον ήχο για να δηλώσουν την παρουσία και την ταχύτητα. «Εάν αυτές οι ενδείξεις λείπουν, αυτό θα μπορούσε να είναι πολύ προβληματικό για τους ανθρώπους σε πολυσύχναστες αστικές περιοχές. Το πρόβλημα θα μπορούσε να επιδεινωθεί για άτομα με κακή οπτική οξύτητα ή για παιδιά που δυσκολεύονται να κρίνουν την ταχύτητα και την απόσταση των οχημάτων», είπε.
Αλλά η δυσκολία στην ακρόαση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τείνουν να έχουν γρήγορη επιτάχυνση και είναι συνήθως πολύ βαρύτερα, με μερικά να ζυγίζουν διπλάσιο του ισοδύναμου βενζίνης τους, κάνοντας τις αποστάσεις ακινητοποίησης μεγαλύτερες. «Εάν η κυβέρνηση σχεδιάζει να προωθήσει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τότε αυτό θα φέρει κάποιο κίνδυνο για τους πεζούς, εκτός αν το φροντίσουμε», τόνισε ο Έντουαρντς.
Πηγή: theguardian.com
Φωτογραφίες: unsplash/pexels