Οι 10 πιο viral εργασιακές λέξεις/φράσεις για το 2023

Τι είναι το lazy girl job, ποιος είναι personality hire;

Αλέξανδρος Βασιλείου
οι-10-πιο-viral-εργασιακές-λέξεις-φράσεις-για-1099526
Αλέξανδρος Βασιλείου

Το TikTok είχε αντίκτυπο ακόμα και στο πως αντιλαμβανόμαστε τον χώρο εργασίας.

Πιο συγκεκριμένα η Gen Z βρήκε τον τρόπο να περιγράψει πως νοεί το εργασιακό τοπίο στην μετα-πανδημική εποχή.

Πάμε, λοιπόν, να δούμε τους 10 πιο viral χαρακτηρισμούς γύρω από την εργασία το 2023.

1. “Δουλειά της τεμπέλας” 

Τον περασμένο Μάιο, η χρήστης του TikTok Gabrielle Judge αποθέωσε τα πλεονεκτήματα της “δουλειάς της τεμπέλας” (lazy girl job) δηλαδή μιας απομακρυσμένης, καλά αμειβόμενης, σχετικά χαμηλού άγχους θέσης. Η βασική ιδέα: μια δουλειά που επιτρέπει μια υγιή σειρά προτεραιοτήτων και ισορροπίας μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής. Η ορολογία αυτή, αλλά και η ουσία της, αντήχησε σε μαζική κλίμακα.

Μέχρι τον Δεκέμβριο, ο χαρακτηριστικός #LazyGirlJob έχει συγκεντρώσει σχεδόν 40 εκατομμύρια προβολές στο TikTok. Και παρόλο που ο όρος βρέθηκε ανάμεσα στα “girl trends” του 2023, οι εργαζόμενοι όλων των κατηγοριών καθιστούν σαφές πως η δουλειά της τεμπέλας μπορεί  να περιγραφεί απλώς  και ως μια καλή δουλειά για όλους.

2. “Καλοκαίρι των απεργιών”

Τον Φεβρουάριο, οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο διοργάνωσαν τη μεγαλύτερη απεργία στην ιστορία της Εθνικής Υπηρεσίας Υγείας (NHS). Παράλληλα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, περισσότεροι από 300.000 εργαζόμενοι σε τομείς υγείας, ψυχαγωγίας, αυτοκίνητου και φιλοξενίας αποχώρησαν από τις δουλειές τους τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023. Στις 31 Οκτωβρίου, υπήρχαν 354 απεργίες στις ΗΠΑ, που έπλητταν περίπου 492.000 εργαζόμενους – ο μεγαλύτερος αριθμός οργανωμένης εργατικής δραστηριότητας από το 2019.

Παρόλο που δεν περιορίζεται αυστηρά στους καλοκαιρινούς μήνες, αυτή η δράση έγινε γρήγορα γνωστή ως το “καλοκαίρι των απεργιών”, με κάποιους να ιχνηλατούν την προέλευση του όρου στον πρόεδρο του Συνδέσμου της Amazon, Κρις Σμολς, που χαρακτήρισε το καλοκαίρι ως “hot labour summer” (με σαφή αναφορά στη Meagan Thee Stallion). Οι ενέργειες αυτές ήταν επιτυχείς, οδηγώντας σε πρωτοφανείς συμβάσεις για τα συνδικάτα των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων του Συνδέσμου Συγγραφέων της Αμερικής (WGA) και του Συνδέσμου Εργαζομένων στην Αυτοκινητοβιομηχανία (UAW).

3. “Αυθεντικός”

Τον Νοέμβριο, η Merriam-Webster καθιέρωσε το “αυθεντικός” ως την επίσημη Λέξη της Χρονιάς. Ο εκδοτικός οίκος με έδρα τις ΗΠΑ δήλωσε ότι κέρδισε τη μάχη έναντι ανταγωνιστών όπως το “deepfake” και το “δυστοπικό”. Η διάκριση της Λέξης της Χρονιάς δεν επικεντρώνεται αυστηρά σε όρους εργασίας. Παρ’ όλα αυτά, η επιθυμία για αυθεντικότητα έχει επηρεάσει και την εργασιακή αργκό.

Έτσι, οι εργαζόμενοι εκφράζουν όλο και περισσότερο την ατομικότητά τους, μοιράζονται εμπειρίες με τους συναδέλφους τους, κανονίζουν θέματα που αφορούν την ψυχική υγεία και προάγουν ένα πιο εντατικό – αυθεντικό – περιβάλλον εργασίας.

4. “Bare minimum Δευτέρες” 

Πέρυσι, η TikToker Marisa Jo Mayes έδωσε λύση στο πρόβλημα στον “Κυριακάτικο Τρόμο” (Sunday Scaries= το συναισθηματικό κατακλυσμό πριν από την επιστροφή στην εργασία μετά από το Σαββατοκύριακο). Αντί να πέσουν με τα μούτρα στις υποχρεώσεις, η Mayes πρότεινε στους εργαζομένους να αγκαλιάσουν τις “Bare minimum Δευτέρες” (bare minimum= καταβολή ελάχιστης δυνατής προσπάθειας), θεωρώντας την πρώτη μέρα της εβδομάδας ως μια σταδιακή επανένταξη στο εργασιακό κλίμα.

Η δημοτικότητα του όρου αυξήθηκε φέτος, με περισσότερες από τρία εκατομμύρια αναζητήσεις στο TikTok. Ο όρος αντικατοπτρίζει μια νέα διάθεση προς την εργασία, όπου οι απαιτήσεις για υβριδικές διευθετήσεις υποχρεώσεων και ο αγώνας για μια τετραήμερη εργασιακή εβδομάδα αντανακλούν την επιθυμία των εργαζομένων για καλύτερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.

5. “Coffee badging”

Καθώς τα αφεντικά έχουν ανακτήσει εξουσία κατά τη διάρκεια του 2023, μετά τις υβριδικές απαιτήσεις που επέβαλλε η πανδημία, πολλοί εργαζόμενοι βρίσκονται πίσω στα γραφεία τους τουλάχιστον για μερικές μέρες την εβδομάδα. Πολλοί δε θέλουν να είναι εκεί κι αυτό έχει οδηγήσει στο “coffee badging”. Έρευνα της εταιρείας τηλεδιασκέψεων Owl Labs τον Ιούνιο έδειξε ότι περίπου 58% των εργαζομένων που δουλεύουν υβριδικά παραδέχονται ότι πηγαίνουν στο γραφείο, περνούν το πρωί τους εκεί, παίρνουν τον πρωινό τους καφέ και φεύγουν για να εργαστούν από το σπίτι τους το υπόλοιπο της ημέρας.

Ακόμη κι αν οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στο γραφείο, έχουν καταστήσει σαφές ότι προτιμούν ένα ευέλικτο πρόγραμμα εργασίας, διαδικτυακό και δια ζώσης – αφού το τελευταίο τους παρέχει τον απαραίτητο δωρεάν καφέ!

6. “Hush trips”

Πολλοί εργαζόμενοι που κατάφεραν να παραμείνουν απομακρυσμένοι κάνουν “hush trips” για να μεγιστοποιήσουν την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής. Αυτά τα hush trips,  οι κρυφές διακοπές δηλαδή, περιλαμβάνουν το να εργάζεται κανείς από ένα μακρινό μέρος χωρίς να ενημερώνει τον επιβλέποντά του ή την ομάδα του για το τι κάνει. Περίπου 44% των εργαζομένων της Gen Z παραδέχονται ότι ακολουθούν αυτήν την πρακτική, σύμφωνα με μια έρευνα του Αυγούστου από το ResumeBuilder.

Το κλειδί για ένα επιτυχημένο hush trip είναι η προσαρμογή του φόντου της κάμερας στο Zoom- ή σε όποια πλατφόρμα εργάζεστε- για να κρύψετε οποιοδήποτε αποκαλυπτικό στοιχείο όπως φοίνικες ή καρέκλες πισίνας, λένε όσοι απάντησαν στην έρευνα.

7. “The Big Stay”

Σύμφωνα με οικονομολόγους, η “Μεγάλη Παραίτηση” που καθόρισε τα τρία προηγούμενα χρόνια κινητικότητας του εργατικού δυναμικού,  έχει περάσει. Τώρα, τα δεδομένα δείχνουν ένα φαινόμενο του “Μεγάλου Παραμένοντος“, αυτού δηλαδή που παραμένει  στην ίδια θέση για να αποφύγει έναν όλο και πιο ανταγωνιστικό αγορά εργασίας και τους φόβους οικονομικής αστάθειας.

Ωστόσο, οι εργαζόμενοι που παραμένουν σε θέσεις που δεν ταιριάζουν σε αυτούς είναι λιγότερο παραγωγικοί και πιο πιθανό να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ψυχική και σωματική τους υγεία. Οι ειδικοί λένε ότι αν οι εργοδότες θέλουν να αντιστρέψουν τη σιωπηλή παραίτηση ανάμεσα στους εργαζομένους τους, η διοίκηση πρέπει να επενδύσει ενεργητικά στην ικανοποίηση των εργαζομένων.

8. “Personality hire”

Η έννοια αυτή πραγματεύευται υποψηφίους εργασίας με θετικές, φιλικές στάσεις  που λαμβάνουν υπόψιν τους ευφυείς εργοδότες, δίνοντάς τους προτεραιότητα. Βέβαια οι εργαζόμενοι της Gen Z πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, αναζητώντας στο TikTok να εξηγήσουν τα οφέλη του να είσαι ένα “προσωπικότητα hire“.

Με έναν συνειρμό από τον όρο “diversity hire” – ενός γενικά απαξιωτικού όρου για να περιγραφούν οι προσλήψεις εργαζομένων από μειονοτικές ομάδες – οι χρήστες κοινωνικών μέσων ορίζουν γενικά ως “προσωπικότητα hire” κάποιον που αντισταθμίζει την έλλειψη επαγγελματικών προσόντων με έναν συγκεκριμένο δυναμισμό. Βίντεο που παίζουν με τον όρο δείχνουν νεαρούς εργαζόμενους να γελούν, να περπατούν γύρω από τον χώρο εργασίας και να ρωτούν: “Τι υπάρχει για μεσημεριανό;” στην αρχή της εργάσιμης ημέρας, γνωρίζοντας ότι η δουλειά τους εξαρτάται “από την ενέργειά τους”.

Παρόλο που ο όρος έχει ελαφρώς χιουμοριστικό χαρακτήρα, υπάρχει κάποια αλήθεια σε αυτόν. Σε ένα περιβάλλον εργασίας από απόσταση, ένας εργαζόμενος με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να προάγει την επικοινωνία, πράγμα που μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα μεταξύ των ομάδων και να συμβάλει σε μια αίσθηση κοινωνικής σύνδεσης.

9. “Κυλιόμενη Ύφεση”

Μια “κυλιόμενη ύφεση” (rolling recession), ορισμένες φορές αναφερόμενη και ως “κυλιόμενη ύφεση προσαρμογής”, συμβαίνει όταν μια ύφεση επηρεάζει μόνο συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας κάθε φορά.

Για παράδειγμα, ενώ οι απολύσεις στην τεχνολογία απασχόλησαν τον δημόσιο διάλογο το πρώτο εξάμηνο του έτους, άλλοι τομείς, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανικών και κατασκευαστικών βιομηχανιών, άρχισαν να αισθάνονται τον πόνο. Παράλληλα, οι κλάδοι απασχόλησης που έχουν παραδοσιακά κυριαρχηθεί από γυναίκες – όπως η εκπαίδευση, η νοσηλευτική και ο τομέας της φιλοξενίας – συνεχίζουν να υφίστανται το βάρος των απωλειών θέσεων εργασίας, χωρίς να γίνεται ιδιαίτερος λόγος για αυτό.

Ενώ οι οικονομολόγοι και οι πολιτικοί προσπαθούν να αποτρέψουν τις απώλειες θέσεων εργασίας, μια κυλιόμενη ύφεση μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο να προσδιοριστεί και συμβάλλει σε ένα γενικό κλίμα ανασφάλειας μεταξύ των ειδικών που εκπλήσσονται από τις πρόσφατες οικονομικές τάσεις.

10. “#WorkTok”

Πολλοί από τους παραπάνω όρους έχουν τουλάχιστον ένα κοινό: προήλθαν ή διαδόθηκαν στο #WorkTok, το μέρος του TikTok που αφιερώνεται στον χώρο εργασίας.

Το hashtag έχει τουλάχιστον 2,3 δισεκατομμύρια προβολές, καλύπτοντας θέματα που περιλαμβάνουν τη ζωή ως επαγγελματία ζαχαροπλάστη, για παράδειγμα, αλλά και τις βέλτιστες πρακτικές στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού. Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι η άνοδός του ήταν αναπόφευκτη, καθώς δημιούργησε έναν απαραίτητο χώρο για τις χαλαρές κουβέντες γραφείου που πολλοί εργαζόμενοι, ιδιαίτερα οι νέοι, έχουν χάσει σε μια εποχή εργασίας από απόσταση.

Καθώς όλο και περισσότεροι ενήλικες λαμβάνουν ειδήσεις από το TikTok – και καθώς ολόκληρες κοινότητες δημιουργούνται γύρω από ειδικά θέματα, συμπεριλαμβανομένης της εργασίας – η πλατφόρμα είναι πιθανόν να παραδώσει τον επόμενο γύρο καθοριστικών εργασιακών όρων το 2024.

Πηγή: bbc.com 

Φωτογραφίες: Pexels.com

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα