Όσκαρ 2022: Από την Εξουσία του Σκύλου στο Dune και από το Drive my Car στο Μπελφαστ
Αναλυτικά όλες οι υποψηφιότητες.
Η Εξουσία του Σκύλου, το δυνατό χαρτί του Netflix, συγκέντρωσε τις περισσότερες (12 συνολικά) υποψηφιότητες, το Dune – η απάντηση των παραδοσιακών στούντιο – ακολουθεί με 10 και από εκεί πέρα West Side Story και Belfast ξεχωρίζουν με 7. Η Ακαδημία είναι προφανές ότι προσπαθεί να κρατήσει την ισορροπία ανάμεσα στις αίθουσες και στο on demand, τα παραδοσιακά στούντιο και τους νέους επιθετικούς και δυναμικούς παίχτες της βιομηχανίας και αναγνώρισε όσο πιο προσεκτικά μπορούσε τις επιμέρους αρετές των φετινών ταινιών. Ωστόσο το Netflix φέτος μπορεί να ονειρεύεται ότι το βραβείο καλύτερης ταινίας μπορεί να φτάσει, μετά από προσπάθειες ετών, στα χέρια του.
Η Τζεϊν Κάμπιον – το μεγάλο φαβορί των φετινών Όσκαρ για το Όσκαρ σκηνοθεσίας – γράφει ήδη ιστορία ως η πρώτη γυναίκα δημιουργός με δεύτερη υποψηφιότητα στην σκηνοθεσία (η πρώτη ήταν πριν 30 χρόνια για τα υπέροχα Μαθήματα Πιάνου) ενώ ο Ρισούκε Χαμαγκούτσι επιβεβαίωσε τα προγνωστικά που τον ήθελαν να κάνει την έκπληξη στις μεγάλες κατηγορίες καθώς κερδίζει 4 υποψηφιότητες για Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο και Διεθνή Ταινία. Η Ακαδημία συνεπής στον προσανατολισμό των τελευταίων ετών ανοίγει την ματιά της και σε κινηματογραφίες εκτός Χόλυγουντ ή ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά και κοιτάει το σινεμά στον κόσμο. Το έκανε με τον Μπονγκ Τζουν Χο, το έκανε με τον Παβλικόφσκι, με τον Βίντεμπεργκ και φέτος το κάνει με τον Χαμαγκούτσι. Οποιαδήποτε άλλη έκπληξη σημειωθεί στις 27 Μαρτίου από την Ιαπωνία θα είναι ευπρόσδεκτη.
Το Χόλυγουντ επίσης αποτίει την απαιτούμενη τιμή στον μεγάλο Στήβεν Σπήλμπεργκ για την φρεσκάδα που έδωσε στον μύθο του West Side Story. Παρών στις ταινίες της χρονιάς, παρών στην σκηνοθεσία, μέσα σε επιμέρους τεχνικά Όσκαρ (ήχο, φωτογραφία), χωρίς θέση όμως στο μοντάζ και στα ερμηνευτικά Όσκαρ με εξαίρεση την Αριάν Ντεμπος που είναι και το φαβορί στον Β΄ γυναικείο. Καμία σχέση φυσικά με τον θρίαμβο του West Side Story του 1961 αλλά οπωσδήποτε μια άξια και πολύ όμορφη ταινία μέσα στο ασφυκτικό (και οπωσδήποτε πιο κυνικό) πλαίσιο του 2022. Τα ίδια λίγο πολύ ισχύουν και για τον Κένεθ Μπράνα και την καλά υπολογισμένη γλυκόπικρη ταινία του. Μέσα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο) με αξιοπρεπή παρουσία στα ερμηνευτικά Όσκαρ με τον Χίντς και Ντεντς (η Ακαδημία εδώ πρόσεξε τα τιμημένα γηρατειά της ιστορίας του Μπράνα και άφησε δυστυχώς εκτός την Καϊτριόνα Μπάλφε) με παρουσία στα τραγούδια (για τον Βαν Μόρισον) αλλά εκτός μάχης στο μοντάζ.
Είχαμε εγκαίρως εκτιμήσει επίσης πως το Dune θα είναι καλά πλασαρισμένο στα φετινά Όσκαρ. Η 10άδα των υποψηφιοτήτων που μάζεψε αποτελεί την φετινή παρακαταθήκη μιας ταινίας που τράβηξε το μεγάλο κοινό στις αίθουσες. Δυστυχώς το ίδιο δεν συνέβη με τον Spiderman ή το No Time to Die. Ωστόσο η ταινία δεν βρήκε πατήματα στα ερμηνευτικά Όσκαρ ενώ – το πιο σημαντικό – ο Ντενί Βιλνέβ δεν βρίσκεται στην λίστα της σκηνοθεσίας. Αντιθέτως η ταινία είναι μέσα σε όλα τα λεγόμενα τεχνικά Όσκαρ (ήχο, μουσική, εφέ, μοντάζ, μακιγιάζ, φωτογραφία) τιμάται και αναγνωρίζεται δηλαδή σε συμβολικό επίπεδο για την εμπειρία που προσφέρει στους θεατές ως σύνολο.
Στα ερμηνευτικά Όσκαρ η προσπάθεια του Γουίλ Σμιθ να βρεθεί επιτέλους αγκαλιά με την δόξα των Όσκαρ φαίνεται να απέχει μόλις… μια απονομή και υπό την προϋπόθεση ότι η φλυαρία του στα media δεν θα τον κάψει. Ποιος μπορεί να είναι το αντίπαλον δέος; Μα ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς για την Εξουσία του Σκύλου. Στον Α γυναίκειο επίσης η εκτίμηση πολλών που έλεγαν ότι το φετινό υλικό ήταν τόσο πλούσιο που εκ των πραγμάτων κάποιες προτάσεις θα αδικούνταν δικαιολογεί την τελική επιλογή. Κάπως έτσι έμεινε εκτός η Lady Gaga και η Τζένιφερ Χαντσον. Παρούσα όμως η Νικόλ Κίντμαν, το φαβορί της κατηγορίας, μέσα η Ολίβια Κόλμαν και η Πενέλοπε Κρουζ για το αλμοδοβαρικό Parallel Mothers, μέσα ευτυχώς και η Κρίστεν Στιούαρτ για το Spencer που θα δουλέψει πολύ στον επόμενο μήνα ως το dark horse της κατηγορίας.
Μια ματιά τέλος στη Μουσική και στη Διεθνή Ταινία: Δεν αποτελεί έκπληξη η απουσία του Αλεξάντερ Ντεσπλά καθώς η Ακαδημία προσπάθησε και φέτος έκανε μια αξιόλογη επιλογή συνθετών. Ο Χανς Τσίμερ (το φαβορί της κατηγορίας;) είναι λ.χ. ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες διαθέτει εδώ και χρόνια το Χόλυγουντ. Κι όμως διαθέτει μόλις ένα Όσκαρ για ένα τραγούδι σε animation της Ντίσνει (το Lion King) πριν από 30 χρόνια! O Τζόνι Γκρίνγουντ είναι από τους πιο δημιουργικούς μινιμάλ και ροκ συνθέτες της γενιάς του ενώ η Ζερμαίν Φράνκο εκπροσωπεί αυτό που το Χόλυγουντ ψάχνει στο diversity εδώ και μερικά χρόνια, την δημιουργικότητα.
Στην Διεθνή Ταινία πέρα από την σαρωτική παρουσία της Ιαπωνίας η Ακαδημία θέλησε να αναδείξει και άγνωστες κινηματογραφίες και κάπως έτσι έφτασε στην επιλογή του Μπουτάν. Άφησε εκτός μάχης τo Hero και τον Ασγκάρ Φαραντί αλλά πέρασε το Χέρι του Θεού του Σορεντίνο, το μόνο σοβαρό αντίπαλο που μπορεί να έχει ο Χαμαγκούτσι στην κατηγορία.
Η απονομή των φετινών Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 27 Μαρτίου 2022 στο Dolby Theater, στο Λος Άντζελες. Η πρόθεση της Ακαδημίας είναι να γυρίσει φέτος σε πιο δοκιμασμένες επιλογές όπως την επιλογή ενός οικοδεσπότη (που για την ώρα δεν έχει ανακοινωθεί) προσπαθώντας να αναθερμάνει το ενδιαφέρον των fun και των τηλεθεατών για το event της απονομής.
Οι υποψηφιότητες αναλυτικά είναι:
BEST PICTURE Belfast CODA Don’t Look Up Drive My Car Dune King Richard Licorice Pizza Nightmare Alley The Power of the Dog West Side Story
BEST DIRECTOR Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza) Kenneth Branagh (Belfast) Jane Campion (The Power of the Dog) Steven Spielberg (West Side Story) Ryûsuke Hamaguchi (Drive My Car)
BEST ACTRESS Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) Olivia Colman (The Lost Daughter) Penélope Cruz (Parallel Mothers) Nicole Kidman (Being the Ricardos) Kristen Stewart (Spencer)
BEST ACTOR Javier Bardem (Being the Ricardos) Benedict Cumberbatch (The Power of the Dog) Andrew Garfield (Tick, Tick … Boom!) Will Smith (King Richard) Denzel Washington (The Tragedy of Macbeth)
BEST SUPPORTING ACTRESS Jessie Buckley (The Lost Daughter) Ariana DeBose (West Side Story) Judi Dench (Belfast) Kirsten Dunst (The Power of the Dog) Aunjanue Ellis (King Richard)
BEST SUPPORTING ACTOR Ciarán Hinds (Belfast) Troy Kotsur (CODA) Jesse Plemons (The Power of the Dog) J.K. Simmons (Being the Ricardos) Kodi Smit-McPhee (The Power of the Dog)
BEST COSTUME DESIGN Cruella (Jenny Beavan) Cyrano (Massimo Cantini Parrini) Dune (Jacqueline West) Nightmare Alley (Luis Sequeira) West Side Story (Paul Tazewell)
BEST SOUND Belfast Dune No Time to Die The Power of the Dog West Side Story
BEST ORIGINAL SCORE Don’t Look Up (Nicholas Britell) Dune (Hans Zimmer) Encanto (Germaine Franco) Parallel Mothers (Alberto Iglesias) The Power of the Dog (Jonny Greenwood)
BEST ADAPTED SCREENPLAY CODA (Sian Heder) Drive My Car (Ryusuke Hamaguchi & Takamasa Oe) Dune (Eric Roth, Jon Spaihts & Denis Villeneuve) The Lost Daughter (Maggie Gyllenhaal) The Power of the Dog (Jane Campion)
BEST ORIGINAL SCREENPLAY Belfast (Kenneth Branagh) Don’t Look Up (Adam McKay & David Sirota) Licorice Pizza (Paul Thomas Anderson) King Richard The Worst Person in the World
BEST ANIMATED SHORT Affairs of the Art Bestia Boxballet Robin Robin The Windshield Wiper
BEST LIVE ACTION SHORT Ala Kachuu — Take and Run The Dress The Long Goodbye On My Mind Please Hold
BEST FILM EDITING Don’t Look Up (Hank Corwin) Dune (Joe Walker) King Richard (Pamela Martin) The Power of the Dog (Peter Sciberras) Tick, Tick… Boom! (Myron Kerstein & Andrew Weisblum)
BEST MAKEUP & HAIRSTYLING The Eyes of Tammy Faye House of Gucci Coming 2 America Cruella Dune
BEST ANIMATED FEATURE Encanto Flee Luca The Mitchells vs. The Machines Raya and the Last Dragon
BEST DOCUMENTARY FEATURE Ascension Attica Flee Summer of Soul Writing With Fire
BEST DOCUMENTARY SHORT Audible Lead Me Home The Queen of Basketball Three Songs for Benazir When We Were Bullies
BEST ORIGINAL SONG “Be Alive” — Beyoncé Knowles-Carter & Darius Scott (King Richard) “Dos Oruguitas” — Lin-Manuel Miranda (Encanto) “Down to Joy” — Van Morrison (Belfast) “No Time to Die” — Billie Eilish & Finneas O’Connell (No Time to Die) “Somehow You Do” — Diane Warren (Four Good Days)
BEST CINEMATOGRAPHY Dune (Greig Fraser) Nightmare Alley (Dan Lausten) The Power of the Dog (Ari Wegner) The Tragedy of Macbeth (Bruno Delbonnel) West Side Story (Janusz Kaminski)
BEST INTERNATIONAL FEATURE Drive My Car (Japan) Flee (Denmark) The Hand of God (Italy) Lunana: A Yak in the Classroom (Bhutan) The Worst Person in the World (Norway)