Όταν η τέχνη εκτίθεται στα δωμάτια ενός ξενοδοχείου της Θεσσαλονίκης γεννιέται κάτι υπέροχο!

Ένα μουσείο, το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας, το MOMUS, συνεργάστηκε με έναν ξενοδοχειακό όμιλο για να δημιουργήσει ένα πραγματικό σκηνικό τέχνης

Parallaxi
όταν-η-τέχνη-εκτίθεται-στα-δωμάτια-ενό-632365
Parallaxi

Όταν υπάρχουν άνθρωποι με όρεξη και ιδέες, όταν υπάρχει διάθεση για συνεργασία, όταν δεν υπάρχουν στεγανά και αγκυλώσεις γεννιούνται μικρά ή μεγάλα θαύματα. Ακόμα και σε μια χρονιά που ο τουρισμός δοκιμάζεται τόσο έντονα.

Στην περίπτωση του άρτι ανακαινισθέντος Electra Palace της Θεσσαλονίκης, εκτός της εντυπωσιακής ανακαίνισης που έγινε στη διάρκεια της δύσκολης καραντίνας και με πάρα πολλές δυσκολίες που ευτυχώς δεν αποδείχτηκαν ανυπέρβλητες, συνέβη ένα τέτοιο άξιο θαυμασμού μικρό θαύμα.

Ένας μουσειακός οργανισμός, ο μεγαλύτερος της χώρας, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το MOMuS, συνεργάστηκε με έναν ξενοδοχειακό όμιλο για να δημιουργήσει ένα πραγματικό σκηνικό τέχνης στους χώρους του, κάνοντας οικία στους φιλοξενούμενους ενός ξενοδοχείου τα έργα της σημαντικότερης συλλογής μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα, της συλλογής Κωστάκη.

Πως ξεκίνησε όλο αυτό; Από μια ιδέα της σπουδαίας Θεσσαλονικιάς αρχιτεκτόνισσας Μόρφως Παπανικολάου που ανέλαβε μαζί με την Ολίβια Σίσκου το νέο σχεδιασμό του ιστορικού ξενοδοχείου.

Σε μια επίσκεψη της στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη Μονή Λαζαριστών, στην έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα πέρσι εντυπωσιάστηκε από τα υπέροχα υφάσματα που είχε σχεδιάσει η μεγάλη ρωσίδα εικαστικός και αποφάσισε να προτείνει στο μουσείο την δημιουργία μοτίβων που θα σηματοδοτούσαν τα φουαγιέ και τους διαδρόμους των ορόφων.

Να μεταφέρει δηλαδή στο χώρο προσωρινής φιλοξενίας ενός ταξιδιώτη την αύρα αριστουργηματικών έργων τέχνης.

”Όταν η Μόρφω Παπανικολάου, με την οποία έχουμε συνεργαστεί  ξανά και γνωρίζει καλά  τη συλλογή μας έκανε την πρόταση, ενθουσιαστήκαμε. Η διαδικασία κράτησε  αρκετό καιρό. καιρό. Κάναμε πάρα πολλές δοκιμές, πριν καταλήξουμε στα συγκεκριμένα επτά έργα που τελικά χρησιμοποιήθηκαν. Επιλέξαμε μοτίβα που θα μεγενθύνονταν, ένα έργο για κάθε όροφο. Στη συνέχεια ανέλαβε η Φωτεινή Καρυωτάκη που είναι εικαστικός και εξειδικεύεται σε τυπώματα σε υφάσματα. Συνεργάστηκε μαζί  μας στο κομμάτι της μετατροπής των σχεδίων σε σχέδιο για ύφασμα. Καθώς σχεδιάζει η ίδια υφάσματα έγινε εξαιρετική δουλειά. Ακολούθησαν μια σειρά από δοκιμές σε υφάσματα για να επιλέξουν το κατάλληλο. Το αποτέλεσμα μας δικαιώνει όλους”, μας λέει η αν.γενική διευθύντρια του MOMus και διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης, Μαρία Τσαντσάνογλου.

Ιβάν Κλιουν, Ξένια Έντερ, Λιουμπόβ Ποπόβα, τρεις κορυφαίοι εικαστικοί, επτά συνολικά έργα, επτά όροφοι που σηματοδοτούνται και εντυπωσιάζουν.

2 σχέδια υφασμάτων της Ποπόβα του 1925, 2 μοτίβα υφασμάτων της Έντερ και το έργο της Λίμνη, από τα μέσα της δεκαετίας του ΄20, η χρωματική κλίμακα του Κλιούν.

Μια σπάνια ευκαιρία να έρθει ο επισκέπτης της πόλης σε επαφή με την πολύτιμη συλλογή και να του γεννηθεί η διάθεση να ανέβει στη Μονή Λαζαριστών.

Την όλη πρωτοβουλία θα ακολουθήσει η έκδοση ενός μικρού βιβλίου αφιερωμένου στη συλλογή και τα έργα που μπορεί να δει κανείς στο ξενοδοχείο,  το οποίο θα παίρνει ο επισκέπτης μαζί του.

Το MOMUS είχε συνεργαστεί άλλη μια φορά με ξενοδοχείο, συγκεκριμένα το Les Lazaristes, πριν από είκοσι χρόνια με φωτογραφίες έργων του μουσείου που είχαν τυπωθεί για το ξενοδοχείο.

Η συλλογή έργων που δημιούργησε ο Γ. Κωστάκης κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα αποτελείται από έργα ρωσικής και σοβιετικής τέχνης των δεκαετιών 1900-1940, συμπεριλαμβανομένων και όλων των σταδίων του σχηματισμού και της εξέλιξης της Ρωσικής Πρωτοπορίας με όλα τα διαφορετικά στυλ, είδη και τεχνικές. Το 1977, μέρος της συλλογής δωρήθηκε στην Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ στη Μόσχα, ενώ ο ίδιος ο συλλέκτης έφυγε με έναν μεγάλο αριθμό έργων και εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Ελλάδα. Και τα δύο μέρη αυτής της σπουδαίας συλλογής παρουσιάζουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της εξέλιξης της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Το ελληνικό δημόσιο απέκτησε τη συγκεκριμένη συλλογή το 2000 από την οικογένεια του συλλέκτη, και έκτοτε ανήκει στο τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και νυν MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (τότε Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Το κομμάτι της συλλογής που κατέχει το MOMus αποτελεί την πιο πλήρη συλλογή έργων ρωσικής πρωτοπορίας που βρίσκεται σε μουσείο εκτός Ρωσίας.

Τα έργα της συλλογής του περιλαμβάνουν ένα μικρό αλλά απόλυτα αντιπροσωπευτικό αριθμό ζωγραφικών έργων και γραφιστικών από τον ιδρυτή του κινήματος του Σουπρεματισμού, Καζιμίρ Μαλέβιτς, δημιουργίες από τους πρωτοπόρους του Κονστρουκτιβισμού, Βλαντίμιρ Τάτλιν, Αλεξάντρ Ρότσενκο και Γκούσταβ Κλούτσις, πάνω από 200 έργα της Λιουμπόβ Ποπόβα, μια μεγάλη επιλογή έργων του Ιβάν Κλιούν, έργα καλλιτεχνών της λεγόμενης Σχολής της Οργανικής Παιδείας με πρωτοστάτες τον Μιχαήλ Ματιούσιν και τα αδέλφια Έντερ, έργα από τον εμπνευστή και θεωρητικό της Αναλυτικής τέχνης, Πάβελ Φιλόνοφ, έργα και αρχειακό υλικό των Σολομών Νικρίτιν, Αλεξάντρ Ντρέβιν, Ναντιέζντα Ουνταλτσόβα, Όλγα Ροζάνοβα, Ελ Λισίτσκι και Πάβελ Μανσούροφ. Η συλλογή περιλαμβάνει επίσης σερβίτσια από πορσελάνη και αντικείμενα βιομηχανικού σχεδιασμού. Παράλληλα με τη συλλογή, το MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης κατέχει και το αρχείο της οικογένειας Κωστάκη, το οποίο παρέχει το καλύτερο δυνατό υπόβαθρο για τη μελέτη αυτής της εξαιρετικής συλλογής και περιόδου.

Το Electra Palace επαναλειτουργεί μετά από μια εντυπωσιακή ανακαίνιση που προέκυψε σε σχεδιασμό της Μόρφως Παπανικολάου (Sparch) και της της Ολίβιας Σίσκου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα