Οι απαντήσεις ειδικού σε έναν «μύθο» – Γιατί τελικά πρέπει να κλείνουμε το κινητό στο αεροπλάνο
Απενεργοποίηση και «χρήση σε πτήση» για κινητά και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές: Γιατί (πραγματικά) μάς το ζητούν στο αεροπλάνο.
Η απενεργοποίηση των κινητών και ηλεκτρονικών συσκευών κατά την επιβίβαση σε αεροπλάνο και καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης είναι μία σύσταση που γίνεται από τα πληρώματα καμπίνας στο πλαίσιο της προετοιμασίας για απογείωση και προσγείωση…
Κι ενώ η σύσταση είναι επαναλαμβανόμενη σε όλες τις εταιρίες και πτήσεις ανά τον κόσμο και εξαιρετικά σαφής, έρευνα έχει δείξει ότι το 40% των επιβατών είτε ξεχνάει να το κάνει, είτε αδιαφορεί.
Αρκετοί μάλιστα νοούν να συνομιλούν κανονικά στο τηλέφωνο κατά την απογείωση και την προσγείωση, όταν ακόμα το αεροπλάνο είναι χαμηλά και αυτό καθίσταται δυνατό…
Βάζει όμως η συμπεριφορά αυτή σε κίνδυνο την πτήση ή την επικοινωνία των πιλότων με τους πύργους ελέγχου;
Η ιστοσελίδα iEidiseis μίλησε για το θέμα με τον Technical Pilot της Aegean και εκπαιδευτή κ. Γεώργιο Γκεζέπη ο οποίος ήταν ξεκάθαρος:
«Η σύσταση να κλείνουν όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές, να βγαίνουν τα ακουστικά από τα αυτιά και να ανοίγουν τα σκίαστρα των παραθύρων γίνεται στην προσπάθεια του πληρώματος να έχει καλή επικοινωνία με τους επιβάτες κατά τις δύο κρίσιμες φάσεις της πτήσης που είναι η απογείωση και η προσγείωση. Όχι επειδή κινδυνεύει η πτήση από τις ηλεκτρονικές συσκευές αλλά επειδή πρέπει να τηρηθούν πρωτόκολλα ασφαλείας… Να μπορούν όλοι οι επιβάτες να ακούσουν μία πιθανή έκτακτη ανακοίνωση από το πλήρωμα».
Οι ίδιοι οι πιλότοι όμως τι κάνουν; Κλείνουν τις δικές τους φορητές ηλεκτρονικές συσκευές ή όχι;
Η απάντηση είναι και πάλι ξεκάθαρη: «Πιλότοι και πλήρωμα απενεργοποιούμε βάσει πρωτοκόλλου όλες τις φορητές μας συσκευές πριν ανάψει ο πρώτος κινητήρας του αεροσκάφους και δεν τις ενεργοποιούμε ξανά παρά μόνο όταν, μετά την προσγείωση, κλείσει και ο τελευταίος κινητήρας. Αυτό δεν γίνεται για λόγους ασφαλείας των τηλεπικοινωνιών ή της πλοήγησης αλλά λόγω της μη παρέκκλισης από τα αυστηρά πρωτόκολλα -check lists- που ακολουθούμε κατά γράμμα».
Ποια στοιχεία όμως μάς έχουν οδηγήσει στη βεβαιότητα ότι δεν κινδυνεύουμε από την ενεργοποίηση κινητών, tablets, laptops, smart watches, portal DVD’s κατά την ώρα της πτήσης;
Όπως μάς έκανε γνωστό ο κ. Γκεζέπης, την πιο έγκυρη έρευνα την έχει διεξάγει το γνωστό ΜΙΤ. Σε αυτήν, έβαλε ενεργοποιημένες πολλαπλές ηλεκτρονικές συσκευές μέσα σε ένα αεροπλάνο και μέτρησε αρχικά το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο το οποίο όντως ήταν μεγάλο. Ωστόσο δεν δημιούργησε κανένα πρόβλημα στις επικοινωνίες του αεροπλάνου και την ασφάλεια της πτήσης. Στη συνέχεια, οι ερευνητές του ΜΙΤ αναπαρήγαγαν τις ίδιες συνθήκες και είχαν ακριβώς τα ίδια αποτελέσματα. Καμία παρεμβολή!
«Αν λάβουμε υπόψη ότι υπάρχει παγκοσμίως μόνο ένα καταγεγραμμένο γεγονός παρεμβολής το 2006 από ένα portal DVD σε πτήση, που δεν οδήγησε ουσιαστικά σε κάτι σοβαρό, αλλά εικάζεται ότι ίσως ήταν υπεύθυνο για ένα μικρό πρόβλημα που παρατηρήθηκε, κι ότι κάθε χρόνο πετούν χωρίς πρόβλημα 2,2 δις άνθρωποι, αντιλαμβανόμαστε ότι είμαστε σίγουροι για την ασφάλεια των πτήσεων και με χρήση ηλεκτρονικών συσκευών στην καμπίνα», σημειώνει ο έμπειρος πιλότος.
Και συνεχίζει εξηγώντας μας ότι και στις ΗΠΑ, η απαγόρευση ενεργοποίησης ηλεκτρονικών συσκευών κατά την απογείωση και την προσγείωση δεν γίνεται από το Federal Aviation Authority (την αντίστοιχη δική μας ΑΠΑ, πρώην ΥΠΑ) αλλά από το Federal Communication Committee που είναι ο αμερικανικός οργανισμός τηλεπικοινωνιών. Διότι, όπως μάς εξηγεί, «καθώς πετάει ένα αεροπλάνο με μεγάλη ταχύτητα και περνάει πάνω από πολλούς σταθμούς τηλεπικοινωνιών στο έδαφος, αν όλοι οι επιβάτες χρησιμοποιούν τα δίκτυα ταυτόχρονα, μπορεί να μπλοκάρουν τις τηλεπικοινωνίες στο έδαφος. Όχι στο αέρα…».
Εξάλλου, οι συχνότητες της αεροναυτιλίας είναι δεσμευμένες μόνο για αυτήν και εκπέμπουν σε διαφορετικά MHz.
Ως εκ τούτου, την επόμενη φορά που ένας συνεπιβάτης μας με δυσκολία στη συμμόρφωση με τους κανόνες (για να το εκφράσουμε ευγενικά), δεν απενεργοποιήσει το κινητό του, ούτε το βάλει σε flight mode κατά την απογείωση και την προσγείωση, μην τρομάξετε με τη σκέψη ότι κινδυνεύει η πτήση. Θα έπρεπε να συμμορφώνεται με τις υποδείξεις του πληρώματος καμπίνας διότι όλα γίνονται για κάποιο λόγο που αφορά την ασφάλειά του, αλλά η έλλειψη… πολιτισμού δεν βάζει τουλάχιστον και τους υπόλοιπους σε κίνδυνο!
Πηγή: ieidiseis.gr