Η νουάρ πλευρά της Θεσσαλονίκης στις σελίδες ενός βιβλίου

Κάθε μεγάλη πόλη άλλωστε, έχει τη δική της, ιδιαίτερη απόχρωση μυστηρίου

Γιώργος Σταυρακίδης
η-νουάρ-πλευρά-της-θεσσαλονίκης-στις-σ-846275
Γιώργος Σταυρακίδης

Το “Νουάρ Θεσσαλονίκη”, είναι μία νέα έκδοση που κυκλοφόρησε αυτές τις μέρες από τις Εκδόσεις Αρχέτυπο και τη λογοτεχνική σειρά αστυνομικού μυστηρίου FEDORA, με αστυνομικές ιστορίες που η πλοκή τους εκτυλίσσεται στη Θεσσαλονίκη, κάτω από την (υπέροχη) θλίψη που κρύβει πολλές φορές ο ουρανός της.

Δέκα βορειοελλαδίτες συγγραφείς μυστηρίου , γράφουν για την  Θεσσαλονίκη αποκαλύπτοντας την νουάρ διάθεση της πόλης σε ένα ξεχωριστό βιβλίο, όπου όλοι οι συντελεστές δούλεψαν αφιλοκερδώς και τα έσοδα του θα διατεθούν εξ’ ολοκλήρου σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Μερικά από τα διηγήματα περιλαμβάνουν υποθέσεις στη Θεσσαλονίκη της μεγάλης Στρατιάς της Ανατολής του 1917, στα χαμόσπιτα πάνω από την Εγνατία του 1953, στο πάρκο Πρεζά την πρώτη χρονιάς της δεκαετίας του 80 και στα σκάμματα του μετρό σήμερα, κάνοντας μέσα από τα διηγήματα ένα οδοιπορικό στην ιστορία της Θεσσαλονίκης και στις συνήθειες της κάθε εποχής. Κάθε μεγάλη πόλη άλλωστε, έχει τη δική της, ιδιαίτερη νουάρ απόχρωση. Και, βέβαια, μία με την πολυφωνία και την πολυμορφία της Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί παρά να κρύβει, κάτω από έναν σκοτεινό μανδύα, κατά μήκος της σπουδαίας ιστορίας της, στιγμές κατά τις οποίες η παραβατικότητα, το μυστήριο και η περιπέτεια αποτέλεσαν χαρακτηριστικά γνωρίσματα ιστορικών αλλά και τυχαίων περιστατικών.

Επίσης, στις σελίδες του «Νουάρ Θεσσαλονίκη», εμφανίζονται τρεις λογοτεχνικοί ήρωες που συναντιούνται σε έργα μεγάλης φόρμας τριών συγγραφέων (Ο ντετέκτιβ Πέτρος Ριβέρης του Πάνου Ιωαννίδη, ο αστυνόμος Δημήτρης Τσέλιος του Γιώργου Μαρτινίδη και ο ντετέκτιβ Φάνης Ντούρος του Γιώργου Οικονόμου), ενώ η συγγραφή του επιμέτρου της έκδοσης ανήκει στον εμβληματικό θεσσαλονικιό ακαδημαϊκό και συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας Πέτρο Μαρτινίδη (Ο Θεός φυλάει τους άθεους, 17 ώρες, Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, Παιχνίδια μνήμης, Σύρριζα κτλ) που, σε επικοινωνία μου με τον Αλέξανδρο Μυροφορίδη (υποψήφιο διδάκτορα Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας), μου αποκάλυψε πως η θετική του απάντηση για να συμμετέχει στο βιβλίο, ήταν άμεση και συγκινητική.

«Μετά από κατ’ ιδίαν επαφές μου με τους άλλους εννέα βορειοελλαδίτες συγγραφείς που κινούνται στον αντίστοιχο χώρο του μυστηρίου, της αστυνομικής μυθοπλασίας και της περιπετειώδους αφήγησης, συμφωνήθηκε ομόφωνα, με ενθουσιασμό και διάθεση για προσφορά, η έκδοση της συλλογής διηγημάτων. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν μόνο ο κοινός τόπος. Η Θεσσαλονίκη. Σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή και με οποιαδήποτε αναλογία μύθου και πραγματικότητας. Η γκάμα των ιστοριών περιλαμβάνει από τη δομή μιας τυπικής αστυνομικής ιστορίας του «Ποιος το έκανε;» έως αφηγήσεις με αρκετές συγγραφικές επινοήσεις και πινελιές αγωνίας, τρόμου και κοινωνικού δράματος. Μόλις στην πρώτη δικτυακή συνάντηση, τέθηκε θέμα φιλανθρωπικής προσφοράς και αποφασίστηκε αμέσως από όλους.» συμπληρώνει ο κ. Μυροφορίδης στην επικοινωνία μας, όπου είχε την ιδέα και την πρωτοβουλία για να πραγματοποιηθεί αυτή η έκδοση .

Το συλλογικό συγγραφικό εγχείρημα του “Θεσσαλονίκη Νουάρ” επιχειρεί να δημιουργήσει πρόσφορο μυθοπλαστικό έδαφος για παρόμοια αφηγήματα με σκηνικό τον αστικό ιστό της. Δέκα ιστορίες με περίτεχνη πλοκή, λογοτεχνικό ίχνος και ταυτότητα, σε μία πόλη που μεγαλώνει και παραμένει γοητευτική όσο και μυστηριώδης.

Συμμετέχουν οι συγγραφείς:

Κυριάκος Αθανασιάδης, Μάνος Αποστολίδης, Γιώργος Δάμτσιος, Πάνος Ιωαννίδης, Γιώργος Μαρτινίδης, Αλέξανδρος Μυροφορίδης, Κατερίνα Νικολαΐδου, Γιώργος Οικονόμου, Κική Τσιλιγγερίδου, Μαργαρίτα Χαντζιάρα.

Η επίσημη παρουσίαση του βιβλίου έγινε την Κυριακή 28/11/2021 στο πλαίσιο της 18ης Δ.Ε.Β.Θ, με ομιλητές τον Πέτρο Μαρτινίδη, την Κική Τσιλιγγερίδου και τον Αλέξανδρο Μυροφορίδη

«…σοκάκια της Άνω πόλης, κακόφημες περιοχές περί το λιμάνι, ύποπτες συναλλαγές στη δυτική Θεσσαλονίκη κι ευμάρεια στην ανατολική, σε συνδυασμό με προσωπικά δράματα, κοινωνικούς προβληματισμούς ή υπαρξιακά άγχη, θα προσελκύσουν αναγνώστες έτοιμους να αναγνωρίσουν το πανανθρώπινο στο ιδιόμορφο;»

Από το επίμετρο της έκδοσης, του ακαδημαϊκού και συγγραφέα Πέτρου Μαρτινίδη

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα