Πόλη χωρίς δρόμους χτίζει η Σαουδική Αραβία – Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε
Η Σαουδική Αραβία ξεκίνησε την κατασκευή μίας οικολογικής πόλης 170 χλμ όπου θα είναι χωρίς αυτοκίνητα και δρόμους.
Πως θα σας φαινόταν μία «ευθεία» πόλη χωρίς καθόλου αυτοκίνητα και δρόμους, αλλά με τη δυνατότητα να φτάσετε στον προορισμό σας σε μόλις πέντε λεπτά με τα πόδια;
Και αν η πρώτη απάντηση είναι «αδύνατο», η Σαουδική Αραβία έχει βάλει ήδη τα θεμέλια για αυτό το μεγάλο έργο, με την κατασκευή μίας απολύτως «ευθείας» και οικολογικής πόλης 170 χιλιομέτρων με το όνομα THE LINE, όπου θα είναι απαλλαγμένη από αυτοκίνητα και δρόμους.
Ο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας , αποκάλυψε τα σχέδια του για μια μηδενικής ενέργειας πόλη του ενός εκατομμυρίου ανθρώπων, που θα μπορούν σταδιακά να μετακομίσουν στη νέα τους περιοχή από το 2024, σύμφωνα με τον σχεδιασμό. Θα είναι μέρος του Neom, της πλήρως αυτοματοποιημένης περιοχής 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Σαουδικής Αραβίας που θα εκτείνεται στη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και την Αίγυπτο και θα τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ το όνομα του, το πήρε από έναν συνδυασμό της ελληνικής λέξης «νέο» και της αραβικής σημασίας για το «μέλλον».
Και αν εμείς στην Ελλάδα, μοιάζει δύσκολο να ζήσουμε σε μία τέτοια πόλη, είναι σίγουρα μία σημαντική πρωτοβουλία για τον πλανήτη που έχει ενδιαφέρον να μάθουμε όσα έχουν (ή δεν έχουν) ανακοινωθεί επίσημα μέχρι τώρα.
- Με πρόθεση της να διαφοροποιήσει την οικονομία της και να εξαρτηθεί λιγότερο από το πετρέλαιο, στο πλαίσιο της προσπάθειας Vision 2030 (που συνδέει την Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική), η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε την περιοχή Neom, ακόμα από το 2017 στο συνέδριο Future Investment Initiative στην πρωτεύουσα της χώρας, Ριάντ. Η νέα περιοχή, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ξένο τύπο, θα κατοικείται από περισσότερα ρομπότ παρά από ανθρώπους, αφού θα είναι όλα αυτοματοποιημένα και θα τροφοδοτείται από ηλιακούς συλλέκτες και αιολικά πάρκα, ενώ ο επίσημος ιστότοπος τoυ Neom, αναφέρει τη χρήση ρομπότ για κοινωνικές και επαναλαμβανόμενες εργασίες.
- Την κατασκευή της πόλης, έχει αναλάβει η εταιρεία Neom όπου ο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν είναι και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της, ενώ όταν ρωτήθηκε για τους λόγους που δημιουργεί την THE LINE, δήλωσε χαρακτηριστικά «Το 90% των ανθρώπων αναπνέει μολυσμένο αέρα. Γιατί να θυσιάσουμε τη φύση για χάρη της ανάπτυξης; Γιατί να πεθαίνουν επτά εκατομμύρια άνθρωποι κάθε χρόνο λόγω της ρύπανσης; Γιατί να χάνουμε ένα εκατομμύριο ανθρώπους κάθε χρόνο λόγω τροχαίων ατυχημάτων και γιατί να δεχόμαστε να χάνουμε χρόνια από τη ζωή μας στις μετακινήσεις; Ως εκ τούτου, πρέπει να μετατρέψουμε την έννοια μιας συμβατικής πόλης σε μια φουτουριστική»
- Μέχρι και τεχνητό φεγγάρι θα περιλαμβάνει, σύμφωνα με έγγραφα που διέρρευσαν. Παραλίες που λάμπουν στο σκοτάδι, ιπτάμενα ταξί που κινούνται με drone, ρομποτικούς μπάτλερ για να καθαρίσουν τα σπίτια των κατοίκων και ένα αξιοθέατο τύπου Jurassic Park είναι μερικά που «υπόσχεται» η νέα πόλη.
- Η πόλη χτίζεται από τη βάση της ως ένα «ζωντανό εργαστήριο» που θα περιλαμβάνει τα πάντα που χρειάζεται έναν άνθρωπος, από λιμάνια και ζώνες επιχειρήσεων, μέχρι ερευνητικά κέντρα, χώρους άθλησης και ψυχαγωγίας καθώς και τουριστικούς προορισμούς. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της εταιρείας, σχεδιάζεται η δημιουργία 380.000 νέων θέσεων εργασίας, που θα τονώσουν την οικονομία και θα συνεισφέρουν 180 δισεκατομμύρια SAR (48 δισεκατομμύρια δολάρια) στο εγχώριο ΑΕΠ έως το 2030.
- Επαναπροσδιορίζοντας τη βιωσιμότητα, η THE LINE θα περιλαμβάνει αστικές δραστηριότητες με θετικές εκπομπές άνθρακα που θα τροφοδοτούνται από 100% καθαρή ενέργεια, παρέχοντας στους κατοίκους περιβάλλον χωρίς ρύπανση, πιο υγιεινά και πιο βιώσιμα. Οι κοινότητες θα χτιστούν γύρω από τη φύση, αντί πάνω από αυτήν, ώστε να υπάρχει η απόλυτη αρμονία ανάμεσα στον πλανήτη και τον άνθρωπο.
- Υπόγεια θα μετακινούνται οχήματα με τεχνητή νοημοσύνη (AI) χωρίς οδηγό, γραμμή μετρό και οχήματα μεταφοράς εμπορευμάτων. Για την ακρίβεια, θα υπάρχουν δύο υπόγεια στρώματα, ένα για την εξυπηρέτηση των πολιτών, ακριβώς κάτω από το έδαφος και ένα δεύτερο, χαμηλότερου επιπέδου για μεταφορά, ώστε να μην υπάρχει καθυστέρηση στις διαδικασίες.
- Η Σαουδική Αραβία θα αντλήσει 500 δισεκατομμύρια δολάρια από το κρατικό της ταμείο, το Δημόσιο Ταμείο Επενδύσεων, σε εννέα βασικούς επενδυτικούς τομείς της πόλης. Η ενέργεια και το νερό, η κινητικότητα, η βιοτεχνολογία, τα τρόφιμα, οι τεχνολογικές και ψηφιακές επιστήμες, η προηγμένη παραγωγή, τα μέσα ενημέρωσης και η ψυχαγωγία, φαίνεται να είναι προτεραιότητα για την περιοχή.
- Απομακρύνθηκαν 20.000 μέλη φυλής για τη δημιουργία της πόλης, σύμφωνα με δημοσίευμα της The Guardian. Όσο κι αν επιμένει η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας πως πρόκειται για παρθένα περιοχή, δεν έλειψαν οι διαμαρτυρίες τόσο των εκδιωχθέντων μελών της φυλής Huwaitat, όσο και άλλων ανθρώπων που δεν είδαν με καλό μάτι την κίνηση αυτή. Στο ίδιο δημοσίευμα, αναφέρεται και η δολοφονία μέλους της φυλής που είχε οριστεί ως υπεύθυνος για τις συζητήσεις με την Κυβέρνηση.
- Στα μελανά σημεία της υπόθεσης, είναι η δολοφονία του Τζαμάλ Κασόγκι το 2018, δημοσιογράφου με έδρα τις ΗΠΑ και επικριτή της κυβέρνησης της Σαουδικής Αραβίας, όπου μπήκε στο προξενείο της Σαουδικής Αραβίας στην Κωνσταντινούπολη και δολοφονήθηκε. Μία υπόθεση που δημιούργησε μεγάλο σκάνδαλο παγκοσμίως, με επίσημη ανακοίνωση της Σαουδικής Αραβίας, πως ο δημοσιογράφος πέθανε κατά τη διάρκεια ενός καυγά, αφού αντιστάθηκε στις προσπάθειες να τον επιστρέψουν στη Σαουδική Αραβία. Τότε ήταν που σημαντικοί φορείς του έργου, αποσύρθηκαν από το συμβούλιο του Neom για τη δημιουργία της πόλης. Μεταξύ αυτών, ο Βρετανός αρχιτέκτονας Σερ Νόρμαν Φόστερ , ο Ιταλός Κάρλο Ράτι και μια σειρά από άλλα στελέχη, αφήνοντας για μεγάλο διάστημα το σχέδιο του Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν στον «πάγο».
- Με βία απάντησε η Κυβέρνηση στους διαδηλωτές, δυσφημίζοντας για ακόμα μία φορά το έργο, όταν ο πρίγκιπας Μοχάμεντ, σύμφωνα με την The Mirror, προσπάθησε να πουλήσει συμβόλαια της περιοχής σε πιθανούς επενδυτές.
- Μόλις τον περασμένο Ιανουάριο, ανακοινώθηκε η έναρξη των εργασιών, ενώ όπως όλα δείχνουν αυτές τις μέρες ξεκίνησαν επίσημα οι μπουλντόζες να κινούν τη γη και να ανοίγουν σήραγγες μέσα από βουνά για να εγκαταστήσουν τα τρία στρώματα της γραμμικής πόλης. «Είναι ένα τεράστιο εγχείρημα», είπε ο διευθύνων σύμβουλος του έργου, Nadhmi Al-Nasr, στο Bloomberg, εκτιμώντας ότι «ούτε το ένα τοις εκατό» της εργασίας που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του The Line έχει ολοκληρωθεί. Αντί να κατασκευάζουν από ένα σημείο εκκίνησης και να χτίζουν έξω, ο Al-Nasr πρόσθεσε ότι οι προγραμματιστές σκέφτονται να «ξεκινήσουν από δύο σημεία» και να χτίσουν προς το κέντρο.