Όσκαρ 2021: Πολυδιάσπαση δυνάμεων και οι μικρές ιστορίες του ανεξάρτητου σινεμά

Tα Όσκαρ θα απονεμηθούν στις 25 Απριλίου 2021 σε μια ειδική τελετή για την οποία δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη τίποτα επίσημο.

Γιάννης Γκροσδάνης
όσκαρ-2021-πολυδιάσπαση-δυνάμεων-και-οι-μ-295969
Γιάννης Γκροσδάνης

Είχαμε επισημάνει από την αρχή ότι φέτος τα Όσκαρ θα είναι περίεργα. Η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων πριν από λίγη ώρα το επιβεβαίωσε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο. Ακόμα όμως και αυτή η ανακοίνωση, η σούμα των υποψηφιοτήτων, τα στατιστικά δεν αρκούν για να συνοψίσει κάποιος τόσο εύκολα την φετινή οσκαρική κούρσα. Με τα μεγάλα στούντιο να έχουν αποστασιοποιηθεί λόγω της πανδημίας (και με τις κινηματογραφικές αίθουσες κλειστές) η φετινή σεζόν αποκαλύπτει από τη μια τις επιμέρους αφηγήσεις κινημάτων όπως το Black Lives Matter και το #Metoo, από την άλλη ταινίες μικρές, χειροποίητες από τον ανεξάρτητο κινηματογράφο που αποκαλύπτουν την οπτική ενός κατακερματισμένου και πολυδιασπασμένου κοινωνικού status και φυσικά τις κινηματογραφικές προτάσεις που δυναμικά προβάλουν οι ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Netflix. Ακόμα όμως και οι όποιες μεγάλες ταινίες που υπήρχαν δεν προτιμήθηκαν (το Τενετ λοιπόν δεν έσωσε το σινεμά και για ακόμη μια φορά με την ισχνή οσκαρική παρουσία του επιβεβαίωσε πόσο αδιάφορο υπήρξε για όλο το κινηματογραφικό κύκλωμα).

Νικητής των υποψηφιοτήτων αναδεικνύεται το Mank του Ντειβιντ Φίντσερ (και παραγωγή του Netflix), το οποίο κατάφερε να συγκεντρώσει 10 υποψηφιότητες χωρίς αυτό να σημαίνει και τίποτα καθώς δεν θα αποτελεί έκπληξη ο Φίντσερ να ζήσει το δράμα που είχε ζήσει και ο Σκορτσέζε με τον Ιρλανδό του στην περσινή οσκαρική απονομή. Από εκεί και πέρα επικρατεί μια πολυδιάσπαση δυνάμεων με αρκετές ταινίες να συγκεντρώνουν τρεις, πέντε και έξι υποψηφιότητες αντίστοιχα.

Το Nomadland με τις 6 υποψηφιότητες του ίσως να ξεχωρίσει περισσότερο καθώς επιβεβαίωσε την δυναμική του ενώ η Κλόε Ζάο κατάφερε να βρίσκεται υποψήφια σε 4 κατηγορίες (ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ) και δεν αποκλείεται να κάνει το 4/4 το βράδυ της απονομής! Άλλη μια γυναίκα που επίσης τα κατάφερε καλά είναι η Έμεραλντ Φένελ με το Promising Young Woman η οποία προτάθηκε τόσο για την σκηνοθεσία όσο και για το σενάριο της ταινίας της. Σημειώστε ότι επιβεβαιώθηκε η εκτίμηση μας για την διπλή γυναικεία παρουσία στο Όσκαρ σκηνοθεσίας κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στα 93 χρόνια της Ακαδημίας.

Έξι υποψηφιότητες συγκέντρωσαν επίσης το Sound of Metal και το Father (ο Γιώργος Λαμπρινός είναι υποψήφιος για τη φωτογραφία στην ταινία του Ζέλερ) όπως και το Judas and the Black Messiah, η αφροαμερικάνικη ταινία με τις περισσότερες υποψηφιότητες. Έξι υποψηφιότητες κέρδισε και η Δίκη των 7 του Σικάγου του Άαρον Σόρκιν ( το οποίο αποτελεί το άλλο δυνατό και ίσως πιο αξιόπιστο χαρτί του Netflix στα φετινά Όσκαρ) ενώ έκπληξη αποτελεί η παρουσία του Minari στις 2 από τις 4 ερμηνευτικές κατηγορίες (η περσινή συζήτηση περί απαξίωσης των ασιατικής καταγωγής ηθοποιών μάλλον έπιασε τόπο και δόθηκε προσοχή). Από πέντε υποψηφιότητες συγκεντρώσαν η Θρυλική Μα Ρεϊνι και το φεμινιστικό Promising Young Woman ενώ το One Night in Miami περιορίστηκε μόλις στις τρεις υποψηφιότητες.

Στα ερμηνευτικά Όσκαρ χωρίς αμφιβολία ξεχωρίζουν στον Α ανδρικό ο Τσαντγουικ Μπόουσμαν (για τη Μα Ρεϊνι), ερμηνεία που δεν αποκλείεται να του χαρίσει ένα μεταθανάτιο Όσκαρ και ο Γκάρι Όλντμαν (για το Μανκ) ενώ στον Ά γυναικείο πέρασε η πεντάδα όπως αναμενόταν ( με τις Μακ Ντόρμαντ, Άντρα Ντεϊ και Κάρεϊ Μάλιγκαν να έχουν τον πρώτο λόγο στο ξεκίνημα της κούρσας). Αντιθέτως στους δεύτερους ρόλους θα έχουμε τις πραγματικές μονομαχίες. Στον β ανδρικό ο Ντάνιελ Καλούγια θα αναμετρηθεί με τον Σάσα Μπαρόν Κοέν (ο οποίος αποτελεί είδηση και μάλιστα θετικότατη πως εκτιμήθηκε το ταλέντο του και από την Ακαδημία καθώς έχει διπλή παρουσία τόσο στον β ανδρικό όσο και στα σενάρια) ενώ στον β γυναικείο η Ακαδημία έχει να επιλέξει ανάμεσα στη Γιου-γιου Τζουνγκ, την Μαρία Μπακάλοβα (της οποίας η ερμηνεία στο Borat έπαιξε έναν μικρό ρόλο και στην προεκλογική καμπάνια του Τραμπ) και την Γκλεν Γκλόουζ, στην οποία η Ακαδημία χρωστάει ένα βραβείο. Ειδικά για την Κλόουζ βέβαια να πούμε πως συμβαίνει το εκπληκτικό να έχει προταθεί τόσο για το Όσκαρ όσο και για Χρυσό Βατόμουρο για τον ίδιο ρόλο (κάτι που συμβαίνει μόλις τρίτη φορά στα Όσκαρ)!

Στο ξενόγλωσσο Όσκαρ η Ακαδημία έκανε κάποιες επιλογές – έκπληξη αφήνοντας «δεδομένες» και ισχυρές χώρες του κινηματογραφικού χάρτη όπως η Γαλλία εκτός. Αντιθέτως εκτίμησε ταινίες από το Χονγκ Κονγκ, την Βοσνία – Ερζεγοβίνη (σας είχαμε μιλήσει εγκαίρως για το Quo Vadis Aida της Ζμπάνιτς) ενώ πρότεινε για πρώτη φορά μια ταινία από τη Ρουμανία (εξαιρετική τιμή για το ρουμάνικο νέο κύμα που πρωταγωνιστεί εδώ και χρόνια στα διεθνή φεστιβάλ) αλλά και την Τυνησία. Ειδικά η πρόταση της Ρουμανίας, το Colective του Αλεξάντερ Νάναου, έχει διπλή παρουσία στα Όσκαρ καθώς έχει προταθεί και στα ντοκιμαντέρ. Στην κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας φυσικά δεσπόζει το Another Round από τη Δανία, το οποίο επιβεβαίωσε την δυναμική του καθώς η Ακαδημία έκανε την έκπληξη και πρότεινε τον σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ στην πεντάδα με τους σκηνοθέτες της χρονιάς.

Τέλος στα μουσικά Όσκαρ έκπληξη θεωρείται η επιλογή του Τερενς Μπλάντσαρντ (για το score του Da 5 Blood), αγαπημένος συνεργάτης του Σπαϊκ Λι ενώ οι Ρέσνορ – Ρος προτάθηκαν εις διπλούν τοσο για το Μανκ όσο και για το Soul (το οποίο εκτιμάται ως το φαβορί της κατηγορίας). Στο τραγούδι η Νταϊαν Γουόρεν ελπίζει πως η φετινή 12η υποψηφιότητα της για το ιταλόφωνο Io Si μπορεί να είναι η τυχερή της (η Ακαδημία έχει βραβεύσει στο παρελθόν μόλις τρία ξενόγλωσσα τραγούδια: τον Μάνο Χατζιδάκι για το κλασικό made in Greece Παιδιά του Πειραιά και τον Χορχέ Ντρέξλερ για το ισπανόφωνη μπαλάντα Al Otro lado del rio από τα Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας και τον Α.Ρ. Ραχμαν για το ινδικό – bollywood Jai Ho του Slamdog Millionaire) ενώ η Γιουροβίζιον μπορεί να καμαρώνει ότι πήρε το ντουζ πουά των Όσκαρ με την πρόταση του αποαλυστικά κωμικού Husavic από την ταινία Eurovision με τον Γουίλ Φέρελ.

Να σημειωθεί πως τα Όσκαρ θα απονεμηθούν στις 25 Απριλίου 2021 σε μια ειδική τελετή για την οποία δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη τίποτα επίσημο πέρα από τους παραγωγούς (ανάμεσα τους ξεχωρίζει ο Στήβεν Σόντερμπεργκ) και όπως επίσης η απονομή θα γίνει με τρόπο που θα τηρηθούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας για την πανδημία (οι τελευταίες διαρροές κάνουν λόγο για ένα σώου που θα πραγματοποιηθεί σε Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη, Λονδίνο και ενδεχομένως κάποιο ακόμα χώρο εκτός Αμερικής). Περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον τις τελικές ανακοινώσεις.

Καλύτερη Ταινία Nomadland Η Δίκη των 7 του Σικάγου Mank Minari Promising Young Woman The Father Sound of Metal Judas and the Black Messiah

Σκηνοθεσία Κλόι Ζάο για το «Nomadland» Ντέιβιντ Φίντσερ για το «Mank» Εμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman» Λι Αϊζακ Τσουνγκ για το «Minari» Τόμας Βίντερμπεργκ για το «Aσπρο Πάτο»

Α’ Ανδρικός Ρόλος Ριζ Αχμεντ για το «Sound of Metal» Τσάντγουικ Μπόουζμαν για το «Ma Rainey’s Black Bottom» Γκάρι Ολντμαν για το «Mank» Αντονι Χόπκινς για το «The Father» Στίβεν Γιούν για το «Minari»

Α’ Γυναικείος Ρόλος Φράνσις ΜακΝτόρμαντ για το «Nomadland» Κάρεϊ Μάλιγκαν για το «Promising Young Woman» Βαϊόλα Ντέιβις για το «Ma Rainey’s Black Bottom» Βανέσα Κίρμπι για το «Pieces of a Woman» Αντρα Ντέι για το «The United States vs. Billie Holiday» Frances McDormand (Nomadland)

Διασκευασμένο Σενάριο Ραμίν Μπαχρανί για το «The White Tiger» Κεμπ Πάουερς για το «One Night in Miami…» Κρίστοφερ Χάμπτον και Φλόριαν Ζέλερ για το «The Father» Κλόι Ζάο για το «Nomadland» Πίτερ Μπέιναμ, Σάσα Μπαρόν Κοέν, Τζίνα Φρίντμαν, Αντονι Χάινς, Λι Κερν, Νταν Μέιζερ, Νίνα Πεντράντ, Ερικα Ριβινόγια, Νταν Σουίμερ για το «Borat Subsequent Moviefilm»

Πρωτότυπο Σενάριο Λι Αϊζακ Τσανγκ για το «Minari» Εμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman» Ααρον Σόρκιν για τη «Δίκη των 7 του Σικάγου» Εϊμπραμ Μάρντερ, Ντάριους Μάρντερ, Ντέρεκ Σιαφράνς για το «Sound of Metal» Γουίλ Μπέρσον, Σάκα Κινγκ, Κιθ Λούκας, Κένεθ Λούκας για το «Judas and the Black Messiah»

B’ Γυναικείος Ρόλος Ολίβια Κόλμαν για το «The Father» Γιουν Γιου-τζουνγκ για το «Minari» Μαρία Μπακάλοβα για το «Borat Subsequent Moviefilm» Αμάντα Σέιφριντ για το «Mank» Γκλεν Κλόουζ για το «Hillbilly Elegy»

Β’ Ανδρικός Ρόλος Ντάνιελ Καλούγια για το «Judas and the Black Messiah» Λέσλι Οντομ Τζ. για το «One Night in Miami…» Σάσα Μπαρόν Κοέν για τη «Δίκη των 7 του Σικάγου» Πολ Ράσι για το «Sound of Metal» Λακίθ Στάνφιλντ για το «Judas and the Black Messiah»

Κοστούμια Mank Ma Rainey’s Black Bottom Emma. Mulan Pinocchio

Φωτογραφία Ερικ Μέσερσμιντ για το «Mank» Τζόσουα Τζέιμς Ρίτσαρντς για το «Nomadland» Ντάριους Βόλσκι για το «News of the World» Φαίδων Παπαμιχαήλ για το «Η Δίκη των 7 του Σικάγου» Judas and the Black Messiah

Μοντάζ Sound of Metal Nomadland The Trial of the Chicago 7 The Father Promising Young Woman

Καλλιτεχνική Διεύθυνση Ντόναλντ Γκρέιαμ Μπερτ για το «Mank» Ντέιβιντ Κρανκ για το «News of the World» Νέιθαν Κρόουλι για το «Tenet» Μαρκ Ρίκερ για το «Ma Rainey’s Black Bottom» The Father

Διεθνής Ταινία Ασπρο Πάτο (Δανία) Collective (Ρουμανία) Quo Vadis, Aida? (Βοσνία και Ερζεγοβίνη) Better Days (Χονγκ Κονγκ) The Man Who Sold His Skin (Τυνησία)

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Soul (Pixar) Wolfwalkers (Apple TV+/GKIDS) Over the Moon (Netflix) Φύγαμε (Pixar) A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon (Netflix) Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους Crip Camp Time Collective The Mole Agent My Octopus Teache

Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους A Concerto Is a Conversation A Love Song for Latasha Colette Hunger World Do Not Split

Οπτικά Εφέ Love and Monsters The Midnight Sky, Mulan The One and Only Ivan Tene

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα