Καθ’ οδόν προς το μνημείο για τα θύματα της 11η Σεπτεμβρίου, η Yulia Και ο σύζυγός της, τουρίστες από την Ουκρανία, “μαγεύτηκαν” από το απρόσμενο θέαμα της ασυνήθιστης αρχιτεκτονικής του Oculus. Οταν τον κοιτάζεις από έξω, το δημιούργημα του Santiago Calatrava θυμίζει σκελετό δεινοσαύρου. Από μέσα το “θηρίο” είναι γεμάτο τουρίστες που ψωνίζουν ή βγάζουν φωτογραφίες με selfie sticks.
Το “Οculus”, που ειρήσθω εν παρόδω πήρε το όνομά του από το άνοιγμα στην οροφή του, που παραπέμπει σε μάτι, δεν είναι απλά και μόνο ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτονικό δημιούργημα. Είναι ένα mall στην καρδιά της πόλης, ένα hub που ενώνει τα κτήρια γραφείων της Brookfield Place και το One World Trade Center διαμέσου 11 γραμμών του υπόγειου σιδηρόδρομου, που εξυπηρετούν καθημερινά 50.000 commuters. Αυτό σημαίνει πολλές χιλιάδες μάτια πάνω στις βιτρίνες του νέου Mall.
To Oculus ήταν το στοίχημα (ύψους 1,4 δισ. δολαρίων) της ιδιοκτήτριας εταιρείας Westfield ότι η Νέα Υόρκη, μια πόλη γνωστή παγκοσμίως για τον έρωτα που έχει για τον δρόμο και το αστικό τοπίο, θα μπορούσε επίσης να έχει ένα επιτυχημένο mall στο κέντρο της. Ένα στοίχημα κερδισμένο, αν σκεφτεί κάποιος ότι αυτό το αστικό εμπορικό κέντρο σε τίποτα δεν θυμίζει τα malls των προαστίων που αργοπεθαίνουν μέσα τους αχανείς άδειους χώρους στάθμευσης γύρω τους.
Το “Westfield World Trade Center” δείχνει να αποδεικνύει ότι δεν είναι η λογική των Malls που πεθαίνει, αλλά τα καταστήματα στα εμπορικά προάστια που πνέουν τα λοίσθια. Το mall απλά γίνεται αστικό …αξεσουάρ, καθώς ολοένα και περισσότερα εμπορικά κέντρα θηρία δημιουργούνται πλέον μέα στην πόλη, διεκδικώντας με επιτυχία τη θέση τους σε αυτό που κάθε Νεοϋρκέζος που σέβεται τον εαυτό του θα έλεγε “street life”…
Πηγή: The Guardian