Η πριγκίπισσα και η μοναδική τοιχογραφία οροφής του Καραβάτζιο
Μετά από δικαστική διαμάχη, ένα από τα πιο ακριβά σπίτια του κόσμου πωλείται μαζί με όλα τα μεγάλα έργα τέχνης που έχει μέσα του
Ο θρύλος λέει ότι η ρίψη ενός νομίσματος στη Φοντάνα ντι Τρέβι εγγυάται την επιστροφή στη Ρώμη. Όταν, ως 16χρονη Αμερικανίδα τουρίστας, η Ρίτα Κάρπεντερ έριχνε το δικό της κέρμα και έκανε την ευχή να παντρευτεί μια μέρα έναν Ρωμαίο και να ζήσει στην ιταλική πρωτεύουσα, δεν ήξερε ότι σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά θα επέστρεφε για να παντρευτεί έναν πρίγκιπα και σπίτι της θα ήταν μια βίλα του 16ου αιώνα γεμάτη ιστορία, συμπεριλαμβανομένης της μοναδικής τοιχογραφίας οροφής που ζωγράφισε ποτέ ο Καραβάτζιο.
Σήμερα η πριγκίπισσα Rita Boncompagni Ludovisi αντιμετωπίζει την προοπτική να χρειαστεί να μετακομίσει από την τεράστια Villa Aurora και οι μεγάλοι θησαυροί που περιέχει, κινδυνεύουν να κλείσουν για το κοινό.
Στις 18 Ιανουαρίου το ακίνητο βγαίνει στο σφυρί, εν μέσω μιας δύσκολης διαμάχης για την κληρονομιά, με τους γιούς του αείμνηστου συζύγου της, πρίγκιπα Nicolò Boncompagni Ludovisi. Κρυμμένη με ψηλούς τοίχους κοντά στη Via Veneto στο κέντρο της Ρώμης, η βίλα πωλείται με εναρκτήρια προσφορά 471 εκατομμυρίων ευρώ (393 εκατομμύρια £), κάτι που την κάνει ένα από τα πιο ακριβά σπίτια στον κόσμο.
«Δεν μπορέσαμε να καταλήξουμε σε συμφωνία, οπότε ο δικαστής έκρινε ότι έπρεπε να δημοπρατηθεί», είπε η 72χρονη.
Η πριγκίπισσα είναι δύσπιστη ότι το αίτημα που ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα και καλεί την ιταλική κυβέρνηση να συγκεντρώσει τα μετρητά για να αγοράσει το ακίνητο θα είναι επιτυχές. Δεδομένου ότι ο χώρος προστατεύεται από το υπουργείο Πολιτισμού, μόλις συμφωνηθεί μια προσφορά σε δημοπρασία, το κράτος θα έχει την ευκαιρία να αγοράσει το ακίνητο στην ίδια τιμή. «Θα ήθελα να το αγοράσει το κράτος, αλλά δεν ξέρω αν είναι εφικτό, καθώς δεν ξέρω αν έχουν τα χρήματα, αυτό είναι το πρόβλημα».
Η μερίδα του λέοντος της ζητούμενης τιμής αποδίδεται στην τοιχογραφία του Δία, του Ποσειδώνα και του Πλούτωνα του Καραβάτζιο , την οποία ο καλλιτέχνης ζωγράφισε το 1597 στην οροφή ενός μικρού δωματίου, κρυμμένο στον πρώτο όροφο της βίλας. Η τοιχογραφία πλάτους 2,75 μέτρων ανατέθηκε από τον πρώτο ιδιοκτήτη της βίλας, τον καρδινάλιο Francesco Maria Del Monte, να κοσμήσει την οροφή του εργαστηρίου του.
Αλλά η τοιχογραφία του Καραβάτζιο δεν είναι το μόνο κομμάτι που θα αποκτήσει ο νέος ιδιοκτήτης της Villa Aurora. Το ακίνητο βρίσκεται στη θέση που κάποτε ήταν το σπίτι του Ιουλίου Καίσαρα. Τα μνημεία στον μπροστινό κήπο περιλαμβάνουν ένα γλυπτό του Μιχαήλ Άγγελου. Το κτίριο περιέχει επίσης ταβάνια τοιχογραφημένα από τον μπαρόκ ζωγράφο Guercino, τον οποίο ανέθεσαν οι Ludovisis, οικογένεια ευγενών με στενούς δεσμούς με τον παπισμό που αγόρασε το ακίνητο από τον Del Monte το 1621. Η σπειροειδής σκάλα που οδηγεί στον Καραβάτζιο και οι τρεις όροφοι παραπάνω, σχεδιάστηκαν από τον μπαρόκ αρχιτέκτονα Carlo Maderno, ο οποίος σχεδίασε και την πρόσοψη της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου.
Τα 40 περίπου δωμάτια είναι γεμάτα με κειμήλια, συμπεριλαμβανομένης μιας πόρτας που ανήκε σε ένα αρχαίο βενετσιάνικο πολεμικό πλοίο, ένα τηλεσκόπιο που χαρίστηκε στην οικογένεια Ludovosi από τον Γαλιλαίο Γαλιλέι και ένα δερμάτινο κουτί με χαραγμένο ένα μήνυμα από τον αρχηγό του Βρετανικού Ερυθρού Σταυρού που ευχαριστεί την οικογένεια των Ludovisi που επέτρεψε στα μέλη του Ερυθρού Σταυρού να διαμείνουν στη βίλα για δύο χρόνια μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Η Villa Aurora έχει φιλοξενήσει όλους, από τον Τσαϊκόφσκι και τον Χένρι Τζέιμς, που έγραψε μερικά από τις κλασικά του έργα στον κήπο της βίλας, μέχρι την Μπέτι Μίντλερ και τη Μαντόνα.
«Αυτό είναι πραγματικά ένα μουσείο», είπε η πριγκίπισσα Ρίτα.
Η Villa Aurora ήταν κλειστή για το κοινό μέχρι το 2010, όταν άνοιξε μετά από μερικά έργα αποκατάστασης που πραγματοποίησε η πριγκίπισσα, αφού το είδε για πρώτη φορά το 2003, τη χρονιά που γνώρισε τον πρίγκιπα Nicolò.
«Ήταν εγκαταλελειμμένο, υπήρχαν πουλιά που πετούσαν μέσα και είπα στον Νικολό: Πρέπει να ανοίξουμε τη βίλα, πρέπει να τη δουν οι Ιταλοί και άλλοι άνθρωποι, πρέπει να καταλάβουν την ομορφιά και τον πολιτισμό όλων αυτών που κρύβει αυτό το μέρος» είπε.
Μέχρι το θάνατο του πρίγκιπα το 2018, η βίλα φιλοξενούσε φοιτητές ιστορίας και μικρές ομάδες τουριστών. Το ζευγάρι ήταν επίσης πίσω από διάφορες φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες. Η πριγκίπισσα συγκέντρωσε ένα ψηφιακό αρχείο με 150.000 έγγραφα που ρίχνουν ακόμα περισσότερο φως στην ιστορία της βίλας.
Η Rita Boncompagni Ludovisi είχε μια ενδιαφέρουσα ζωή πριν γνωρίσει τον Νικολό. Χαρακτηρίστηκε από την Washington Post το 1978 ως μία από τις τέσσερις πιο δυναμικές νεαρές γυναίκες της πόλης, ήταν παντρεμένη με τον Αμερικανό βουλευτή John Jenrette μέχρι το διαζύγιό τους το 1981, μετά την καταδίκη του για δωροδοκία κατά τη διάρκεια της έρευνας Abscam του FBI. Έπαιξε σε πολλές ταινίες και μίνι σειρές, σπούδασε στο Harvard Business School, έγραψε τρία βιβλία και πόζαρε δύο φορές για το περιοδικό Playboy.
Ήταν μεσίτρια ακινήτων στη Νέα Υόρκη όταν συναντήθηκε με τον Nicolò. «Είχε διαβάσει ένα άρθρο για μένα στο Crain’s Business και μετά ένας κοινός φίλος ήρθε σε επαφή και είπε: «Πρέπει να έρθετε στη Ρώμη, υπάρχει αυτός ο πρίγκιπας που θέλει να κάνει ξενοδοχείο ένα από τα ακίνητά του έξω από την πόλη». Αρχικά ήταν απορριπτική, αλλά τελικά πέταξε στη Ρώμη και το ζευγάρι ερωτεύτηκε αμέσως. Ένα μέντιουμ της είχε πει στο παρελθόν ότι θα παντρευόταν έναν Ευρωπαίο και θα ζούσε στην Ευρώπη . «Το είχα ξεχάσει κάπως, αλλά μετά το βρήκα μπροστά μου. Ήταν ένας λαμπρός άνθρωπος από κάθε άποψη, και το λιγότερο σημαντικό στοιχείο γι’ αυτόν ήταν ότι ήταν πρίγκιπας».
Στη διαθήκη του, ο Νικολό έδωσε στη σύζυγό του το δικαίωμα να μείνει στο ακίνητο για το υπόλοιπο της ζωής της και, αν πουληθεί, τα έσοδα επρόκειτο να μοιραστούν μεταξύ της ίδιας και των γιων του. Ωστόσο, οι γιοι αμφισβήτησαν το δικαίωμά της να μείνει στη βίλα, ξεκινώντας μια νομική διαμάχη. Αναφέρει πως φοβάται ότι θα προσπαθήσουν επίσης να την εμποδίσουν να πάρει το μερίδιό της από τα έσοδα της πώλησης.
«Θέλουν το σπίτι για τον εαυτό τους, ξεχνώντας πόσο ευγενική ήμουν μαζί τους ή ότι ο πατέρας τους είπε ότι τον έκανα όσο πιο ευτυχισμένο ήταν ποτέ στη ζωή του. Δεν ξέρω τι θα κάνω μετά, αλλά έχω κάνει ό, τι μπορούσα, δεν μπορώ να παλέψω άλλο».
Πηγή: The Guardian
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ