Μπορεί το matcha latte να οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη τσαγιού;
Όλα αυτά τα matcha latte και οι viral, καταπράσινες δημιουργίες με βάση το ιαπωνικό τσάι, φαίνεται ότι το θέτουν σε κίνδυνο, αφού η παραγωγή δυσκολεύεται να καλύψει την παγκόσμια ζήτηση.
Το τσάι matcha έχει κερδίσει τις καρδιές και τα Instagram feeds παγκοσμίως. Το χαρακτηριστικό του πράσινο χρώμα έχει γίνει συνώνυμο των χαριτωμένων τάσεων στα social media και έχει καταφέρει να προστίθεται στα πάντα, από latte, κοκτέιλ και smoothie μέχρι κέικ, μπισκότα και παγωτό. Ωστόσο, η παγκόσμια αγάπη για το matcha έχει ασκήσει πρωτοφανή πίεση στους παραγωγούς, οδηγώντας σε αυξανόμενη έλλειψη και περιορισμούς στις αγορές.
Η τάση, που έχει τις ρίζες της στην ιαπωνική κουλτούρα, ξεκίνησε καθώς οι καταναλωτές, που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το καλύτερο δυνατόν που μπορούν να προσφέρουν στον οργανισμό τους, ανακάλυψαν τα οφέλη του matcha, όπως την υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά και τις φυσικές ιδιότητες ενίσχυσης της ενέργειας. Το matcha έχει εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω από ένα απλό τσάι, έχει γίνει βασικό στοιχείο σε καφέ και ζαχαροπλαστεία παντού.
Μια γρήγορη αναζήτηση στο Instagram ή το TikTok άλλωστε, αποκαλύπτει εκατομμύρια αναρτήσεις με hashtags όπως #matchalatte και #matcharecipes, με ορισμένα βίντεο συνταγών να ξεπερνούν τις 500 χιλιάδες προβολές.
Η εκρηκτική αύξηση της δημοτικότητας του, αν και ενθαρρυντική, δημιούργησε σημαντικό πρόβλημα στην προμήθεια για τους παραγωγούς, ειδικά στην Ιαπωνία, όπου παράγεται το υψηλότερης ποιότητας τσάι matcha. Σύμφωνα με το ιαπωνικό Υπουργείο Γεωργίας, η παραγωγή matcha σχεδόν τριπλασιάστηκε από το 2010 έως το 2023, ενώ οι εξαγωγές πράσινου τσαγιού, συμπεριλαμβανομένου του matcha, αυξήθηκαν κατά 25% πέρυσι.
Παραδοσιακά, το premium matcha ή τελετουργικής χρήσης (ceremonial grade) προοριζόταν μόνο για τις τελετές τσαγιού. Τώρα όμως, καταναλωτές σε όλο τον κόσμο το αναζητούν για καθημερινή χρήση. Καθώς η ζήτηση για premium matcha αυξάνεται, οι ιαπωνικές επιχειρήσεις που το παράγουν, μερικές μάλιστα είναι και οικογενειακές που λειτουργούν εδώ και πολλές γενιές, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν.
Η καλλιέργεια και η επεξεργασία υψηλής ποιότητας matcha είναι μια κοπιαστική διαδικασία που περιορίζει την παραγωγή. Οι υπεύθυνοι μαζεύουν τα φύλλα με το χέρι, τα στεγνώνουν και τα αλέθουν σε ειδικούς λίθινους μύλους που μπορούν να επεξεργαστούν λιγότερα από 60 γραμμάρια φύλλων την ώρα.
Πέρυσι, η εταιρεία Ippodo Tea, ένας από τους πιο γνωστούς ιαπωνικούς παραγωγούς τσαγιού με ιστορία σχεδόν τριών αιώνων, ανακοίνωσε προσωρινή αναστολή πώλησης δώδεκα προϊόντων matcha, καθώς και όριο στην ποσότητα matcha που μπορούσε να αγοράσει ο κάθε πελάτης. «Η παραγωγή δεν κατάφερε να συμβαδίσει με την πρόσφατη έκρηξη της ζήτησης για matcha, οδηγώντας σε έλλειψη προμήθειας», ανέφερε η ανακοίνωση. «Ως εκ τούτου, λυπούμαστε που πρέπει να σας ενημερώσουμε για την προσωρινή αναστολή πώλησης ορισμένων προϊόντων μέχρι τις αρχές του 2025».
Άλλοι μακροχρόνιοι παραγωγοί τσαγιού της Ιαπωνίας, όπως οι Marukyu Koyamaen και Horrii Shichimeien, εξαντλήθηκαν για πρώτη φορά στην ιστορία τους. Στην Αυστραλία, η εταιρεία Simply Native στο Σίδνεϊ ανακοίνωσε τον Νοέμβριο του προηγούμενου χρόνου ότι κάθε πελάτης μπορεί να αγοράσει μόνο ένα προϊόν matcha ανά μάρκα. Ωστόσο, σύμφωνα με την Anna Poain, διευθύντρια της Παγκόσμιας Ένωσης Ιαπωνικού Τσαγιού, που μίλησε στους New York Times, όλα αυτά έχουν οδηγήσει σε κύμα «πανικού αγοράς».
Όπως ανέφερε η ίδια, η ζήτηση αυξήθηκε ακόμα περισσότερο από πέρυσι, καθώς οι αγοραστές προσπαθούν όχι μόνο να αποκτήσουν τσάι matcha αλλά και να το αποθηκεύσουν, καθιστώντας όλο και πιο δύσκολη τη δυνατότητα να καλυφθεί αυτή η ζήτηση. Στην πραγματικότητα ο κλάδος δεν είναι καλά προετοιμασμένος για αυτή την ξαφνική αύξηση.
Η ιαπωνική κυβέρνηση έχει ενθαρρύνει τους εμπόρους τσαγιού να στραφούν στην καλλιέργεια matcha, αλλά πολλοί διστάζουν, αφού δεν είναι σίγουροι πόσο θα διαρκέσει αυτή η μόδα. «Πολλοί ισχυρίζονται πως ήρθε για να μείνει, αλλά ποιος ξέρει», είπε η Anna Poain. «Η κατασκευή εργοστασίων και άλλων υποδομών είναι ρίσκο. Δεν είναι τόσο εύκολο να γίνει».
Προς το παρόν πάντως, ο ενθουσιασμός για το matcha δεν δείχνει να φθίνει, όμως οι καταναλωτές ίσως χρειαστεί να περιμένουν περισσότερο – ή να πληρώσουν λίγο παραπάνω – για το επόμενο σακουλάκι αυτής της πολύτιμης πράσινης σκόνης.
Πηγή: cookout