Μια βραδιά στο σύμπαν της Mélanie De Biasio
Ο Μιχάλης Γουδής παρακολούθησε τη συναυλία της ανερχόμενης Βελγίδας δημιουργού στις Βρυξέλλες και μας παρουσιάζει τον ιδιαίτερο μουσικό της κόσμο.
Η σιλουέτα της ξεπρόβαλε μέσα σε ένα προσεγμένα διαμορφωμένο ημίφως, περιστοιχισμένη από τρεις μουσικούς, με βηματισμό που μαρτυρούσε τα χρόνια ενασχόλησής της με το μπαλέτο και κρατώντας το ασημένιο της φλάουτο σαν ιπτάμενη σκούπα που θα τη μετέφερε στον κόσμο της. Σε έναν κόσμο ελκυστικό για έναν ολοένα μεγαλύτερο κύκλο θαυμαστών, όπως μαρτυρούν οι τρεις συνεχόμενες sold out συναυλίες της στο φημισμένο Ancienne Belgique των Βρυξελλών. Δεν είναι απλώς μία από τις ελάχιστες καλλιτέχνιδες του Βελγίου που είναι γνωστή και αγαπητή τόσο στη Βαλλονία όσο και στη Φλάνδρα. Η Melanie De Biasio είναι πολλά περισσότερα, αφού η καθιέρωσή της στο διεθνές στερέωμα βρίσκεται στην κορύφωσή της.
Δεν είναι τυχαίο που ήδη ο δεύτερός της δίσκος έκανε τον φημισμένο DJ, παραγωγό και παρουσιαστή του BBC 6, Gilles Peterson να χάσει τα λόγια του με την ικανότητά της στη σύνθεση, το τραγούδι αλλά και την παραγωγή. Αυτό το σύνθετο κράμα δεξιοτήτων η De Biasion το έχτισε βήμα βήμα. Γεννημένη τον Ιούλιο του 1978 από Βελγίδα μητέρα και Ιταλό πατέρα, που πρόσθεσε την ιταλική νότα στο επίθετό της, στο Σαρλερουά έφτασε γρήγορα από το μπαλέτο σε ηλικία τριών ετών, στο φλάουτο πέντε χρόνια αργότερα και στην αρμονία με τη συμπλήρωση δώδεκα χρόνων.
Η αρμονία, ο ρυθμός είναι το πιο διακριτό χαρακτηριστικό γνώρισμα των τραγουδιών της. Ακούγοντας τα κομμάτια το ένα μετά το άλλο στη συναυλία ο θεατής στρέφει αναπόφευκτα τα μάτια του στον Μανού που τη συνοδεύει στα κρουστά τα τελευταία χρόνια. Τα κρουστά δίνουν το τέμπο για ό,τι θα ακολουθήσει, ένα τέμπο που επιτρέπει τόσο στην ίδια όσο και σε όσους την παρακολουθούν να χάνονται σε ένα jazz, σκοτεινό περιβάλλον… Σε μια εμπειρία που θυμίζει τη ζωντανή ακρόαση ενός βινυλίου.
Η «Βελγίδα Billie Holiday» όπως θυμίζει και ο Guardian κατάφερε να μαγέψει κοινό και κριτικούς με το δίσκο της ‘Dark’ που έδωσε το στίγμα όχι απλώς της μουσικής της αλλά και της προσωπικότητάς της σε μεγάλο βαθμό, τολμώντας μάλιστα μία δική της προσέγγιση στο ‘I’m gonna leave you’ της Nina Simone.
Ποιο είναι, όμως, το μουσικό της στίγμα; Πού θα κατέτασσε η ίδια τον εαυτό της; Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις της με αφορμή το βραβείο EBBA της Καλύτερης Ευρωπαίας Ανερχόμενης Μουσικού της χρονιάς για το 2015 θέλησε να αποφύγει τις ταμπέλες περί τζαζ ή μπλουζ, τονίζοντας πως προσπαθεί να βρει άλλους τρόπους να προσδιορίσει τον εαυτό της και υπογραμμίζοντας πως «ο καλός μουσικός είναι πρωτίστως ένας καλός ακροατής που για να χτίσει μια ιστορία με τη μουσική του πρέπει να έχει ανοιχτά αυτιά σε όλο το φάσμα της μουσικής».
Η De Biasio συστήνει τώρα στο κοινό τον τελευταίο της δίσκο ‘Lilies’ που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει το ‘Your freedom is the end of me’, ένα κομμάτι-προσέγγιση των ανθρώπινων σχέσεων που μπορεί να ακούσει αυτή τη στιγμή κανείς να παίζει πολύ συχνά σε κορυφαία ευρωπαϊκά και διαδικτυακά ραδιόφωνα.
*Το ‘Your freedom is the end of me’ από τον τελευταίο της δίσκο ‘Lilies’