Ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν έγινε 50! Τον αγαπάμε.
Ότι κι αν ετοιμάζει για το μέλλον ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, το σίγουρο είναι ότι δε θα είναι βαρετό. Οπότε εμείς του ευχόμαστε χρόνια πολλά και αναμένουμε!
Λέξεις: Γιώργος Κελεσίδης
50 χρόνια πριν, γεννήθηκε στο Μαχέ της Ινδίας ο διάσημος σκηνοθέτης του Χόλιγουντ και μάστερ των τρελών ανατροπών (γνωστά και ως plot twist), Μ. Νάιτ Σιάμαλαν. Για να τον τιμήσουμε, θυμόμαστε την ενδιαφέρουσα, αλλά και ασταθή καριέρα του, μελετώντας τις περιόδους και τις ταινίες που τη σημάδεψαν.
1992-1998: Τα χρόνια της αναγνώρισης:
Praying with Anger (1992)
Η πρώτη ταινία του φοιτητή τότε Σιάμαλαν, την οποία έκανε με χρήματα δικά του, της οικογένειας και των φίλων του. Στην ταινία, ο νεαρός ινδο-αμερικάνος Ντεβ (που τον υποδύεται ο Σιάμαλαν), επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στην Ινδία με ένα πρόγραμμα ανταλλαγής φοιτητών. Εκεί έρχεται αντιμέτωπος με τα συναισθήματα για τον νεκρό πατέρα του, με τον οποίο είχε δύσκολη σχέση, αλλά και τις αντιπαραθέσεις μεταξύ της αμερικάνικης και της ινδικής κουλτούρας. Μια ιδιαίτερα προσωπική ταινία, σχεδόν αυτοβιογραφική, για την οποία κέρδισε βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου στο φεστιβάλ Αμερικάνικου Κινηματογραφικού Ινστιτούτου την επόμενη χρόνια.
*Τρέιλερ για την ταινία δεν υπάρχει, αλλά μπορεί να τη δει κανείς δωρεάν στο YouTube
Το Σαΐνι/ Wide Awake (1998)
Στη δεύτερη ταινία του Σιάμαλαν, ένας μαθητής της πέμπτης τάξης αποφασίζει να αναζητήσει τον Θεό μετά τον θάνατο του παππού του. Στην πορεία συναντά πολλά προβλήματα στο σχολείο αρρένων όπου φοιτά. Στην προσπάθεια του έχει βοήθεια από μια καλόγρια που λατρεύει τα σπορ. Άλλη μια φορά ο σκηνοθέτης/σεναριογράφος εμπνέεται από την παιδική του ηλικία, με αποτέλεσμα να χειρίζεται το θέμα της ταινίας με τρόπο γλυκόπικρο αντί για γλυκανάλατο. Η ταινία έγινε μεγάλη επιτυχία, κερδίζοντας περισσότερα από 280 εκατ. δολάρια στα ταμεία, με προϋπολογισμό μόλις 6 εκατ.
1999-2002: Τα χρυσά χρόνια:
Η Έκτη Αίσθηση/ The Sixth Sense (1999)
Στην ταινία που έκανε τον Σιάμαλαν σταρ, ο Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ και ο Μπρους Γουίλις πρωταγωνιστούν στο ρόλο ενός αγοριού που βλέπει φαντάσματα κι ενός ψυχολόγου που προσπαθεί να το βοηθήσει εξαιτίας της ενοχής του μετά την επίθεση και την αυτοκτονία ενός παλιού ασθενή του. Η ταινία ήταν τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία και πλέον θεωρείται κλασική, με πολλές ταινίες να προσπαθούν να την μιμηθούν το στυλ των ανατροπών της πλοκής της.
Άφθαρτος/Unbreakable (2000)
Ένα χρόνο μετά, ο Σιάμαλαν έκανε ακόμη μια τεράστια επιτυχία. Στον «Άφθαρτο», ο Μπρους Γουίλις υποδύεται τον Ντέιβιντ, ένα συνηθισμένο οικογενειάρχη που είναι ο μοναδικός επιζών ενός ατυχήματος τρένου με εκατοντάδες θύματα. Σύντομα, ο Ντέιβιντ δέχεται πρόσκληση από τον Ελάιζα (Σάμιουελ Τζάκσον), ένα μυστηριώδης συλλέκτη κόμικς που τον βοηθάει να συνειδητοποιήσει ότι έχει υπερφυσική δύναμη και αντοχή. Ο Σιάμαλαν δίνει τη δικιά του οπτική γωνία στο είδος των υπερωικών ταινιών και μας παραδίδει άλλη μια ταινία κλασική ταινία, με ακόμα μία κλασική ανατροπή.
Οιωνός/Signs (2002)
Στην επόμενη ταινία του, ο Σιάμαλαν κλαδεύει το κινηματογραφικό είδος της εξωγήινης εισβολής. Πρωταγωνιστεί ο Μελ Γκίμπσον, στο ρόλο ενός πρώην ιερέα που έχασε την πίστη του και τώρα ζει ως αγρότης με τα παιδιά και τον αδερφό του. Η ζωή τους όμως αλλάζει όταν κοντά στο σπίτι τους βλέπουν τα χόρτα από μια μεγάλη περιοχή να έχουν ξεριζωθεί, όπως σε άλλα μέρη του κόσμου, εξαιτίας εξωγήινων εισβολέων. Όπως έκανε και στον «Άφθαρτο», ο Σιάμαλαν βάζει το σημάδι του σε ένα ακόμα κλασικό είδος ταινιών, δείχνοντας ότι δε σταματάει να ωριμάζει.
2004-2014: Η Πτώση:
Σκοτεινό Χωριό/ The Village (2004)
Η αρχή της πτώσης του Σιάμαλαν. Το «Σκοτεινό Χωριό» είναι η ιστορία ενός χωριού που είναι αποκομμένο από την υπόλοιπη κοινωνία, στο απροσδιόριστο παρελθόν. Στο κοντινό δάσος κυκλοφορούν τέρατα, τα οποία όμως δε μπαίνουν στο χωριό λόγω κάποιας συμφωνίας. Η ταινία ήταν καλλιτεχνική αποτυχία, αλλά κατάφερε να βγάλει αρκετά χρήματα τα οποία, μαζί με τις προηγούμενες επιτυχίες του, του έδωσαν την ευκαιρία να συνεχίσει να κάνει ταινίες με ελευθερία.
Το Συμβάν/The Happening (2008)
Η ταινία που έκανε το κοινό να χάσει οποιαδήποτε μορφή εμπιστοσύνης στον Σιάμαλαν. Μετά από μια σειρά μαζικών αυτοκτονιών στο Σέντραλ Παρκ και στη βορειοανατολική ακτή, ο καθηγητής λυκείου Έλιοτ μαζί με τη γυναίκα του καταφεύγουν στην εξοχή. Σιγά σιγά, όμως, αρχίζει να φαίνεται ότι αυτό που συμβαίνει δεν είναι κάτι άλλο από την εκδίκηση της φύσης. Οι αντιδράσεις του κοινού και των κριτικών ήταν συνολικά αρνητική, εξαιτίας του τόνου και της υποκριτικής της, ενώ και ο ίδιος ο Σιάμαλαν δήλωσε πρόσφατα ότι δεν κατάφερε να δημιουργήσει τον τόνο που επιθυμούσε.
Ο Τελευταίος Μαχητής του Ανέμου/ The Last Airbender (2010)
Η πρώτη ταινία-προσαρμογή του Σιάμαλαν, βασισμένη στη σειρά κινουμένων σχεδίων «Άβαταρ: Ο Τελευταίος Μαχητής του Ανέμου». Σε έναν φανταστικό κόσμο, η Κατάρα και ο
Σόκκα, δύο νεαρά μέλη της Φυλής του Νερού ανακαλύπτουν ένα αγόρι κι έναν ιπτάμενο Βίσονα μέσα σε ένα παγόβουνο. Το αγόρι δεν είναι άλλο από την τωρινή ενσωμάτωση του άβαταρ, του μοναδικού ανθρώπου που μπορεί να συνδυάσει τις δυνάμεις της φωτιάς, του ανέμου, του πάγου και της γης. Μονό αυτός μπορεί να σταματήσει την αυτοκρατορία της φυλής της φωτιάς, αλλά δυστυχώς δεν έχει ούτε την εμπειρία ούτε την εκπαίδευση για να τα καταφέρει. Αν και βασισμένο σε μια ιδιαίτερη αγαπημένη σειρά, ο Σιάμαλαν αδυνατεί να προσφέρει κάτι ικανοποιητικό, επιχειρώντας να «στριμώξει» πλοκή 25 επεισοδίων σε μια ταινία 100 λεπτών.
Η Επιστροφή(;):
Η Επίσκεψη/ The Visit (2015)
Μετά από πολλά χρόνια αποτυχημένων ταινία, πολλές από τις οποίες δεν αναφέρθηκαν, ήρθε η αρχή η εποχή της επιστροφής του Σιάμαλαν, με την πρώτη ταινία να χρηματοδοτείται από τον ίδιο μέσω δανείου, καθώς καμία εταιρία παραγωγής δεν ήθελε να συνεργαστεί μαζί του.
Πρόκειται για την ιστορία ενός αδελφού και της αδελφής, που πηγαίνουν να δουν τον παππού και την γιαγιά τους για πρώτη φορά, σε ένα απομακρυσμένο αγρόκτημα της Πενσυλβάνια. Ο παππούς και η γιαγιά τους όμως είναι άνθρωποι αλλόκοτοι και μυστηριώδεις. Η ταινία ήταν καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, με τον Σιάμαλαν να δείχνει σημάδια του παλιού, καλού του εαυτού.
Διχασμένος/Split (2016)
Άλλη μια επιτυχημένη ταινία του Σιάμαλαν στη νέα του εποχή. Τρεις νεαρές φίλες απάγονται και φυλακίζονται σε ένα δωμάτιο από τον Κέβιν ένα ψυχικά διαταραγμένο άντρα με 24 προσωπικότητες. Η ταινία κέρδισε θετικές κριτικές για τη διαχείριση του σασπένς και την υποκριτική του πρωταγωνιστή Τζέιμς ΜάκΚαβοϊ, καθώς και την έξυπνη διαχείρηση του μικρού (9 εκατ. δολάρια) προϋπολογισμού της.
Glass (2019)
Η συνέχεια των «Άφθαρτος» και «Διχασμένο», τα οποία λαμβάνουν μέρος στον ίδιο κόσμο. Ο Ντέιβιν από την πρώτη ταινία και ο Κέβιν από δεύτερη καταλήγουν σε μια ψυχιατρική κλινική, όπου βρίσκεται και ο Ελάιζα. Η ψυχίατρος Δρ Έλι Στέιπλ προσπαθεί να τους πείσει ότι δεν έχουν υπερδυνάμεις, αλλά παραισθήσεις. Σε αντίθεση με τις παραπάνω ταινίες, οι αντιδράσεις δεν ήταν ιδιαίτερα θετικές, χωρίς όμως να μπορούν να συγκριθούν με αυτές που προηγήθηκαν της «επιστροφής» του. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι η ταινία ήταν εμπορική επιτυχία, που μάλλον δείχνει ότι ο αγαπητός κύριος Σιάμαλαν θα έχει κι άλλες ευκαιρίες να αποδείξει την αξία του.
Servant (2019-)
Aχα! Ανατροπή! Το «Servant» δεν είναι ταινία, αλλά σειρά και μάλιστα μία που ο Σιάμαλαν σκηνοθέτησε και παρήγαγε, χωρίς όμως να γράψει. Πρόκειται για μια σειρά των Σον και Ντόροθι, ενός ζευγαριού που έχασε το μερικών βδομάδων μωρό του. Για να βοηθήσει την Ντόροθι να ξεπεράσει τον χαμό του παιδιού της, της παρέχει μια αληθοφανή κούκλα, αλλά αυτή καταλήγει πιστεύει είναι το πραγματικό της παιδί και προσλαμβάνει μια μυστηριώδη κοπέλα ως κουβερνάντα. Η σειρά ήταν μεγάλη επιτυχία, αν και δε συστήνεται σε όλους. Αν, όμως, εκτιμάς το σκηνοθετικό στυλ και την ατμόσφαιρα των ταινιών του, είναι μια ευκαιρία να τα απολαύσεις χωρίς την ασταθή ποιότητα των σεναρίων του.
Ότι κι αν ετοιμάζει για το μέλλον ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, το σίγουρο είναι ότι δε θα είναι βαρετό. Οπότε εμείς του ευχόμαστε χρόνια πολλά και αναμένουμε!