Οι Θεσσαλονικείς που κάνουν το σύγχρονο design να φοριέται
Μια από τις πιο αισιόδοξες νέες ιστορίες της Θεσσαλονίκης.
Eικόνες © Υρώ Σημαιοφορίδου
Ο Κίμωνας η Έλλη και ο Δημήτρης είναι οι Artpeckers που υπάρχουν γιατί ένα βράδυ πριν από δύο χρόνια, στην μπάρα του Ερμή, αποφάσισαν με το διαβατήριο στο χέρι να μην φύγουν για το εξωτερικό. Με πορτφόλιό τους τις γνώσεις τους στον σχεδιασμό, την μηχανική και την αρχιτεκτονική έφτιαξαν το εργαστήριό τους και έκτοτε “ραμφίζουν” τις εικόνες τους και μας τις “φοράνε”. Χρησιμοποιώντας την γλώσσα του σύγχρονου design δημιουργούν εύχρηστα αξεσουάρ ως επί το πλείστον από ξύλο, με βασικό χαρακτηριστικό τους τις γραμμές που δομούν ένα σύνολο και μεταφέρουν μια ιδέα, ένα νόημα, μια ιστορία.
“…Να μην είναι απλά «τί ωραίο, το παίρνω» ή «τί όμορφο αυτό που φοράς», αλλά να έχει και μια συνέχεια, κάτι να διηγηθεί το ίδιο το αντικείμενο.” Αυτό είναι συνοπτικά και οι Artpeckers. Λίγο από εκείνους και λίγο από όλους μας, πάνω σε χειροποίητα κομμάτια που αγάπησε η πόλη και όχι μόνο.
Ο Κίμωνας είναι απόφοιτος της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. και ως πολιτικός μηχανικός ασχολείται με την κατασκευή από το 2007. Η αδερφή του η Έλλη, τελείωσε την Αρχιτεκτονική Σχολή στα Χανιά της Κρήτης το 2011 και από εκεί συνέχισε την έρευνα σχετικά με το σχεδιασμό περιβαλλόντων παιχνιδιού παράλληλα με τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο University of Gloucestershire. Ο Δημήτρης αποφοίτησε το 2006 από τη Σχολή Ιατρικών Εργαστηρίων στην Αθήνα και λίγα χρόνια αργότερα κάθισε στα σχεδιαστήρια της Αρχιτεκτονικής Σχολής Χανίων, της οποίας είναι τελειόφοιτος.
Μια τυπική μέρα τους βρίσκει από νωρίς νωρίς στο εργαστήριο να οργανώνουν το πλάνο της ημέρας, πίνοντας τον πρώτο καφέ και ακούγοντας μουσικές. Η Έλλη αναλαμβάνει την καθημερινή αλληλογραφία του eshop και τις αποστολές που προκύπτουν και ο Κίμωνας ξεκινάει να ασχολείται με την παραγωγή των νέων προϊόντων.
Ασχολούνται με το τρίψιμο και το βερνίκωμα των ξύλινων κομματιών που έχουν ήδη παραχθεί, με θέματα γενικότερης οργάνωσης- διοίκησης, συζητάνε πάνω σε νέα σχέδια και ιδέες, να συνεννοούνται με τους πελάτες. Την υπόλοιπη μέρα θα τους βρεις να περπατάνε την πόλη τους, να συναναστρέφονται άλλους δημιουργούς να ψάχνουν και να ψάχνονται.
Η ιστορία που τους “γέννησε” ως ομάδα, αποτελεί ουσιαστικά και το μεγαλύτερο προσωπικό τους ρίσκο. Επιλέγουν στην Ελλάδα της κρίσης και στην Θεσσαλονίκη των περιορισμένων επιλογών, να μείνουν αντί να φύγουν.
Αrtpeckers: Η κρίση στον κατασκευαστικό τομέα, με τον οποίο ασχολούμασε ως μηχανικοί, έκανε την εμφάνισή της στις αρχές του 2009 με την κατάσταση συνεχώς να χειροτερεύει. Οι δυσκολίες της καθημερινότητας, μας έφθειραν και μας έριχναν ψυχολογικά. Ο καθένας μας προσπαθούσε να ζει μέσα σ’ αυτήν την πραγματικότητα βρίσκοντας δημιουργικές διεξόδους. Όμως κάποια στιγμή, και πιο συγκεκριμένα το Σεπτέμβριο του 2015 τέθηκε το δίλημμα, Ελλάδα ή εξωτερικό; Ακούγαμε ιστορίες φίλων μας που είχαν φύγει και έχοντας κάποιες επιλογές μπροστά μας για τη συνέχεια του επαγγέλματός μας σε χώρες της Ευρώπης, νιώθαμε ότι έπρεπε να δώσουμε μια ευκαιρία ακόμα. Κάτι μας έτρωγε μέσα μας.
Ίσως μόνος ο καθένας δεν μπορούσε να κάνει κάτι, αλλά αν κάναμε κάτι μαζί; Έτσι κυριοκλεκτικά με τα διαβατήρια στο χέρι, λίγο πριν πάρουμε την τελική απόφαση, μετά από μία πολύωρη συζήτηση σε ένα καφέ της Θεσσαλονίκης, καταλήξαμε ότι αυτό που εκείνη τη στιγμή ήταν σωστό να γίνει για να νιώσουμε καλά απέναντι στους εαυτούς μας, δεν ήταν η φυγή μας στο εξωτερικό, αλλά το να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για κάτι καινούργιο και διαφορετικό. Συμφωνήσαμε όλοι ότι έπρεπε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά. Νιώσαμε ότι έπρεπε να ανατρέψουμε το κλίμα και να αναγεννηθούμε μέσα από τη δημιουργία και την παραγωγικότητα. Εκείνη τη νύχτα γεννήθηκαν οι Artpeckers.
Πώς στήσατε την ομάδα, ποιος είναι ο ξεχωριστός ρόλος του καθένα σας μέσα σε αυτήν;
Αrtpeckers: Οι Artpeckers γεννήθηκαν και υπάρχουν γιατί εκείνο το βράδυ στην μπάρα του Ερμή, βάλαμε κάτω το τι θα μπορέσει ο καθένας να προσφέρει στην ομάδα. Ο Κίμωνας την αγάπη του για την κατασκευή και την τρέλα του επιχειρείν. Η Έλλη και ο Δημήτρης την αγάπη τους για το σχεδιασμό και την προσωπική τους αισθητική και η Υρώ το πάθος της για τη φωτογραφία και τη διαφορετική οπτική των πραγμάτων. Αυτά ήταν τα μοναδικά μας εφόδια για να ξεκινήσουμε. Στην εκτέλεση του αρχικού μας πλάνου, κάθε μέρα έπρεπε να προσπεράσουμε πολλά εμπόδια.
Δουλεύοντας παράλληλα ως μηχανικοί για να έχουμε έσοδα, σιγά σιγά φτιάξαμε με προσωπικό κόπο το εργαστήριό μας και αγοράζαμε εργαλεία και πρώτες ύλες που μας βοήθησαν να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας.
Μας πήρε περισσότερο από εννέα μήνες μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Εννέα μήνες καθημερινής αφοσίωσης, με πάρα πολλά συνεχόμενα 16ωρα εργασίας, ξενύχτια, χωρίς Κυριακές και αργίες. Εκεί ως ομάδα αφοσιωθήκαμε στην επιλογή των πιο κατάλληλων και ποιοτικών πρώτων υλών, σε συνδυασμό με τη συλλογή όλων των απαραίτητων πιστοποιήσεων γι αυτά. Στη συνέχεια βασισμένοι στα σχέδια της Έλλης και του Δημήτρη, ο Κίμωνας προσπαθούσε να τα δώσει μορφή, κάνοντας συνεχώς πειραματισμούς.
Πολλά πράγματα τα μάθαμε από το μηδέν κατά τη γνωστή παροιμία «Ρωτώντας πας στην πόλη» όμως και πολλοί φίλοι και δικοί μας άνθρωποι μας βοήθησαν πρακτικά και ουσιαστικά. Από το στήσιμο του site μέχρι τις βασικές συμβουλές marketing. Όλα βέβαια ξεκινούν και καταλήγουν σε εμάς τους ίδιους. Ακόμη και σε τομείς που δεν είμαστε απόλυτα ειδικοί βάζουμε φαντασία και τόλμη, για να βγάλουμε το αποτέλεσμα που βλέπετε.
“Επειδή το ξύλο είναι το υλικό που επεξεργαζόμαστε ως επί το πλείστον, το όνομα αλλά και το λογότυπο των Artpeckers βγήκε πολύ εύκολα και αυθόρμητα μέσα σ’ ένα βράδυ. Από εκείνο το βράδυ νιώθαμε έτοιμοι να «ραμφίσουμε» οποιοδήποτε σχέδιο, οποιαδήποτε εικόνα δημιουργούσαμε.”
Κατά βάση κυκλοφορούν κομμάτια ανά σεζόν, τα οποία όμως είναι ενταγμένα μέχρι στιγμής στις συλλογές Twelve και Heptagon.
Η πρώτη σειρά συμπεριλαμβάνει κυρίως καλοκαιρινά κομμάτια, όπως είναι ο φάκελος και η τσάντα, ενώ η δεύτερη κυρίως χειμερινά με την τσάντα από κετσέ να έχει ξεχωρίσει. Ωστόσο τα κοσμήματα των συλλογών βρίσκουν αποδοχή όλο το χρόνο και το κοινό τα αγκάλιασε και συνεχίζει να τα αγκαλιάζει σε σταθερή βάση.
Δεν λείπουν φυσικά και οι ειδικές εποχιακές κατασκευές της ομάδας όπως τα χειμερινά στολίδια και το διακοσμητικό ξύλινο καραβάκι βρίσκουν σπίτι συγκεκριμένες εποχές σε καταξιωμένους χώρους, όπως το Μουσείο Μπενάκη και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Πώς προκύπτουν οι εικόνες που γίνονται ιστορίες πάνω στα κομμάτια;
Αrtpeckers: Η έμπνευση προέρχεται από ιστορίες και εικόνες του τόπου μας, οι οποίες μας γοήτευαν από μικρά παιδιά. Δεν είναι λίγες οι φορές που η αγάπη του Κίμωνα για τη μυθολογία και για ιστορίες ξεχωριστές έρχονται να τροφοδοτήσουν την ομάδα. Έτσι λοιπόν, η σειρά TWELVE, είναι εμπνευσμένη από τα σύμβολα των δώδεκα θεών του Ολύμπου. Χρειάστηκε να ανοίξουμε πάλι τα παιδικά μας βιβλία και να θυμηθούμε τις ιστορίες και τις εικόνες που μας ταξίδευαν σαν μικρά παιδιά. Σε όλους μας είχε αποτυπωθεί η εικόνα του αγγελιοφόρου Ερμή με τα φτερωτά σανδάλια, του εργατικού Ηφαίστου με το σφυρί και το αμόνι, της Δήμητρας ανάμεσα στα στάχυα, της Αρτέμιδος με το ιερό ελάφι…
Με λίγη έρευνα παραπάνω εντοπίσαμε κομμάτια από τη μυθολογία που συνδέουν τα σύμβολα των θεών με αυτούς και έτσι προέκυψαν οι ιστορίες που συνοδεύουν κάθε δημιουργία μας.
Απο την άλλη, η σειρά HEPTAGON, στηρίχθηκε στο συμβολισμό του αριθμού επτά (καλοτυχία, αρμονία, τελειότητα) και σχεδιαστικά κινήθηκε με βάση το επτάγωνο, εμπνευσμένη από τη τεχνική της «νεύσεως» του Αρχιμήδη, ο οποίος ήταν ο πρώτος που προσέγγισε το επτάγωνο. Η σειρά αυτή αποτελείται από σύμβολα τύχης σχεδιασμένα σε επτάγωνα, τόσο κανονικά όσο και ακανόνιστα.
Φιλοσοφία τους είναι να κάνουν ακόμα γνωστότερες σε όλο τον κόσμο τις ιστορίες από Ελλάδα χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του σύγχρονου design ενώ βασική τους επιθυμία είναι οι ιστορίες αυτές να αποτυπώνονται σε εύχρηστα αξεσουάρ που ο καθένας θα μπορούσε να επιλέξει στην καθημερινότητά του.
Κομμάτι όμως της όλης φιλοσοφίας τους αποτελεί και η επιλογή ποιοτικών και φιλικών προς το περιβάλλον πρώτων υλών ενώ για την κατασκευή όλων των δημιουργιών τους στηρίζουν αποκλειστικά ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς φροντίζουν να συνεργάζονται με προμηθευτές που εδρεύουν στη χώρα.
Πόσο εύκολο είναι να δημιουργήσεις κάτι δικό σου στην Θεσσαλονίκη σήμερα;
Artpeckers: Εύκολο; Kαθόλου. Θέλει πολλή προσπάθεια, επιμονή, θέληση, γερά νεύρα, ένα άλφα κεφάλαιο και ρίσκο για να ξεκινήσει να δημιουργεί κανείς στην Ελλάδα του σήμερα. Η Θεσσαλονίκη από άποψη πρώτων υλών και προμηθευτών δυστυχώς μας έχει απογοητεύσει λίγο.
Όσον αφορά τις πρώτες μας ύλες τις προμηθευόμαστε κυρίως από την Αθήνα καθώς η αγορά στην πόλη μας, ειδικά τα τελευταία χρόνια, ολοένα και φθίνει. Επίσης οι μικρές βιοτεχνίες τα βγάζουν δύσκολα πέρα, η δε τέχνη – πλην ορισμένων εξαιρέσεων – δύσκολα κληρονομείται. Ελπίζουμε αυτό κάποια στιγμή να αλλάξει και η αλληλεπίδραση στην πόλη μας να ανθίσει ξανά.
Είναι οι Artpeckers ένα fashion brand ή κάρι περισσότερο;
Αrtpeckers: Ο χαρακτηρισμός fashion brand δεν είναι κάτι το οποίο καλύπτει ακριβώς αυτό που κάνουμε, καθώς μπορεί να ασχολούμαστε ως επί το πλείστον με κομμάτια που σχετίζονται με τη μόδα, όμως γενικότερα η όλη φιλοσοφία της ομάδας στηρίζεται στην ύπαρξη μιας ιδιαίτερης ιστορίας πίσω από καθημερινά και χρηστικά αντικείμενα. Μας ενδιαφέρει να κατασκευάζουμε ένα καλά σχεδιασμένο αντικείμενο χρησιμοποιώντας υλικά που έχουν ενδιαφέρον και το οποίο τελικά μπορεί να λειτουργεί και σαν αντικείμενο με τη χρήση του, αλλά και να εξιστορεί την ιστορία που το δημιούργησε.
Αυτό είναι και το όμορφο στο σχεδιασμό. Γραμμές που έρχονται να δομήσουν ένα σύνολο και να μεταφέρουν μια ιδέα, ένα νόημα, μια ιστορία. Στα περισσότερα προϊόντα μας – αξεσουάρ που σχετίζονται με τη γυναίκα – επιθυμούμε πέρα από το σχεδιασμό να είναι και η ιστορία που μπορεί να συνεπάρει είτε τον άνθρωπο που το φοράει είτε αυτόν που το βλέπει. Να μην είναι απλά «τι ωραίο, το παίρνω» ή «τι όμορφο αυτό που φοράς», αλλά να έχει και μια συνέχεια, κάτι να διηγηθεί το ίδιο το αντικείμενο.
Πώς ξεχωρίζει ένα κομμάτι σας εκεί έξω;
Αrtpeckers: Τη συγκεκριμένη απάντηση χαιρόμαστε όταν την δίνουν οι ίδιοι οι πελάτες μας. Συχνά ακούμε το “αυτό είναι Artpeckers”. Από την πλευρά μας θεωρούμε ότι ο σχεδιασμός που προκύπτει μέσα από το παιχνίδι γεωμετρικών σχημάτων, η ύπαρξη ιδιαίτερων ελληνικών ιστοριών πίσω από κάθε προϊόν και τα ιδιαίτερα υλικά που χρησιμοποιούμε, δίνουν τη δυνατότητα στο κοινό να μας αναγνωρίσει και να μας ταυτίσει εύκολα με μία συγκεκριμένη γραφή.
*Τα προϊόντα τους μπορεί κάποιος να τα βρει, εκτός από το eshop τους, σε 30 επιλεγμένα καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο. Βρείτε τους στο Facebook.