Life

Οι 12χρονες αντί για κούκλες, ζητάνε κρέμες και κραγιόν

H εμμονή των κοριτσιών της γενιάς Αlpha με το skincare και τα καλλυντικά - Ποιος ο ρόλος του Tik Tok; - Μια δερματολόγος αναλύει τις επιπτώσεις.

Χρυσάνθη Αρχοντίδου
οι-12χρονες-αντί-για-κούκλες-ζητάνε-κρέ-1123819
Χρυσάνθη Αρχοντίδου

Όταν ήμασταν δέκα, έντεκα, δώδεκα χρονών, χτενίζαμε τα ξανθά μαλλιά από τις πλαστικές κούκλες μας, αραιά και πού παίρναμε το πιο κόκκινο κραγιόν της μαμάς και μουτζουρωνόμασταν, ή φορούσαμε τα ψηλότερα τακούνια της για να νιώσουμε “γυναίκες”, αλλά τελικά τρώγαμε… τούμπες.

Οι σημερινές 10χρονες της γενιάς Αlpha, μεγαλώνουν πρόωρα. Οι κούκλες και τα παραδοσιακά παιχνίδια, δεν τους είναι αρκετά. Η γενιά Α, από την ώρα και τη στιγμή που γεννιέται κρατά το κινητό στο χέρι και κάνει GRWM (Get Ready With Me – Ετοιμαστείτε μαζί μου) στο Tik Tok. Μικρά κορίτσια βιντεοσκοπούν και ανεβάζουν στο διαδίκτυο, τη ρουτίνα προετοιμασίας που ακολουθούν, πριν πάνε στο σχολείο. Μια ρουτίνα περιποίησης που αποτελείται από τουλάχιστον πέντε κρέμες περιποίησης προσώπου και ακολουθείται από άλλα τόσα καλλυντικά, όπως μεικ – απ, μάσκαρα και κονσίλερ.

Επηρεασμένες από influencers του εσωτερικού και εξωτερικού, ζητάνε για δώρα, προϊόντα περιποίησης δημοφιλών εταιριών, όπως κρέμες προσώπου, μαλλιών, χειλιών, σώματος, οι οποίες αποτελούνται από, συνήθως, δυνατά συστατικά και το κόστος τους ξεκινά (!) από τα 50 ευρώ. Περιφέρονται στα καταστήματα ομορφιάς, δοκιμάζοντας δείγματα από κάθε κραγιόν και παλέτα σκιών που υπάρχει, με τους υπαλλήλους των καταστημάτων, μη γνωρίζοντας πώς να τις βοηθήσουν, καθώς δεν πρόκειται για έναν συνηθισμένο πελάτη.

Αυτή τη στιγμή, το hashtag #SephoraKids σαρώνει το Tik Tok, με πάνω από 70 χιλιάδες δημοσιευμένα βίντεο, από εκατομμύρια προβολές το καθένα. Τα Sephora αποτελούν το ακριβότερο κατάστημα με προϊόντα ομορφιάς και η συζήτηση γύρω από το πλήθος παιδιών που το επισκέπτονται έχουν αρχίσει να κατακλύζουν το διαδίκτυο. Πωλήτριες στην Αμερική στα συγκεκριμένα καταστήματα, κάνουν λόγο για κορίτσια δέκα και δώδεκα χρονών, τα οποία καταστρέφουν τα δείγματα των προϊόντων και εκφοβίζουν τους εργαζόμενους, αναζητώντας κρέμες και καλλυντικά από συγκεκριμένες εταιρείες. Όλο και περισσότερα βίντεο άρχισαν να δημοσιεύονται καθημερινά στην πλατφόρμα, όπου εργαζόμενοι – αλλά και πελάτες – δημοσίευαν τα κατεστραμμένα καλλυντικά και τα δεκάχρονα που βομβαρδίζουν τον χώρο.

@vicky.2087 #sephora #kids #girls #10yearoldgirls #beauty #makeup #mess #disaster #brokenitems #shop #parents!!!!!!!!! #educate #manners ♬ original sound – vicky87

@nomoredanny10 year olds are ruining sephora 😳♬ original sound – Danny

Η Σ. είναι μητέρα δύο δίδυμων κοριτσιών, ηλικίας 5 ετών: «Οι μικρές επηρεάζονται καθημερινά με αυτά που βλέπουν στο ίντερνετ, σε ότι αφορά το μακιγιάζ. Ξέρουν πράγματα, τα οποία με δυσκολία γνωρίζω εγώ η ίδια. Έρχονται και μου εξηγούν τι είναι το contouring και πώς να βάψω τα φρύδια μου. Όλα αυτά τα βλέπουν και τα έχουν μάθει από το Tik Tok. Αν το πρωί δεν φορέσουν lip gloss, αρνούνται να πάνε στο νηπιαγωγείο (και δεν πάνε καν σχολείο!). Όλο αυτό το συγκρίνω και με τη μεγάλη μου την κόρη, η οποία είναι στο γυμνάσιο και πριν από λίγο καιρό, ξεκίνησε να βάφεται και να ζητάει καλλυντικά, σε αντίθεση με τις μικρές που μεγαλώνουν με αυτά και τα αποζητούν από τόσο μικρή ηλικία». 

Κάνοντας μια βόλτα σε ένα από τα πιο γνωστά καταστήματα με προϊόντα ομορφιάς, ρωτήσαμε τις πωλήτριες τι συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη. 

«Σαφώς, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη αύξηση των μικρών κοριτσιών που έρχονται στα καταστήματα για να ψωνίσουν, σε ηλικίες που ξεκινάνε 9-10 ετών. Τείνουν να στρέφονται προς τα δερμοκαλλυντικά, κυρίως καθαριστικά και κρέμες προσώπου. Τα προϊόντα που επιλέγουν, πολλές φορές περιλαμβάνουν δυνατά συστατικά, όπως η ρετινόλη, η οποία είναι κυρίως αντιγηραντική και για δέρματα πολύ μεγαλύτερης ηλικίας. Προσπαθούμε να τις αποτρέψουμε από το να αγοράζουν κρέμες, ειδικά προσώπου, με τόσο δυνατά συστατικά, αφού προφανώς δεν τις χρειάζονται.

Πολλές είναι οι φορές που επιμένουν και ακόμα περισσότερες, αυτές που μαλώνουν με τις μαμάδες τους, προσπαθώντας να τις πείσουν να πάρουν την κρέμα ή το σέρουμ. Οι μαμάδες από την άλλη, βλέπουμε ότι προσπαθούν να πείσουν τα παιδιά να ακούσουν εμάς, που τους εξηγούμε ότι δεν χρειάζονται τα συγκεκριμένα προϊόντα. Σε όλο αυτό, έτσι όπως το βιώνουμε εμείς, παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο το Tik Tok και το Instagram. Τα περισσότερα προϊόντα τα οποία ξεπουλάνε γρήγορα και βλέπουμε ότι έχουν ζήτηση από μικρά κορίτσια, είναι αυτά τα οποία γίνονται viral σε αυτές τις πλατφόρμες», δηλώνει πωλήτρια. 

Η δερματολόγος, Μαρία Μπακιρτζή, αναλύει τις επιπτώσεις που ενδέχεται να έχει η χρήση δερμοκαλλυντικών σε τόσο μικρές ηλικίες: 

«Σημαντικό είναι, μικροί και μεγάλοι, να αγοράζουμε οποιαδήποτε κρέμα, ακόμα και μια απλή ενυδατική, μετά από συμβουλή του δερματολόγου. Ένα παιδί 12 χρόνων μπορεί να θέλει να αγοράσει μια κρέμα επειδή του αρέσουν τα χρώματα στο κουτί, μιας και τα καταστήματα με προϊόντα ομορφιάς έχουν απίστευτη δύναμη στο μάρκετινγκ. Ωστόσο, η κρέμα αυτή μπορεί να περιέχει ακατάλληλα συστατικά, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν δερματοπάθεια. Είναι πολύ επικίνδυνο, αν το παιδί έχει τάση για ακμή, μέσα από τη χρήση μιας δυνατής κρέμας να δημιουργηθεί έξαρση. Τα προϊόντα που αγοράζουμε, πρέπει πάντα να είναι κατάλληλα για το δέρμα μας και να συμβουλευόμαστε το δερματολόγο ή τον φαρμακοποιό μας.

Στην παιδική ηλικία, απαραίτητη είναι η χρήση αντηλιακής κρέμας, με έναν υψηλό δείκτη προστασίας. Επιπλέον κρέμες για ενυδάτωση, χρησιμοποιούνται μόνο κατά περίπτωση και μετά από συμβουλή του γιατρού. Στα νεαρά δέρματα, η αντηλιακή κρέμα, μπορεί να λειτουργήσει και σαν ενυδατική. Η χρήση πολλών και διαφόρων κρεμών από μικρή ηλικία, μπορεί να δημιουργήσει μια ευαισθητοποίηση στο δέρμα, με αποτέλεσμα να αναπτυχθεί αργότερα δυσανεξία στη χρήση κρεμών με τη μορφή δερματίτιδα εξ’ επαφής. 

Αν τα μικρά κορίτσια επιμένουν στην αγορά δερμοκαλλυντικών από τόσο μικρές ηλικίες, λόγω της έξαρσης των trends που κυριαρχούν στο διαδίκτυο, το καλύτερο που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να επισκεφθούν έναν δερματολόγο. Αν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, όπως για παράδειγμα το παιδί να έχει τάση για ακμή, κάτι το οποίο μπορεί να αρχίσει και από πολύ μικρή ηλικία, ο γιατρός είναι εκείνος που θα δώσει την κατάλληλη κρέμα και το κατάλληλο σαπούνι».

Εικόνα: Pexels

Η “έκρηξη” στη βιομηχανία των καλλυντικών

Η βιομηχανία των καλλυντικών προϋπάρχει εδώ και χιλιάδες χρόνια, ωστόσο τα τελευταία, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την καθημερινή χρήση του διαδικτύου, ο κόσμος βρίσκεται στη μέση μιας “έκρηξης” στην αγορά της ομορφιάς.

Σύμφωνα με έκθεση της McKinsey, οι παγκόσμιες πωλήσεις σε καλλυντικά και προϊόντα περιποίησης, αυξήθηκαν σχεδόν κατά 100 δισεκατομμύρια δολάρια, μεταξύ 2020 και 2022. Αυτοί οι αριθμοί αναμένονται να συνεχίσουν να αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Από τώρα έως το 2028, τα έσοδα από την αγορά περιποίησης βρεφικής και παιδικής επιδερμίδας αναμένεται να αυξάνονται με ρυθμό σχεδόν 6 τοις εκατό κάθε χρόνο, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιχειρηματικής ευφυΐας Statista.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα